Minecraft Legends

Martin Šmíd, 14. 4. 2023 10:30
Minecraft je tu s námi sice už hodně dlouho, ale stále neztratil nic ze své obliby, naopak ho hrají desítky milionů hráčů každý měsíc na PC, mobilních zařízeních i konzolích. Bez debat jde o jednu z nejsilnějších značek, jakou má Microsoft ve svém katalogu. Vývojáři ze studia Mojang hru neustále obohacují novým obsahem, ale sem tam v minulosti přišli i s nějakým tím spin-offem, jenž měl za cíl celé univerzum rozšířit a přivézt do něj zcela nové hráče. Měli jsme tu proto třeba hodně povedenou adventuru Minecraft: Story Mode - A Telltale Games Series, ale také slušnou diablovku Minecraft Dungeons. Před nějakou dobou se vývojáři rozhodli na této oblíbené značce postavit akční strategickou hru Minecraft Legends, k čemuž jsem popravdě byl docela skeptický. Nakonec ale musím říci, že i v tomto žánru Minecraft funguje, ačkoliv mám i pár výhrad.

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S

Hra Minecraft Legends se odehrává ve světě Overworld, v němž dlouhá léta v poklidu žila různá stvoření a vůbec v něm byla radost žít. Jenomže hned na začátku se objeví docela velká hrozba v podobě armády piglinů (ti připomínají prasata), která se rozhodne celý svět zpustošit a z jeho obyvatelů udělat otroky. Na vás tak je, abyste dali dohromady armádu a našli spojence, no a s nimi se pustili do boje a plány ošklivých neřádů překazili. Příběh kampaně není nějak objevný nebo originální, ale v rámci hry funguje, i díky vypravěčům, kteří hráče světem provází, navíc je doplňován hojným počtem slušných filmečků. Dobrá prezentace hře nechybí, ačkoliv třeba během hlavní kampaně jsem měl pocit, že slouží spíše jako obsáhlejší tutoriál pro následné hraní s kamarády v multiplayeru. Za to může nejen její struktura, ale také třeba relativní krátkost. To ale neznamená, že by hlavní kampaň nedokázala na několik večerů slušně zabavit. Naopak, a to i díky pevným a dobře navrženým herním základům. Co musím navíc tady pochválit, je kvalitní česká lokalizace formou titulků, přítomná v encyklopedii i během filmečků nebo vyprávění.

Minecraft Legends není strategie typu Age of Empires. Ostatně dělat konkurenci k vlastní oblíbené sérii, která se letos dostala konečně i na konzole, by asi nebylo ze strany Microsoftu zrovna chytré. Spin-off Minecraftu je daleko akčnější, zjednodušenější, aby ho mohli snadno uchopit i mladší nebo sváteční hráči, na které je primárně cílen, jako ostatně celý Minecraft. A tady je trochu problém v tom, že je kvůli tomu i méně komplexní, takže zkušenější hráči, kteří hrají jiné strategie a nedávno si na konzolích zahráli skvělý Age of Empires II: Definitive Edition, mohou Minecraft Legends kvůli tomu docela rychle opustit nebo rovnou zavrhnout. Pro hardcore fanoušky strategií  Minecraft Legends moc není, což je vlastně i docela škoda, protože základ je solidní a rozhodně měl větší potenciál. Pokud by ho vývojáři více rozpracovali, mohli udělat Minecraft Legends hru pro všechny.

Hned na začátku si vytvoříte hrdinu, s nímž následně jezdíte po otevřeném světě (je docela škoda, že během hraní nedojde k žádnému jeho vývoji, takže nezíská žádné nové schopnosti nebo další výhody). Na střety s otravnými zlořády ale nejste sami, protože hrdina může povolávat do boje nejprve golemy, ale později i kostlivce, zombie a další osvobozené spojence, takže armáda může být dostatečně rozmanitá. Navíc každý druh umí něco jiného. Nejde jen o kosmeticky odlišné jednotky, takže někteří se hodí na klasické šarvátky, další na ničení budov nebo mohou sloužit i jako podpora a léčit spojenecké jednotky. No a jako v jiných strategických hrách nechybí možnost stavět budovy s vylepšeními, těžba důležitých surovin (zlato, dřevo, kameny, diamanty a tak dále) nebo stavění věží či hradeb pro obranu. To by byl koncept, který je ale ve svém základu slušně navržený. Líbí se mi také, že vývojáři připravili docela dost odlišných jednotek i u protivníka, ať už jde o vzhled, sílu nebo chování.

Ovládání je hodně zjednodušené, protože stačí jen jezdit hlavním hrdinou na koni (časem dojde i na další zvířata) a dávat ovládaným goblinům a dalším jednotkám jen několik málo příkazů (boj v blízkosti hrdiny nebo ve směru, jakým se dívá). Ovládání díky tomu není problém ani na gamepadu, na druhou stranu tímto vývojáři dost omezili strategické možnosti na bojišti. Je sice pěkné, že jde dát jednotkám příkaz, aby bojovaly ve směru, jakým se dívá hrdina. Ve většině případech to ale znamená, že se jen rozutečou a následně je musíte znovu postupně označovat. Boj v blízkosti hrdiny má zase tu nevýhodu, že jakmile se od nich vzdálíte, automaticky vás následují, takže přestanou útočit a ničit jednotky i stavby protivníka.

Na čem ale vývojáři budou muset ještě docela dost zapracovat, je umělá inteligence jednotek, která je kolikrát dost žalostná a stará se o nepříjemné až frustrující okamžiky. Někdy jednotky i po příkazu jen stojí a koukají na nepřátele kolem, během čehož se nechají masakrovat. Nejhorší ale je, když se základny protivníků nacházejí na vyvýšených místech. Pokud si k nim uděláte cestičku tím, že postavíte schody, jednotky mají problém po nich chodit. Když se navíc na vyvýšené místo dostanou, není vyhráno, protože mají tendenci z něj padat i několik pater. Pak, i když dáváte příkazy, jen hloupě stojí dole a nic nedělají, sami si cestu najít nedokážou. Kolikrát se mi tak stalo, že jsem měl půlku armády v základně nepřítele a hrdinně s ní bojoval, zatímco druhá zmateně pobíhala nebo odpočívala dole. To by se rozhodně dít nemělo. Pathfinding je v Minecraft Legends opravdu špatný. Také bych ocenil, pokud bych viděl, kolik mají jednotky života, případně jak moc jsou poškozené stavby protivníka. Ty totiž dost vydrží, a pokud bych viděl, za kdy zhruba padnou, mohl bych si lépe naplánovat útok.

V rámci kampaně musíte nejen vybudovat dostatečně silnou armádu, abyste prorazili obranu piglinů a zničili jim portály do Overworld. Jak už jsem naznačil výše, musíte hledat i uvězněné spojence a osvobozovat je, a tím si odemykat nové jednotky, případně bránit vesničky před nočními útoky piglinů. V tuto chvíli se z Minecraft Legends stane tak trochu tower defense strategie, protože musíte stavět obranu a věže, které budou na pigliny střílet a likvidovat je. Tady trochu zamrzí, že je tato část také dost zjednodušená, a tak stačí jen postavit kolem vesničky hradby a za nimi desítky věží jednoho druhu. Bránit vesničky je každopádně důležité, protože přinášejí jednak suroviny, ale také slouží pro rychlé cestování po mapě, která je docela rozlehlá a také i rozmanitá. Bránění vesniček během nočních útoků je prakticky minihra, která oživuje hratelnost, a je možná škoda, že jich vývojáři nepřipravili více, protože po několika hodinách začne být hra trochu stereotypní. Mapy každopádně obsahují několik biomů, od pralesů po tundry, močály nebo pouště, takže jsou slušně rozmanité, navíc některé suroviny se nacházejí jen v určitých biomech, takže se vyplatí je prozkoumávat.

Zatímco kampaň je slušná při hraní v jednom, doporučuji se do ní pustit s kamarády v rámci kooperace, pro niž byla hra přímo navržena. Největší síla hry Minecraft Legends ovšem tkví hlavně v online multiplayeru, který si můžete pustit v módu 1v1 až 4v4, a tady připomíná klasičtější strategie. I vzhledem k tomu, že suroviny sbírá i protivník, stejně tak si buduje armádu nejen pro obranu, ale také pro útok. V multiplayeru sami, nebo až s dalšími třemi kamarády, začínáte jen se svoji základnou. Pak už je jen na vás, jak získáte zdroje, budete postupně budovat armádu, vylepšovat své možnosti, případně vymýšlet taktiky a strategie, abyste přechytračili soupeře a zničili mu jeho základnu a zároveň ubránili tu svoji. Protože před vydáním hru hrálo jen minimum hráčů, zúčastnil jsem se s kolegy jen pár bitev, které byly zábavné, a dokážu si představit, že se ke hře budu díky online multiplayeru ještě chvilku po vydání vracet. Zvláště pokud seženu kamarády do kooperace a budu s nimi moci komunikovat. Nedokážu si moc představit, že by mě hra bavila stejně, pokud bych hrál s náhodnými hráči, kteří by nekomunikovali. Spolupráce v rámci multiplayeru je klíčová.

Studio Mojang u základního Minecraftu i třeba diablovky Minecraft Dungeons ukázalo, že své hry dlouho podporovat a obohacovat novým obsahem. Minecraft Legends by na tom neměl být jinak a vývojáři už nyní slibují, že budou přidávat jakési minihry v rámci Ztracených legend. Zatím je dostupná jen jedna zcela zdarma (další možná budou za herní měnu). Jmenuje se Hromada portálů a musíte se v ní ubránit dvaceti vlnám nepřátel. Na začátku mi přišlo, že tuto minihry projdu jako nůž máslem, ale jakmile začali chodit výbušní protivníci a další silní neřádi, pořádně jsem se zapotil. Každopádně za zdolání je bonusový obleček, a dá se předpokládat, že další Ztracené legendy budou nabízet také podobné bonusy a odměny. Součástí Ztracených legend je i tržiště pro další kosmetický a herní obsah, ale zatím k této části nebyl přístup. Do budoucna bych byl ale rád, pokud by vývojáři nepřidávali jen tento typ obsahu, ale také postupně upravovali a rozšiřovali hratelnost, aby byla komplexnější a propracovanější. Jen tak si udrží hráče po delší dobu.

Minecraft Legends si zachovává jedinečnou stylizaci originální hry, takže je svět tvořen převážně z kostiček, ale vývojáři samozřejmě přidali i další předměty a objekty. A musím říci, že po vizuální stránce se mi hra vlastně hodně líbí, na což má vliv i skutečnost, že po světě běhají zvířata, takže si žije svým vlastním životem, navíc má slušné nasvícení, které se stará v mnoha částech o skvělou atmosféru. Vizuálně je Minecraft Legends pěknou podívanou a vlastně ani nevím, co bych tady hře vytkl. Velmi dobrou práci vývojáři odvedli i u optimalizace. Ani v těch největších šarvátkách mi nepřišlo, že by hra měla na konzolích Xbox Series X nebo S problém, neustále běžela plynule. Jen při opravdu obrovských bitvách byla hra méně přehledná, ale s tím se musí počítat, to není problém optimalizace. Líbilo se mi i ozvučení, o kvalitním dabingu vypravěčů už byla řeč, no a pochválit musím i hudební doprovod.

Minecraft Legends je překvapivě solidní strategickou hrou stavějící na pevných a dobře vymyšlených základech i pěkném audiovizuálním zpracování. I díky tomu není problém se bavit jak v rámci kampaně, tak hlavně následně online multiplayeru, zvláště pokud seženete kamarády do kooperace. Co ovšem zamrzí, je menší komplexnost i otřesná umělá inteligence jednotek, která se stará o řadu frustrujících momentů. Minecraft Legends má do budoucna potenciál, pokud se vývojářům povede vyřešit některé problémy a dají na zpětnou vazbu hráčů. V současnosti ho ale mohu doporučit jen velkým fanouškům Minecraftu, kteří chtějí zkusit po delší době zase něco trochu jiného.

Minecraft Legends

ps4xonenswps5xsx
Xbox Game Studios, Mojang