Minecraft Dungeons

recenze  20
Martin Šmíd, 25. 5. 2020 11:07
Je tomu bezmála už deset let, co svět spatřila hra Minecraft vytvořená švédským vývojářem Markusem Perssonem, z níž se přes noc vyklubal hit obrovských rozměrů. Minecraft je mnohdy označován za jakési virtuální Lego, protože si v něm můžete budovat nádherné světy dle své fantazie, a prakticky nic vás neomezuje. Není divu, že i po tak dlouhé době od prvního vydání jeho obliba neustále roste, za což mohou i vývojáři, kteří neustále chrlí updaty se zajímavými novinkami a hru dávají na další a další platformy. Ostatně nedávno se Microsoft pochlubil, že se hry na všech platformách prodalo přes 200 milionů kopií a měsíčně tráví u ní čas 126 milionů hráčů. Obliba značky je tak obrovská, že jsme se dočkali i na jejích základech postavené adventury Minecraft: Story Mode od studia Telltale Games, která vlastně nebyla vůbec špatná, no a tento týden vychází další spin-off, a to jakési akční RPGčko Minecraft Dungeons. A právě na to se podívám ve své recenzi.

Recenzovaná verze: Xbox One X

Minecraft Dungeons asi není hra, kterou byste si kupovali kvůli nějakému propracovanému příběhu. Ten je hodně jednoduchý a točí se kolem vesničana, který vyvolá armádu všelijakých potvor a začne s ní terorizovat své okolí. To je celá zápletka, do níž se následně dostáváte vy jako hrdina, který musí jeho řádění zabránit. Více od zápletky nečekejte, je jen lehce nastíněna a vývojáři se k ní ani během hraní nevrací. Hrdinu si každopádně na začátku můžete zvolit. Připraveno je několik skinů, jen trochu zamrzí, že není možné si hrdinů přímo vytvořit od základu. A také je škoda, že vývojáři už v menu s výběrem hlavního hrdiny chtějí vytáhnout z hráče další peníze za DLC skiny. Každopádně počáteční výběr je čistě kosmetický, protože to, jakým stylem budete hrát, si volíte na základě vybavení, k němuž se ještě dostanu.

Pokud jste hráli Diablo či další podobnou izometrickou akční RPG hru zaměřenou hodně na loot, budete od první minuty jako doma. Minecraft Dungeons přitom nepůsobí jako jednoduchý osekaný příbuzný, ale jako plnohodnotný zástupce žánru, který se navíc i příjemně hraje. Hratelnost je vlastně docela návyková, a jakmile jsem začal hrát, tak jsem měl problém přestat, dokud jsem se nedostal do poslední úrovně a nesundal finálního bosse. Formulka ARPG tedy funguje dobře i zde, za což může i do jisté míry rozmanitost samotné hry, takže ani po několika hodinách hraní mi likvidování potvor nepřišlo stereotypní.

Postupně se dostanete do devíti lokací, kdy každá nabízí jinačí prostředí. Prozkoumávat budete zatuchlé jeskyně, pouštní lokaci, hrady či močály, kde se to hemží nejrůznějšími nepřáteli. Jejich druhů je také příjemné množství, takže v každé lokaci vás čeká vždy minimálně jeden nový protivník, který vám bude chtít zatopit. Vývojáři kromě klasických protivníků připravili i několik bossů. Souboje s nimi ale bohužel nejsou zrovna originální a i kdo ví jak zábavné. Vlastně jde o takovou žánrovou rutinu a větší kreativita by u nich asi neuškodila. A to se ostatně dá říci i o jednotlivých úrovních, které jsou hodně lineární. Sice obsahují sem tam nějakou postranní slepou uličku, do níž se můžete vydat, ale ta nabízí většinou jen další protivníky pro XPčka bez nějaké té lepší odměny na konci. Pak si i uvědomíte, že ani nemá moc cenu mapu důkladněji prozkoumávat.

Abyste měli proti nejrůznějším nepřátelům šanci, je důležité i vybavení. Hrdinu můžete vybavit jednou zbraní na krátkou vzdálenost (meče, sekyry, kopí či obrovská kladiva) lišící se silou i rychlostí, a lukem, který se hodí k likvidaci nepřátel na docela velkou vzdálenost. Kromě zbraní sbíráte postupně i lepší a lepší brnění, dávající kromě více života i další pasivní perky, a důležité jsou i artefakty. Ty můžete mít u sebe v jeden moment tři a slouží prakticky jako taková kouzla. Můžete totiž díky nim vyčarovat jakéhosi psa, který vás bude doprovázet a útočit na protivníky, případně s lukem vystřelit výbušný šíp nebo několik zápalných šípů, a hodí se i artefakt pro uzdravování. Sice máte po celý čas u sebe lékárničky, ale po každém použití je na další docela dlouhý cooldown, takže další léčící prostředek se vždy hodí. Jsou to vlastně artefakty, které do jisté míry definují, jakým stylem budete bojovat a jak se do bitev vrhat. Ve hře jich je několik desítek a dají se slušně kombinovat.

Vybavení vám jako v každé jiné podobné lootovací akci padá z nepřátel, ať už řadových nebo bossů, případně z truhel, které můžete během procházení levelu otevírat. Když dokončíte nějaký ten level, dostanete se vždy do základního tábora, kde máte dva obchodníky. U nich je ale problém, že se nekupuje vybavení přímo, ale za drahokamy sloužící zde jako herní měna, které sbíráte hraním, si kupujete jakési lootboxy. A pak je na náhodě, jaký artefakt nebo zbraň vám padne. Tento systém získávání nových předmětů u obchodníků mi přišel opravdu hloupý a u podobné hry nemá co dělat. Vývojáři by se nad tímto určitě měli zamyslet. Přímé nakupování daných předmětů by bylo lepší, ale také mohli vývojáři zakomponovat i možnost jejich vytváření. Ostatně na stavění je celý původní Minecraft postavený a u Minecraft Dungeons tato složka naprosto absentuje.

Minecraft Dungeons není nějak extra dlouhá hra. Hlavní kampaň dohrajete za zhruba pět hodin, a to ještě v případě, že budete po jednotlivých úrovních courat a pokoušet se vše pozabíjet a prozkoumat. To opravdu není moc, na druhou stranu se hra prodává za celkem nízkou cenu, takže se asi nedalo čekat, že tu budeme mít záležitost, která svým rozsahem bude konkurovat jiným hrám žánru jako Diablo. Jakmile hru dohrajete, můžete si ji dát znovu na vyšší obtížnost, která se vám odemkne. Tam jsou už nepřátelé daleko těžší, potkáte nové druhy a čekají vás i nové záludnosti, takže už je i trochu vyžadováno, abyste grindili vybavení a dobře se na jednotlivé úrovně připravili. A při hraní hry Minecraft Dungeons na vyšší obtížnosti určitě oceníte, že podporuje lokální i online kooperaci pro až čtyři hráče. Hraní takové hry je vždy s kamarády zábavnější a samozřejmě i lehčí, protože se všichni nepřátelé nezaměřují jen na vás. Co jen trochu zamrzí, tak je skutečnost, že už od začátku vidíte na herní mapě lokaci, která je zamčená a přístupná jen formou DLCčka, které vyjde v následujících týdnech. Asi není úplně v pořádku, že vývojáři chtějí od první minuty po hráči další peníze.

Pro Minecraft Dungeons se vývojáři z Mojang Studios rozhodli využít jako základ prověřený Unreal engine. Pravdou ovšem je, že toto rozhodnutí se projevilo hlavně na docela dobré optimalizaci, protože zpracováním je hra věrná původnímu Minecraftu. Ať už jde o hranatý design postaviček, tak samotný svět postavený z bloků. A vlastně musím říci, že vizuálně hra vůbec neurazí, je celkem pěkná a navíc sem tam potěší i nějaký ten pěkný grafický efekt. Příjemný je během hraní i hudební doprovod a neurazí ani ozvučení.

Minecraft Dungeons je příjemná jednohubka, kterou fanouškům původního Minecraftu i případně žánru akčních RPG her mohu doporučit, zvláště když se prodává za nízkou cenu (hra je součástí i Xbox Game Pass). Pár hodin spolehlivě zabaví, zvláště pokud máte po boku nebo online kamarády, s nimiž dobrodružství budete moci sdílet. Na delší hraní ovšem Minecraft Dungeons není, protože na to mu chybí zatím jednak obsah, ale také potřebná větší hloubka, kterou se chlubí žánrová konkurence.

Minecraft: Dungeons

ps4xonensw
Xbox Game Studios, Mojang