Life is Strange: Episode 5 - Polarized

Testovaná verze: PlayStation 4
Pokud jste nehráli předchozí epizody, text může obsahovat drobné spoilery
I když se vědělo, že vývojáři z Dontnod Entertainment jsou skvělými vypravěči a umí vytvořit hry s výbornou atmosférou, od Life Is Strange se toho tolik neočekávalo, zvláště když rozpočet nebyl ze strany Square Enixu největší. Kdo ovšem hrál předchozí čtyři díly, jistě bude souhlasit, že to byla pekelně dobrá jízda plná zvratů, která navíc přinesla závěrem čtvrté epizody pořádný šok. I proto jsem byl hodně zvědav, jak vývojáři zatím výbornou sérii zakončí, a jestli finále bude mít takovou kvalitu, jakou jsem očekával. Už na začátku mohu říci, že se jim finále povedlo, a to prakticky bezchybně. Hlavní hrdinka Max už během předchozích epizod zjistila, kdo vlastně stojí za zmizením Rachel Amber, a co se jí vlastně stalo, přičemž ona sama se dostala do prakticky stejné situace v tajemném temné místnosti, z níž bude muset uniknout. Tak začíná pátá epizoda, která už od začátku nedá vydechnout, a pokud jste už u předchozích epizod měli po jejich zapnutí problém je vypnout, aniž byste je dohráli, zde už od hraní neodejdete do závěrečných titulek. Max se bude muset během páté epizody vypořádat nejen s noční můrou, do níž se nechtěně dostala, ale také zjistit, co to vlastně je mít nejlepšího kamaráda, což následně vyústí v doposud největší rozhodnutí, které ovlivní osudy všech obyvatel ve městečku Arcadia Bay. Ničivé tornádo se blíží, a času opravdu není moc.
Poslední pátá epizoda je z pohledu herního času asi nejkratší, dohrát se mi ji podařilo za nějaké tři hodinky, což je dáno i tím, že je nejlineárnější a vývojáři si spíše pomáhají filmečky k vysvětlení všech otázek, které položili v předchozích dílech, v nichž se pochopitelně i promítnou všechny předchozí volby, než přímo rozhodováním a herními pasážemi, i když tedy i na ně dojde. Je tedy jasné, že pátá část je určitě nejukecanější. To mi ale u příběhové hry nevadí, zvláště když dialogy jsou dobře napsané, jen několik z nich bych možná vystřihl, scény dobře odrežírované a nechávají hráče neustále v napětí, co že se to bude následně dít, a jaký bude osud hlavní hrdinky, ale i dalších postav. Pátá epizoda je navíc nejbohatší na emocionální scény, které hráče nemohou nechat v klidu, a na konci určitě budete cítit i trochu smutek z toho, že je vlastně vše u konce a jde o rozlučku nejen s Max, ale i městečkem Arcadia Bay.

Herní koncept se od předchozího dílu prakticky nezměnil, i nyní bude muset Max pro řešení všech problémů používat hrátky s časem, a budou ji čekat prakticky největší skoky díky fotografiím, aby se pokusila zachránit nejen sebe, ale i svoji nejlepší kamarádku. Je ale jasné, že vše má nějaký následek a nic není zcela bez zásadního dopadu. Klasických prvků, jako je průzkum, už moc není, ale to není na škodu, je to možná i dobře, alespoň má epizoda vysoké tempo, navíc vývojáři oživili hratelnost stealth pasážemi. I v nich musí Max využívat čas ve svůj prospěch, a já si třeba tyto části užil a bylo to jistě dobré oživení na samotný závěr. To je asi vše, co bych mohl k páté epizodě, co se přímo obsahu týče, napsat, abych zbytečně nespoilerovat, což by byla jistě škoda.
I když na Life Is Strange měli vývojáři z Dontnod Entertainment omezený rozpočet, už v minulých dílech nabídli hru s výborným originálním vizuálním zpracováním, které se v páté epizodě ani trochu neokouká a nemalou měrou se podílí na celkové atmosféře, ačkoliv o tu se samozřejmě stará i hudební doprovod. Už předchozí díly měly výborný soundtrack, pro poslední epizodu vývojáři nahráli několik nových skladeb a nechybí ani nové licencované písničky. Výborný je dabing všech postav, i když ne vždy jsou herecké výkony úplně bezchybné, někdy trochu pokulhávají, za což určitě může nižší rozpočet, ale na výsledný dojem tento menší nedostatek nemá moc velký vliv.
Pátá epizoda Life Is Strange ani trochu nezklamala a nabízí výborné zakončení úžasného příběhu, který vývojáři z Dontnod Entertainment začali začátkem roku budovat, navíc s jedním z nejtěžších rozhodnutí, které jsem musel kdy ve videohře udělat. Pokud máte alespoň trochu adventury rádi a nevadí vám průměrně těžká angličtina, je Life Is Strange, kterou byste si měli pořídit, nyní v kompletním balíčku.
Tvoje reakce na článek
Galerie























Komentáře (14)
Tvl já jsem hrál kousek první epizody a moc me to nechytlo,ale tento druh her miluju , takže po přečtení všech možných komentářů , kde se chválou nešetří , si kompletní edici na ps4 pořídím. doufám že budu nadšený jako ostatní.
Mám dohráno. Každou epizodou se to stupňuje, pátá už je totální jízda. Emocionální nářez plný zvratů a WTF momentů, které jsem od toho na začátku hraní rozhodně nečekal.
Hra špatná nebyla, ale TWD od Telltale je na o dost vyšší úrovni - 7/10.
Nádherná hra jen škoda že takových mistrovských her není více.
Kluci, zkuste hodinove povidani o Life is Strange na hreji.
Pan T: Taky Bych rád probral pár věcí ohledně LiS. A toho neuspokojivého konce, asi vím který máš na mysli a měl jsem úplně stejné pocity.
Závěr pro jaký jsem se poprvé rozhodl, mě nechal značně neuspokojeného, takže jsem musel dát konec znovu, a rozhodnout jinak. Teprve tak mám pocit že je to přijatelná tečka za touto melancholickou story. Nejlepší epizodická adventura co jsem hrál. Jinak je spoustu věcí k diskuzi, akorát to nejde bez spoilerů, takže třeba někde ve fóru bych s vámi rád probral dojmy a postřehy.
Pro me je Life is Strange hra roku 2015. Neskutecnej pocin.
Nevíte někdo jestli je v plánu komplet edice i na disku a ne jen digitálně?
Taky ne presvedcily az recenze, zorvu jsem tomu nevenoval pozornost. Kdy by to tak mohlo vyjit na disku?
ja mam po cesky iba 3 diely na pc cakam na dalsi preklad
Az tak? :) Mam pred sebou 4 a tuto 5 epizodu tak sem celej natesenej. Pres vikend sem se k tomu nedostal...spis by me zajimalo kdyz si to rozehraji znova jak se to bude lisit s jinymi rozhonutimi, jestli jsou tu volby jen na oko nebo maji drtivy dopad na dej.
Po dohrani jsem byl celej den v prd... Skvela hra.
Snad jen škoda že hra není v češtině ale to už by jsme asi chtěli moc.