Hitman Absolution

recenze  23
Martin Šmíd, 25. 11. 2012 23:30
Je to poměrně dlouhá doba, kdy se na televizních obrazovkách proháněl agent 47. Vývojáři ze studia IO Interactive na svoji hlavní celebritu nezapomněli. Několik posledních let totiž pracovali na novém dílu s názvem Hitman Absolution, který má přinést značně modernější pojetí a hlavně být přístupnější daleko většímu okruhu hráčů. Když se něco takového řekne, fanoušci začnou otevírat v kapsách nože, ale jak právě Hitman Absolution dokazuje, když se sejdou schopní vývojáři, nemusí to být na škodu.

Hned od první vteřiny je jasně vidět, že vývojáři měli celý vývoj pevně v rukou a věděli, kde je tlačila v minulosti bota. Všechny tyto prvky byly nyní vylepšeny nebo kompletně předělány, dokonce tu je i velmi zajímavý příběh, jehož až filmové podání je dost možná nejlepší v celé sérii. Už začátek nastíní, že nyní agenta 47 rozhodně lehký úkol nečeká, ačkoliv má zneškodnit pouze svoji bývalou spojku Dianu. Když se k ní ale dostane, střelí ji ve sprchovém koutě do hrudi, než ji stačí zlikvidovat, celá situace se zamotá, už po něm jde celá Agentura, aby toho nebylo málo, bude se muset postarat o novou dívku, která se záhy objeví na scéně. Samozřejmě zde končí mé nastínění děje, protože bych toho prozradil už hodně, jen dodám, že během příběhu potkáte i spoustu zajímavých postav, nezapomenutelné je setkání s ženským komandem, které jistě znáte z povedeného traileru.

Hitman série je zajímavou směsicí stealth akce, kterou si zamilovaly miliony hráčů po celém světě. Tedy ti, kteří přistoupili na dost hardcore systém, kde sebemenší chyba mohla rozhodnout o osudu dobře rozehrané mise. Rozhodně série není pro všechny, ale tento problém se vývojáři rozhodli odstranit právě nyní. Samozřejmě, lehce se to řekne, ale ne vždy se podaří tento dost ambiciózní plán dotáhnout do zdárného konce. Už jsme viděli celou řadu her, které na tomhle ztroskotaly, naštěstí to není nyní případ Hitmana. Hrou se můžete jednak prostřílet, aniž by vás v něčem omezovala, stačí zvolit první a druhou obtížnost, i když i zde je občas nutné, abyste se schovali a alarm ustal, ale není to tak časté. Navíc hlavní hrdina na těchto obtížnostech dost vydrží. No, fanoušci série zřejmě dají přednost dalším dvěma obtížnostem, které představují daleko větší výzvu, navíc je v nich nejlepší se levelem proplížit a neupozornit na sebe. Zvoleným způsobem hraní si i nastavujete délku, protože prostřílet se na nejnižší obtížnost je otázka několika hodin, pokud se rozhodnete jít tichým způsobem, hra se samozřejmě značně natáhne.

Největší kouzlo Hitmana tkví právě v tichém postupu, protože tím si hru maximálně užijete. K tomuto je samozřejmě přizpůsoben i level design, který ačkoliv není tak propracovaný jako třeba v nedávném Dishonored, nabízí celou řadu možností, nejen jak se proplížit k vyznačeným dveřím, ale i likvidaci cílů. Právě likvidace nepřátel tichým způsobem je to nejlepší, co hra nabízí, protože vždy existuje spousta možností. Vezmeme si třeba nabušeného týpka v ringu, kterého můžete jednak zastřelit, ale rovněž se proplížit na ochoz a uvolnit nad ním lustr, aby se z celé záležitosti stala nehoda. Možností je ale i více, stejně jako v dalších vraždách. K tichému postupu levelem vás navíc nutí i celkem inteligentní bodovací a odměňovací systém, který si rozhodně nepřeje, abyste vzali do rukou samopal a stalo se z celé záležitosti hrdinské Call of Duty. Za tyto hrátky pořádně strhává body, navíc sám o sobě je velkým motivátorem k tomu, abyste jednotlivé mise dávali znovu a zvonu, dokud nenajdete úplně všechny cestičky, jak je co nejlépe dokončit. I když kolikrát budete dost frustrováni tím, že hra vás trestá za každý menší přešlap, ten si vždy uvědomíte a napodruhé už půjdete na věc trochu jinak.

Patrně nejdiskutovanější funkce nového Hitmana se jmenuje Instinkt, k níž fanoušci přistupovali s velkou nedůvěrou. Prakticky se jedná o velkého pomocníka, do něhož se můžete přepnout, a on vám ukáže v úrovni nejen cíl vaší cesty, ale rovněž vyznačí všechny objekty, které je možné využít, případně ukáže i několik cest k cíli. Také ale ukazuje nepřátelské jednotky i cíle, které je nutné zneškodnit. Jeho patrně nejsilnější součástí je možnost označit několik nepřátel, které poté agent 47 ve zpomaleném režimu zastřelí. Prakticky se jedná o totéž, co využíval Sam Fischer v posledním dílu Splinter Cellu. Je jasné, že Instinkt je tu svým způsobem pro ulehčení hratelnosti, především novým hráčům, na druhou stranu není nutné ho využívat, navíc na vyšší obtížnosti má velká omezení.

Povoleným dopingem hlavního hrdiny je možnost převlékat se. Když vás nepřátelé odhalí a vyhlásí pátrání, zapamatují si ne vaši tvář, ale oblek, v němž vás viděli. Pokud budete chtít setřást pátrání, nejlepší je nějakého nepřítele omráčit na bezpečném místě a ukrást mu jeho šaty, čímž se stanete pro nepřátele téměř neviditelným. Když říkám téměř, tak to tak i myslím, protože nepřátelé si samozřejmě pamatují tváře svých kolegů, takže když vás dlouho uvidí, rozhodně si všimnou, že tu něco nehraje. Naštěstí je možné si zakrýt tvář nebo se chovat nenápadně, což celou situaci značně usnadňuje. Systém převlékání se u nového Hitmana povedl, dobře funguje a stane se nepostradatelnou součástí.

Velké překvapení je u nového Hitmana mistrně zpracovaný dav, možná nejlepší, jaký se zatím ve videohrách objevil. I zde se můžete v davu jednoduše ztratit před pronásledujícími policisty, navíc celá scéna vypadá kolikrát naprosto uvěřitelně. Najednou davy třeba v takovém Assassin’s Creed vypadají až moc uměle. Od davů se dostávám pomalu k umělé inteligenci nepřátel, která je asi nejrozporuplnější součástí Hitmana. Nepřátelé jsou v základním režimu docela všímaví, dokážou vás snadno odhalit, i když jste převlečeni třeba za jejich kolegu. Bohužel se nevyvarují několika WTF situacím. Že v přestřelkách nebude jejich umělá inteligence na nejvyšší úrovni, se tak nějak dalo čekat. Opravdu není, nekryjí se ani spolu nespolupracují. Jen nabíhají pod hlaveň vaší zbraně. Daleko více ovšem bude vadit, že přehlíží na místě daleko důležitější věci, a nedají si do souvislosti třeba rozstřílenou místnost, kaluže krve, zbraně na zemi a další drobnosti, které naznačují, že nejde o úplně bezpečnou oblast, takže by bylo dobré spustit alespoň lehčí alarm.

Když celou hlavní kampaň dohrajete, můžete se pustit do druhé části, kterou tu zastává režim Contracts. Jedná se o jakýsi editor, v němž si vyberete level a několik cílů, které když zabijete, vytvoříte tím výzvu pro ostatní hráče, včetně spousty postraních úkolů. Contracts režim je rozhodně zajímavý a troufám si říci, že značně prodlouží herní dobu, protože budou neustále vznikat nové a nové kontrakty, které se můžete vydávat plnit. Na závěr jen dodám, že u hry je přibalen i speciální Online Pass, který měl zpřístupňovat Contracts pro majitele první kopie hry. Nakonec se ale vývojáři rozhodli jinak, takže online pass je zdarma. Není třeba platit další částku, pokud si hru koupíte třeba z bazaru nebo půjčíte od kamaráda.

Už od začátku se vývojáři chlubili svým novým enginem Glacier 2, který byl vytvořen speciálně pro Hitman Absolution. Právem. Vizuální stránka v novém Hitmanovi je totiž vážně moc pěkná, levely mají spoustu detailů, navíc engine zvládne na jedné scéně až stovky nejrůznějších postav, aniž by došlo k poklesům frameratu. Vývojáři zde odvedli opravdu velmi dobrou práci, protože vše vypadá skvěle, a ještě lépe to běží. Technických problémů jsem si za celou dobu hraní nevšiml, neustále jsem se mohl soustředit jenom na hru samotnou, i když podle diskusních fór mají mnozí hráči problémy se zamrzáním a dalšími neduhy. Nic z toho mě ale nepotkalo za celou dobu hraní. O dobrou atmosféru se stará i hudební doprovod, podařené ozvučení a slušný dabing, i když už jsem slyšel i lepší. Rozhodně ale neurazí.

Hitman Absolution je povedenou stealth akcí, kterou si zamilují nejenom příznivci starších dílů, ale i nováčci. Dobrou hratelnost tu mohutně podporuje velká znovuhratelnost a povedená vizuální prezentace, trochu ale ji podkopává nohy ne vždy dobře fungující umělá inteligence, která by si zasloužila ještě několika úprav. Nic ale nemění na tom, že tu máme před sebou jednu z nejlepších her roku.

Hitman Absolution

ps4ps3x360
Square Enix, Io Interactive