Inside

Recenzovaná verze: Xbox One
Když Inside poprvé zapnete, ocitnete se v kůži mladého chlapce, který musí otéci před pronásledovateli, kteří ho chtějí chytit a odvléci do některého z mnoha zařízení, kde se provádí na lidech nejrůznější experimenty a testy, které jsou smutnou skutečností světa, v němž se vše odehrává. Vývojáři nic nevysvětlují, Inside nemá ani žádné filmečky nebo rozhovory, příběh je vyprávěn jen skrze prostředí, hádanky, vizuální zpracování nebo přímo samotnou hratelností a tím, jak postupujete dále. Vše ale funguje naprosto geniálně, příběh má neuvěřitelné tempo, spoustu nádherných momentů a nezapomenutelných okamžiků, navíc nad vyvrcholením jsem přemýšlel několik hodin. Ostatně Inside je hra, u níž musíte přemýšlet, abyste si vše dali dohromady, nic nemáte pevně dané, v čemž ovšem tkví to pravé kouzlo a genialita tohoto díla, navíc vývojáři dávají prostor i pro vlastní interpretaci.
Inside je v základu opět klasická 2D plošinovka, jakou byl už jeho předchůdce Limbo. Neustále se ženete kupředu, překonáváte nejrůznější překážky a utíkáte před protivníky v rozmanitých lokacích. Podíváte se nejen do lesů, ale i na farmy nebo do laboratoří, dokonce nechybí ani pasáž, v níž budete cestovat v ponorce. Velkou devízou Inside je samotný design jednotlivých levelů, který je parádní, vývojáři si vyhráli s každičkým pixelem a detailem, aby samotné prostředí vyprávělo nezapomenutelný příběh, a vysvětlilo motivaci chlapce. Na Inside se mi líbila i skutečnost, že prakticky neobsahuje nahrávací obrazovky. Pokud nezemřete, na nahrávací obrazovku během hraní nenarazíte ani jednou. A i když zemřete, nahrání je bleskové, trvá několik vteřinek, navíc checkpointy jsou výborně rozmístěny, takže nikdy neopakujete velkou část znovu, aby neuvadalo tempo. Dalo by se říci, že se Inside odehrává v jednom obrovském levelu.
Zatím jsem zmínil jen základ, ale velmi důležitou složkou Inside jsou logické hádanky, které jsou po světě hodně intuitivně rozmístěny a nikdy nepůsobí dojmem, že by byly do samotného prostředí násilně naroubovány, jako je tomu u spousty jiných her. Každá hádanka je prakticky originálem, nikdy nenarazíte na jednu hádanku dvakrát. Ačkoliv hádanky tentokrát nejsou tolik těžké a zapeklité, jako tomu bylo u Limbo, což může některé fanoušky zklamat, pořád je nutné u nich trochu přemýšlet, abyste přišli na základní mechanismus. Řešení hádanek jsem si ale užíval, a to i díky velkému triumfu Inside, které se jmenuje ovládání. Když narazíte na nějakou hádanku nebo překážku, hned víte, jak ji zhruba překonat, protože hlavní hrdina se zachová skrze vaše prsty prakticky tak, jako byste se zachovali vy ve skutečnosti. Vývojáři si toho byli vědomi, proto nic nevysvětlují, ať už jde o rozmístění akčních tlačítek, případně herní mechanismy, vše je tak naprosto intuitivní a skvěle navržené, že není třeba. Ovládání pomáhají i plynulé animace hlavního hrdiny, nikdy se mi nestalo, že by se o něco zasekl, mohl jsem si hraní nerušeně užívat.
Na první průchod jsem Inside dohrál za nějaké tři hodinky, což je při ceně 399,-Kč na Xbox LIVE slušná délka, zvláště když si odnesete prvotřídní, do posledního pixelu vybroušený a pohlcující zážitek, který může závidět většina velkých AAA her, na nichž pracuje několik stovek vývojářů. Ihned jsem si ho dal ale znovu, abych se pokusil najít všechny skryté místnosti (tím získal všechny achievementy, protože hra vám jen za prosté dohrání nic nedá) a pokusit se dosáhnout alternativního konce, který jen následně utvrdil v tom, jak výjimečné toto dílu od vývojářů ze studia Playdead je. Znovuhratelnost je tedy slušná, minimálně ještě jednou si Inside dáte, takže peněz určitě litovat nebudete.
Vývojáři ze studia Playdead dali stejně jako u své předchozí hry Limbo na jednoduchou kreslenou grafiku, na kterou se ale dobře dívá, a navíc obsahuje parádní nasvícení, spoustu pěkných efektů a animací, ze kterých budete mít radost. Kolikrát jsem si říkal, že kdyby měl Xbox One intuitivnější pořizování obrázků a následné sdílení, asi bych nedělal nic jiného, než jenom típal obrázky. Na Inside je radost se dívat a jen tak se neokouká, ani na opakované hraní. To je i umocněno výbornou prácí s kamerou, která vždy zabírá scénu z toho nejlepšího úhlu. Navíc jsem si během hraní nevšiml žádného technického problému, na dvě dohrání hra běžela tak, jak očekávám. Vše pak podtrhuje výborné ozvučení, na němž se vývojáři pořádně vyřádili, a společně s hudebním doprovodem se neustále stará o výbornou, kolikrát až hororovou atmosféru.
Ačkoliv jsem věděl, že na hře Inside pracují vývojáři skvělého Limba, moc jsem vývoj nesledoval a v klidu mě nechalo i nedávno oznámené datum vydání. Možná i proto jsem ve výsledku překvapen, co vývojáři dokázali s limitovaným rozpočtem vytvořit. Inside je naprosto jedinečná hopsačka, obsahující okouzlující svět, chytré hádanky, parádní design, intuitivní ovládání a hlavně pohlcující příběh s výborným vyvrcholením, které se vám vryje do paměti na hodně dlouho. Inside je hra, která si zaslouží vaše peníze jako žádná jiná.
Tvoje reakce na článek
Galerie



















Komentáře (29)
Taky jsem si tuhle pecku moc uzil,jen jsem nejak nepobral ten konec.nekdo nejaky vysvetleni?kdyztak do PM at to tu nekomu nevyspoilujem.diky
Koupeno na ps4 a opravdu PECKA.
Koupil jsem včera na Steamu a hrál do 1 do noci... a musím potvrdit že se jedná o fantastickou a nádhernou hru se skvělou hratelností. Většina AAA her se může jít zahrabat.
Musim teda s hodnocenim jednoznacne souhlasit! Uzasna atmosfericka hricka ktera zabavi zaujme a nepusti! Jen vic a houst! Doporucuju vsem a je mi lito ps4 hracu ze musi cekat na tento skvost.
Pokud by mel nekdo zajem o to jak vyzobat ajcho [krom posledniho] a cela hra v CZ tu..link
Tak to že to tady na profilu nemá neznamená že to nemá. Já tady na profilu taky nemám skoro nic
to jsem rad ze to dopadlo dobre,limbo je famozni a tady jsem se trochu bal ze to 2x nedaji.bravo
A jses si jistej ze koukas na xboxovej profil? Asi by si se mel podivat poradne nez nekoho oznacis trolem a poslel ho nekam...je to krajne neslusne..
na profilu Limbo vůbec nemáš takže tak jdi do osmanské říše tak do pr.....
jen trol
Samozrejmne ze se najde...dokonce bez jedine smrti :]
také se přidám vypadá to vážně parádně i Limbo bylo hodně dobré a najde se tady někdo kdo dal tu trofej ,,,, No Point in Dying
Complete the game in one sitting with five or less deaths tak smekám tohle nešlo
V cajku :] prst sem, prst tam...
Hrá123..sory,měl to bejt palec hore
PS4 bude, ale později. Sami vývojáři řekli, že hru chtějí časem na co nejvíce platformách.
...umělecké dílo... 10/10... neuveritelne... prekvapujici...
Munky: na ps4 verzi se spolehni...jako predchozi hra i tahle se dostane nakonec vsude...a to je dobre.
Zrovna jsem se o tu hru začal zajímat a jsem rád..nebo teda doufám že vyjde i na ps4.Vypadá to hodně atmosféricky
xbox komunita nikdy neporhdala indie hrami...to si asi pletes s konzolista komunitou co hraje na xboxu..
rád vidím že X komunita už nepohrdá indie hrami jak v roce 2013.. každopádně, mám radost že se to podařilo a velká gratulace vývojářům k dalšímu veledílu.
Naprosto 2D bych tu hru nevidel...pri interakci s ruznymi objekty se hra tvari 3D. Ne uplne ale jiste ti co ji hrali nabyli dojmu tretiho rozmeru i kdyz na kratickou chvili...2,5D bych se nebal tvrdit...rozhodne je tam maly ale nezanedbatelny element tretiho prostoru, ktery v Limbu neni ani naznacen anebo pokud je tak velmi spatne.
Na me jinak prostredi hry pusobi jako z lagru nebo filmu equilibrium ci inspirovano matrixem...Rad bych videl autoruv nahled jak ke hre pirstupoval...Napriklad u Limba je znamo ze les ma puvod vjeho rodmen miste a strojne presne mesto zase naopak odrazi jeho nespokojenost s praci v IO Interactive....
Nakonec bych rekl, ze kdyz je ozvuceni na vysoke urovni, prijde mi ze od Limba je to o krucek zpet...zkratka v Limbo bylo top notch.
Kazdopadne...10/10 i za me..
Neskutočne dobrá a krásna hra u mňa prekvapenie roka a adept na GOTYPS: Kachlo kedy nahodiš tuto hru do hodnotenia hier?
Takze podle hodnoceni zatim nejlepsi hra na Xbox ne?
Za týden link Už se těším.
Parádní, počkám si na nadstroj verzi :)
Některé studia se po vydání veleúspěšné hry už jen marně motají, a snaží vymanit ze svého stínu. S Limbem měli laťku nasazenou hodně vysoko, takže je fajn vidět že se jim to i přesto podařilo, a to nejen dorovnat, ale zase trochu vybrousit a posunout dál. Evidentně za tím není náhoda, ale šikovnost.
MS má minimálně 6 měsíců exkluzivitu
Jack Radcliffe: Bude na Steamu, myslím v polovině července.
Super, beru :)