Konzolista.cz

Metal Gear Solid: Peace Walker

recenzepondělí 12. července 2010Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Metal Gear Solid: Peace Walker
Když dodělal Hideo Kojima čtvrtý díl Metal Gear Solid, asi nikoho nenapadlo, že se někdy k sérii vrátí. Přeci jen chtěl už dlouhou dobu pracovat na něčem novém a ne jenom pořád na té stejné sérii, která ho za těch dvacet let už určitě začala trochu nudit. Jaké bylo ale překvapení, když hned po pár měsících na E3 oznámil, že pracuje na hře Metal Gear Solid: Peace Walker pro PSP. Mezi hráči zavládlo nadšení, navíc i díky slovům, že se dá tato hra považovat za plnohodnotný díl a sám Kojima ho má jako regulérní pětku. Pojďme se nyní podívat, jestli Metal Gear Solid: Peace Walker opravdu stojí za nákup a jak moc obohacuje sérii.
Série Metal Gear Solid vždy stavěla na propracovaném příběhu, kterému nescházely vzrušující filmové scény. Pokud bychom měli hodnotit příběh v Peace Walkeru, tak musíme říci, že je až moc obyčejný a dost možná i z takového toho informativního hlediska pro fanouška nejméně zajímavý. Přesto si scénáristi občas připravili pro hráče nějaké to překvapení, díky kterému vyskočí radostí. Takových scén je ale v Peace Walkeru jako šafránu. Co se týče samotného příběhu, tak ten je situován do roku 1974, kdy hrdina třetího MGS Big Boss přestane věřit vládě, k čemuž mu jistě pomohla i ztráta The Boss. Jeho budoucnost je tak spjata jen s bojem a cítí se jen jako voják, který jde z jednoho válečného konfliktu do druhého a kamarády by spočítal na prstech jedné ruky. Právě v tento moment nachází místo, kde vojáci žijí svým vlastním životem a poskytují své služby svým klientům, od kterých získávají šeky s hodně pěknými částkami. Toto místo se jmenuje Militaires Sans Frontieres a jak už jste se mohli dovtípit, nachází se zde jeden žoldák za druhým. Jednoho dne se ve dveřích objeví nový klient, profesor, který chce poprosit Big Bosse o pomoc. Celá zápletka se poté točí kolem kubánské raketové krize, kdy Latinská Amerika se stala naprosto klíčová při šarvátkách mezi Východem a Západem. V této oblasti leží i Costa Rica, která byla považována za území klidu. Tedy až do doby, než se v této zemi objevili po zuby ozbrojení vojáci. Mír tak v této zemi skončil, což se záhadnému profesorovi ani trochu nelíbí. Big Boss tak má za úkol zjistit, proč se vojáci v Costa Rice objevili a co mají za lubem. Protože příprava na takovou akci potřebuje silnou základnu, profesor věnuje Big Bossovi jakousi základnu někde u pobřeží, kde si může vybudovat svůj nový domov s neuvěřitelnou vojenskou podporou. Tato základna bude poté i během hry naprosto klíčová a dalo by se říci, že v ní strávíte stejně času, jako na samotných misích. O ní ale až později. Nyní ještě zmíníme několik slov o postavách, které ve hře potkáte. Každý MGS stavěl na propracovanosti všech aktérů příběhu, čímž si zajišťoval hodně velkou hloubku a fanoušci tak pátrali po každé nové informaci o každé postavě. Je tak poměrně překvapující, že ona hloubka u postav v Peace Walkeru chybí a většinou se o nich nedozvíme skoro nic. To je rozhodně velká škoda. Pokud jde o samotnou hratelnost, tak ta je v Peace Walkeru podobná té ze třetího dílu. Po většinu času se totiž pohybujete v džungli a jen občas se podíváte na nějakou tu základu, kde si to rozdáte s nejedním bossem. Se třetím dílem nemá hra společné jen prostředí, ale i systém kamufláže, která i zde funguje opravdu dobře a hráč tak musí pečlivě volit oblek, jaký použije. Když už jsme u kamufláže, tak musíme zmínit, že pro úspěšné dokončení mise je doporučeno se plížit levely a pokud možno nespustit alarm. Hra sama o sobě je totiž docela těžká a stačí jen jeden nepovedený pohyb a už slyšíte alarm a přibíhající vojáky. Poté už je jen o štěstí, jestli se dokážete schovat, aby alarm ustal. Života totiž není nikdy dost a vzhledem k tomu, že Snake toho z počátku moc nevydrží, je spuštění alarmu téměř rozsudek smrti. Navíc po smrti vždy jedete celou misi od začátku, takže smrt u konce levelu už dokáže hodně zabolet, zvláště když jste překonali v pozdějších fázích opravdu nepříjemné pasáže. Když už jsme u hratelnosti, tak zmíníme ovládání hry. V samotné hře existují hned tři druhy, přičemž my jsme si nechali to základní a neměli jsme s ním žádný problém. Klasický pohyb přes analog a rozhlížení pomocí tlačítek nám vyhovoval a dalo by se říci, že ani nám nevadila absence druhé analogové páčky. Na ovládání si tak podle nás nemůže nikdo stěžovat. Ke každému MGS patří neodmyslitelně i souboje s bossy. Ty jsou i pochopitelně v Peace Walkeru, ale už rovnou napíšeme, že jsou pro nás trošinku menším zklamáním. Zapomeňte totiž na charizmatické bosse jako je Psycho Mantis, The End nebo Ocelot. V Peace Walkeru na vás čekají jen samí roboti, tedy mechy, které je třeba rozstřílet na hadry. Bossové ovšem nejsou vůbec jednoduchou překážkou a jejich porážka je poté výsledkem nejen dobré taktiky a přístupu, ale také dobrých zbraní, které si na misi vezmete. Špatně zvolené zbraně totiž mohou samotný souboj někdy opravdu pořádně ztížit a občas s i stane, že bosse neporazíte. Protože jsou bossovské souboje někdy opravdu frustrující a budete je několikrát opakovat, hra se před nimi vždy uloží, takže všechny souboje jsou brány jako samostatné mise. Několikrát v recenzi jsme nakousli mateřskou základnu. Nyní si o ní něco povíme. Na mateřské základně se nachází vaše výzkumné středisko s žoldáky, kteří na ní pro vás pracují, aby vám vyráběli užitečné věcičky do misí. Máte na ní několik kategorií, jako je Combat Unit, R&D Team, Mess Hall Team, Medical Team nebo Intel Team. Každá skupina má poté na starost něco jiného, přičemž dohromady tvoří nepostradatelný tým. Třeba Combat Unit bojuje v terénu, zatímco R&D Team zkoumá nové zbraně, které si můžete poté vytvořit za nějaký ten peníz. Aby tyto dvě skupiny dobře pracovali, budou potřebovat jídlo, o které se zase stará Mess Hall Team. O vaše zdraví se pak stará Medical Team. Samotný vývoj vaší základny je pro postup hrou naprosto klíčový, protože se mnohdy dostanete do situace, ve které budete potřebovat lepší vybavení, bez kterého by vás těžší boss rozcupoval na kousky. Určitě se nyní ptáte, jak získáváte vojáky do své základny. V Peace Walkeru už je netaháte do připravených náklaďáků, ale na každého omráčeného vojáka stačí připevnit jakýsi padák, se kterým odletí rovnou na základnu. Počet padáků je na jednu misi vždy omezen, ale jejich počet se dá zvednout právě pomocí výzkumu. Celkově musíme uznat, že mateřská základna je hodně dobrý nápad a obohacuje sérii o hodně zajímavý prvek. Pokud se budou této ideje vývojáři držet i v dalších velkých dílech, rozhodně nic namítat nebudeme. Určitě se nyní ptáte, jak dlouho vám Metal Gear Solid: Peace Walker vydrží. Na tuto otázku ale neexistuje zase tak lehká odpověď. Pokud si chcete zahrát jen hlavní kampaň, rezervujte si tak dvacet hodin. Ano, číslovkou 20. Čekají na vás hned tři desítky pestrých misí. Pokud ale budete chtít hru dohrát na 100%, herní doba se klidně může vyšplhat i ke stovce hodin opravdu vydatné zábavy. Kromě hlavních misí na vás totiž čekají i ty vedlejší, kterých je několik desítek a jako bonus si můžete zajet i na ostrov s faunou ze hry Monster Hunter. Navíc i vylepšování vaší mateřské základny je hodně silná motivace pro pokračování v hraní, protože si tím odemykáte spoustu nových věcí do samotné hry. Nedílnou součástí Peace Walkeru je i kooperativní multiplayer, o kterém Hideo Kojima básnil už dlouho před vydáním. Musíme uznat, že se nám kooperativní hraní velmi líbilo a procházet hlavní kampaň až se čtyřmi kamarády je opravdu nezapomenutelný zážitek. Celá vaše sehranost poté vyvrcholí při soubojích s bossy, na které budete potřebovat i trošku té taktiky. Jen střílením do něj vám určitě pšenka nepokvete. Samotnou kooperativní kampaň poté můžete hrát s kamarády přes ad-hoc, ale i na dálku přes Playstation 3 prográmek, který jde stáhnout na PS Store. Jeho nastavení je velmi jednoduché a nedělal nám žádný problém. Už po prvním traileru a obrázcích bylo jasné, že Metal Gear Solid: Peace Walker je jednou z nejlépe vypadajících her na PSP. Po zapnutí hry možná opravdu nebudete chtít věřit, že hra běží na PSP, protože všechny ty krásné textury a samotné zpracování je o několik tříd výše, jak konkurence na této platformě. Ke grafické stránce tak nemáme naprosto žádné výhrady. Tu navíc doplňují skvěle i kreslené animace, které si vzal na starost Ashley Wood, který se už podílel v minulosti na MGS sérii. Co dále musíme pochválit, je i velmi povedený soundtrack, který ostatně v každém MGS patří k tomu nejlepšímu, co se na poli s herní hudbou urodilo. Jinak tomu není ani zde. Stejně dobře jsou na tom i všechny zvuky okolního prostředí, se kterým si vývojáři opravdu pohráli. Vše pak podtrhuje i profesionální dabing všech aktérů, který už jde ale také brát u série jako za naprostou samozřejmost. Metal Gear Solid: Peace Walker je dalším vynikajícím kouskem od mistra Kojimy a jeho týmu. Přinesl nám opravdu grandiózní žranici, ať už jde o samotnou hratelnost, grafiku nebo ozvučení. Vše je na naprosto špičkové úrovni a to jsme rozhodně od hry na PSP nečekali. Pokud máte Metal Gear Solid sérii rádi, tak si k dobru můžete přičíst i desítky hodin jedinečné hratelnosti, která vás chytne a nepustí. Na druhou stranu je třeba říci, že ani nováčci zde nebudou rozhodně ztraceni a budou se bavit úplně stejně dobře.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (19)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
qqq

Zase ten kupon pro placeni na PSN store koupis za 850 Kc, takze to vychazi dobre.

ROBERT47.CZ

Opravdu bombasticka hra na PSP GO! Kuli tomu jsem si ji poridil a rozhodne nelituju. Jenom ta cena na Store 1299KC je celkem vysoka, ale mam nahrano 30 hodin a porad ta hra jede. Takze dlouhe penize za dlouhou klobasku.

Paradise
Paradise #MGO <3

mam PSP Go a budu si to muset stahnout! :) skoda jen, ze za nekrestanskych 1299Kč!! [s8] [s8]

J.T.honza
J.T.honza #GuitarHero

K téhle hře musím napsat trochu delší komentář, protože si to zaslouží. Můj vztah ke MGS sérii byl po dlouhá léta v podstatě nulový - ještě jako asi 10 letý kluk jsem hrál chvíli MGS1 na PSOne, ale vzhledem k mému věku jsem tomu pochopitelně na chuť přijít nemohl...vzpomínám si jen střípky a taky to, že to byla těžká, ale docela dobrá hra. PS2 jsem nikdy neměl, takže ostatní díly mě minuly. Měl jsem jen PSP a tam jsem zkusil díl MGS Portable Ops Plus, ale nebylo to ono. Po pár desítkách minut, kdy jsem zmateně pobíhal po úrovni a nevěděl, co dělat jsem to vypnul a už to nezapl. Teď na PS3 bych si rád časem koupil MGS4, protože demo vypadalo slibně a když je to taková legenda, nechtěl bych si to nechat ujít. Odrazuje mě ale to, že o příběhu nevím prakticky nic, když jsem předchozí díly nehrál a to mi v koupi docela brání...a zpětná kompatibilita s PS2 hrami nikde, vydávat se budou jen HD předělávky za dvojnásobek ceny, fuj [s8] Každopádně - nedávno jsem zkusil demo Peace Walkera a žasl jsem. Obvykle dema smažu po deseti minutách, když mě to nechytne a už si na to nevzpomenu. PW je jiný. Seděl jsem nad tím demem asi přes hodinu a postupně se do hry dostával, zjišťoval ovládání, vychytávky apod. Nakonec jsem prostě jen žasl a žasl. Úžasná hra a to soudím jen z dema a z trailerů. Zařadil bych ji po bok nejlepší her na PSP a to po bok God Of War Chains Of Olympus, vražedně návykových Pixeljunk Monsters, fantastickému Silent Hillu: Shatttered Memories, což je jedna z nejlepších her, jaké jsem za celý život hrál, pokud jste to ještě nehráli, nenechte si to ujít, je to strhující od začátku do konce, nejvíc bych to přirovnal asi k Heavy Rain, ale tohle je lepší. To jen mimochodem, další skvělé hry byly třeba oba díly Syphon Filtera, GTA Vice City Stories, Puzzle Quest a mnoho dalších. Teď už mám před sebou plnou hru Peace Walkera a nemůžu se dočkat, až ji spustím...bavte se se mnou [s7] [s14] [s14]

dEvilPS3
dEvilPS3 #G4M3R

nokato: jo, to jo, ale kdyz vemu v potaz na co si MGS hraje (realita) a pak ty bose...vm, ze v mnoha hrach jsou bosove totalne nahlavu, ale cela hra je pak taky nahlavu a nesnazi se simulovat :) Bossove the end a the boss byli ok, ostatni uz byli na povazenou :D

stillalive

razi: Dám hlavu na špalek za to že zrovna MGS4 nebo i jeho předchůdci jsou hry, o kterých se za 10 let bude mluvit jako o jednich z top her historie videoher vůbec...např. OKAMI byla revolučním dílkem, které zaslouží 10/10 bez debat a taky jej dostalo požehnaně, ale mluví se dnes o něm?? Ta hra je bohužel pro dnešní hráče téměř mrtvá, až na několik tisíc fandů...Ale třeba takový ICO a Shadow of the Collosus jsou hry, které budou vždy žádané...Podle jedné z nedávných novinek zde na konzolistovi je zrovna kolekce Team ICO na PS3 nejžádanější kolekcí, což jednoznačně svědčí o nesmrtelnosti ťechto dvou skvostů a třetí se nám v Japonsku už pomalu rýsuje, je řeč samozřejmě o The Last Guardian, snad nejočekávanější hra , tedy pro mně rozhodně...ale to už jsme se dostali jinam...jde o to, že většina recenzentů se schodla na tom, že např. ten MGS4 si zaslouží úplnou 10/10 a nemusí s tim souhlasit 100% populace, tak to ani nikdy nebude, i kdyby ta hra měla nožičky a ručičky a dělala skopičiny, a ty jsi zrovna člověk jiného názoru, což je v pořádku, né každý musí být většinového názoru....

Nokato
Nokato #PS4 Pro

dEvilPS3: Na druhou stranu ze trojky je zase pro mě nejlepší souboj a to s The End. Jinak napříč různejma hrama najdeš takový vysloveně shitský bosse, že ti pro tebe "podivní" z MGS3 jsou ještě naprosto dokonalý. [s6]

dEvilPS3
dEvilPS3 #G4M3R

souhlasim, je to super hra :) Jen ty bosove mi prijdou (oproti autorovy recenze) nejlepsi, jelikoz ve vsech dilech (MGS1 byl nejnormalnejsi) byly bosove opravdu "haluz", zde se drzi realiji. Ona myslenka realisticke kamuflaze s realistickou hrou, kde se realisticky opotrebovava tlumic a snejk musi realisticky jist atp a pak prijde frajer slozenej ze vcel kterej strili vceli torpeda... to je na hlavu :D Jednicka byla ok, mantise beru, ravena taky, sniper wolf taky...dvojka uz trochu haprovala...a rojka to dokoncila, tam jsou ti bosove nejdivnejsi, nekdy (ten s tema vcelama a nebo the fear) jsem si rikal ze se kojima pomatl a zaslouzil by baseballkou do hlavy aby mu naskocil rozum :D

Lamps
Lamps #Lamps

-> Proto jsem rád za hry jako třeba Portal.. dvojka bude jednoznačně jedna z největších (ne-li největší) událostí příštího roku

razi
razi #Ps4

Hold jsem už jeden ze starců, co si stojí za tím, že maximální známku má dostat opravdu jen něco výjmečnýho, něco co tu ještě nebylo, něco jako základ žánru či něco podobnýho. Dnes je to samá komerce. Viz. výše např. trefnej příklad s GTA4, dál třeba s MW2, RDR či U2... Opravdu jsou to top hry o kterých se bude mluvit za 10 či 20 let jako o nej hrách všech dob? Přijde další GTA a jasně lze zase očekávat, že bude mít dalších 100 desítek. Podle dnešních recenzí jedna z nej her MW2, přijde MW3 a na dvojku se zapomene, nic zapamatovatelnýho a tak to chodí furt. Tak abych zas tolik směšně neodbočil, jasně, že hratelnost jde dopředu, to je vcelku logický, ale u žádnýho dílu jsem nezažil takový to WOW, jasně audiovizualizace, filmečky, orginální nápady, příběhy, to jako všechno perfektní, ale za tím vším se u mě neskrývá dokonalá z nejdokonalejších her. Já si naopak myslim, že MGS4 Kojima v klidu časem překoná, dyť sám říkal, že to není hra o který snil a to jen kvůli výkonu PS3. MGS4 je těsně pod jeho vrcholem představ, takže tohoto se opravdu nemusíme bát, že už by nevymyslel nic lepšího :)

stillalive

razi: GTA4 taky nepřineslo revoluci jako prvmí GTA a dostalo desítky, i přes to že předchůdci byli kvalitnější...zde se nejedná o revoluční díl v sérii, to ani být nemůže, MGS je MGS a měnit v něm cokoliv je hloupost...jedná se o to že každý další MGS si zachoval vždy kvalitu předchůdce, včetně MGS1, a MGS1 je v jeho následovnících několikrát překonán, co se hratelnosti týče...MGS4 zvedl laťku tak vysoko, že se zdá že ani sám Hideo Kojima už svůj MGS4 nepřekoná...MGS4 je za čistou desítku bez debat, ale tak někdo potřebuje v každém dalším díle revoluci aby si u něj zasloužila desítku, to už je věc názoru který jde naprosto mimo mně

razi
razi #Ps4

Jedinej MGS, kterej si zaslouží regulérní desítku je první díl a i když bych dal nejradši i třetímu dílu, tak nemůžu, protože prostě dodnes nebyl ani jeden díl tak revoluční a vlastně ani nemůže, tudíž by neměl dostat absolutorium. Pokud chceme zažít něco jako u MGS1, musel by se změnit celej koncept série - nový postavy, novej příběh, nová hratelnost, nový všechno...

Jinak se vše bude ubírat směrem jako nynější PW, klasický díl, kterej sice není nejlepší ze série, možná konkretně u mě by dostal černýho petra ze všech, zklamali mě hlavně bossové a docela i příběh, ale jako správný fan jsem si ho užil i tak dost a bavil se. Na PSP je to nejspíš vrchol jeho cyklu

stillalive

MGS4 zde dostal 9/10 že ano? Mimochodem hra která sbírala ve světě samé desítky které si zaslouží...No MGS: PW je ten stejný případ, desítková hra s hodnocením 9, ale konec konců 9 je perfektní známka, i když neoceňuje hru plným právem...až budu mít PSP, musim ho mít, měl jsem šanci vyzkoušet a nemam slov

Rick Deckard

Je to jak droga. Pokaždé si řeknu. Udělám tuhle misi a konec, nesmím to hrát v kuse. Udělám ji a pak musím jít na další. :D

Kachlo asi neposlouchal magentofonové pásky, jinak by neřekl, že postavy postrádají hloubku.

helbik

Tahle hra je dokonalost sama [s6] (az na ty bosse [s13] ) jinak receno "Hral sem ji...hraju ji...a jeste dlouho ji hrat budu [s6] [s6] [s6] Minimalne do ty doby nez si odemknu vsechno vybaveni, zbrane, a samozrejme camuflage...takze pocitam asi tak dokonce tohohle roku. A pak si samozrejme jeste parkrat zahraju - pro me Game of the year 2010. [s6] [s6] [s6]

P.S. skvela recenze.

tomaskalecky

Blacksmith:Jj, vzdycky se najdou dementi co davaj 1 z 10

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

Musím souhlasit, že souboje s bossy byly zklamáním. Pro mě hodně velkým, ale jinak je hra jako vždy naprostá špička.

Blacksmith

Pěkný, už demo se mi líbilo a tenhle týden jdu do plné.

Normálně to neřeším, ale co je to tu zase za pár trotlů s 1/10. Ty uživatelská hodnocení bývaj stejně na prd, ale tohleto mi hlava fakt nebere.

tomaskalecky

Doufam ze se nekdy dockame i PS3 verze :)