Moss

recenze  12
Martin Šmíd, 27. 2. 2018 12:10
Virtuální realita je tu s námi už pomalu dva roky. Nedá se přitom říci, že by měla nahradit klasické hry, ale podle toho, co jsem mohl vidět, nabízí celkem zajímavou alternativu, navíc může dostat ke hraní i lidi, kteří klasické hry nehrají. K tomu je ale pochopitelně zapotřebí i adekvátní obsah. PlayStation VR už nyní nabízí celkem dost zajímavých her, hříček či zkušeností, které stojí za vyzkoušení. Samozřejmě, hardcore hráči mohou namítat, že velkých her je zatím hodně málo, ale jenom o nich VR pochopitelně není. Každopádně jednou z těch větších her je právě vycházející dobrodružná plošinovka Moss od vývojářů ze studia Polyarc. Ta zaznamenala docela kladný ohlas na různých výstavách a potěšila i nedávnou demoverzí. Jestli nadšení vydrželo i po dohrání finální verze, se dočtete níže.

Recenzovaná verze: PlayStation VR

Jakmile hru Moss zapnete, ocitnete se v kostele, kde máte před sebou knihu. Ta má navodit pocit, že sami jste jakýmsi čtenářem a čtete příběh myši jménem Quill, jejíž svět je ohrožen zlým hadem, který chrlí oheň. Ten se jmenuje Sarffog, přičemž Quill se musí vydat na své první dobrodružství, aby nezvaného hosta porazil a zavládl tak v celém království zase klid, navíc tím osvobodil i svého příbuzného, který je držen na nedalekém hradě v zajetí. Ačkoliv je příběh hry Moss docela jednoduchý a na začátku jasně daný bez jakýchkoliv velkých zvratů, je kvalitně napsaný, a navíc je i dobře vyprávěn během hraní, ale také mezi epizodami skrze krásné ilustrace v knížce. Důležitější než samotný příběh je určitě hlavní hrdina, který je maximálně roztomilý a sžití s ním trvá několik vteřin. Že by se nám tu rodil zcela nový hrdina plošinovek? Je to možné. Zvláště když vývojáři skrze trofeje dávají vědět, že u jedné hry zůstat rozhodně nemusí.

Moss by se dal označit za 2.5/3D akční plošinovku, v níž budete prozkoumávat řadu parádně navržených úrovní s krásným designem, který je laděn trochu do fantasy. Dalo by se říci, že každá úroveň před vás vždy postaví nějaký ten menší či větší logický problém, který budete muset společně s Quillem vyřešit. Obtížnost pochopitelně postupně roste, navíc i důmyslnost a propracovanost jednotlivých úrovní, které jsou následně i obohaceny o různé pasti a překážky, ale také protivníky. Nepřátele zde představují jakýsi kovoví brouci několika druhů. Od klasických bojovníků po střelce i vybuchující druh, s nímž není radno si zahrávat na krátkou vzdálenost. Soubojů s protivníky není ve hře tolik, v základu jde hlavně o řešení chytře navržených a hlavně zábavných rébusů, ale jakmile k nějakému dojde, je lehké si ho užívat díky jednoduchému, ale plně funkčnímu soubojovému systému, který lehce připomíná Souls hry. Ve správný okamžik totiž musíte uhnout výpadu protivníka a následně mu uštědřit co největší poškození, což do hraní vnáší i jistý taktický prvek. I když pochopitelně v omezené míře.

Jak už jsem naznačil výše, Quill se pohybuje po většinu času v hlubším, dalo by se říci i 3D prostředí, tedy spíše scénách. Díky virtuální realitě se můžete po scéně vždy různě natáčet, dívat se do různých skrýší či tunelů, jestli tam není něco schováno nebo tam není cesta dál. Vývojáři navíc dobře vyřešili situace, kdy je Quill za nějakou překážkou nebo nemáte na něj přímý pohled, abyste vždy věděli, kde se nachází a mohli ho bezproblémově ovládat. V takových chvílích vždy vidíte jeho svítící postavičku za překážkou, takže ho nikdy neztratíte z dohledu, abyste nevěděli, kde se nachází.

Co odlišuje Moss od jiných podobných VR plošinovek a dělá ho tak jedinečným, je hlavně skutečnost, že i vy jste přímým účastníkem dění. Neovládáte totiž jen Quilla jako prostý pozorovatel, jehož ovládání je jednoduché a plně přístupné i naprostým začátečníkům od první minuty, ale také za pomoci DualShocku 4 a pohybového senzoru interagujete s prostředím. Tím tak pomáháte Quillovi s řešením hádanek, ale také v boji s protivníky, dokonce ho můžete zachránit před smrtí, když dostane několik zásahů. Někdy je dokonce nutné, abyste zároveň interagovali s prostředím a zároveň ovládali Quilla. Na začátku jsem si myslel, že mi toto bude dělat problémy, ale nakonec nedělalo, vše je naprosto intuitivní a skvěle navržené tak, abyste si mohli užívat nevšední interaktivní zážitek.

Díky tomuto konceptu jsem se opravdu cítil jako přímý účastník celého příběhu, který pomáhá svému mazlíčkovi ke zdolání všech překážek, což je pochopitelně ještě umocněno skutečností, že je vše ve virtuální realitě. Je vidět, že vývojáři ze studia Polyarc moc dobře vědí, jak využít virtuální realitu pro maximální ponoření hráče do herního světa, z něhož prakticky není úniku. Vše je tak návykové, že se od hry dostanete až po závěrečných titulcích. Moss navíc dle mého není jen prostou hrou, ale nová generace interaktivního zážitku, díky němuž může být vyprávěna pohádka zcela novým neokoukaným a hodně příjemným způsobem.

Podle předchozích řádek je patrné, že Moss je nádherné dobrodružství, které je lehké si užívat. Na všem je vidět, že vývojáři si vývoj neskutečně užívali a navíc pochopili, o čem virtuální realita je. Má ale Moss vůbec nějaký nedostatek? O jednom bych věděl, a to je celková délka. Moss stojí na PlayStation Store 819,-Kč, za které dostanete zhruba 4 hodiny hratelnosti. To je trochu málo, zvláště ke stanovené ceně, tady bych určitě očekával více. Pokud by se Moss prodával za zhruba pět stovek, cena by byla určitě adekvátnější, ale na druhou stranu trochu i chápu, že vývoj stál docela dost, zvláště když je na hře vidět, jak velké produkční hodnoty má. Každopádně vývojáři alespoň přidali do hry i sběratelské předměty, které se můžete pokusit všechny vysbírat, případně si dát za cíl vysbírat všechny trofeje, což hraní pochopitelně značně prodlouží. Zvláště u jedné trofeje se pořádně zapotíte. Přítomna je i platinová.

Vývojáři si pro hru Moss vybrali moderní Unreal 4 engine studia Epic Games, který je pro virtuální realitu dobře optimalizován a na výsledném vzhledu je to určitě hodně vidět. Moss je jednou z nejhezčích her pro virtuální realitu, jakou jsem mohl hrát, navíc vývojáři kromě pěkných textur nešetří ani nejrůznějšími efekty, pěkným nasvícením, a co dodává hře jedinečnost, jsou parádní animace hlavního hrdiny. Chvilkami si budete připadat, jako byste sledovali opravdovou živou myš, která chodí po dvou a má na zádech batoh a v ruce meč. Atmosféře pomáhá i kvalitní ozvučení, příjemný hudební doprovod a vývojáři dokonce připravili i závěrečnou písničku. Na všem je vidět, že vytvořili přesně takovou hru, jakou chtěli.

Moss je triumfem nejen pro studio Polyarc, ale hlavně pro virtuální realitu. Jde o parádní logickou akční adventuru, kterou si zamilujete už po prvních několika minutách. Nabízí nejen nádherné prostředí, důmyslné hádanky i výborné využití virtuální reality, ale také uspokojivé souboje s protivníky a dobře napsaný příběh se skvělým hlavním hrdinou. Pokud máte doma PlayStation VR, Moss je hra, která by neměla chybět ve vaší sbírce. Pravda, cena mohla být vzhledem k délce trochu nižší, ale na druhou stranu dostanete vynikající zážitek, který si určitě dáte více jak jednou.

Moss: Book I

ps4psvr
Polyarc, Polyarc