Mass Effect Andromeda

recenze  130
Martin Šmíd, 26. 3. 2017 23:00
Série Mass Effect letos slaví deset let od svého vzniku. Trilogie je dnes považována za obrovskou klasiku, i přes trochu rozporuplný závěr, a má miliony fanoušků po celém světě, mezi něž se také počítám. Ostatně druhému a třetímu dílu jsem neváhal udělit maximální hodnocení. Po několika letech nyní přichází studio BioWare s novým dílem Mass Effect Andromeda, který na předchozí trilogii navazuje jen lehce, spíše se snaží rozjet novou trilogii, ale bohužel to už od začátku povážlivě skřípe. Více ale níže v recenzi, v níž vám řeknu, proč ze hry nejsem tak nadšený, jak bych chtěl být.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Hlavním tahounem Mass Effectu byl vždy propracovaný příběh s charismatickým hrdinou Shepardem, který bojoval o přežití nejen lidské rasy. Mass Effect Andromeda rozjíždí zcela novou zápletku, v níž jsou lidské i další rasy vyslány na 600 let dlouhou cestu, aby našly nový domov v galaxii Andromeda, která se jeví jako ideální místo pro založení kolonie. Jak už to ale tak bývá, po dosažení galaxie je vše jinak, než se původně z průzkumů zdálo, navíc se celá posádka setká s docela agresivními protivníky rasy kettů (nejnudnější a nejméně zajímavá rasa v historii Mass Effectu), kteří nemají z nezvaných hostů radost. Jak už tak nějak tušíte, jde o klasické sci-fi klišé, aby se mohl rozběhnout na první pohled epický příběh o hledání nového domova, který je ale ve výsledku docela prostý, málo zajímavý, navíc bez jakéhokoliv nápadu a plný nezajímavých postav, které většinu času mluví prakticky o ničem, a to i pokud budu zmiňovat hlavní protagonisty - Scott nebo Sara Ryder, kteří se stanou hned záhy novým Pathfinderem. Předání moci navíc proběhne formou, u níž si prostě budete klepat na čelo, jestli tohle myslí vývojáři vážně.

Velkým problémem příběhu je i skutečnost, že se vše na začátku docela vleče a hra se rozjede až po několika hodinách, ale nikdy nechytne nějaké zázračné a tolik potřebné tempo, díky němuž by vás u sebe udržela, navíc mi přišlo, že závěrečná mise přišla docela nečekaně rychle po nějakých dvaceti hodinách hraní na střední obtížnost.S kvalitou příběhu se vážou pochopitelně i rozhovory, kdy dialogy bohužel nedosahují kvalit předchůdců. Nicméně se stále můžete rozhodovat mezi čtyřmi volbami a ovlivňovat tak vztahy se členy týmu. Někdy vývojáři dokonce před vás postaví rychlé a docela důležité rozhodnutí, třeba v něčí popravě nebo ušetření. V tomto vás tedy čeká starý dobrý Mass Effect, jen v trochu nižší kvalitě.

Ještě než samotnou hru zapnete, budete si moci zvolit, jestli se do hraní pustíte jako Scott Ryder nebo Sara Ryder. K dispozici pochopitelně máte základní modely, které se objevovaly v trailerech a na nejrůznějších obrázcích, ale také si můžete skrze editor vytvořit postavu svoji vlastní. Bohužel editor není moc obsáhlý a nenabízí takovou volnost, abyste si mohli vytvořit postavu, s níž budete maximálně spokojeni. Já vytvořil jen několik monster, takže jsem hru rozehrál za defaultní Saru Ryder, abych následně zjistil, že to byla možná chyba. Čeho si hned po zapnutí určitě všimnete, jsou naprosto odfláknuté animace obličejů postav, hlavně u ženských postav, z nichž jen těžko rozeznáte nějaké emoce, navíc hlavní hrdinka vypadá jak po dávce nějaké hodně silné drogy, protože má skleněné oči, které jí během filmečků jezdí všude možně. To má pochopitelně i docela zásadní vliv na vyznění příběhu a spousty scén, které se sice berou vážně, ale díky tomuto nedostatku působí spíše komicky. Mimika obličejů ale není jediný problém, stejně tak na tom jsou animace postav při chůzi, která prostě nevypadá realisticky a působí divně. Snad vývojáři vydají update, který toto opraví, protože v roce 2017 jsme zvyklí na trochu jiný standard. Ostatně i původní Mass Effect trilogie na tom byla o dost lépe.

Mass Effect Andromeda vás na první pohled určitě nenadchne, a to ani po chvilkovém osahání, při němž vypluje na povrch většina neduhů. Po několika hodinách ale zjistíte, že jde o docela slušné akční RPGčko, v němž se před vámi postupně otevírá mapa s různými soustavami planet, které se můžete vydat prozkoumávat. Planet k průzkumu je hned několik, přičemž každá má naprosto parádní design a svoji jedinečnou atmosféru, nad některými scenériemi jsem zůstal jen v němém úžasu. Tohle se vývojářům opravdu hodně povedlo. Podíváte se jednak na planetu pokrytou sněhem a teplotami, které se jen málokdy vyšplhají do plusu, ale také na planetu s džunglemi, loukami či pouštní planetu. Návštěva jednotlivých planet patří asi k vrcholům celé hry, přičemž vždy slouží jako docela rozlehlé plácky, které můžete jednak prozkoumávat, ale plnit i řadu příběhových i vedlejších misí, o nichž se ještě zmíním.

Jednotlivé planety můžete prozkoumávat pěkně pěšky, ale daleko lepší je využívat vozidlo Nomad, které slouží nejen pro rychlejší přesun, ale také jako jakási těžební mašina. Když jezdíte po planetách, občas narazíte na místa, z nichž můžete vytěžit důležitou surovinu, k čemuž slouží právě Nomad, díky němuž je možné přivolat speciální sondu, která materiál vyzvedne. Ovládání Nomadu je velmi dobré, přejede i větší kameny a nepřišlo mi, že by se zasekávalo o nějaké objekty a tím se nabourával zážitek z jeho užívání. Za velké plus považuji i skutečnost, že členové vaší skupiny vždy nastoupí do Nomada ve stejný okamžik jako vy, takže nemusíte na ně čekat, jako je tomu ve většině jiných podobných her. Nic vás nezdržuje. Jen mi během jízdy chyběla minimapa, protože takto jsem musel často lézt do klasické mapy přes menu, což moc praktické není.

Když jsem nakousnul těžení, po galaxii Andromeda se nachází desítky slunečních soustav, v nichž sice planety nemůžete přímo navštívit, ale můžete je oskenovat, jestli nenabízí nějaký ten vzácný materiál nebo další důležité věci. Bohužel mi skenování planet přišlo nudné, a musím i zmínit docela zdlouhavý přesun mezi nimi. Doletíte na planetu, abyste zjistili, že na ní nic není, tak vyberete další, abyste na ní za zhruba 20 vteřin doletěli a zjistili, že zase máte smůlu. Toto se dá řešit určitě pro hráče daleko lepším způsobem, protože tímto vývojáři ukazují, že si neváží času hráče, a to se mi pochopitelně nelíbí.

Hlavní příběhová linka vám má hlavně ukázat krásy jednotlivých planet, přičemž nápaditost úkolů je celkem standardní, pokud je srovnám s úkoly v jiných podobných hrách. Rozhodně mi nepřišlo, že bych se díky náplni nějak nudil, že se nejedná o něco propracovanějšího nebo nápaditějšího, je pochopitelně věc druhá. Hlavní příběhová linka rozhodně neurazí, ale oproti původní trilogii nenabízí prakticky žádný moment, který by vám utkvěl v paměti, což je určitě škoda. Pokud nebudete chtít plnit hlavní linku, můžete se vydávat na mise svých společníků, kteří se k vám postupně přidávají, případně plnit úkoly pro další obyvatele světů, které navštívíte. Vedlejších úkolů, i těch sběratelských, je ve hře Mass Effect Andromeda docela dost. Problém je, že nejsou nijak zábavné a propracované, takže jsem neměl ani moc chuť je plnit, a tím si prohlubovat zážitek z hraní, což se mi u Mass Effect série stalo vůbec poprvé.Vývojáři sice před vydáním slibovali, že vedlejší úkoly budou stejně působivé a zábavné jako třeba v nedávném Horizon Zero Dawn, ale výsledkem je, že spíše jsou blíže svoji kvalitou open world hrám od Ubisoftu, i když pochopitelně Mass Effect Andromeda klasickou hrou s otevřeným světem není. Strukturou bych ji přirovnal spíše třeba k Destiny. Během hraní jsem dostával od kamarádů dotaz, jestli je možné se po dohrání poslední příběhové mise do hry vrátit a pokračovat v plnění vedlejších úkolů. Odpověď je ano, můžete. Ostatně hra vám to dá i vědět před začátkem poslední mise, že o nic nepřijdete.

Během průzkumu planet pochopitelně potkáte i nepřátele, s nimiž se dáte do střetu. Právě přestřelky s protivníky řadím v Mass Effect Andromeda mezi to nejpovedenější a nejzábavnější, co hra obsahuje. A to hlavně díky povedenému, komplexnímu a jednoduše zvládnutelnému soubojovému systému, který si osvojíte hned po několika minutách. V základu jde pochopitelně o klasickou akci ze třetí osoby, v níž celkem dobře funguje krycí systém (postava se sama celkem intuitivně schovává, pokud se dostane k překážce), přičemž můžete využívat docela rozmanitý arzenál zbraní, od pistolí po samopaly, pušky nebo brokovnice. Střelba ze zbraní je uspokojující v rámci akčních RPG her tohoto typu. Také pochopitelně můžete využívat i různé speciální schopnosti, které si postupně odemykáte v jednoduchém RPG systému. Celkově je Mass Effect Andromeda ve výsledku spíše akci s lehčími RPG prvky, ale to mi vůbec nevadí.

S investováním bodů dovedností se váže ještě skutečnost, že ve hře nemáte žádné povolání. Je přítomno několik tříd, které si postupně odemykáte podle toho, jestli se soustředíte hlavně na klasické souboje, případně na biotické skilly. Mezi jednotlivými třídami se můžete jednoduše přepínat a najít si tak tu, která vám bude vyhovovat, protože každá má své plusy i mínusy k vašemu stylu, který chcete jet. Každopádně tento systém mi docela sedí a pomáhá větší dynamice a podporuje akční část, na níž se chtěli vývojáři zaměřit. Navíc se mi líbí, že tímto nejste vázáni na jedno jediné povolání, které si na začátku zvolíte.

Přestřelky s protivníky jsou tedy zábavné a na vyšší obtížnosti i napínavé, jen mi trochu po čase vadilo, že jsem střílel prakticky jen ketty a roboty, takže dva druhy protivníků. Větší rozmanitost by hře rozhodně v tomto prospěla. Stejně jako propracovanější umělá inteligence u vašich kolegů, které vozíte na mise, protože spíše kolikrát překážejí, a navíc jim nemůžete dávat tolik rozkazů, jako v minulosti, a když jim ty základní dáte, dodržují je bezhlavě až přespříliš, což je kolikrát i na škodu. Lepší uvažování by rozhodně NPCčklám prospělo.

Když už jsem zmínil zbraně, musím zmínit i docela propracovaný a na zvládnutí jednoduchý systém vytváření předmětů, z něhož jsem měl nejprve docela strach. Jak plníte mise či prozkoumáváte jednotlivé planety, můžete nacházet plánky, z nichž si můžete vyrábět zajímavé vybavení, od lepšího brnění s parádním designem po lepší zbraně. Rozhodně se vytváření předmětů vyplatí věnovat pozornost, protože to nejlepší máte právě z něj. Je ale pochopitelně možné i nakupovat lepší vybavení u obchodníků, ale ti nabízí jen většinou jen takovou tu nouzovku, abyste mohli hru dohrát. Alespoň já na žádného obchodníka s výborným vybavením nenarazil. Každopádně obchodování je v Mass Effect Andromeda rovněž zahrnuto.

Akce je povedená, vše šlape dobře, jen se vývojáři mohli vyvarovat několika snadno řešitelným prohřeškům, které trochu kazí celkový dojem. Je sice pěkné, že náboje z krabic sebere hrdina automaticky, když kolem nich proběhne, ale stejný systém bych určitě zavedl i u sbírání předmětů po nepřátelích. Když je totiž chcete sebrat, musíte podržet trojúhelník, přičemž pokud nestojíte úplně přesně, postava místo sebrání udělá útok na krátkou vzdálenost. Někdy je to opravdu frustrující. Dále mi přijde zbytečně překombinovaný a nepřehledný inventář, v němž se vyznat vyžaduje docela dost času. Rozhodně bych si dokázal představit něco přehlednějšího a uživatelsky příjemnějšího. Také jsem byl zaskočen skutečností, že pokud nepočkám v hlavním menu na připojení k serverům EA, nebudu moci během příběhové kampaně vybírat Strike mise. Hra se k serverům pro zapnutí hry pro jednoho hráče už nepřipojí. WTF?

V předchozích odstavcích jsem se rozepsal hlavně o příběhové části, o níž by se daly popsat další stránky, ale myslím, že to nejpodstatnější jsem zmínil. Lepší bude proto skočit k multiplayerové části, která nebyla před vydáním prakticky vůbec prezentována, přičemž je trochu spojena s hlavní kampaní, protože si skrze ni můžete odemknout zajímavé vybavení. Funguje ale jinak zcela samostatně, protože si v ní levelujete od začátku vybranou postavu, abyste si odemkly silnější schopnosti a obstáli v boji. Multiplayer je čistě kooperativní, v němž se musíte s dalšími třemi kamarády ubránit sedmi vlnám nepřátel. Někdy stačí vlnu jen vystřílet, jindy musíte třeba zabrat určité body. Jde tedy o jakousi variaci na Horda režim, ale vůbec ne špatný, určitě se u něj dá na chvilku zabavit, zvláště pokud máte kamarády a můžete s nimi komunikovat přes headset. Zvláště když BioWare opraví několik bugů, kterými zatím multiplayer trpí. Několikrát se mi třeba stalo, že kolega byl zabit, ale po zvednutí se nemohl pohybovat a hra ho vůbec neregistrovala a tím pádem ani nepřátelé. Ostatně bugy bohužel trpí i příběhová kampaň, a to ve větší než menší míře. Na delší hraní bych to ale neviděl, takovou sílu multiplayerová část nemá, ale rozhodně hře nedělá ostudu a je slušným doplněním.

Mass Effect Andromeda běží na poslední verzi Frostbite enginu, který se osvědčil nejen u série Battlefield, ale postupně i u dalších her společnosti EA. O zmršených animacích už řeč byla, jinak ale hra vypadá rozhodně nadprůměrně. Hlavně jednotlivé planety jsou parádní, společně s nádherným osvětlením, které jim dodává nezapomenutelnou atmosféru. Rozhodně tedy mohu říci, že hra vypadá pěkně, jestli odpustíte docela hojně doskakující objekty, hlavně pokud máte doma konzoli PlayStation 4 s 4K televizí a podporou HDR. Co se mi ovšem už nelíbí, je docela zoufalá optimalizace. Framerate má tendenci klesat, postavy se neustále zasekávají o nejrůznější předměty či překážky a několikrát se mi stalo, že mi hra spadla s chybovou hláškou. Ano, plně zoptimalizovat takto velkou hru vyžaduje docela dost času a prostředků, ale nevěřím, že tohle vše nemělo zrovna studio BioWare. Dojem bohužel nevylepšuje ani hudební doprovod, který je až na finální část dost nevýrazný a nepamatuji si ze soundtracku žádnou skladbu, což se mi moc často nestává. To ozvučen je solidní, stejně tak dabing u většiny postav. Rovněž ale nejde o dnešní špičku.

Všechny obrázky z recenzování naleznete na kartě.

Na Mass Effect Andromeda jsem se opravdu těšil a byl jednou z mých nejočekávanějších her letošního roku. I proto jsem z výsledku zklamán, zvláště když vezmu předchozí tvorbu BioWare. Vývojáři nám totiž naservírovali jen lehce nadprůměrnou akční RPG hru se sice propracovaným soubojovým systémem, zábavnými přestřelkami i nádhernými planetami, ale také s nepříliš propracovaným příběhem, nezajímavými postavami a navíc s celou řadou nejrůznějších chyb a mizernou optimalizací. Snad se vývojáři z tohoto ponaučí jako u Dragon Age 2 a příště nám naservírují o dost lepší hru, protože Mass Effect má rozhodně daleko větší potenciál. Na konci recenze Mass Effect 3 jsem psal, že překonat původní trilogii bude sakra těžké. To jsem ale nečekal, že se na ni nepodaří navázat ani přímo BioWare.

Mass Effect: Andromeda

EA Games, BioWare Montreal
23. 3. 2017