Killzone: Shadow Fall
recenze•pátek 6. prosince 2013•Martin Šmíd•

Zdroj: SCEE
Pokud jste hráli někdy předchozí díly Killzone, tak jistě víte, že ačkoliv se vše odehrává v jistě zajímavém univerzu, vývojáři nikdy nedokázali příběh nastavit na takovou úroveň, aby byl více zajímavý. V Killzone: Shadow Fall je vidět, že se právě na příběh hodně zaměřili, podřídili mu celou řadu věcí a udělali spoustu změn, ale ve výsledku spokojenost ještě není zcela na místě. Vše se nyní odehrává třicet let po skončení třetího dílu, kdy Helghasti žijí jen několik metrů vedle svých velkých nepřátel z planety Vekta. Dělí je mezi sebou jen obrovská zeď, kterou je lepší nepřekračovat, i když sem tam se nějaký ten odvážlivec najde, a to u obou stran. Hlavním hrdinou je tentokrát Lucas Kellan, který už v dětství viděl onu velkou nevraživost mezi oběma národy, a ta se ještě prohloubí v jeho dospělosti, takže ho čeká hodně tuhý boj. Klasické klišé, které ovšem docela rychle odsýpá, má několik nečekaných zvratů a slušné tempo až po závěrečné titulky. Jen vedlejší postavy, které potkáte, by mohly být více propracovány, moc jich není, proto absence jejich větší hloubky bude vadit o to více. Také si mohli vývojáři pohrát s hlavní nepřátelskou frakcí, která vše rozpoutá. V Killzone: Shadow Fall je rozdělen do deseti delších kapitol, přičemž každá vám zabere zhruba hodinu, takže si tak nějak můžete spočítat, na jak dlouho vám vše vydrží. Za sebe mohu říci, že jsem s délkou spokojen, zvláště když ji srovnám s konkurencí, ať už v podobě Call of Duty nebo Battlefieldu. Na rozdíl od ní je navíc vidět, že si vývojáři se singleplayerovou kampaní dali daleko více záležet, protože oba své konkurenty zábavností a hlavně rozmanitostí zadupává. Vývojáři před vydáním slibovali hlavně větší volnost, výsledek je v tomto diskutabilní, otevřených plácků je jen pár, ale když už jsou, najednou můžete více taktizovat a na nepřátele zkoušet pokaždé něco jiného. Jinak jde spíše o lineární záležitost, jako tomu bylo v minulosti, během níž ovšem vývojáři střídají rychlejší pasáže s pomalejšími, z čehož je velmi chutný mix, u kterého se nebudete ani na minutu nudit. Určitě mu dopomáhá jednak velké množství úkolů, ale také naprosto parádní design všech lokací, které navštívíte, ať už to jsou lesy poblíž velkého města, tak domov Helghastů. Jen těžko si na level design stěžovat, protože ten má Killzone: Shadow Fall parádní. Vývojářům se podařil vytvořit svět, který působí reálně a neslouží jen jako laciná kulisa, jako jsme toho byli svědky u mnoho jiných her podobného typu. Tím hlavním jsou u first-person akcí střety s nepřáteli. Pokud jste hráli některý z předchozích dílů, asi tušíte, co vás zhruba čeká. Vývojáři základní mechanismus z větší části neupravili, a to je rozhodně dobře, protože přestřelky mají pořád skvělé tempo, jsou neustále napínavé a nepřátelé vás nutí se krýt a pomaleji postupovat. Naběhnout na nepřátele stylem Call of Duty rozhodně není příliš dobrý nápad, protože jednak jsou přesní, ale také dokážou dobře spolupracovat na bojišti, a kolikrát se mi stalo, že mně obklíčili a ustříleli. Umělá inteligence je tak na velmi dobré úrovni, jen sem tam si dovolí nějaký ten prohřešek vůči pravidlům. Abyste měli proti dobře vybaveným nepřátelům šanci, projde vám rukama celá řada zbraní, od samopalů až po brokovnice. Tady musím říci, že arzenál je naprosto standardní sérii, takže asi nepřekvapí. Pochválit ovšem musím samotnou střelbu, kdy každá zbraň se chová trochu jinak, trochu navíc kopou, takže je nutné střelbu dávkovat. Pocit ze střelby je tak velmi dobrý. Za to může velkou měrou i nový Dualshock 4, který je přímo designován pro hraní podobných akčních her. Kdo ho jednou vezme do rukou, jen těžko ho bude chtít měnit, to mi můžete věřit. Samostatný odstavec si zaslouží velká zbraň hlavního hrdiny, která mu během hraní hodně pomáhá, a tou je OWL dron. Ten má čtyři režimy, přičemž je přepínáte jednoduše na touchapu Duaoshocku 4. Přepínání je skrze nový prvek gamepadu rychlý, plně intuitivní, takže se nemusíte bát, že se budete díky více ovládacím prvkům ztrácet, to se rozhodně nestane. Každopádně OWL dron pomáhá hlavně v boji, kdy dokáže celkem efektně likvidovat zástupy protivníků, ale i dokáže pomoc, když vás protivníci sundají. Ne vždy, jen pokud máte po ruce adrenalin. Jinak se hodí i k otevírání dveří, případně umí i omráčit nepřátele nebo vytvořit speciální štít, aby vás kryl. Také je možné za jeho pomoci překonávat velké vzdálenosti a slaňovat se. Jak vidíte, možností jeho využití je celá řada, a mohu říci, že právě tato létající hračka je asi největší inovací nového Killzone. Multiplayer staví na pevných základech
Zatím jsem popisoval jen část pro jednoho hráče, kterou mnozí z vás zapnou jako první. Fanoušci ovšem moc dobře vědí, že to hlavní přichází až v multiplayeru, který byl v předchozích dílech velmi dobrý a svým stylem se odlišoval od žánrové konkurence. Je docela škoda, že se vývojáři rozhodli tentokrát vše trochu zrychlit, po vzoru oblíbeného Call of Duty, ale je také nutné dodat, že pořád jde o záležitost udržující si svoji vlastní tvář a nesnaží se jen bezhlavě kopírovat. To je vidět hned na nabídce herních režimů. Tedy, zde ani tak klasické herní režimy nemáte, protože Warzones klade hlavně na hráče, aby si vytvořili hru podle své představy. Samozřejmě, nechybí tu klasické týmové přestřelky, při nichž se hraje na body, ale také na zabírání míst na mapě, search and destroy a tak dále. Skvělé určitě je, že do jednotlivých her můžete nastavit celou řadu nejrůznějších atributů, a přizpůsobit si ji co nejvíce k obrazu svému. Dokonce jde nastavit, aby se jedna hra skládala z několika kol, přičemž každé kolo bude mít úplně jinačí úkol. Nastavování je jednoduché, prakticky po několika minutách jsem byl schopen vytvořit zajímavou hru, do které se postupně připojovali další hráči. Pokud nechcete nic nastavovat, můžete si rychle vybrat některý z oficiálních Warzones zápasů, těch je velké množství, připojování do her je rychlé, během testování jsem se nesetkal s žádným problémem, který by stál za zmínku. Vše navíc běží stabilně, takže lagy jsem také nezaznamenal. K dobru můžu přičíst framerate, který se pohybuje většinou mezi 50 a 60 snímky, přičemž hra si pořád udržuje velmi pěknou vizuální prezentaci.
Na Killzone: Shadow Fall vás jistě hned na první pohled uchvátí naprosto neuvěřitelné vizuální zpracování, které na next-gen konzolích jen těžko hledá nějakou konkurenci. Rozhodně jde o nejhezčí first person hru, jakou jsem na své televizi viděl. Vše je naprosto precizně zvládnuté, od detailnosti prostředí, postav, až po skvělé nasvícení. Vývojáři si s vizuální stránkou hodně pohráli, navíc k dobru jim musím přičíst i framerate, který po většinu hry v singleplayeru jede mezi 30 až 40 snímky, takže vše je nádherně plynulé a ani v těch největších vřavách se hra nezačne škubat. Tady si možná poprvé budete říkat, jak je onen next-gen v rozlišení 1080p nádherný, a to je jen začátek. Na čem vývojáři dále ukazují sílu nové konzole, je také velmi dobrý hudební doprovod a pak výborné ozvučení, které vás doslova vtáhne na bojiště, pokud máte nějaké to slušnější domácí kino. Velmi dobrý je i dabing, o který se postaralo několik známějších herců. Na začátku si možná řeknete, že Killzone: Shadow Fall je parádní tech demo, ale ani ona hratelnost není vůbec špatná, ba naopak. Ačkoliv singleplayer nemá, bůh ví jak kvalitní příběh, všechny mise dokážou skvěle zabavit, no a pak je tu vynikající multiplayer, u kterého prosedíte několik následujících měsíců, navíc má hodně velký potenciál do budoucna. Killzone: Shadow Fall tak jednoznačně můžu doporučit. Až budete kupovat Playstation 4, víte, jakou hru si k němu koupit. Užijete si ji, navíc se s ní budete moci chlubit návštěvám.
REKLAMA
REKLAMA
Tvoje reakce na článek
Galerie












Reklama













Komentáře (74)
Nebejt debilniho prodluzovani zivotnosti hry v poslednich par urovnich - vlnama nepratel - tak ma hra 10/10, skvelej pribeh, a az na ty prodluzky skvela hratelnost
Tak jsem hru koupil jen kuli multiplayeru a ten me zklamal. Multiplayer v Killzone 3 je naprosto skvely,ba co vic je nejlepsi co jsem kdy hral,mam tam nahranych 800 h a porad se k tomu vracim. Bohuzel K4 multiplayer je prumerny,nezazivny a zmateny.
dohrál jsem kampaň,ke konci jsem si už říkal,ať je konečně konec.Poslední část deváté kapitoly bych zařadil jako nejhorší,i když poslední kapitola a její "stealth" byla taky hrozná.Moc stealth hry nehraju,ten žánr jde mimo mě, ale tohle bylo fakt příšerný.Když jsem se snažil plížit,vždycky si mě někdo všiml, ale jakmile jsem to začal proběhávat tak si mě nevšiml nikdo...
Killzone bez mp... mno musim se smát
Aspoň, že Obama je tu objektívny [s6]
RobotCZ: Demo není, koncem roku má být ale na PS+ k vyzkoušení celý multiplayer
Stillalive.....Návrat k úplnýmu singlu bych taky kvitoval. Dle mýho. je první díl stále nepřekonán, ikdyž dvojka se v určitých věcech prvnímu dílu blížila. Co se týče týče těch zbraní, tak ty vziuálnosti při výstřelu jsou až moc veliký a je jedno, jestli je to futuristická nebo reálná zbraň....když zbraň střelí, tak je koláč ohně, nebo plazmovýho plynu přes 3/4 obrazu.....mě osobně to teda trhá s očima
RobotCZ: Killzone je od prvního dílu sci-fi, tedy s reálnostmi by ses tam ani setkat neměl.
Docela mě ale mrzí, že tlačí víc k MP, než k singlu. Killzone série začínala čistě jako singleplayerová hra s velkým důrazem na zbraně a atmosféru války. Killzone 1 n PS2 byl v té době trefou do černého. Charakterem hry byla ta syrovost, kterou jsme tehdy tolik na hře obdivovali.
Za mě osobně když Killzone, tak pořádný singl s vypiplanou atmosférou války, ale mam takový dojem, že se ta atmosféra dočista vytrácí. KZ3 byla parádní řežba, ale už to mělo takovou tu čistě sci-fi barvičkovou atmosféru.
Na nový KZ se vyloženě těšim. Já už mám jasno o první hře na PS4. Nejvíc jsem zvědavej na singlplayer. MP mě absolutně nebere u tohodle tipu her.............Jen mě akorát pořád zaráží ty vizuální efekty, co vydává jakákoliv zbraň, která zrovna střílí. Mě to prostě nutí přivírat oči. Ty světelný efekty jsou prostě přehnaně nereálný a pochybuju, že půjdou ztlumit....doufám v nějakej update
Kachlo doprovází plnou hru i demo na PSN?
MUAHAHA KZ4 lol
KZ 3 [s7] 4 ever
KZ 2 mp doposud nepokoren, KZ 3 mp velke zklamani, hluche pasaze ,odklon od hardcore nadechu. Pouze s Japoncema se to dalo cca 2 mesice hrat. Proto mam obavy o mp , ktery je 90 % cele hry.[s8]
Barrack toto mi vysvetli. Nedokážeš si predstaviť ako môže mať KZ také super hodnotenie hlavne kvôli MP a Titanfallu by si podľa MP (ktorý sme ani poriadne nevideli) dával 12/10.
Hodnoceni 9/10 me prekvapuje vzhledem k prumernemu hodnoceni. Souhlasim s kladenim durazu na multiplayer. U KZ3 jsem singleplayer nehral vubec, ale multiplayer hraju dodnes a je to nejlepsi multiplayer fps, jakou jsem kdy hral. Singleplayer beru jen jako takovy tutorial, nepodstatnou cast hry. Jestli je zabavny a pocit ze hrani lepsi nez u KZ3, byt i diky novemu hw, tak to bude zaslouzene, protoze multiplayer z KZ3 bych hodnotil desitkou.
Kachlo díky za ty roky výborných článku atd. ale toto už je moc i na mě rusim profil protože 80% lidí tady sou vylizany kreteni a banda debilu co si myslí že sežrali salamounovo hovno ať se jedna o xboye či plejkare to mám u pici stydím se za vas. A těch zbylých 20% přeju vám tu hodně štěstí vo nejvíc herních zážitků a mějte se fajne. Ps kdyby měl s někdo se mnou problém či nějaké přípomínky budu 13.12. v praze na srazu normálních konzolistu tak se tam vokáže a mužem to poresit osobně sbohem.
No nic, urazky stranou, ty to s tou vahou zbrani ako pozeram, myslis skutocne vazne. :D Mas pravdu, bolo to cely cas zamyslane, prijemnu zabavu so SF, kde narozdiel od trojky zbrane budes znovu zazracne "citit". [s12] Je to trademark serie, ktory do jedneho dielu iba zabudli dat a na dvojku kratko po vydani nevysiel patch, ktory spominany input lag/teda vahu zbrani :D mierne znizoval.
VulcanR: Uz kdyz oznamovali KZ2, tak se mluvilo o tom, ze vaha zbrani bude celkem dulezity faktor ve hre. O tom by jsi vedel, ale predpokladam, ze v te dobe ti bylo tak 10 let...[s6]
Rád vzpomínám na zašlou dobu, kdy jsme sedávali hodiny u konzolí PlayStation a každý den cestou do ZŠ debatovali o hře, kterou jsme zrovna hráli a radili si různé vychytávky, které každý z nás objevil. Nepamatuji si, že by jsme se tenkrát vůbec někdy pozastavili nad nějakou recenzí a už vůbec o ní diskutovali. Někteří a převážně ty co tvrdí, že hrajou na všem a pořád, tak nejvíce času tráví v diskuzích s nutkavou touhou každému vecpat svůj názor a dohadovat se o všem možném i nemožném a proto pro mě takový uživatelé jsou absolutními neznalci her, když tráví více času pruzením, než hraním. Ani bych nespočítal kolik soudů a verdiktů tu padlo na stovky her už jen při uvedení prvního videa. Dneska evidentně lidi nepotřebují nic chutnat aby bezpečně věděli jak to chutná. Každý všechno ví a všechno zná, ale málo kdo ví jak co opravdu chutná.
Dle mého názoru je recenze dostačující i když jsem neočekával až tak vysokou známku, ale nebudu oponovat, když jsem tu hru ještě na vlastní kůži nehrál a nedohrál.
Komentář byl uzamčen
Příspěvek porušuje pravidla komunity.
chris: preco? To su len proste fakty. :D Jedine, ze by si nerozumel co je v tom clanku napisane, chces to prelozit? :D
Asi tak, KZ2 mala vdaka vsemoznym vizualnym serepetickam dost velky input lag, nasli sa ale ludia, ktori tento nedostatok pretavili na prednost ako "vahu zbrani". :D :D :D
Novy KZ je na tom zial podobne, po dobre fungujucej trojke je to trochu sklamanie. link Skoda, so SF som sa tesil na podobny zazitok. :(
Čekám jak dopadne MP,snad se vrátí k hardcore kořenům z KZ2, KZ3 MP odfláknutá nuda.Jinak s PS4 počkám do příštího roku [s2]
Už se nemohu dočkat téhle pecky [s7] ještě pár dní a bude doma i s PS 4 [s16]
Parádní na tuhle hru se těším a budu jí hned kupovat s PS4 ale bohužel až nějak příští rok ale to nějak vydržím :)
ach jo Lykan je zase tady!!!!... :D
Lukašu!!! ja na tebe čekam!!... :D :D
Přidávejte LUKASNEOCZ :)
Lykan is back. :D
Kdyby někdo před rokem napsal, že jedna z PS4 launchových her bude nový Killzone, tak bych to měl jen za vlhký sen.
No, a přece to tak je, a sen se zhmotnil v realitu, kterou si už za týden budeme moci osahat. V MP KZ3 jsem strávil desítky hodin, takže očekávám, že i tentokrát mě to chytne. FPS hry normálně nekupuju, ale KZ má oproti jiným něco, co na mě funguje. Špičkový future design, a nacisticko-démonické padouchy.
(Deset map v základu + další zdarma.[s7] )
BarackObama na to se nedá říci nic jiného než: Vypusťte MAJSTU a Smilefacee [s6]
link
Wow 9 bych nečekal.. u mně určitě taky zavládne velký nadšení a to už příští pátek [s7] snad se najde dostatek čechů na pořádný pařby. mapy střední třídy hmm... takže žádná větší alá Pyrrhus :/ budu doufat že v kancelářích už na ní makaj a příští rok něco bude