Konzolista.cz

Killzone: Mercenary

recenzestředa 4. září 2013Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Killzone: Mercenary
Konzole Playstation Vita bude na trhu pomalu dva roky, za které na ní vyšlo několik kvalitních her, ale zatím žádná first-person střílečka, která by stála za zmínku. To je rozhodně špatná vizitka, zvláště když má konzole všechny předpoklady, aby na ní tento žánr byl úspěšný. Doposavaď ale všechny pokusy byly spíše hodně uspěchané, takže není divu, že se hodně velké naděje vkládaly do Killzone: Mercenary. Protože vychází už v těchto dnech, můžeme se podívat, jestli jde o hru, kterou se vyplatí koupit, případně s ní i zakoupit samotnou konzoli.
Série Killzone je známá pro své zajímavé univerzu, v němž probíhá obrovský konflikt dvou znepřátelených stan, které vám určitě nemusím představovat. Jednotlivé díly vždy trochu doplácely příběhově na fakt, že jsou jen součástí obrovského konfliktu, a je vidět, že si zde vývojáři dali s tímto daleko více práce. Věc se má tak, že nyní budete hrát za normálního žoldáka Arrana Dannera, který má za úkol evakuovat velvyslance a jeho rodinu. Jak se ale později dozví, syn velvyslance bude hrát v celém konfliktu velkou roli, a je tak důležitý prakticky pro obě strany. Začíná tak záchrana velvyslancova syna, ale postupem času vše nabobtná o další události, několik zvratů i záhadný virus, který může být ničivou zbraní v rukou nepřítele. To vše příběh obsahuje, a určitě si udrží vaší pozornost až do samotného závěru, který je ale celkem předvídatelný. Protože je Arran Danner žoldák, prakticky si jede na svoje vlastní triko, a je jedno, jestli musí střílet Helghasty nebo vojáky ISA. Tímto se tedy hlavní hrdina v Killzone: Mercenary od těch předchozích liší, protože se nejedná svým způsobem o kladnou postavu. Vše dělá za peníze, které jsou pro něj hlavní, a o penězích je poté i celé hra. Vývojáři na začátku oznámili, že Killzone: Mercenary je postaven na systému samostatných misí, z čehož jsem měl trochu obavu, protože takto kompletně vyhořel v minulém roce Call Of Duty: Black Ops: Declassified. Zde jsou naštěstí mise navzájem propojeny, navíc každá má hned několik úkolů, které musíte splnit, než se dostanete k jejímu konci. Jednotlivé levely i úkoly jsou rozmanité, budete hackovat základny (hackování je jedna z nových miniher, která prověří vaší přesnost a hlavně rychlost), eskortovat cíle během záchranné operace, či prostě jen střílet řadové protivníky, případně sem tam si zabojujete i s nějakým tím bossem, tedy silnějším protivníkem. Přestřelky jsou hodně uspokojivé, vlastně lepší first-person střílečku, u níž byste se více bavili, na kapesních konzolích nenajdete. Vývojáři udělali samotné souboje daleko brutálnější, krev cáká na všechny strany, navíc máte i nůž, kterým můžete brutálním způsobem ukončit život nepřítele. Přestřelky navíc vyžadují z vaší strany maximální soustředění a určitou taktiku – krycí systém funguje i zde, protože rozhodně se nejedná jen o tupou střílečku. Naběhnout do úrovně a čekat, že vše vystřílíte s prstem v nose, by bylo hodně naivní. Nepřátelé totiž mají obstojnou umělou inteligenci, spolupracují a neustále se vás snaží obkličovat, aby co nejrychleji problém vyřešili. I když tedy sem tam přijde nějaký kiks v umělé inteligenci, těch ale ve výsledku není tolik. Určitě si stáhněte úvodní update, který řeší mnohé problémy. Ostatně má přes 1GB. Když vývojáři z Guerrilla Cambridge hru Killzone: Mercenary oznamovali, slibovali devět velkých misí, které mají vydržet na nějakých sedm hodin. Tento čas je ale bohužel hodně mimo realitu, protože na normal obtížnost jsem vše prostřílel za nějaké čtyři hodiny. Naštěstí velkou devízou Killzone: Mercenary je znovuhratelnost, protože po prvním průchodu máte velkou motivaci si vše dát znovu. Během misí můžete sbírat či vymlátit z nepřátel intely, abyste se dozvěděli více informací, ty určitě na první zahrání všechny nevysbíráte. Kromě nich také můžete přijmout některé z dalších nabídek, a podle nich poté uzpůsobit hraní. Dodatečné nabídky jsou tři, no a v nich musíte třeba jít tichou cestou, nebo se dát na co nejvíce explozí. Každá z nabídek má několik speciálních požadavků pro danou misi, na které si musíte dát po přijmutí pozor, ale většina se dá splnit hned na první pokus. Dodatečné kontrakty určitě hře pomáhají, do značné míry mění přístup k samotnému hraní, takže se budete rádi do už prošlých levelů vracet, abyste nahráli další peníze. Peníze hrají v Killzone: Mercenary důležitou roli. Za každou akci, ať už zabitého protivníka (záleží i na stylu), splněnou misi nebo odstraněnou kameru, získáváte peníze, které poté můžete utrácet za lepší zbraně a další vybavení. Máte tu jako primární zbraně několik samopalů, mezi sekundárními jsou poté nejen pistole, ale také brokovnice, raketomet nebo granátomet. Za peníze si můžete kupovat i lepší štít, případně nějakého toho pomocníka, který vám usnadní hratelnost. Určitě jste viděli ve videích speciálního drona, který ve stealth režimu likviduje nepřátele, ale také tu máte neviditelnost, skener prostředí a několik dalších bonusů, které se budou hodit hlavně na větší obtížnosti, ale také v multiplayeru, protože konto máte propojené. Konzole Playstation Vita se nejen svým výkonem hodí pro akční first-person hry. Má pro ně připravené i dvě páčky, které jsou hodně důležité. No a Killzone: Mercenary z tohoto pochopitelně hodně těží, protože jak už jsem psal v prvních dojmech, ovládání je téměř totožné jako na velké konzoli. Levou analogovou páčkou chodíte, pravou se rozhlížíte nebo zaměřujete, no a střelba je namapována na R. Na akční tlačítka jsou poté dány další akce, takže prostě klasika, kterou určitě znáte, pokud jste hráli některý z předchozích dílů, budete tu od první minuty jako doma. Ovládání je přesné, hlavní hrdina vždy okamžitě reaguje, a to i na využití dotykového displeje. Ten slouží třeba pro vypouštění raket na nepřátele, případně rychlé přepínání zbraní nebo brutální zabití, u nichž vždy musíte rychle přejet prstem po displeji v požadovaném směru. U singleplayerové kampaně jako takové strávíte několik hodin, ale je od začátku jasné, že slouží jen jako příprava na to hlavní. Tím je pochopitelně multiplayer, který si můžete zahrát skrze Playstation Network až s dalšími sedmi hráči. Z tohoto počtu je patrné, že vás čekají spíše rychlé přestřelky, což je i patrné z velikosti šesti přítomných map, které jsou menší. Jejich design se pro mutliplayerové přestřelky na cestách určitě hodí, mapy mají spoustu míst, kam se můžete zašít jako sniper, ale také obsahují hodně překážek. Jedinou nevýhodou map je fakt, že jich je jen šest, větší počet by určitě nebyl na škodu. Zatímco map je šest, herní režimy tu jsou pouze tři. Prvním je Mercenary Warfare, tedy klasický deathmatch, v němž bojují všichni proti všem. Pak je tu i týmový varianta team deathmatch s názvem Guerrilla Warfarev režimu 4 vs. 4. Asi nejzajímavějším režimem je poté Warzone, který vám postupně zadává úkoly (na každý máte 5 minut), no a ty musíte s týmem plnit. Protože jsou mapy menší, nejde čekat něco originálního, prostě musíte likvidovat nepřátele nebo hackovat rakety. Ačkoliv jsou režimy klasického ražení, jejich hraní je zábavné, a rozhodně jen tak neomrzí. Zábavě určitě dopomáhá i celková vyladěnost, připojování do her je rychlé, vše běží naprosto plynule, takže si můžete hru jen užívat. Když to srovnám s loňským Call Of Duty: Black Ops: Declassifie, který pravidelně zamrzal nebo padal, je to jako den a noc. Pokud je něco, v čem Killzone: Mercenary naprosto exceluje, tak je to rozhodně vizuální zpracování. Až na pár drobností a o něco málo slabší textury je grafika totožná se třetím dílem na Playstationu 3, takže budete obdivovat detailní lokace, krásné modely postav, které podtrhávají plynulé animace. Přímo parádní je osvětlení jednotlivých scén, které nemá ve své kategorii konkurenci. Velkým plusem i je, že ačkoliv Killzone: Mercenary vypadá opravdu luxusně, dokonce bych ho označil za nejhezčí hru na kapesních konzolí vůbec, hýbe se maximálně plynule. Žádných poklesů frameratu jsem si za celou dobu hraní nevšiml, takže je vidět, že si vývojáři dali s celkovou optimalizací hodně záležet. Výsledek mluví jasnou řečí. Co mohlo být trochu výraznější, je hudební doprovod, který obsahuje několik povedených skladeb, ale za pár hodin po dohrání si na ně už ani nevzpomenete. To ozvučení během hraní je parádní, i díky němu si budete připadat, jako byste hráli spíše doma na konzoli. Povedený je pak i dabing jednotlivých postav. Ačkoliv Killzone: Mercenary trochu zklamal délkou singleplayerové kampaně, vše vynahrazuje velkou znovuhratelností, špičkovou grafikou a hlavně skvělým multiplayerem, který si zamilujete a klidně v něm budete trávit večery v následujících týdnech. Pokud tedy máte předchozí díly rádi, je pro vás Killzone: Mercenary povinností, zklamáni rozhodně nebudete, možná nakonec budete i překvapeni, o jak vysoce kvalitní záležitost se jedná. Nejlepší first-person hra na přenosném zařízení? Zcela určitě!
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (61)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
CZtwins

Ja jsem dal na Tilla, ktery rekl, ze Veteran je takova stredne normalni obtiznost a musim mu dat za pravdu. Ted jsem teprve v 7 kapitole a prvnich 6 mam kompletne dokoncenych na Veterana vcetne vsech 3 dalsich kontraktu (taky na Veterana).

Je to tezky, ale tak prijemne, samozrejme umiram a ne malo, ale presto je to pro me idealni obtizost (bal jsem se tech reci o kratkem singlu, tak jsem si to chtel timhle prodlouzit).

KZ2 byl o dost tezsi, KZ3 je na tom asi jako Mercenary (ve 3ce Vas vzdy 3x zachranil partak, to bylo velke usnadneni oproti 2.dilu).

P.S. Ta hra me NESKUTECNE bavi! Mluvim zejmena o singlu, o MP nema cenu mluvit, Beta me presvedcila o kvalitach.

Macek_7
Macek_7 #🍕🎮💪😴♻️
👍2

Hraji tez na normal a zatim krome jednoho useku celkem pohodicka, nicmene AI je dobra kryjou se, obklicuji, muj partak mi ani nekazil stealth postup naopak hodnekrat pomohl taky potichi zlikvidovat nepritele. No a o zbytku ani nemluvim grafika a vymazleny gameplay je proste bezkonkurencni :)

Pan T
Pan T #Drifter
👍2

Hraji na střední obtížnost, a jsem rád že jsem tak zvolil, protože i tak jsem se už párkrát solidně zapotil. Hardcore gamer asi nejsem, protože veteran obtížnost by mě nejspíš frustrovala. Podle toho co mám odehrané tipuji, že mi celá kampaň bude trvat tak 8 hodin. Čekal jsem že si kampaň jen z povinnosti odkroutím, abych se co nejdřív mohl vrhnout na MP (na který mě nažhavila beta), a ona mě nakonec i ta kampaň moc baví. Zatím z toho mám pocit, že Killzone ani nemohl dopadnout lépe. Předběžně 10/10, protože v celé historii handheldů nenajdete lepší FPS.

dado20
👍1

Nedor: rozbehol som hru na veteranovi... bohuzial pokorila ma... tak som musel začat znova na strednej obtiaznosti a tiez to nieje zrovna prechádzka rajom

rosomak
rosomak #ps4-one

Tak dnes jsem taky zakoupil tak vyzkouším a poreferuju[s16]

Nedor
👍1

No tak já jsem to v pátek taky rozjel, klasika na střední obtížnost a tedy žádná prd.el, chápu že Jirka má odehráno mnohem víc než já [s16], zřejmě je to tím že jsem na Vitě hrál naposled Resistanci, ale za mně můžu napsat AI dost dobrá ( pořád se někde krčí za bednou, krycí palba, lezou mi do zad třeba po žebříku,zezadu je jistí sniper a kdyby nebyla minimapa s pohybem, tak nevím.........[s14])Prostě na Vitu téměř plnohodnotná akce jak na PS3, moc a moc dobrý, oproti Resistanci posun o 90%[s6]

Till
Till #Ponies

CZtwins: pro veškeré pochybnosti stran mé aktivity v Killzonu mohu dodat screeny z career stats. případně stačí mrknout na moje trofeje v konbooku. ten vizuál...ok...přípomínku beru. na vitu je to pěkný. sem tam jim to sice hapruje, ale nic zlýho. za AI si stojím.

CZtwins
👍4

Till: Kdyz uz jsme u toho, musim souhlasit se stillalivem, protoze AI neni vubec tak pitoma, jak tvrdis (jako rybicka z roku 1920 nebo jak to bylo?), hraju na Veteran a stejne jako stillalivovi i mne davaji helghasti docela zabrat.

Nezustavaji na jednom miste, jsou velmi agresivni a docela dobre ti nadbihaji. Opravdu nejsou tak hloupi, jak tvrdis (nemel bych nejmensi problem tvrdit opak, pokud by to byla pravda).

P.S. Hrajes tu hru vubec? Vizual slusny, AI tupa...asi hrajes jinou hru nez my ostatni (pokud ovsem nesoudis jen z videi).

Till
Till #Ponies

stillalive: z tebe odpověď nedostanu :D:D

btw. svůj názor sem napsal.

stillalive
👍4

Till: Rád se tu dohaduješ a na to já nemám ani čas a nejsem na to zvědavej. Nepřátelé mi zkrátka dávali dost zabrat a jejich AI má na tom zásadní podíl. Tak prosím reaguj na někoho jiného. Jen tu zbytečně rozléváš dohadování a ke smysluplné diskuzi tvé příspěvky nevedou. Máš na hru svůj názor, tak proč ho sem nemůžeš napsat normálně bez dalších keců okolo jako ostatní.

dado20
👍4

Lloyd.Irving : :D:D smejem sa ti:D toto moze povedat len človek ktorý si prečital par prispevkov od ludi čo hru nehrali:D

Lloyd.Irving
Lloyd.Irving #1-2 Sniff
👎4
👍3

Čtyř hodinová kampaň a 9/10 [s6]

Till
Till #Ponies

Stillalive: to je sice hezký, ale já se tě neptal na obtížnost, nebo chuť na znovu zahrání. já sem reagoval na tvůj příspěvek o AI. ergo mě odpovídáš úplně mimo mísu

CZtwins

Tak mam konecne plnou a je to MAZEC, naprosta nadhera! A hrozne me to bavi...jsem odehral teprve 2 kapitoly z 9 a herni cas mam necelych 5 a pul hodiny (neptejte se, jak je to mozny). Mam je odehrane kompletne, tzn. znovu s vedlejsimi ukoly a hraju rovnou na to nejtezsi, co hra nabizi.

Zminim se jeste o MP, bohuzel to vypada, ze trpi stejnymi problemy jako beta! Zkusil jsem 4x najit hru, 3x error a jednou uspech, ale stejne jako v bete pri loadingu mapy hra spadla. Hrozne jsem se toho bal a bohuzel to vypada, ze budu pekne trpet! Pritom me ten multak tak bavi! Chci u nej stravit spoustu hodin :(

VilikusCZ
VilikusCZ #WH40000
👍3
👎1

ZA Mě 10/10 (ten 1bodík je tam za to že je to killzone)

dado20

Nech si každý hovorí čo chce hra to je výborná a nič na tom pár kecov ludí čo hru videli na obrázku... za mna 9/10 a jednoznačne najlepšia hra na Vitu.

stillalive
👎2
👍1

Till: Killzone 1,2,3 jsem hrál a trojka byla zas pro mě nejsnažší, ale za to nejdelší. Ve třetím díle jsem umřel opravdu jen vzácně. Nejvíce úmrtí jsem měl na samotném konci hry. První Killzone a tento na PS Vita byl pro mě nejtěžší. Kampaň je sice krátká, ale po dohrání jsem měl chuť si to dát znovu. Chuť dávat si znovu kampaň jsem mýval u FPS této generace jen vzácně. Většina FPS má možná delší kampaň o nějakou tu hodinku, ale znovuhratelnost nijakou. Nedávno jsem si za stejnou cenu 850kč kupoval New Super Mario Bros 2 na 3DS a ten jsem dohrál za jeden den. Bohužel už mě moc nebavilo hrát jej znovu. Killzone mi znovuhratelností vyhovuje více. Já jsem spokojený a tím bych to taky ukončil.

CZtwins
👍1

Till: Pri vsi ucte :D jsi s tim mohl pocitat, podle me neni majitele, ktery by ji nezkusil...

Ono se taky neni cemu divit, po dlouhe dobe je to zase AAA titul, takze kazdy majitel Vity je hodne namlsany :)

Smileface

Till: Tak to zkusim dat teda taky na veterana az to ted dojedu.

Till
Till #Ponies

CZtwins: při vší úctě a jak to mám vědět, žes hrál tu betu ? :D ok, svojí poznámku o videu beru zpět.

Smileface: dyť je to strašně easy...hrál sem hry, kde sem dosloval bojoval o každej checkpoint a tady sem si vrazil vrtuli do prdele, prst do nosu a jel sem .)

Smileface
👍3

Till: Ja jsem po dvou hodinach na konci treti mise. Jsi na toho veterana hral s vrtuli v zadnici ci co?

CZtwins
👍4

Till: Pri vsi ucte :) byla verejna beta a pri vsi ucte ja ji na vlastni oci videl na svoji Vite, protoze jsem ji hral. Takze opravdu nerozumim tomu tvemu "soudit z videa".

Macek_7
Macek_7 #🍕🎮💪😴♻️
👍4

Tak jestli kz na psv ma slusny vizual tak bych chtel videt co je podle Jirika ultrakulervouci pecka :D:D na tu asi bude cekat dalsich X let a ani pak to asi nebude vonco.

Till
Till #Ponies
👎2
👍1

CZtwins: při vší úctě, soudit z videa je taky mimo :D

VulcanR
VulcanR #Trogári
👎2
👍1

Pre mna sklamanie, KZ mam rad, ale mp ma absolutne nezaujima a za 4 hodky singlu novinkovu cenu nedam. [s15]

CZtwins
👍6

Till: Pri vsi ucte, rict ze "vizual je slusny" je hodne, ale hodne mimo.

K te AI se zatim nemuzu vyjadrit, snad uvidim zitra - uprimne zadny zazrak necekam, ale doufam, ze zase nejsou tak tupy jak tvrdi Till :)

Till
Till #Ponies
👍2
👎2

Stillalive: a to, že jsou nepřátelé chytří si vzal kde ? nejspíš z multiplayeru :D protože v singlu je AI tupá jak Rybička z roku 1920. Vážně takhle dlouho sem neviděl tupou umělou inteligenci.

na veterana je průchod kampaní cca 4 hodinky a je to ve finále takovej těžší normal. když to srovnám s trojkou, tak je to zívačka a o dvojce či jedničce už vůbec nemluvím. vizuál, zvuky a mp jsou slušný. kampaň to zabíjí a nespraví to ani moc fakt, že po dohrání mise se odemknou ty úkoly. a aby se splnili všechny 3, tak zase třikrát projít. přijde mi to trošku jako vynucená znovuhratelnost.

za mě 7/10

EDIT: úvodní update ? to je něco jako dárek k prvnímu spuštění :D:D

CZtwins
👍1

Abe a Smileface: Nereste to uz, nerad bych tu zase videl hromadu prispevku mimo tema :)

Btw hru Fruit Ninja jsem si chtel poridit, ale kdyz jsem videl cenu 135,- tak jsem mel 100 chuti hodit Vitou (i kdyz za to nemuze). Kdyz jsem rekl castku brachovi, tak se jen usmal (na telefonu to muze mit free!) a ja se usmal s nim. Jednim slovem NESKUTECNE! Uprimne netusim, jestli si takove ceny uctuje Sony nebo vydavatele jednotlivych her, ale je to naprosto, ale naprosto mimo misu.

P.S. Dnes mi xzone odeslal Killzone Mercenary, tak doufam, ze zitra uz to budu parit!!!

Smileface

Fruit Ninja je uplna novinka, stoji 135. Angry Birds tam zadny nejsou, ale neboj ja je uz hral 100x na telefonu [s6]

Abe

Cz twins: aha, sr, špatně jsem si to vyložil :)

Smileface: to můžeš i na Vitu, akorát že tam tě to bude stát několik set korunek místo 0-50 :)