Gravity Rush 2

recenze  22
Martin Šmíd, 16. 1. 2017 13:55
Od kapesní konzole PlayStation Vita se čekalo docela hodně, ale velká očekávání bohužel naplnit nedokázala a v prodejích zůstala hodně vzadu nejen za konkurenčním 3DSkem, ale také svým předchůdcem. To ale neznamená, že by na ní nevzniklo několik vážně kvalitních her. Jednou z nich je i originální akční adventura Gravity Rush od studia SCE Japan, které vede Keiichiro Toyama, tvůrce hororových her Silent Hill a Forbidden Siren. Hra stavěla hlavně na sympatické hlavní hrdince Kat a hrátkách s gravitací, přičemž následně jsme si mohli toto pěkné dobrodružství užít i v remasteru na domácí konzoli PlayStation 4. Na tu se tento týden dostává velké pokračování, které má daleko větší ambice. Jak se druhý díl Gravity Rush povedl, vám nyní řeknu v recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Čtyři roky uběhly od vydání prvního dílu, v němž se hlavní hrdinka Kat objevila se ztrátou paměti v pěkném městečku Hekseville, v němž následně musela bojovat o přežití jeho obyvatel, protože ho napadla záhadná stvoření Nevi. Druhý díl na ten první docela dost navazuje příběhem, prakticky se odehrává jen několik měsíců po něm. Určitě tak budete ve výhodě, pokud jste ho hráli, vstup do světa Kat budete mít značně usnadněn. Každopádně Kat si i svými přáteli vydělává na život jako horník, ale když jí znovu navštíví kočka Dusty, rozjede se nový sled událostí, po nichž si Kat uvědomí, že všechny předchozí problémy byly jen začátkem. Příběh druhého dílu je hodně propracovaný a hlavně dobře napsaný, stejně tak jako velké množství zajímavých postav. Během svého putování potkáte řadu nových, ale pochopitelně dojde i na staré známé, s nimiž má hlavní hrdinka silné pouto. Třeba Raven, jejíž úloha není na začátku tak jasná, ale jak asi tušíte, následně to s Kat zase rozjede a stane se z nich velmi silné duo, před nímž se musí mít každý protivník na pozoru. Nechci moc o příběhu prozrazovat, abyste nepřišli o nejedno překvapení a nečekaní zvrtat, takže se raději vrhnu na hratelnost, a ani tam vás Gravity Rush 2 nezklame.

Opět tu máme před sebou akční adventuru, která ale oproti předchůdci značně narostla nejen obsahem, ale také herními mechanismy. Dalo by se říci, že Gravity Rush 2 není jen hezčí díky konzoli PlayStation 4, ale také větší a už nyní mohu říci i zábavnější a lepší. Prakticky ve všem svého předchůdce překonává o jednu až několik tříd, a budete tak ve výsledku rádi, že vznikl pro domácí konzoli, u níž se nemuseli vývojáři omezovat. Už první díl přinesl větší otevřený svět, takže šlo prakticky o open world akci, i když s určitými omezeními. Druhý díl se opět částečně odehraje ve městečku Hekseville, ale většinu času strávíte v okolních městečkách či menších vesničkách, které rovněž plují vysoko v oblacích, přičemž mezi nimi můžete libovolně cestovat už prakticky od samotného začátku. Nemusíte se navíc bát, že by jednotlivá městečka byla stejná. Každé má trochu jinou architekturu, a je tak radost je prozkoumávat a plnit v nich řadu úkolů a dalších výzev, ale také mluvit s obyvateli a odhalovat jejich osudy. Sem tam se navíc podíváte i do jiných příběhových lokací s rovněž parádním a jedinečným designem, který umí vykouzlit jen vývojáři z Japonska. Popravdě, už dlouho jsem se při odhalování světa tolik nebavil. Není nic lepšího, než skočit do zdánlivé prázdnoty a sledovat, jak se z ní následně vynoří další nový svět. Když se tak stalo poprvé, byl jsem naprosto ohromen.

Kostru hry Gravity Rush 2 tvoří dvacet příběhových misí, do nichž vývojáři připravili řadu rozmanitých a zábavných úkolů. Hra je v tomto hodně rozmanitá, budete nejen létat v oblacích, zachraňovat civilisty, případně plnit úkoly pro své přátele, sem tam si zahrajete nějakou tu stealth misi, které ale patří k tomu slabšímu a občas i frustrujícímu, ale také si zabojujete s řadou protivníků. Pochopitelně se znovu na scéně objevují stvoření Nevi, ale budete bojovat i proto vojákům a strojům, které rádi využívají. Souboje jsou opět zábavné, ale k nim se dostanu ještě v dalším sloupečku. Dá se říci, že vrcholem jsou vždy povedené a kolikrát epické souboje s bossy, kterých není moc, ale dokážou svojí propracovaností zaujmout. Díky rozmanité náplni tak nemáte čas se nudit, navíc vývojáři chytře dávkují obsah, takže nikdy hra nepřejde do stereotypu.

Hra Gravity Rush 2 pochopitelně staví na hrátkách s gravitací, které slavily velký úspěch v předchozím dílu. Dá se říci, že všechny schopnosti se Kat vrací, takže se může jednoduše dostat do vzduchu, létat nad městem a pochopitelně i ze vzduchu likvidovat řadu nepřátel. Soubojový systém je v základu stejný, jako tomu bylo u prvního dílu, a ovládání také nedostalo velkých změn, alespoň pokud budu srovnávat s remasterem pro PlayStation 4. Vývojáři ale celý soubojový systém obohatili o nové útoky, komba a speciální útoky, navíc jak budete pokračovat hrou a hlavně příběhem, ke slovu se dostanou i dva nové herní styly - Jupiter a Lunar, jež do hratelnosti skvěle zapadají a obohacují ji o nové možnosti v soubojích se silnými, ale také řadovými protivníky, kterých je velké množství. Nové styly jsem si oblíbil, navíc je možné mezi nimi kdykoliv během soubojů jednoduše přepínat dle potřeby přejetím prstu po touchpadu. Se soubojovým systémem se váže jednoduchý, ale plně funkční RPG systém, skrze který si můžete zlepšovat své dovednosti boji za nasbírané fialové drahokamy. Novinkou jsou pak talismany, které přidávají hlavní hrdince řadu zajímavých pasivních vlastností.

Zábavné hratelnosti jistě dopomáhá i intuitivní a dobře navržené ovládání, s nímž jsem za celou dobu neměl problém, jen sem tam trochu zazlobila kamera ve vzdušných soubojích, ale naštěstí ji jde vždy jedním kliknutím srovnat. Těchto situací ale moc není, takže to nevidím jako velký problém. Naopak musím ocenit parádní animace hlavní hrdinky, kterou je radost ovládat. O žádné objekty se nezasekává, její pohyb je plynulý a reaguje na okolní prostředí.

Gravity Rush 2 je oproti předchozímu dílu opravdu značně větší hrou, což už ostatně poznáte během hraní hlavní příběhové kampaně, která vám v klidu vydrží na nějakých 25 hodin. Je ale třeba si uvědomit, že vývojáři připravili i 30 vedlejších úkolů, které plníte pro obyvatele měst a kamarády Kat, s nimiž si tak utvoříte hlubší vztah, navíc jejich osudy a strasti jsou zajímavé a prohloubí vám zážitek z hlavní příběhové linky. Rozhodně doporučuji vedlejší úkoly plnit už během hlavní kampaně, hned jak se vám budou objevovat, protože ji výborně doplňují, a navíc jsou hodně zábavné. Zatímco v mnoha jiných open world hrách jsou vedlejší mise nudné, zde s nimi zažijete spoustu legrace, navíc jsou i hodně rozmanité (budete chytat psa, roznášet lidem noviny, hledat určitá místa, případně bránit reputaci obchodu a tak dále), rozhodně si s nimi dali vývojáři práci, ostatně kolikrát jsou úkoly i na docela dlouhou dobu, nesplníte je během pár minut. A mezi plněním hlavních a vedlejších úkolů si můžete dát i docela dost výzev. Čeká vás nejen likvidace protivníků na čas, ale také slidování a projíždění branek a další zajímavé výzvy. Pokud jste hráli první díl, výzvy vás určitě nepřekvapí, ale patří mezi ty aktivity, které budete rádi plnit, protože nuda u nich rozhodně nehrozí. I s vedlejšími úkoly se může herní čas snadno vyšplhat na 50 i více hodin, zvláště pokud budete chtít vše vyzobat. Za své peníze tedy dostanete solní porci zábavy na desítky hodin.

V čem Gravity Rush 2 dále boduje, je ohromující vizuální zpracování. Není to dáno ani tak velkým množstvím detailů a textur ve vysokém rozlišení, ale hlavně parádním uměleckým stylem, který vývojáři představili už u prvního dílu. Zde ho pochopitelně mohli ještě značně vylepšit a prakticky mě nenapadá, co bych mu mohl vytknout. Město vypadá parádně, stejně tak obyvatelé, navíc vývojáři si pohráli s nasvícením a různými pěknými efekty, velmi dobrá je třeba i fyzika objektů, které se mohou rozpadat na malé kousky. S vizuální prezentací budete určitě maximálně spokojeni, jen sem tam trochu dojem narušuje načítání textur a objektů, ale to je ve všech open world hrách a zde je to pořád v takovém tom standardu. Když jsem hrál nedávno demoverzi, všiml jsem si menších problémů s frameratem. Ten je ale ve finální verzi ale značně lepší, hra jede neustále ve třiceti snímcích, a to i během těch nejhektičtějších situací. A to jak na klasické konzoli PlayStation 4, tak na PlayStation 4 Pro, na níž si hru můžete užít ve 4K zobrazení. O výbornou atmosféru se nestará jen parádní vizuální zpracování, ale také příjemný soundtrack s několika snadno zapamatovatelnými skladbami, slušné je i ozvučení i dabing (postavy mluví vlastním jazykem, nejde o angličtinu, ale ani japonštinu). Jen je možná pro české hráče škoda, že když už je hra docela hodně ukecaná, nepřipravila Sony českou lokalizaci.

Gravity Rush 2 je parádní akční adventura, která je prakticky ve všem lepší jak její předchůdce. Může se pochlubit nejen propracovaným příběhem se spoustou dobře napsaných zajímavých postav, ale také nádherným světem, zábavnou hratelností a velkou rozmanitostí během hlavních i vedlejších úkolů. To vše pak podtrhuje ohromující vizuální zpracování a strhující soundtrack. Gravity Rush 2 je hra, která by vám neměla chybět ve sbírce, ale hlavně jde o výborný start do letošního roku.

Gravity Rush 2

ps4
SCEE, Team Gravity