Konzolista.cz

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

recenzepondělí 24. března 2014Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
Od vydání prvního dílu Metal Gear Solid uběhla už spousta let. Od té doby se série rozrostla o několik dalších dílů a z Hideo Kojimy se stala obrovská celebrita. Před několika lety začal s týmem pracovat na novém herním enginu FOX, díky němuž by mohl realizovat svůj sen. Velkou hru v otevřeném světě, v níž by si mohl hráč dělat prakticky to, co by chtěl a nebyl limitován úzkými koridory. Ta hra se jmenuje Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain, ale ještě než k nám doputuje, byla vydána jakási ochutnávka Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes, která slouží jako tutoriál. Před vydáním byla obava, aby dokázala nabídnout za celkem vysoké peníze adekvátní zábavu. My vám nyní řekneme, jestli se vyplatí koupit.
Recenzovaná verze: PlayStation 4 Hideo Kojima vždy stavěl u Metal Gear Solid série na propracovaném příběhu, přičemž každý další díl skvěle zapadl do oblíbeného univerza. U Ground Zeroes se Kojima rozhodl, že raději ukáže fanouškům směr, jakým se série do budoucna hodlá vydat po stránce hratelnosti, proto je tu příběh značně v pozadí a hra na něm tolik nestaví. Je tu jen nastíněn hlavní padouch (někteří ale odhalí možná trochu více, o koho se jedná), který bude plně odhalen až v The Phantom Pain, jinak tu máme další spiknutí a vše se točí kolem záchrany dvou vězňů, které fanoušci série dobře znají. Ačkoliv příběh tentokrát není důležitý, Kojima ukazuje během několika filmových scén, že tentokrát Snaka nebude čekat nic lehkého a možná si projde opravdovým hororem. Zvláště závěrečný filmeček je opět skvěle sestříhán, je napínavý a je škoda, že následují po něm titulky. Každý by chtěl hrát určitě dál. Pro hráče, kteří si už moc nepamatují předchozí události, je tu připraven lehký souhrn, takže by nikdo neměl být úplně ztracen, i když perfektní znalost předchozích dílů je zde věcí, která se rozhodně neztratí. Před vydáním se hodně mluvilo o dabingu. Snaka už nedabuje u fanoušků oblíbený David Hayter, ale hvězda seriálu 24, Kiefer Sutherland. Osobně se mi Kiefer zatím v této nové roli moc nezamlouvá a je jasné, že bude potřeba daleko více, než jen malá ochutnávka, aby Kojima ukázal, proč se pro tuto změnu rozhodl. Každý ale samozřejmě má na tuto změnu svůj názor. Hideo Kojima před vydáním říkal, že nový Metal Gear Solid bude mít obrovský otevřený svět, který bude velkým hřištěm, na němž si může hráč dělat to, co bude chtít, a jak dosáhne cíle, bude čistě na něm. Ground Zeroes se odehrává sice jen v menším táboře Camp Omega, který ale nabízí docela dost možností, jak záchranu obou vězňů uskutečnit. Právě ona velká volnost je největší inovace pátého dílu, skutečně funguje a přináší do série onen čerství vítr, který už byl třeba. Fanoušci série samozřejmě budou vše plnit pěkně potichu, stealth pasáže jsou skvělé a mají výbornou atmosféru. Během plížení může Snake nepřátele klasicky chytat a následně vyslýchat, aby se dozvěděl další skutečnosti, a poté je tu možnost je omráčit nebo zabít. Vývojáři zde zapracovali i novinku v podobě poslední záchrany před spuštěním alarmu. Pokud vás nepřítel uvidí, hra se zpomalí a vy máte několik vteřin, abyste ho sejmuli. Když se vám to nepodaří, je spuštěn alarm, což není zrovna žádoucí. Samozřejmě je možné hrát akční cestou a prostřílet se do cíle, ale tímto hra ztrácí na atmosféře a neužijete si ji tolik, jako při tichém průchodu. Kojima naštěstí dává prostor pro volbu, a to je ve výsledku dobře, protože následně i vy můžete trochu experimentovat. Prostoru je tu opravdu hodně. Otevřený svět je největší inovací, s níž Ground Zeroes přichází, ale vývojáři zapracovali i dalších, které se rovněž starají o lepší a ucelenější zážitek. Pohyb hlavního hrdiny je nyní daleko plynulejší, navíc dobře funguje schovávání se za překážky, aby bylo možné následně vyhodnotit bez povšimnutí stráží situaci. Snake má i více možností, jak nepřátele eliminovat, takže tady je jen vidět, jak vývojáři zapracovali na rozmanitosti a celkové volnosti, o níž už byla řeč. Změnou pošla i komunikace přes vysílačku. Zavolat svůj kontakt sice můžete, ale komunikace tentokrát neprobíhá přes codec, jako tomu bylo v minulosti, ale v reálném čase během hraní. Tady je také vidět, jak vývojáři zde cílí hlavně na hratelnost a nechtějí hráče vyrušovat dlouhými rozhovory, které sice byly mnohdy zajímavé, ale také sem tam nudily a byly přespříliš natažené. Velkým pomocníkem pro Snaka je pak speciální zařízení, na němž vidí mapu objektu s cíly, které je nutné splnit, případně se na něm zobrazují i nepřátele, pokud je máte označeny. Je ale nutné mít na vědomí, že během prohlížení mapy hra normálně pokračuje, nic se nezastaví.
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes se může jevit jako demoverze, ale ve výsledku nabízí docela dost hodin výborné zábavy, kterou ocení především fanoušci série, pro které je tu připraveno nejedno překvapení.
Délka hlavní mise hodně záleží na tom, jak moc se budete zdržovat, a jaký herní styl budete preferovat. Na první dohrání mi zabrala zhruba hodinu a půl, protože jsem se opravdu plížil, prozkoumával každý kout a zjišťoval, jak chodí nepřátelé, což je samozřejmě hodně důležité. Vzhledem k tomu, že nepřátelé mají velmi dobrou umělou inteligenci, když vás jen zahlédnou, jdou místo prozkoumat, případně zalarmují své kolegy, s nimiž rozpoutají peklo, a kolikrát si zavolají na pomoc i nějakou tu techniku. Hlavně na Hard si všímají každého stínu a jsou nepříjemně agresivní, takže budete litovat každé chyby. Je jasné, že hodina a půl nemůže ospravedlnit devět stovek, za jaké se Ground Zeroes prodává. Proto vývojáři připravili ještě čtyři další Spec Ops mise. Ty jsou spíše akčnějšího rázu, přičemž v nich budete likvidovat protiletadlová děla, případně určité vojáky nebo získávat informace. Tyto mise jsou vždy na pár minut, přičemž v nich můžete i zachránit vězně, což se zde neprojeví na dalším hraní, ale následně v The Phantom Pain už ano, protože obě hry budou kompatibilní, co se uložených pozic týče. Těžko říci, o jak moc vedlejší mise prodlužují hraní, ale s nimi hraní určitě nekončí, protože Metal Gear Solid V: Ground Zeroes má velkou znovuhratelnost díky návykové hratelnosti a dalším věcem. Vývojáři si totiž připravili velké množství sběratelských předmětů – speciální XOF nášivky nebo kazety, ale také Easter Eggů, které než posbíráte, prosedíte u hry další hodiny. Ostatně za splnění všech misí budete mít hru dohranou zhruba na 30%, takže už na tomto je vidět, že tu je další obsah. Jak už bylo zmíněno výše, Metal Gear Solid V: Ground Zeroes má i spoustu dalšího obsahu, ale i v PlayStation verzi jeden výborný bonus pro ty největší fanoušky. Tím bonusem je Deja Vu mise, v níž je nutné zrekonstruovat některé události z prvního Metal Gear Solid. Kojima zde trochu hraje na nostalgii, a ta se mu daří navodit, takže je pro každého fanouška radost tuto misi plnit. Dokonce přijde i na hrátky s manuálem, ale nebudu prozrazovat, o co se jedná. Kdo někdy hrál Metal Gear Solid, určitě bude vědět, na co Kojima odkazuje. Že je dělaná tato mise pro fanoušky, ukazuje i závěr, během něhož se můžete zúčastnit speciálního kvízu, přičemž když ho zodpovíte správně, fanouškům to jistě nebude dělat problém, a to ani na hard, budete odměněni speciálním bonusem. Ze všech vedlejších misí se mi Deja Vu líbila asi nejvíce, a je jen možná škoda, že cílů nebylo o trochu více. Jak jsem zmínil v prvním odstavci, Metal Gear Solid V: Ground Zeroes je postaven na novém herním enginu FOX, který byl ve vývoji po několik let a byl připravován i pro konzole nové generace. Já jsem měl možnost hrát PlayStation 4 verzi, která vypadá v rozlišení 1080p jednoduše parádně, ať už jde o nasvícení, detailní textury nebo animace postav, vše je naprosto precizní, takové, jaké přesně očekávám od her nové generace. V minulém týdnu jsem říkal, že inFamous: Second Son je zřejmě nejhezčí hrou na nové konzole, ale Metal Gear Solid V: Ground Zeroes se mu hodně přibližuje a souboj je prakticky nerozhodný. Nová hra Hideo Kojimy má navíc výhodu v tom, že po celou dobu běží naprosto stabilně v 60fps, takže i zde se ukazuje síla nového FOX enginu. Nic tak neruší zážitek z hraní, a tak by to mělo být. Povedený je i hudební doprovod, který sice nemá tolik skladeb, ale těch několik je rozhodně kvalitních, ostatně opět za nimi stojí Harry Gregson-Williams, který už moc dobře ví, co se k Snakovi a sérii Metal Gear Solid hodí. Výborné je i ozvučení, které mnohdy také napoví, z jaké strany se blíží nepřátelé, pokud tedy máte prostorové domácí kino. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes je vizuálně nádhernou hrou, která navíc obsahuje zajímavou hratelnost, ukazující možnosti plnohodnotného dílu. Na první pohled se může zdát, že se jedná jen o krátkou ukázku, ale fanoušek si bude hru užívat další hodiny, protože Kojima se svým týmem připravil nejen další vedlejší mise, ale i velkou znovuhratelnost, které pomáhají další skryté možnosti. Pro fanouška Metal Gear Solid série je Ground Zeroes povinností. Ještě jsme tu totiž neměli Metal Gear Solid hru, která by tak skvěle vypadala a dobře se hrála.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (41)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
G
G #🏮いただきます🏮

@yenda1: pokud nejsi poznamenán odkazem starších MGS, tak mozna i tak budeš koukat, co udělali s MGS5. Hratelnost, duvtip top. Epizodicky obsah uz trochu zarážející, ale pořád tak nejak ok. Co tu hru zničilo v mých očích je obsah.

Hodne smíšený pocity mam i po skoro 9ti letech, ale zaroven vzpominam, na to jak to byla a mohla být ještě lepší hra

yenda1
yenda1 #Bellringer
👍1

@Kainé: Čeká. Ale toho macka si nechám na později. GZ trochu prošmajdám ještě. Mezi ty dvě hry vložím jiný žánr a pak se bdu věnovat jenom PP.

Do tý doby by mohli vydat tu kolekci se 4. Mrknu na SE možná jak se povede tak nová verze.

Možná ze mně mluví trocha slabosti jak pro steatlh, tak i pro práci Kojimy a jeho týmu, ale už po pár okamžicích je prostě cítit, že je to celý někde jinde no.

Prezentací, herně, atmosferou. Otevřený gameplay v uzavřené zóně.

Velký plus hned zkraje, kde dostaneš nápovědu skrze pásku, kde musíš poslouchat cestu Paz a lokalizovat ji podle toho. Přesně ve stylu tradice japonských tvůrců, kteří se v podobných věcech vyživají.

To vyprávění skrze pásky je vůbec majstrštyk, který hře dodává šmrnc.

Survivor....šparný no. Já mám metroidvania žánr rád a v prvním díle byl víc hmataltelný. Tady je to celý takový rozbředlý a mdlý. K tomu skákání nadměrný všude a pořád.

Kainé
Kainé #A2

@yenda1: to ti docela závidím, že to hraješ až teď. Phantom Pain tě taky čeká? Do teď si pamatuji ten začátek a song od Morriconeho a Baez.

Survivor je strašný, když se budu krotit.

yenda1
yenda1 #Bellringer

Po zklámání z Jedi Survivoru jsem rozjel. A dobře udělal. Chuť spravena. I po pár chvilkách poznáte, že máte před sebou cosi speciálního.

I když tu máme na "hraní" omezenou plochu, tak hloubka možností, jak si na tom hříšti vyhrát, to více než vynahrazuje.

Stealth jak řemen. Ale taky sem zkusil to pořádně vykosit v misi, kde máte sejmout Vočka s Prstem, chytil záchvat a Prsta sejmul dělem a Vočka přejel tankem a odjel středem pryč.

10 let stará hra, ale herně nezestrárla ani trochu. Spíš naopak.

FrancoShade

Zdravíčko přátelé, mám na vás velikou prosbu, nebo respektive dotaz. Dohrál jsem 4.základní mise a vidím, že jsou tam ještě dvě uzamčené...nevíte prosím někdo, jak je odemknu? Díky

Mihau
👍1

Tak tohle hovno Hideovi neodpustím. Včera končím hru (rozuměj vypínám PS v půlce mise), obě zbraně byly s tlumičem. Dnes dám pokračovat a primárka je úplně jiná puška bez tlumiče. Snake si asi přes noc někam odskočil a zbraně vyměnil. :-(

ffddss
👍1

SpeedyRedy: pekne napsane. Ja jsem si to vcera poridil a hral jsem par minut takze hodnotit zatim nebudu. Ale co se tyce uvodniho filmecku tak ten me potesil. Hraficky a strihove povedene (vim ze pri gameplayi bude grafika jinde). Akorat mam zatim trosku problem s hlasem Snakea. Ale asi to bude o zvyku.

Speedyredy
Speedyredy #SpeedyRedy
👍3

Za mě trochu zklamání. Hraju PS4 verzi, ovládání v pohodě, hratelnost ujde ale co ta grafika? Viditelné doskakování objektů, budovy jen jako kulisy (skleněná neprůhledná okna netřeba komentovat), poměrně malá aréna, nepříliš detailní 3D model prostředí. Je vidět, že byla použita technologie, které holduje old-gen viz normálové mapy a starý dobrý trik s "low-polygon" modelem a zapečenými normálovými texturami high-polygon modelu. Čekal jsem po propracované čtyřce trochu více. To jak Johnovi stojí komicky zbraň, když leží na zádech je pak nepřehlédnutelný fail. Ještě to nemám úplně celé doklepané ale i přes toto se nemohu ubránit pocitu, že to není to, co jsem od této prequelové hry čekal. Pro Xbox 360 a PS3 super grafika, pro PS4 za mě spíše zklamání. Hodnotil bych verzi PS4 celkovou známkou 6/10 (grafika 5/10, hratelnost 8/10, životnost 6/10) Snad dopadne finální hra podstatně lépe :-/

Kira_Sakuya

měl jsem hru předobjednanou, ale dal jsem zatím přednost DS2... na tohle se fakt těším, ale ani po sledování livu, přečtení recenzí a názoru hráčů, nevím, co si mám o té hře myslet…

u ZOE bylo také MGS2 demo... tam však člověk měl alespoň navíc ZOE... cena určitě neodpovídá demu, hlavně u nextgenu... ale hra nemůže stát podle herního času... to by potom FFX stála půl mega:) také MGS byl vždy hlavně o příběhu, tady ho moc není, ale pokud tohle má být spíše upoutávka na plný díl… tak snad je důvodem jen to, že nechtějí moc spoilerovat… grafika je jako vždy úžasná o té mluvit nemusím, ale pár bugů jsem na livu viděl…

co se týče recenze… se v závěru píše, že je povinností pro každého fanouška série… ale pokud bych si jako fanoušek série nečetl každé info, tak bych byl asi nemile překvapen, že hra už není vtipná jako ostatní díly, kde se schováváte v krabici, nastražíte časopis, abyste upoutali pozornost strážce, nebo v MGS4 ta scéna se sochou:D tohle mi bude chybět nejvíce… také autoheal je dost výraznou novinkou… mám rád učko, ale nečekal bych, že MGS, který udělal i více typů extrémů půjde touto cestou… na livu jsem viděl jak to probíhají a zabíjejí ve fokusu… určitě to bude zábavné, vždyť Učko si vždy užívám, ale nechci aby hra, kde za sebou taháte nohu v místnosti plné zombíků a snažíte se dojít k bylince, patřila už minulosti… v recenzích teď často strhávají body za „frustrace ze smrti“ a třeba já náročnost u DS považuji za to nejdůležitější, ale v recenzi jsem viděl, že za to dali bod dolů…

Příští měsíc se na to vrhnu… už mne nebaví slintat u livu:)

eeeee
eeeee #můj názor
👍4
👎3

Sachy dohrajete klidne za pul hodiny a je to kralovska hra s nekolika tisiciletou historii. Delka hry je kvantitativni parametr, stejne treba jako rozliseni, ten o kvalite hry nerozhoduje. Ale spousta povrchnich konzumnich hracu ve skutecnosti vubec neumi hrat hry a potrebuji, aby je nekdo bavil a vedl je za rucicku, neumi se bavit sami. A ti budou mit s touhle hrou problem.

Kimi
Kimi #Z.M.R.D.I
👍1

a GT prologue je co? to uplne ten sam pripad! a nikomu to nevdi :)

Macek_7
Macek_7 #🍕🎮💪😴♻️
👍9
👎1

Celkem mě mrzí že se Kojima snížil k něčemu takovému, hra má jistě své kvality o tom žádná a vlastně kdyby stála 4kila asi bych jí už i hrál, jakožto fanda MGS, ale z principu nebudu podporovat tuhle zlodějnu, která má za úkol hlavně natahat z lidí peníze a až pak ten zbytek. Hlavně vy co jste hru tak nadšeně podpořili, nedivte se až se toho chytí více vydavatelů a budete to tu mít normálně, pak budete určitě rádi za tyhle „pecky".

El_Scorpio
El_Scorpio #PS3 4ever

Readdy_B: Tam si kupoval Zone of Enders a demo si mal ako bonus :) Urcite sa to neda porovnavat, lebo vtedy nebola PSN na distribuciu dema.

rákos
👍1

Dvouhodinová hra? Si to zkuste zahrát, nepřátelé jsou neskutečně ostražití. Vidí každou maličkost a to na obtížnost normál. Na hard už je to hardcore. [s12]

ffddss
👍3

Nejdriv nez to tady budu hanit nebo chvalit si to radsi zahraju. Coz by mela udelat vetsina. Recenzi respektuju, je to dobry v pripade rozhodovani, ale udelam si nazor sam. Lepsi nez schazovat neco, co jsem videl jen na obrazku..

Readdy_B
Readdy_B #GAME OVER

Jaký je rozdíl mezi dvouhodinovkami MGS:GZ a MGS2 přiloženým k ZOE?

AK-47
AK-47 #mejdzr81
👍1

Jó už se těším. Ani nemáte pánové ponětí o tom jaký to je, když koukáte na obal a disk. V pátek my to dovezl pošťák. Zítra my sundaj ortezu že zápěstí, " To bude rehabilitace, o5 mgs" :'(:'(

Smileface
👍12
👎2

Placené demo dostane 8/10. Proboha svět se fakt zbláznil, pak se ale pánové recenzanti nedivte když nám budou vydavatelé cpát víc a víc takovejchto miniher a vy jim tou svou osmičkou otevíráte dveře.

LaFemmeSpeedy
LaFemmeSpeedy #Firestarte
👍4
👎1

Kostej: Hru nehrál, viděl zřejmě jen videa, ale dal by 8/10 [s6] Hra může bejt dobrá jak chce, ale už z principu, pokud její dohrání trvá dvě hodiny, nemůže dostat takhle vysoký hodnocení, ať je dobrá jak chce, To už hraničí s čistým fanboyovstvím, kdyby vyšlo dvouhodinový Call of Duty, to by bylo keců a kurefsky sníženejch známek (pozn. nehraju CoD) Fanoušci série prostě 6 let nedostali žádnej MGS díl (když nepočítám spin-off MGR), takže teď dělají unáhlená hodnocení, až se s chladnou hlavou a odstupem bude tato hra hodnotit, myslím, že až teprve tehdy se ukážou její skutečný kvality.

MARTASLJ
👍4
👎2

Tak tu už keď je takto vychválené DEMO, ktoré dostalo 8/10 tak to je chyba.

El_Scorpio
El_Scorpio #PS3 4ever
👎2
👍1

Recenzia tu mala byť tak pred týždňom, nie teraz, kedy všetci kto o to mali záujem to majú už dávno dohrané.

FatyCZ
👍2

At si rika evill666, the_edge co chtej.

FANDA si to koupi a bude to hrat. Ja v mechanice ps4 nemel uz 4dny nic jineho nez MGS a hra me furt bavi.

Tak si kupte COD ci jinou rychlokvašku ktera ma znovu hratelnost 0

evill666
👎3
👍2

demo skoro za líťo tak to je trošku moc..ty už snad neví jak by ty prachy z lidí ještě vytáhly...ne díky opravdu nejsem blázen..

MarcusChef
MarcusChef #Team PS/XB
👍2
👎1

Hodina hraní? Není třeba komentáře, příspěvek hloupý, jak ten, kdo ho psal. Groud Zeroes je pecka. Konzolista není jediný web, který dal 8/10 proboha. Třeba IGN dalo 8, Gametrailers 8.5 a Eurogamer dokonce 9

miky20
miky20 #One& only
👍3
👎2

Dostalo tady někdy něco méně jak 7/10? :D Rambo ne?

HDRcze
HDRcze #Games4Life
👍4

Já jsem ještě ani nedokončil první misi a to už to hraju skoro 3 hodiny... Jsem perfekcionista a když mi zajatej strážce řekne, že tamhle je armory a tamhle je refugee camp, tak tak jdu a podívám se tam. Jinak Kojima se s MGS5 blíží ke skutečné kombinaci Hra+Film, není tam žádnej HUD, jen bílý "stealth" kruh a červený "damage" kruh, reflex mode, nebo plynulé přechody z cutscene do gameplaye a naopak, je tam znát Kojimova láska k filmům. Herní scéna zdegenerovala hraním tunelů, pokud se nedokáže vyblbnout v obrovském hřišti, které nám Kojima v GZ naservíroval. Dávat hře špatný známky jen proto, že sami recenzenti nedokážou nic jinýho, než jít jak ovce k dalšímu checkpointu (a takový tu jsou... [s8]), to je hodně smutný. A chci vidět člověka, co zvládne, já nevim, za 15 minut projít první misi na no-kill, no-alarm, CQC-only a zároveň zachrání všechny vězně, já to třeba nedal ani za hodinu. Za mě naprostá spokojenost a jestli bude Phantom Pain vypadat podobně, tak to bude jedna z nejlepších her next-genu

the_edge
the_edge #dave3345
👍11
👎2

boze osmicka za hodinu hrani i kdyby to bylo sebelepsi tak 8/10 za hodinovou hru si to nezaslouzi,driv lidi nadavali na 5 hodinove hry a dnes si hodinovou hru jeste pochvaluji

Kostej-cz
Kostej-cz #HORIZON
👎1

Ja to kupuju az kolem 13.4. Tet mastim Dark Souls 2 .... To bylo reci co? 70 min demo [s6][s6] Na konzolista plati never uzivatelum a jejich stupidytam a ver redaktorovi ... Pro me to bude nejlepsi demo ktere jsem kdy hral ... Jinak 8/10 je velice pekna znamka dal bych ji i ja .... Doskakuji objekty na ps4 verzi ? To bych chtel vydet [s6][s6][s6] smesne .....

Kimi
Kimi #Z.M.R.D.I
👍3
👎2

PS3fanboy 2 hodiny to jsou pro lidi co to proleti, ale milovnik serie si to vychutna a proleze vse a ne jednou! ja mam odehranych takovych 6h a porad se bavim :-)

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord
👍1

Příběh sice je žalostně krátkej (stealth hraním bez alarmů a zabití za slabou hodinku a půl), ale další mise plus opravdu velká znovuhratelnost to dost prodlouží. Sám už jsem ve hře strávil minimálně 10 hodin a rozhodně hodlám hrát dál, dokud nedám všechny trofeje. Takže jako taková ochutnávka plnohodnotného dílu to za ty peníze určitě stojí :)

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články