Hell is Us

Recenzovaná verze: PlayStation 5
Za hrou Hell is Us stojí menší kanadské studio Rogue Factor o 55 vývojářích, které můžete znát díky docela povedeným hrám Mordheim: City of the Damned a Necromunda: Underhive Wars z Warhammer univerza. Nyní přichází s na první pohled zajímavým akčním a atmosférickým titulem, jehož vývoj je vedl Jonathan Jacques-Belletêtem. Ten svého času pracoval jako art director na hráči oceňované a oblíbené hře Deus Ex: Human Revolution, stejně jako několik jeho kolegů.
Hlavní postavou hry Hell is Us je Rémi. Bývalý mírový voják OSN, který se nyní vydává do fiktivního světa s názvem Hadea. V něm probíhá dost krvavá občanská válka, naplno odhalující, čeho jsou lidé schopní, což ale není jediný problém, protože všude se potulují i odporné nestvůry. A aby toho nebylo málo, Rémiho pohání osobní pohnutky, které jsou silnější než veškeré neduhy tamního světa. Nestvůrám se zde říká Chiméry a nelze je zlikvidovat běžnými zbraněmi. Rémi má však to štěstí, že se dostane k poněkud speciální zbrani, která si s nimi dokáže poradit. K tomu všemu má také ve výbavě svůj věrný dron, který lze využít v boji, a tak může začít jeho cesta, která zabere pěkných pár desítek hodin. Nám průchod zabral okolo 30 hodin a stále nám zbývá několik tajemství k prozkoumání a odhalení.
Příběhově je Hell is Us velice zajímavým a poutavým kouskem, který mnohdy překvapí a dokáže nabídnout řadu témat k zamyšlení i traumatizujících událostí, které doslova šokují. Děj je vyprávěn za pomoci následování hlavní linie a různých dobře zpracovaných cutscén. Hra si navíc bude s vámi po celou dobu hrát. Často totiž nebudete vědět, kudy vlastně příběh pokračuje dál. Během cest budete proto muset využít své výřečnosti a poptat se místních na situaci a vytěžit z nich nějaké informace.
Informace o světě, které získáte nejen od místních, ale i v nejrůznějších počítačích a dokumentech jsou klíčem doslova ke všemu. Hra vás totiž nevede za ručičku. Zapomeňte na to, že byste dostali zadaný úkol a k němu rovnou ukazatel. To je bohužel chybný předpoklad, stejně tak zde nejsou žádné značky ani mapy, na které byste se mohli spolehnout a díky nim lépe orientovat. Hell is Us vás v nastalé situaci nechá kompletně vykoupat. Nikdy totiž nedostanete jasně definováno, kde se daná věc nebo subjekt nachází.
V tom je základní kouzlo této hry, ale i hlavní kámen úrazu. Hell is Us je super, když se do něj ponoříte a budete zkoumat veškeré dokumenty, vzkazy, informace mezi řečí atd. Jenže klíčem k těmto informacím je poměrně slušná znalost angličtiny. Hra nenabízí českou lokalizaci a připravte se tak na to, že textu a rozhovorů bude vskutku hodně. Právě na tomto faktu bude stát váš herní zážitek.
V opačném případě je krutou realitou, že Hell is Us vás nedokáže vtáhnout a stane se pouze obyčejnou akční adventurou, kterou si naplno neužijete. Hlavně také narazíte při řešení některých hádanek, kterých autoři připravili vskutku hodně. U některých není potřeba příliš roztáčet mozkové závity, jiné vás vysloveně potrápí a u některých je potřeba právě dostatek informací k tomu, abyste měli vůbec šanci je vyřešit. Pokud jsme vás zatím neodradili od hraní, tak pokračujeme do temnot tohoto titulu. Zvláště pokud vás tento trochu dnes už staromódní přístup k designu potěšil a jste za něj rádi.

Společně s Rémim se podíváte do několika různých regionů s povedeným designem, které mají strukturu polo-otevřeného světa a jsou plná tajemství, hádanek i nepřátel. Záměrně zde nebudeme uvádět konkrétní detaily, abychom nezkazili nějaké překvapení, ale můžeme regiony a lokace popsat jako intenzivní zážitek. V čem totiž Hell is Us naprosto vyniká, je atmosféra jednotlivých míst. Využívá hodně ponurou, dusivou až temnou atmosféru, v níž na vás dolehne naléhavost a syrovost zdejšího světa. Vše působí velice nepřátelsky až depresivně. V regionech narazíte na mnoho různých míst, která budete moci prozkoumat. Jenže respekt budete mít z každé budovy, jeskyně, jezírka nebo třeba rozvalin. Všude číhá nebezpečí. Tohle se autorům vážně podařilo a tísnivou atmosféru podtrhuje dokonalá hudba.
Co už je slabší, tak to je soubojový systém. Ten je sice zábavný, ale jinak docela rutinní bez nějaké větší inovace nebo zajímavosti. Nechybí silné i slabší útoky a klíčové pro vás budou správně načasované úskoky, abyste se vyhnuli útokům nepřátel. Nic víc a nic míň. Jak už jsem zmínil výše, v boji vám bude pomáhat i dron, kterému můžete díky nalezeným modulům přidat různé schopnosti a využít je vůči nepřátelům. Navíc z nalezených zdrojů můžete efektně vylepšit zbraně na vyšší úroveň, mezi nimiž jsou meče, kopí nebo sekyry. Boj je tedy čistě na krátkou vzdálenost, ačkoliv nejde o fantasy záležitost, ale o sci-fi.
Oceňujeme, že se autoři pustili do výtvoru poměrně bizarních a odporných nestvůr, které sužují zemi Hadea. Humanoidní postavy, které nemají obličeje a půjdou po vás jako slepice po flusu, trochu připomínají své protějšky ze Silent Hillu. Najdete je tu v několika různých formách, které se bohužel časem výrazně nemění. Rozmanitost tedy není zrovna největší, což je škoda. Nicméně v boji na ně fungují trochu odlišné postupy a stále platí fakt, že čím více nepřátel je pohromadě, tím menší šanci na přežití máte. V rámci příběhu narazíte na několik silnějších a solidně navržených bossů, které vyžadují větší koncentraci v boji a rychlé úskoky.
Mnoho lidí přirovnává Hell is Us k “Souls” hrám a tímto tvrzením nejsou daleko od pravdy. Nasbírané zdroje se totiž s každou smrtí vytratí a navíc se všichni nepřátelé po opětovném načtení vrátí na původní místo. Jenže důležité je zmínit, že Hell is Us oproti klasickým Soulovkám nabízí i tu největší možnou přístupnost. Zkrátka a dobře můžete vypnout veškeré výše popsané vlivy. Ze hry se tak stává obyčejná adventura, kdy smrt vlastně neznamená vůbec nic a nikdo vás za ni nepenalizuje. Veškerá výbava a dovednosti vám zůstávají a padlí nepřátelé se znovu již neobjeví, ale zůstávají ležet tam, kde jste je složili. A ani bossové nepředstavují větší výzvu. Autoři zaslouží palec nahoru za to, že sice udělali Hell is Us co nejpřístupnější, hráč si ho může nastavit dle preferencí, ale zároveň tímto rozhodnutím trochu shodili ono kouzlo neustálého strachu a napínavosti, které jinak má.

Grafickou stránku můžeme rozhodně pochválit. Hell is Us běží na mezi vývojáři oblíbeném Unreal Enginu 5. Ten tu solidně čaruje a nabízí vskutku pěknou a detailní podívanou. Všimnete si tak skvělého nasvícení, perfektních detailů blátěných cest nebo skvělých modelů postav a nepřátel. Stylizací hra silně připomíná Death Stranding, což jí svým způsobem asi dost pomohlo v propagačních materiálech. Slušná je i optimalizace. Framerate byl na konzoli PlayStation 5 po většinu času stabilní, jen při běhu je možné si všimnout v dálce doskakujících objektů nebo staticky stojících protivníků, kteří se pohnou, až když se k nim přiblížíte. Bezchybný běh je i na konzoli PlayStation 5 Pro, kde si hra navíc pro působivější vizuální zpracování dobře pomáhá technologií PSSR.
Skvělá je také hudba, kterou složil Stephane Primeau a dokonale se trefuje do ponuré atmosféry a totální beznaděje, kterou titul skvěle navozuje. Fanoušky her Deus Ex potěší také fakt, že hlavního hrdinu Rémiho dabuje Elias Toufexis (Adam Jensen), jenž odvedl opět velmi dobrou práci.
Celkově hodnotíme Hell is Us více než pozitivně, protože v některých ohledech dokonce překonal naše očekávání. Nabízí strhující svět, který je radost prozkoumávat, zábavnou hratelnost i solidní audiovizuální zpracování. Nicméně jsem se nemohl zbavit dojmu, že jsem už něco podobného několikrát hrál. Hell is Us totiž nepřináší do žánru vůbec nic nového. Spíše jen umně kombinuje herní mechaniky osvědčené jinými. I tak určitě stojí za zahrání. Milovníci průzkumu i Souls žánru si přijdou na své.
Tvoje reakce na článek
Galerie
























Komentáře (21)
Bohužel vydat hry z podobného žánru v jedné měsíc ( a to ještě přijde Silent Hill F) mi nedává moc smyslu. Jako hráč který má tento typ her rád si musím vybrat. Čekám že na za dva měsíce budou hry ve velkých slevách.
Ale Hell Is Us určitě doporučuji. Vím, že dnes hráči často "sedmičkovou" hru odsoudí jako něco míň hodnotného. Jenže právě právě takové unikátní hry jako Hell Is Us mohou být pro některé hráče skvělé a jen se o tom nedozví.
@touchmud: Bojím se, že právě Hell is us a Cronos prodejně dost pohoří (asi i Lost Soul Aside, ale tam mě to tolik nemrzí). Hell is Us rozjedu asi o vikendu a hned potom chci dát Cronos. Obě hry se mi hodně líbí.
Musím říci, že z této hry jsem fakt nadšený. Šel jsem do ní vlastně naslepo, jen na základě propozice. Trochu se obávám, že vydat hru v takhle nabitém období, kdy vychází více her podobného žánru byla chyba, protože hrozí že zapadne. Přitom z ní mám takový pocit jako když jsem poprvé hrál Demon's Souls. Bylo to době, kdy hru znalo jen pár nadšenců a nikdo nevěděl co se z ní časem vyklube za hit. Budu přát tvůrcům Hell Is Us aby se jim to také podařilo. Protože do této hry někdo dal hromadu nápadů a stvořil skutečně "dospělou" hru pro ty hráče, kteří se stále dokážou do hry ponořit a ne jen konzumovat.
plnou cenu za to určitě nedám ale do game passu dobrý
@Tombaniero: v pořádku, soudruhu.
@alfasamecnewversion: Měl jsem slabší chvilku. Pořád se mi autorskej plurál v recenzích nelíbí, ale ty řeči o komunismu byly mimo, za to se autorovi omlouvám.
@Tombaniero: vzal sis dneska prášky ? Tady nejsi v komentářích na novinkách.
@Tombaniero: tvl jestli vidíš komunismus v používání množného čísla v recenzi na videohru, tak si dej příště ráno do kafe míň svastiky 🫣
Mě demo hodně nadchlo. Do té doby jsem to celkem ignoroval. Atmosféra, svět a start příběhu, to vše mě hodně chytlo. Dohraju resty a pořídím. Určitě ještě před MGS3.
Taky mě demo neoslovilo. Budou větší bomby. A těch 8/10 no, nevím, nevím. Hodně bych s tou 8 váhal.
@Tombaniero: Vůbec mi nevadí. S komunismem, jek píšeš nemá nic společného.
Legitimní užití. I v recenzi. Což je tak trochu odborný text.
Nevidím v tom problém.
@yenda1: Přijde ti zde jeho použití vhodné?
@Tombaniero: Autorský plurál.
Nelíbí se mi forma recenze, kdy o sobě autor mluví v množném čísle. Za komunismu běžná praxe, podtrhující kolektivismus a naopak potlačující individualismus.
Omlouvám se za kritiku, pokud vás to recenzovalo víc.
Také jsem hrál demo a nic mi to neříká.
Mě demo vůbec neoslovilo. Teď je toho hodně... Až nebude do čeho píchnout tak možná zkusím 😏
Pohyb postavy jak z minulé generace .. tohle pro mě ne ..
Pořídím později.Teď mají přednost jiné hry.Jinak pěkná recenze a jsem rád že hra takto dobře dopadla.🙂
O víkendu to rozhodně rozjedu. Demo jsem dohrál a od té doby mi ta hra zůstala v hlavě.
Já se v demoverzi nedokázal přenést přez pohyb a ovládání postavy, která se chová, tak že se s ní člověk otočí " 30x"za sekundu.
Určitě vezmu, ale teď není kdy hrát... MGS, Gearsy, Cronos, Silent Hill....