Mass Effect: Legendary Edition

recenze  55
Martin Šmíd, 17. 5. 2021 0:00
Jako by to bylo včera, co jsem si koupil konzoli Xbox 360 a na ní nové epické akční RPGčko Mass Effect studia BioWare, tvůrců hitů jako Jade Empire, Star Wars: Knights of the Old Republic nebo Baldur's Gate. Několik dní jsem byl zavřený v pokoji a hltal fantastické sci-fi dobrodružství Sheparda a jeho přátel, a to samé se poté dělo i u druhého a třetího dílu, kde celý příběh vyvrcholil. I dnes je původní trilogie Mass Effectu jedním z nejlepších novodobých počinů v žánru sci-fi a jednou z nejdůležitějších videoherních značek, o níž fanoušci neustále vášnivě debatují. Když vycházela nyní už dosluhující konzolová generace, hodně fanoušků volalo po remasteru celé trilogie. Společnost EA se nejprve tomuto nápadu bránila, a její zástupci neustále tvrdili, že se chtějí zaměřovat hlavně na nové hry. Naštěstí se vše změnilo v minulém roce, a tak mohli vývojáři z BioWare připravit ultimátní kolekci původní trilogie Mass Effectu, díky níž si mohou Shepardovo dobrodružství užít hráči i v budoucnu, a připravit se tak na to, co teprve přijde. BioWare totiž se značkou Mass Effect zdaleka nekončí.

Recenzovaná verze: Xbox One/Xbox Series X/S

Když jsem kolekci Mass Effect: Legendary Edition poprvé zapnul, zjistil jsem, že mám stažený pouze první díl. Další je nutné stáhnout z menu, což je chytré řešení, protože tak můžete mít nainstalován jen díl, který zrovna hrajete. Ostatní vám nezabírají místo na disku. Pokud byste chtěli mít nainstalovanou kompletní kolekci, připravte si kolem 90 GB místa. Příjemnou novinkou v kolekci je komplexní editor vytváření hrdiny, který je nyní naprosto stejný pro celou trilogii, takže už se vám nestane, že by Shepard vypadal v prvním díle tak a v dalších jinak, navíc už i v prvních dvou dílech je možné si vybrat standardně ženskou verzi Sheparda. No a nechybí ani možnost pokračovat napříč celou trilogií s jednou uloženou pozicí, aby se promítly do příběhu všechny vaše předchozí rozhodnutí, které mohly vyústit i v něčí nepěknou smrt. Pokud byste ale nechtěli hrát z nějakého důvodu od prvního dílu a hned se vrhnout na druhý nebo třetí, na začátku po vytvoření nové postavy vám bude předchozí děj zrekapitulován skrze komiksy, které se původně objevily u PlayStation 3 verze hry Mass Effect 2 a Wii U verze Mass Effect 3.

Prvnímu dílu byla věnována nadstandardní péče

Od vydání prvního dílu hry Mass Effect nás dělí dlouhých čtrnáct let. Ačkoliv šlo ve své době o hodně nadčasovou fenomenální hru s perfektně napsaným příběhem i postavami, k nimž bylo lehké si udělat silné pouto, do posledního detailu promyšleným univerzem se spoustou rozmanitých planet, mimozemských ras a míst po celé galaxii, ale také zábavnou hratelností, některé mechaniky jsou už na dnešní poměry i novější díly docela dost zastaralé. Vývojáři z BioWare si toho byli při vývoji remasteru vědomi a je dobře, že se na hratelnost zaměřili a upravili dle pozdějších dílů, aby celý balíček působil jako jeden celek, jedno velké nepřerušované dobrodružství, a zároveň první díl jako modernější akční RPGčko. A musím říci, že veškeré změny prvnímu Mass Effectu rozhodně prospěly, protože díky nim neuvěřitelně prokoukl a hraje se lépe než kdy dřív. Ocení je nejen ti největší fanoušci, ale hlavně noví hráči, pro které bude daleko přístupnější.

Skvěle napsané rozhovory, průzkum planet i nezapomenutelné postavy, to vše pořád remaster prvního Mass Efffectu obsahuje. Na tento tolik ceněný obsah vývojáři nesáhli, ale kde udělali velkou změnu, jsou akční pasáže, které jsou svižnější, zábavnější a více připomínají druhý nebo třetí díl. Přepracován byl krycí systém, takže je nyní jednoduší přejít do krytu třeba i ze sprintu, upraven byl gunplay (vývojáři upravil zaměřování, přesnost i vyvážili znovu účinek zbraní) a určitě potěší, že nyní už může každá třída využívat úplně všechny zbraně. To u originálu nebylo možné, ale aby vývojáři stále zachovali rovnováhu, každá třída má na určité zbraně specializace. Můžete tedy s každou vzít třeba brokovnici a zabíjet s ní protivníky, ale jen na některé budete mít pro ni různé bonusy, což je kriticky důležité hlavně na ty nejtěžší obtížnosti.

Velmi důležitou součástí hry je vozítko Mako, které bylo v originálu špatně ovladatelné a kolikrát s ním musel hráč zápasit, aby dělalo to, co chtěl, což na zábavě určitě moc nepřidalo. Vývojáři si této oprávněné kritiky byli vědomi, a proto do remasteru upravili jeho fyziku i jízdní model, takže už tolik neplave, je pocitově těžší a drží lépe na povrchu jednotlivých planet. Díky tomu je i snáze ovladatelné a popravdě jsem s ním neměl během celé hry žádný problém. Rozhodně palec nahoru. Novinkou a docela povedenou je přidání Legendary módu, v němž má první díl Level Cap na 30, takže můžete dosáhnout na všechny schopnosti už během prvního průchodu. Originál měl Level Cap na 60 a pro maximální level jste museli hru dohrát několikrát na New Game+, což nyní v základu odpadá. Pokud si tedy nezapnete Classic mód.

Hra Mass Effect vznikala původně pro Xbox 360, který ani neměl v základu klasický pevný disk. Vše se načítalo z DVDčka, takže si vývojáři museli pomáhat maskováním načítacích obrazovek. Většinou používali výtahy, v nichž docházelo kolikrát k docela zajímavým konverzacím mezi hlavním hrdinou a jeho doprovodem. U moderních konzolí PlayStation 5 a Xbox Series X/S s SSD disky už tyto výtahy nejsou třeba a načtení je prakticky okamžité. Je ale pěkné, že vývojáři tyto rozhovory zachovali pro fanoušky, ale pokud byste se bez nich chtěli obejít, můžete dát jednoduše přeskočit. Vývojáři u prvního dílu dali i častější automatické ukládání, ale pořád bych řekl, že není úplně ideální. Dvakrát se mi stalo, že jsem se propadl podlahou mimo mapu a musel jsem nahrát poslední automaticky uloženou pozici, po níž jsem musel opakovat třeba i posledních 15 nebo 20 minut.

Zatím si říkáte, že to vše zní až moc dobře, a vlastně na hratelnost i vizuální stránku nemohu říci nic špatného. Přesto má hra dvě takové viditelnější slabiny, které zde musím zmínit. Tou první je určit inventář, který je celkem nepřehledný, zastaralý a práce s ním není vůbec příjemná a intuitivní, jak bych si představoval, a je vlastně i škoda, že ho vývojáři do remasteru nepřekopali. Druhým nedostatkem je umělá inteligence, která už v originálu nebyla moc dobrá. Pro remaster se vývojáři ji nepokusili vylepšit nebo upravit, takže nepřátelé děsí spíše svým počtem než inteligencí či taktickou vybaveností.

Vizuálně působivá kolekce až ve 120fps

Vývojáři z BioWare věnovali prakticky veškerou pozornost u této kolekce prvnímu dílu, jenž potřeboval nejvíce úprav a vylepšení, aby nepůsobil archaicky a obstál i dnes nejen u fanoušků, ale hlavně nových hráčů. Hry Mass Effect 2 a Mass Effect 3 jsou po stránce hratelnosti identické jen s několika drobnými úpravami (u druhého dílu budete třeba nacházet více nábojů), což nevadí, protože obě obstojí i dnes. Péče byla věnována jen vizuálnímu zpracování. Všechny tři hry v kolekci běží až ve 4K rozlišení, mají kvalitnější textury, lepší nasvícení i upravené modely postav, ať už hlavních hrdinů, lidí nebo mimozemšťanů, které během hraní potkáte. Až jsem si chvilkami říkal, že svoji kvalitou by modely postav obstály i v modernější Andromedě. Přidány byly do světa i odlesky, takže prostředí, ať jde o interiéry nebo exteriéry, nepůsobí tak statickým dojmem. Vše je přirozeněji, a vlastně ani toho není moc, co bych vizuální stránce vytkl. Možná jen ty animace jsou na dnešní dobu už dost trhané a ne tolik realistické, ale u nich se moc zázraků čekat nedalo. Vývojáři museli znovu nahrát motion capture, a na to s velkou pravděpodobností neměli rozpočet. Na remasterech je ale jinak vidět, že je dělali vývojáři, kteří mají původní trilogii hodně rádi a chtěli vytvořit kolekci, na níž budou moci být sami pyšní.

Všechny tři Mass Effect hry jsou obrovskými akčními RPGčky, v nichž můžete prozkoumávat planety nejrůznějších soustav, kde jsou rozmanití mimozemští tvorové i humanoidi, a plnit na nich hlavní dějovou linku i celou řadu vedlejších úkolů a dalších aktivit. Snadno vám tak každý díl vydrží na zhruba padesát hodin i déle, ale je možné, že se ve vesmíru ztratíte i na daleko delší čas. Bonusem je pak i veškerý dodatečný obsah pro jednoho hráče, až na rozšíření Pinnacle Station pro první díl, u něhož se vývojářům nepodařilo sehnat kompletní zdrojový kód, ale vzhledem k jeho kvalitě to moc nevadí. Herní čas se vám tak ještě natáhne. Jediné, co možná někoho zamrzí, je absence multiplayerové části u třetího dílu. Tu jsem si ale já popravdě nikdy nezamiloval, vlastně mě i celkem štvalo, že byl na ní vázán konec třetího dílu v příběhové kampani, takže mi ani moc nechybí, ale chápu, že někdo to může mít opačně. Velkou novinkou v Mass Effect: Legendary Edition je Photo mód, v němž si můžete vytvářet z planet nádherné obrázky s úchvatnými scenériemi. Nastavení je v Photo módu velké množství, takže by nic nemělo bránit tomu, abyste si vytvořili obrázek dle svých představ.

V posledním odstavci musím zmínit framerate. Původní trilogie vyšla na konzolích PlayStation 3 a Xbox 360, kde běžela pouze ve 30fps a v některých pasážích framerate i viditelně klesal. Jsem rád, že Mass Effect: Legendary Edition nabízí u všech dílů možnost je hrát ve skálopevných 60fps, což má obrovský dopad na plynulost, ovládání, reakce a následně i herní zážitek. Nové konzole PlayStation 5 a Xbox Series X pak umožňují hrát v 60fps při rozlišení 4K. To určitě ocení hlavně hráči s velkými televizemi, protože v tomto režimu vypadají všechny tři díly opravdu hodně dobře a je díky tomu snadné ocenit veškerá grafická vylepšení, která se jim dostala. Konzole Xbox Series X pak umožňuje hrát v rozlišení 1440p při 120fps, díky čemuž je ještě plynulejší. Já jsem ale raději preferoval hezčí 4K režim, navíc mi přišlo, že ve 120fps režimu framerate celkem dost skáče a občas se hra začala při velkém propadu zakuckávat. Rozhodně tento režim stojí za vyzkoušení, ale jsem toho názoru, že 4K režim s 60fps je pořád tou nejlepší volbou.

Na Mass Effect: Legendary Edition jsem se od oznámení hodně těšil a jsem rád, že vývojáři z BioWare nezklamali, naopak dokázali překonat veškerá má očekávání a servírují původní Mass Effect trilogii v ohromující formě a navíc s veškerým dodatečným obsahem. Nejde přitom jen o hezčí vizuální zpracování, vyšší rozlišení nebo framerate, jak to u podobných remasterů bývá, ale i masivní upgrade prvního dílu, který působí daleko moderněji a hraje se lépe než kdy dříve. Jsem neskutečně rád, že jsem si mohl znovu připomenout Shepardovo epické dobrodružství, ale i se znovu projít po lodi Normandy SR1 a setkat se s dalšími oblíbenými postavami v jednom z nejlepších remasterů, jaký jsme tu doposud měli. Mass Effect: Legendary Edition je naprostá nutnost nejen pro fanoušky, ale i nové hráče, kteří si tak mohou užít jednu z nejlepších videoherních trilogií bez jakýchkoliv kompromisů.

Mass Effect Legendary Edition

ps4xoneps5xsx
EA Games, BioWare