Konzolista.cz

NHL 22

recenzepátek 22. října 2021Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: NHL 22
Do nabídky sportovních her od studia EA Sports neodmyslitelně patří hokejová série NHL, která má u nás díky lokalizaci i popularitě hokeje obrovskou tradici a v oblibě se může měřit i s o dost celosvětově oblíbenější FIFOU. V posledních letech vývojáři ze studia EA Vancouver nepřinášeli do nových ročníků tolik zajímavých změn a novinek, navíc otáleli z různých důvodů s přechodem na modernější engine Frostbite, na němž běží už docela dlouho nejen akční série Battlefield, ale také FIFA nebo Madden. Za to byli fanoušky hodně kritizováni. S příchodem konzolí nové generace si ale zřejmě řekli s vedením EA, že je konečně čas na přechod na nový engine, přičemž po oznámení zavládla mezi fanoušky velká radost. Nyní po zahrání ale musím i trochu rozmrzele říci, že přechod na nový engine je tou největší a nejviditelnější novinkou nového ročníku. Jinak jde o staré dobré NHL, bohužel i se všemi svými neduhy. Zklamání je možná o to větší, když vývojáři od prvního dne lákali všude možně na přelomový hokej a revoluční ročník. Na to si budeme muset počkat. Více ale v mé recenzi.

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S

Proč nezačít rovnou tou největší a nejzajímavější novinkou NHL 22, kterou jsem zmínil výše v úvodu. Tou je samozřejmě přechod série na engine Frostbite studia DICE, který se u sportovních her náramně osvědčil a třeba FIFU si bez něj dnes nikdo nedokáže představit. Nový ročník NHL už na první pohled vypadá znatelně lépe. Ať už jde o zpracování ledu, na němž se postupně objevují skvěle vypadající rýhy od bruslí, případně kompletně nové modely hokejistů s plně animovanýma očima (to asi moc neoceníte během hraní vzhledem k tomu, že jsou hokejisté daleko od kamery a mají helmu) a novými animace, kteří hlavně během záznamů vypadají daleko lépe než v minulosti. Zapomenout ale nesmím ani na detailnější zobrazení diváků a nové dynamické nasvícení, na které reaguje vybavení hráčů, hlavně helmy, ale také led a vůbec celý stadion. To má pak za následek opravdu pěknou atmosférickou podívanou, která se blíží pravému televiznímu přenosu.

Po vizuální stránce jde určitě o ten tolik chtěný upgrade, zvláště na konzolích nové generace Xbox Series X/S nebo PlayStation 5, na který fanoušci tolik let netrpělivě čekali. Hra navíc jede svižně a rychle se načítá díky SSDčkům v nových konzolích. Ne vše je ale tak dokonalé, jak by se mohlo z předchozích řádků zdát. Ačkoliv NHL 22 jede na novém enginu, pořád dochází na různé grafické glitche, sem tam kolabující fyziku, nefungující kolize či rozpadající se animace a další podobné nedodělky, o nichž jsem si před zapnutí myslel, že budou minulostí. Bohužel se objevují i zde, a to v docela hojné míře. Když už píšu o vizuálním zpracování, musím zmínit i interface a celkovou grafiku během zápasů, která doznala velkých změn. Vše je přehlednější, navíc už přímo během zápasu se třeba na ledě objevují různé statistiky a porovnávání třeba hráčů na vhazování, což vypadá dobře a je i celkem užitečné. Jde ale jen vždy o to základní info, všechny statistiky si ovšem můžete následně rozkliknout přímo skrze menu.

YouTube video: YouTube video player

Fanoušci virtuálního hokeje se na nový ročník netěšili jen kvůli přechodu na nový engine, ale také kvůli hratelnosti, protože vývojáři slíbili, že dozná řady změn k lepšímu. A musím říci, že i zde své sliby v hojné míře splnili. Už po několika minutách jsem pocítil značně překopanou fyziku hokejek i samotného puku, díky čemuž je hra realističtější a ne jen prostou arkádou. Přepracovaná fyzika má velký vliv hlavně na střelbu, kdy puk se nikdy neodráží stejně a jestli padne ve výsledku gól je trochu o štěstí, jako tomu je ostatně ve skutečnosti. Na druhou stranu se ale nemusíte bát, že by gólů padalo málo. Pořád jich padá celkem dost, ačkoliv se jim snaží brankáři zabránit. Ti mají řadu nových animací a schopností, navíc lépe čtou hru, takže nedostávají moc laciných gólů, zvláště když na střelu vidí. I když je pravda, že občas může padnout hodně šťastný gól díky nějakému šílenému odrazu puku, který vypadá na první pohled trochu lacině, ale ve výsledku za ně brankáři zase tak moc nemohou.

Za co musím vývojáře pochválit, je daleko přirozenější a lepší vypichování puků. V minulosti se mi hodně stávalo, že jsem při této snaze fauloval a šel si sednout na trestnou lavici, což ve vypjatých momentech v posledních minutách zápasu vždy hodně zamrzelo. V NHL 22 se mi tohle prakticky nedělo a hráči puky přesněji vypichovali, a když už na něj nedosáhli, zbytečně nefaulovali. To se jednoznačně kladně podepisuje na hratelnost a její plynulost, která není tak přerušovaná zbytečnými fauly. Dále se vývojáři rozhodli přepracovat přihrávky, přičemž nyní je daleko těžší dostat puk ke spoluhráči, hlavně na delší vzdálenost. Za to může jednak snížená přesnost přihrávek, ale také upravená umělá inteligence. Soupeř totiž daleko lépe čte hru, strká do přihrávek hokejku, případně si dokáže lépe najet a přihrávku ukrást. Vypadá to přirozeněji, lépe a je nutné se i u přihrávek více snažit. Nejde tak už jen o nudné posouvání puku směrem k brance soupeře, kde by hra teprve začínala, jako tomu bylo v minulosti. Je ale nutné si na nový systém zvyknout a třeba odehrát několik tréninkových zápasů na nižší obtížnosti, protože jde o velkou změnu.

Jednou z nejvíce proklamovaných novinek nového ročníku NHL je X-Factor, kterou vývojáři převzali ze série Madden, kde se docela osvědčila. Ve zkratce má tato funkce oddělovat padesátku vybraných největších hvězd NHL od normálních hokejistů tím, že mají různé bonusové vlastnosti, které je možné během zápasů využívat. Vývojáři si tímto slibují, že ty největší hvězdy více vyniknou a navíc získají jedinečnou osobnost, jako tomu je ve skutečnosti. Speciální X-Factor vlastnosti/perky se přitom týkají všech hokejistů v poli, takže zatímco hvězdný útočník může mít prudší a přesnější střelu, brankáři mohou snáze vypichovat puky soupeřům, případně získat daleko lepší reflexe, díky nimž budou následně přivádět útočníky soupeře k šílenství.

X-Factor má přitom ovlivňovat i obratnost hráče, jeho rychlost nebo přesnost přihrávek. Na papíře vypadá X-Factor určitě dobře, ale k mému překvapení tato novinka není takovou změnou v zápasech i v hratelnosti, jak bych očekával. Je sice pěkné, že vybraní hráči mohou předvést své schopnosti a ukázat na chvilku, že svými dovednostmi jsou daleko před ostatními, ale to automaticky ještě nevede ke gólu, rozhodnutí zápasu či nějaké zajímavější situaci. Pořád je důležitý hlavně skill samotného hráče, který hokejisty ovládá. Nehledě tedy na to, že ne vždy jsou vybraní hokejisté na ledě, takže se může stát, že X-Factor nebude využit vůbec. Neříkám, že jde o špatnou novinku, ale na hru nemá takový vliv, jaký vývojáři před vydáním prezentovali ve všech těch deníčcích a trailerech. Myslím si, že se z tohoto dalo vymáčknout více.

YouTube video: YouTube video player

Pojďme ale od hratelnosti k herním režimům. Všechny z předchozích ročníků se vracejí, je jich tedy poměrně dost, až bych řekl, že se v nich může úplný nováček ztratit. Na druhou stranu je na nich vidět, že vývojáři letos jeli po změně enginu více na jistotu a rozhodli se do nich moc nezasahovat. To je ale popravdě trochu škoda, protože nikdo přece nechce hrát pořád tu stejnou hru, jen v o něco hezčí grafice. V režimech pro jednoho se vrací rychlá hra, turnaje, sezóna s možností hrát i českou extraligu (zahrnuto je 13 licencovaných lig) nebo manažerský režim Organizace. V něm je možné hrát za nováčky Seattle Kraken nebo si vytvořit vlastní tým, ať už jde o dresy, stadion nebo dokonce maskota. S ním je pak možné nahradit reálný tým, případně se přidat jako 33. tým. Čeho jsem si všiml, tak je přidaný mikromanagement, protože je možné nastavovat ceny vstupenek i jídla na stadionu. Je ovšem otázka, jestli tyto spíše kosmetické nebo miniaturní změny režim Organizace dostatečně mění. Řekl bych, že ne.

Pokud nechcete vést celý klub a nejraději jste na hřišti, je pro vás určen režim Be a Pro, který pořád dokáže docela slušně zabavit, ačkoliv musím zároveň dodat, že oproti minulému ročníku, a vlastně i těm předchozím, nedoznal prakticky žádných výrazných nebo alespoň trochu na první pohled viditelných změn. Jedinou jasnou novinkou je zapojení funkce X-Factor, takže také můžete dosáhnout na některé speciální vlastnosti. Jde ovšem o běh na dlouhou trať, protože abyste na některé bonusy dosáhly, je nutné splnit stanovené výzvy. A to může zabrat při nejlepším sezónu, ale také klidně několik. Ve výsledku tak má X-Factor v Be a Pro režimu ještě menší vliv než u ostatních režimů, kde také zrovna dvakrát nezáří. Pokud si kupujete NHL jen kvůli tomuto režimu, nemáte vlastně moc důvodů přecházet. Ano, nový engine je asi velkým lákadlem, zvláště po tolika letech čekání, ale na hru jako takovou zase takový vliv nemá, aby bylo nutné za každou cenu upgradovat.

Pokud budete chtít hrát NHL 22 dlouhodoběji, určitě se nevyhnete online části, která má samostatnou záložku. Té vévodí režimy Hockey Ultimate Team a World of CHEL. Začnu s World of CHEL, kde si vytvoříte vlastního hokejistu a pak s ním hrajete řadu herních módů proti hráčům z celého světa, za což je odměňován, navíc ani tu nechybí zakomponovaný X-Factor. Kartičkový Hockey Ultimate Team nedoznal od minula moc velkých změn, takže si v něm vytváříte vlastní tým, získáváte postupně různé bonusy a lepší hráče, a hra jako taková vás na začátku zavalí velkým množstvím úkolů a výzev. Během pár hodin testování jsem měl neustále co dělat, navíc jsem neměl potřebu investovat do balíčků za reálné peníze. Hra do tohoto nijak nenutí, což je jistě fajn. Dá se v pohodě hrát i s tím, co máte nebo získáte samotným hraním. Na druhou stranu bych ocenil, aby bylo možné po vzoru série FIFA do balíčků nahlédnout a zvážit jejich otevření. Tato možnost tu chybí, snad příště. 

YouTube video: YouTube video player

Co u online zamrzí daleko více, než je absence nějakých výrazných novinek, tak je nestabilní netkód. Sice se mi nestávalo, že by hra v zápasech lagovala, ale dost často během hraní docházelo k výpadku spojení, takže jsem třeba v Hockey Ultimate Team následně nedostal žádné body, případně se mi několikrát stalo, že se mi nenačetl soupeř a já místo výhry dostal prohru. Na tohle se musejí vývojáři v následujících týdnech podívat, protože kvůli těmto problémům se zábava během hraní hodně rychle mění ve zmar a frustraci.

Hodně dlouho jsem přemýšlel, kolik nakonec NHL 22 udělím. Na jednu stranu oceňuji přechod na modernější engine Frostbite, díky němuž hra vypadá opravdu parádně na konzolích nové generace, ale také hratelnost s přepracovanou fyzikou, která dělá z virtuálního hokeje zábavnější zážitek. Nemohu ale na druhou stranu opomíjet minimální změnu v herních režimech, ale také řadu bugů a značně nestabilní online, který je stále postaven na mikrotransakcích. I proto nejde o tak revoluční ročník, jaký vývojáři všude možně slibují. Jde jen o lehkou evoluci toho, co jsme tu doposud měli, a to ještě s řadou otazníků. Nakonec převážilo to, jak jsem se při hraní většinou dobře bavil, a i proto uděluji vyšší zamýšlenou známku, ale ta je s velkým vykřičníkem. Rozhodně mají vývojáři do budoucna co zlepšovat.  

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (25)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
gumos22
gumos22 #Učitelskej
👍1
👎1

@Zafik: Tak je fakt, že vyhraju tak 7/10 zápasů, ale z těch 7 je třeba 5 vyrovnaných. Hraju sice NHL už asi 20 let, ale vždycky jsem hrál jen offline sezónu a někdy be a pro, takže v tom asi nejsem zase takový machr

Zakoush

@gumos22: ne ja to nemyslel zle :) Jen pak vidis to, ze nechybuje a je prave jak stroj. Jinak samozrejme hlavne ze te to bavi.

Ja vzdy zasnu, jak ti TOP hraci heaji uplne napohodu, bavim se o HUT online, ze vubec nemaji problem. Cim to bude?

gumos22
gumos22 #Učitelskej
👎1

@Zakoush: Proč bych si zvyšoval obtížnost, když je pak cpu jako stroj a nebude mě to bavit? Vy si to snižte a budete třeba v offline spokojeni taky

Zakoush

@gumos22: zkus vyssi ontiznost, to je jak stroj. Ti lepsi hraci uz maji nejaky scenare jak to cpu obechcat, ale pro me naprosta ztrata casu. Online bohuzel tento rocnik tezsi, hlavne kvuli tomu, jak ma uz kazdy top karty.

gumos22
gumos22 #Učitelskej
👍2
👎1

@Zakoush: Já hraju offline na profesionála a nezdá se mi, že by vůbec nechybovali, ale těžší to je, alespoň je to výzva.

k.u.k.i
k.u.k.i #ou jééé
👍1

Měli jste recenzovat ps5 verzi, haptika a repráček přidá v hratelnosti dost, hraju od zkušební verze a baví pořád, za mne parádní next-gen hokej 8/10

Cardys
Cardys #Svině
👍1

Bral bych hokej do vr prilbicky, to by bylo delo.

Zakoush

@Zafik: jo tak v onlinu to hleda jak podle divizi (stejna nebo 3 nad a 3 pod) tak i podle CLk tymu. A vesmes vsichni maji druheho golmana bronzovou 50-60overal coz ti snizi CLK hodnoceni tymu o dost. Tudiz ti to nachazi takove tymy, i kdyz maji celkove stejne jako ty. Je to demence a mas pravdu.

Jinak gumos potesil, snad budou kvalitnejsi a stabilnejsi servery. Uvidim vecer co to bude. Offline je sileny, tam proste CPU nechybuje, ja proste jedine online.

Ale vzdy po 1. Updatu to pokazi a je to opet stejna pisnicka. Do updatu to bylo bezva.

gumos22
gumos22 #Učitelskej
👍1
👎1

Já hraji jen offline sezónu za Třinec a zatím jsem spokojený. Nicméně chápu, že online servery a pay 2 win systém může hodně rozčílit, proto je vaše hodnocení slabší. Jinak dnes zrovna vyšel nový patch, který by mohl pomoct:Addressed various desyncs related issues on PlayStations.Addressed various game crashing bugs.Added online stability.Added performance improvements across all modes.Other minor bug fixes.

Kár3l
Kár3l ##playstation
👎2

NHL je dneska poprosit dědky a nebo děcka

Jiří Brož

Hraji na PS5 a za mě zvuky z ovladače super,takže bez sluchátek dobrej zážitek,kdyby byla recenze na PS5,tak za mě 8

Zakoush

@Zafik: Mam stejny nazor. Byl jsem z toho hodne odvareny, zmena opravdu ano a par zapasu po vydani bych tomu taky dal 9. Jenze co to hraji vic a vic, je to proste opravdu pay to win a nebo rozhoduje bud mega skill, kdy ti hraci snad nedelaji nic jineho nez jen hraji. Pripadne Nemec, Fin, Sved, ti vsichni maji obrovskou vyhodu v tom, ze maji servery NHL hned ve sve zemi, coz znamena, ze odezvu pomalu ani nemaji. HUT je v onlinu tragedie, offline nehraji a to je prave ten kamen urazu, protoze kdyz davam 2-3 zapasy a ne kazdy den v Rivals, tak asi tezko muzu mit mega tymy jako velka cast. Jako mit 91 karty cca tyden od vydani? To mi prijde trapny.

V minulych rocnicich jsem nechal stovky hodin. Tady budu hrat taky, ale asi me to opet prestane bavit. Proste to nema tu hodnotu, ze zalezi jen a pouze na tvem umeni. Hra do toho kolikrat zasahuje stale a servery spatne.

Nicmene posun tam je, jako hratelne to bavi, jen v onlinu tam zasahuje spousta veci. Bohuzel.

black mamba
👍2
👎2

Ta hra si zaslouží tak maximálně 5/10.

CutlerrCZ
👍3

Hraju pouze kluby EASHL a pokud shrnu pouze tento mód, protože jiné nehraji, tak oproti minulého ročníku je tam jen minimum změn a dal bych i nižší známky. Grafika novým enginem zase tak neposunula. Někdy si říkám, že je prostě stejná, jen více nasvícená. Led mi případá naopak ještě horší-nereálnější. Strašně se leskne a na konci třetiny vypadá, jako by po něm právě projela rolba. Stále stejné animace hráčů a gólmanů. 2D diváci a celkově stadión je naprostý děs. Prostě jen ctrl+c a ctrl+v minulého ročníku do nového enginu. Žádná jiná snaha. Co se týče tvorby hráčů, tak ani zde nehli prstem a je vše stejné včetně obličejů, vybavení atd.,jako v předchozím díle. Ale co je to hlavní u EASHL módu a dají mi všichni co to hrají za pravdu, je kvalita konektu. Na tom vše stojí a padá a bohužel i zde to stojí tak leda za smradlavého kara do držky. Opět stále přetrvávající handicapy a finské připojení, kdy vy máte odezvu 40ms a severské země kolem 5ms. Ten kdo okusil ví, prostě nehratelné. Také UI spoluhráčů stojí stále za hovno. Pořád jsou tupí jako tužka po 5 hod. geometrie. Ale abych tomu jen nekřivdil, tak chválím lepší fyziku puku a jeho přibírání. Už to prostě není ve stylu, že to tam mlasknu a on to vždy přebere, jako by měl na hokejce chemopren. Už se člověk musí více snažit a mít cit v razanci přihrávky. V obraně se lépe vypichuje puk, už to není samé vyloučení za podražení. Také se lépe blokují střely a přihrávky. To je ale tak vše pozitivum. Já jsem prostě opět zklamaný. Čekal jsem příchodem nového enginu více. Jak jsem ale psal na začátku, tak hodnotím pouze on-line režim EASHL.

sova655
sova655 #gabrda_9

Jako sorry, ale tohle fakt nemůže mít min jak ten shit fifa 22... hraju oboji, fifu už desítky let a je to horší a horší ...

Mayfish1
👍1

Koupeno po nhl 17 ;) Neuveritelna zmena a poprve po dlouhe dobe co se u her od Ea nevztekam :D

Hráč123
Hráč123 #GameCave
👍2

No ja z 19ky prestoupim urcite pocitam to bude bodik nahoru

Oig1

7 z 10 je nadprůměrná hra. Co řešíte?

Chaser91
Chaser91 ##SonyBravia8II
👎1

@gumos22: protoze to hral na xboxu... tudiz tam nemohl vyuzit dualsence

Cobra
👍2
👎1

7?? Takže mi MC už týden lže, že je to hra dekády a těch 10 tomu strká kvůli ušance co mu k tomu dali

Slim Jim
👍3

Nhl 20 má taky 7/10 takže žádný posun nebo podle čeho se hodnotí?

robinhocz
robinhocz #KupPlaystation

@gumos22: a co?Na MC má hra momentálně 69%

hrc.jena
👍3

Martin Šmíd : možná je na čase se přestat bát udělovat i nižší hodnocení když si jo hra zaslouzi. Upřímnost někdy bolí 😉

gumos22
gumos22 #Učitelskej
👍13
👎1

Konečně největší posun v hratelnosti a grafice a Kachlo chtěl dát dokonce 6? Co byste chtěli v hokeji za nové mody? Třeba že rozhodčí bude mít bičík a hráče místo na 2 minuty na trestnou raději zmlátí? A místo hráčů budou hrát postavy jako Solid Snake, Kratos, Nathan Drake, Ratchet a další?

AXiSS732
👍3
👎3

Já myslím, že ta hra by si už ani recenzi nezasloužila, natož 7 bodů 😂