Konzolista.cz

MotoGP 13

recenzeneděle 7. července 2013madness
Hlavní obrázek článku: MotoGP 13
Závodní série MotoGP patří k matadorům herního průmyslu. Značka za svou dlouhou historii prošla hned několika vývojářskými týmy a příznivci rychlých virtuálních dvojkolek se s touto závodní sérií mohli vůbec poprvé seznámit již na počátku nového tisíciletí. Letošní ročník dostali na starost tvůrci ze studia Milestone, kteří naposledy pracovali na MotoGP 08´. V čem a zda vůbec je aktuální ročník MotoGP 13´ hodný pozornosti, zjistíte v naší recenzi.
Recenzovaná verze: Xbox 360 Po stručném historickém okénku se pojďme podívat na hru samotnou. Po spuštění hry, je nejprve třeba si vytvořit svého závodníka - editace probíhá prakticky ve všech ohledech – měnit budete vše od vzhledu obličeje, přes barvu helmy až po jednotlivé části kombinézy. Uživatelsky příjemně řešený editor potěší každého fanouška hned na úvod, protože umožní se s vlastní herní postavou sžít a vcítit se do kůže závodníka. V druhé řadě je nutné zvolit herní mód, přičemž vybírat budete ze tří. Tím prvním je klasický Grand Prix turnaj a tím druhým šampionát. Každý herní mód můžete hrát ve třech různých kubaturách, tedy ve třech závodních třídách, které jsou řazeny od nejmenších a nejslabších motorek až po ta nejvýkonnější děla (Moto3, Moto2 až MotoGP). Třetím a nejzajímavějším herním módem je kariéra. V té se vcítíte jak do role závodníka, tak do pozice manažera týmu a obchodníka – čeká vás totiž hodnocení a následné přijímání nebo odmítání nabídek sponzorů, čtení emailů a organizace závodů. Kariéra představuje nejsložitější, ale zároveň nejkomplexnější požitek z MotoGP. Další možností je okamžitý závod, ve kterém vám hra sama vybere okruh a zvolí parametry závodu a vy se tak můžete soustředit jen na závod.
K dispozici je hratelná demoverze s tratí Gran Premi Aperol de Catalunya a dvěma jezdci - Valentino Rossi a Marc Márquez
V MotoGP 13´ je celkem sedmnáct závodních okruhů, které jsou rozesety po celém světě. Nejčastěji budete závodit v Evropě (ve které nechybí brněnský okruh), v Americe, ale zavítáte i na exotičtější okruhy v Asii a na blízký východ. Před každým závodem si můžete vše libovolně nastavit. Začnete od samotné motorky a závodu, jejichž nastavení jsou obsáhlá a potěší především znalce – u nich za všechny jmenujme například tvrdost gum, a z konfigurace závodů třeba disciplinární vlajky, počet kol či možnost kvalifikace. Nutné je nastavit i pomocníky, mezi které patří přetáčení času zpět po vzoru Gridu nebo Forzy, zobrazení ideální dráhy, asistence při brzdění a tak podobně. U asistentů je pak nutno podotknout, že jejich vypnutí dodá na autentičnosti a reálnosti. Poslední sféru nastavení představují podnebné podmínky, protože mokro, déšť nebo jasné nebe se vždy projeví na přilnavosti motorky, podkluzování, ale i na opatrnosti vašich soupeřů. Z hlediska obsahového by bylo škoda v recenzi nezmínit bonusy. O co jde? Pro skutečné fajnšmekry si tvůrci připravili obrázky a především videa z reálných závodů MotoGP. Pokud tak patříte mezi opravdové fandy a máte sem tam chuť se inspirovat nějakým pěkným manévrem nebo se pokochat kompilací pádů a bouraček, budete v sekci multimédia slintat blahem. Videa a obrázky získáváte za vyhrané závody. Důležitou součástí každé oficiální licencí posvěcené hry je prezentace těchto autentických materiálů. Milestone to v MotoGP 13´ dělají dobře, veškeré závodní okruhy jakoby z oka vypadly svým reálným předlohám, už počáteční intro, menu a hudba dávají tušit, že licence je v dobrých rukou. Tabulky, pořadí, reklamy, profily závodníků, záznamy, komentář před začátkem závodu, medailonky jednotlivých zemí, kde se jede daný závod, to vše navozuje pocit autentického závodu MotoGP. Nechybí ani scénky oslav, které ale sem tam působí dost strojově, protože většina postav na obrazovce dělá stále stejné pohyby dokola. Ale co nadělat, alespoň že tu nějaké zpestřující animace jsou, sem tam totiž dobře pobaví. Předchozí odstavce shrnují to, co vás ve hře čeká. Málo toho není a pro všechny fanoušky motorek představují herní módy a výběr ze tří kategorií strojů skvělou motivaci k postupu vpřed až na samotný vrchol. Pojďme se teď podívat na technickou stránku hry a na to, jak se vlastně nové MotoGP 13´ hraje. Fyzikální / jízdní model je perfektní - po této stránce nelze hře v podstatě nic vytknout. Motorka se chová uvěřitelně, mezi jednotlivými kategoriemi je citelný rozdíl v ovládání (těžší, výkonnější a rychlejší motorky se hůře ovládají a naopak, některé více podkluzují) a je znát, že motocykl jede po betonu a neplave. Samozřejmě záleží i na stylu vaší jízdy (a také nastavení pomocníků) – pakliže budete zatáčky řezat a rychle přidávat plyn, u silných motorek se prakticky okamžitě dostanete do smyku a spadnete, u méně výkonných to nekončí pádem, ale ztrátou několika vteřin. Potěší i přítomnost hned několika kamer, z pohledu helmy závodníka nevyjímaje. Jednoduše řečeno: simulace jak má být. Z hlediska technického vybavení nového ročníku série nelze mluvit o zázraku. Grafiku bychom hodnotili nejspíše slovy: ujde to. Připravte se na zubaté hrany, strohé textury, neoriginální a studenou paletu barev a žádné speciální efekty. Co je pak asi největším neduhem již tak poměrně nevzhledné a nevýrazné grafiky je častý poklesu frameratu – ten nastává při deštivém počasí a velkém počtu motorek na scéně prakticky vždy. Tento nedostatek nelze tolerovat, protože jakékoli zakolísání v plynulosti hry má velký vliv na vaši jízdu – hned několikrát se nám při hraní MotoGP 13´ stalo, že jsme při poklesu frameratu vyjeli mimo závodní okruh a museli danou sekvenci opakovat. Když je ale framerate ve stejném okamžiku nestabilní znovu, stává se z toho poměrně frustrující záležitost. Při hraní jsme si všimli i dalších technických nedostatků – za všechny bychom zmínili například nerozbitné postranní cedule – ať se je budete snažit prorazit jakoukoli rychlostí a s jakýmkoli strojem, vždy skrze ně projedete, aniž by se něco stalo (třeba se daná cedule roztříštila). Umělá inteligence představuje výzvu jak pro pokročilé hráče, tak pro úplně začátečníky. Rozdíly mezi jednotlivými stupni obtížnosti jsou totiž znatelné, a proto soupeři na nejnižší úroveň dávají náskok, zatímco na tu nejvyšší vám nedarují jedinou milisekundu, ba naopak - každou vaši chybu náležitě potrestají. O tom, že se jezdci řízení AI, přizpůsobují podnebným podmínkám na trati, už byla řeč - snad se jen sluší dodat, že to patří mezi dobře fungující prvky dodávající na dynamičnosti závodů. MotoGP 13´ nabízí i možnost hry po internetu a to až pro dvanáct živých hráčů, případně pro dva hráče na jedné konzoli s rozděleným obrazem. Online hra trpí několika neduhy – nejprve je to problém najít hru s dostatečným počtem závodníků, následně pak protivníky, kteří se nepřišli vyblbnout, nýbrž doopravdy závodit. Řešením je domluvit se s kamarády předem a vytvořit soukromé lobby. Sečteno podtrženo, MotoGP 13´ je solidní závodní simulací. Určena je především pro hardcore milovníky závodů MotoGP, kterým nabídne opravdu parádní zábavu s vydařeným bonusovým materiálem. Těm ostatním lze ale hru také doporučit, protože díky pomocníkům a možnosti upravit si závody dle vlastních představ, hru zvládnou i méně obratní hráči. MotoGP 13´ jako celek od vyššího hodnocení sráží průměrné a nevýrazné technické provedení, opakující se problémy s frameratem a někdy nedotaženost meziherních animací, které pak působí spíše komicky. Negativem může být i to, že hra se od svých předchůdců liší jen minimálně. Slovo závěrem? V rámci kategorie je MotoGP 13´ králem. Dost možná proto, že v žánru motocyklových závodů mnoho her nenaleznete.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (6)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
hrc.jena

Konkurence neni nikdy naskodu, ikdyz neni MotoGP nejhorsi neni to ani zadnej zazrak.A ta zminena konkurence by mu mohla jen pomoci

madness
madness #madness

děkuju za reakce na recenzi ;)

castooner27: přiznám se, že s AI mám jinou zkušenost, a to že pro mě představovala výzvu, s prstem v nose jsem určitě nejezdil, ale je jasný, že to samozřejmě záleží na tom, jak kdo ty motorky umí hrát, takže klobouček, jestli sis je i na hardcore dával v pohodě ;)

black mamba: přesně tak, konkurence chybí v mnoha žánrech, sporty od EA budiž výsostnými příklady :)

Sandokan

Za mě 8/10. Na trhu nic lepšího nenajdete. Jsem rád, že hra Moto GP 13 vyšla.

eeeee
eeeee #můj názor

Taky by me zajámala recenze na vitu misto na xbox.

Macek_7
Macek_7 #🍕🎮💪😴♻️

hrajete tohle nekdo na vite? Mel bych dotaz uvazuji nad koupi i pres nicmoc grafiku na psv me hra laka, protoze sbk na psp sem hral porad tohle je od stejnych autoru. K dotazu.. nevite jestli se da namapovat ovladani na vite tak aby se druhym analogem pridaval plyn a brzdilo?Pro me dost dulezite jelikoz vita ani nema tlakova tlacitka tak je tohle zivotne dulezita vlastnost pokud to clovek chce jezdit bez pomocnych berlicek a mit vsechny asistence vypnute. V demu ps3 to slo kompletne prenastavit ovsem u vity fakt netusim.

black mamba

Po zahrání dema můžu říct, že menu s muzikou a následná prezentace je na A+ . Hratelnost pokud si to nastavíte na " hardcore " je skvěle propracovaná .Jen zase zklamání v tom, jak hra vypadá .Bohužel tohle prostě milestone neumí, grafika je ps3 ve vývinu , a to je dost blbý , když tahle generace už končí .Jelikož mám rád závody a superbiky na ps2 jsem od milestonu žral , a hlavně vedení týmu by se mi líbilo ,přemýšlím že po tom skočím.

Jen mě napadá jedna otázka jen tak mimo mísu , spojená i s touto hrou :

Jak to, že takových her postrádá konkurenci??? Čím to je, že Milestone nemá konkurenci, nhl od EA to samé, nba 2k , reálného rally se člověk taky nedočká. Co se třeba fotbalu týče, na psx bylo snad pět různých titulů v jednom roce.

Herní trh je ve skvělé kondici ,ale hráč to pociťuje v úplně jiných žánrech.