Just Cause 2

recenze  35
Tomáš Pavlata, 16. 4. 2010 1:05
První díl Just Cause od Avalanche Studios byl velkým překvapením jak pro hráče, tak herní novináře. Jednalo se o velmi povedenou akční hru, která se dobře hrála, ale obsahovala pár drobných chyb, které nyní vývojáři chtějí odstranit ve druhém díle. Pokud by se dal nějak popsat druhý Just Cause, asi bychom museli použít slova jako šílenější, větší a co je hlavní, lepší. Pojďme se podívat, proč je Just Cause 2 jednou z nejlepších akčních her tohoto roku.

V prvním díle jsme se mohli vžít do kůže agenta The Agency, Rica Rodrigueze, který se stal po svých eskapádách velmi populární, takže nebyl důvod udělat změnu. Toho si byli vědomi i švédští vývojáři z Avalanche Studios, takže i ve druhém díle se tohoto speciálního agenta ujmeme a vydáme se na obrovský ostrov Panau, který se nachází v jihovýchodní Asii. Tento ostrov sice není moc zalidněn, což je možná i hlavní důvod toho, že si tu každý chce hrát na prezidenta, jako třeba diktátor Pandak Panay, který si chce na Panau udělat vlastní ozbrojený ráj na zemi. To se pochopitelně nikomu nelíbí, a proto je povolán Rico Rodriguez, zvaný též Škorpión, aby se o tento větší problém na menším ostrově postaral. Že to nebude mise vůbec jednoduchá, zjistíte už na začátku hry, ale to už bychom vám prozrazovali z příběhu příliš. Stačí, když řekneme, že příběh je velmi dobře napsaný, přináší nějaké ty zvraty a všechny důležité postavy dodávají hře potřebnou šťávu přes mistrně zvládnuté rozhovory.

Kromě likvidace předem daných cílů, má hlavní hrdina zálibu ve vytváření chaosu, který je naprosto klíčový pro postup hrou. Čím více chaosu totiž způsobíte, tím více možností a nových misí se vám zpřístupní a tím více zbraní a vozidel budete moci koupit u obchodníka. Rozhodně nečekejte, že vaše poslání na ostrově má být tichou návštěvou. Musíte likvidovat obrovskými výbuchy jednu základnu za druhou a eliminovat nepřátele nejlépe po stovkách. Samotné mise, které budete ve hře plnit, jsou rozděleny na několik typů. Příběhové mise hru pochopitelně posouvají dále, jsou velmi povedené a vůbec se neopakují. Neustále děláte něco nového. Poté budete plnit mise pro frakce, které na ostrově bojují. I tyto mise jsou celkem různorodé a dalo by se říci, že většinou i neskutečně zábavné. Co už ale tak zábavné není, jsou mise, kde musíte zabírat jednotlivé základny. Ty se totiž pořád opakují a vedou k postupnému stereotypu, tedy k nudě. Alespoň, že za každou úspěšně splněnou misi dostanete nejenom chaos body, ale i nějaké ty zlatavé penízky.

Vydělané peníze poté můžete investovat do nakupování zbraní (rovněž je lze vylepšovat za nasbírané upgrady) u dealera či k zakoupení nějakého toho dopravního prostředku, kterých je ve hře opravdu spousta. Od motorek, jednodušších vozidel a sportovních aut, až po tanky, obrněná vozidla a další lahůdky. Kromě vozidel na samotné ostrovní ježdění, naleznete ve hře i lodě nebo letadla, vrtulníky či stíhačky. Téměř vše, po čem vaše srdce vždy toužilo, tu najdete. Co bychom možná vytkli, je až moc velká arkádovost při řízení vozidel, což se ještě více projevuje na horší ovladatelnosti lodí či pilotování letadel. Dopravní prostředek je jednou z možností, jak se přesunout z jednoho místa na druhé, protože ostrov je tak obrovský, že je nemožné ho přejít pěšky v nějakém tom normálním čase. I přelet stíhačkou vám bude trvat několik minut. Vozidla ovšem nebudete používat jen k přesunu z místa na místo, ale i v boji. Na každé vozidlo navíc můžete skočit a z jeho kapoty střílet po dotěrných vojácích. Rovněž můžete při boji skákat na nepřátelská vozidla, vytahovat v jízdě jejich řidiče a poté můžete vozidlo zabrat. Hrátek s vozidly je opravdu hodně, což určitě sami brzy zjistíte.

Možná nejslabší článkem samotné hry je umělá inteligence nepřátel. Sice si dokážou zavolat posily, ale to je bohužel tak všechno. Krytí jim bohužel nic neříká, a že by si kryli navzájem záda, to je pro ně španělská vesnice. Většinou vám tak bude dělat problém spíše počet nepřátel, kterých je v některých pasážích opravdu hodně. Popravdě, komu dělá problém se trefit do panáka, který stojí celou scénu na jednom místě? Asi nikomu. O to agresivnější jsou ale nepřátelé řídící nějaký ten dopravní prostředek. Pokud si získáte jejich pozornost, neustále do vás vráží a pokoušejí se vás vystrčit ze silnice.

Pokud se podíváme na technickou stránku hry, tak musíme vývojáře z Avalanche Studios pochválit, protože odvedli velmi dobrou práci. Ačkoliv grafika nepatří mezi absolutní špičku, při takové rozlehlosti ostrova to nevadí, protože i tak budete obdivovat nádherné scenérie, jako jsou zasněžené vysoké hory nebo pláže na pobřeží. Díky nádhernému designu ostrova tak nikomu nebude vadit, že sem tam je textura v nízkém rozlišení. Navíc můžete počítat i s dynamicky měnícím se počasím a denní dobou, což je rozhodně velkým plusem. Framerate se po většinu hry opravdu drží, ačkoliv jsou scény, kdy se hra zpomalí. Těch je ale minimum, takže po většinu hry vás zpomalování nebude trápit. Co musíme rovněž pochválit, je velmi povedená fyzika, která se chová opravdu realisticky, přičemž některé hrátky s ní až berou dech. To pak pochopitelně vede i k dobré ničitelnosti prostředí, kdy můžete strhávat stromy, ničit nějaké ty jednodušší budovy a další stavby. Velmi povedená je i hudební stránka hry, která dobře podkresluje atmosféru. To na dabingu by mohli vývojáři příště lépe zapracovat. Sice není zrovna špatný, ale jisté nedostatky rozhodně má.

Sice jsme tak trochu čekali, že by se z Just Cause 2 mohla vyklubat velmi dobrá hra, ale nečekali jsme, že se z ní vyklube hit takovýchto rozměrů. Just Cause 2 totiž nabízí nejen vynikající hratelnost obalenou do křupavé kůrčičky v podobě technického zpracování, ale především dlouhotrvající zážitek, díky němuž se vám nestane, že hru dohrajete za jedno odpoledne, jako u většiny ostatních her. Pokud je v současnosti jedna hra, do které se rozhodně vyplatí investovat, je to Just Cause 2 od Avalanche Studios.

Just Cause 2

Eidos Interactive, Avalanche Studios
23. 3. 2010