Goat Simulator 3

recenze  2
Martin Šmíd, 27. 11. 2022 17:00
Je tomu už osm let, co vyšla bláznivá kozí hra Goat Simulator, která zaujala nejen svým netradičním hlavním hrdinou, ale také šílenou a hlavně zábavnou až návykovou hratelností. Protože hra slavila mezi hráči obrovský úspěch, rozhodli se vývojáři ze studia Coffee Stain North připravit volné pokračování. To ale nemá číslovku 2, jak by každý očekával, ale rovnou 3 bez nějakého pádného důvodu. Vývojáři si s celou hrou dělají tak trochu srandu ze svých fanoušků i sami sebe, a do toho si utahují skrze ni ze všeho možného, ale musím říci, že i díky tomu jsem jí v posledních dnech hodně propadl a i přes její podivnost dobře bavil. Více níže v recenzi.

Hra Goat Simulator 3 začíná příjezdem na statek na fiktivním ostrově San Angora, který je inspirovaný Los Angeles i San Franciscem, čímž vývojáři hned pomrknou na Skyrim od Bethesdy. Hrdinou je tentokrát koza Pilgor, přičemž pokud jste hráli předchozí díl, tak už asi tušíte, že hlavním úkolem je v herním sadboxovém světě rozpoutat pořádný chaos a terorizovat jeho obyvatele. Na tomto osvědčeném základu z předchozího dílu se nic nezměnilo a vývojáři na něm pořád stavějí, ale nyní se rozhodli vše obohatit i o linku s ilumináty s řadou úkolů, jako je tomu u klasických open-world her.

Najednou tak má hra i jasně vytyčený cíl a větší hloubku po stránce obsahu, což ji určitě hodně prospělo. Navíc úkoly, ačkoliv nejsou nějak přehnaně složité, protože je většinou dohrajete do minuty nebo dvou, a na originálnost se u nich také nehraje, jsou rozmanité, většinou zábavné a je radost je plnit, zvláště ve spojení s opravdu šílenou hratelností. Jediné, co bych trochu vytkl, tak je skutečnost, že všechny tyto úkoly splníte docela rychle, zaberou zhruba pět až šest hodin, a následně už hra nic takového nabídnout nedokáže. Pak už jen trvanlivost bude záležet na tom, jak moc budete chtít dělat ve světě bordel, případně vysbírávat zlaté sošky, hledat bonusové kostýmy, odhalovat některá tajemství a tak dále.

Co musím ocenit, tak je ostrov San Angora, která je dostatečně rozmanitý (nechybí pláže, farmy, místy s továrnami, hory nebo větší město) a hlavně kvalitně navržený, aby bylo možné po něm rychle běhat a dostávat se z jednoho místa na druhé. Koza Pilgor umí běhat po ostrově, a to i po zadku, sjíždět dráty vysokého napětí nebo rampy jako Tony Hawk ve svých nejlepších letech, ale také skákat, trkat lidi, lízat vše, co ji přijde do cesty, nebo svým dlouhým jazykem vše držet a házet. No a tohle je založeno na hodně nerealistické a kolikrát i rozbité fyzice, která se ale ke hře skvěle hodí, protože se společně s chtěnými i nechtěnými bugy stará o řadu nečekaných a kolikrát i šílených situací, u nich jsem se musel kolikrát hodně hlasitě smát.

Ano, Goat Simulator 3 je neskutečně hloupá hra, ale tím je i hodně zábavná. Zvláště když ovládání je dobře vyladěno a pohyb hlavního hrdiny je plynulý. A určitě hře pomáhá i skutečnost, že hlavní hrdina je nesmrtelný, takže v sázce toho není příliš a hráč může i neustále experimentovat a pokoušet se dělat šílené věci, triky a vůbec rozpoutávat co největší chaos, s nímž si nebudou vědět rady ani místní muži zákona. Ti během mého hraní několikrát posadili kozího hrdinu do svého policejního vozu, u čehož jsem ale hned vyprsknul smíchy, protože to vypadá neskutečně vtipně.

Jak už jste pochopili z předchozích řádků a mohli jste i z ukázek, hra Goat Simulator 3 se nebere ani trochu vážně, v čemž je ostatně i její největší síla. Vývojáři se navíc nebojí dělat srandu z událostí ve světě, které se přímo nabízí, třeba z miliardáře Elona Muska. Hodně jsem se nasmál i při narážkách a parodií na jiné oblíbené hry jako Fortnite, Skyrim, Wolfenstein nebo Tomb Raider, a udělala mi i radost parodie na hororové demo P.T. od Hidea Kojimy, které mají vývojáři očividně hodně rádi. Filmoví a seriáloví fanoušci zase ocení parodie na filmy Hledá se Nemo, Zachraňte Willyho nebo trilogii Pán Prstenů, ale také seriál Hra o trůny. Hra je podobných parodií přímo narvaná a neustále jsem se těšil, až odhalím další. Dodám, že jsem zmínil jen pár, další si už odhalte sami.

Skvělé na hře Goat Simulator 3 je, že se nemusíte do plnění misí či běsnění po ostrově pouštět pouze sami, jako tomu bylo u prvního dílu, ale také s dalšími až třemi kamarády. Můžete přitom hrát online, kdy připojování funguje dobře, rychle a neměl jsem s ním problém. Hra Goat Simulator 3 se ale skvěle hodí i pro gaučové dovádění, takže oceňuji, že vývojáři připravili i podporu pro split-sceen. Hraní v kooperaci je ještě zábavnější, navíc hra je pro tento styl hraní přímo vyladěná, takže vidíte kamaráda na mapě i je možné se k němu teleportovat. Pro hraní ve více hráčích vývojáři připravili i osm docela zábavných kompetitivních miniher, které sami o sobě dokážou zabavit na několik příjemně strávených večerů.

Většinu času jsem hrál Goat Simulator 3 sám a při tomto hraní mi vadilo, že není možné dát pauzu. Chápu, že to nejde u hry pro více hráčů, ale při hraní v jednom by měla být tato možnost, zvláště když svět je dynamický a děje se v něm toho docela dost. I proto se mi stalo, že jsem se šel napít a během toho, co jsem byl pryč, hlavního hrdinu velký vír odnesl pryč a zároveň rozprášil i růžové krabice v rozehraném úkolu, takže jsem je musel sbírat znovu.

Ještě jsem nezmínil, že hra dobře odměňuje za plnění úkolů i dalších aktivit. Hlavně herní měnou (mikrotransakce hra neobsahuje, vše se odemkne celkem snadno hraním), díky níž si můžete odemknout třeba několik skinů hlavního hrdiny, který tak může vypadat jako žirafa, prase nebo žralok na skateboardu. Skvělé je, že každý tvor má své vlastní unikátní animace i schopnosti a od kozy se docela dost liší, což přináší slušnou rozmanitost a ještě větší zábavu. Za herní měnu je ale možné si odemykat i desítky dalších kosmetických doplňků, kdy některé mají i nějakou funkci (díky křídlům může hlavní hrdina plachtit a dojde i na štít, který umí házet jako Kapitán Amerika), takže Pilgor může celkem záhy po San Angora skákat v žabkách s parukou i s nějakým tím pěkným svetříkem. Kosmetických doplňků je hodně, díky čemuž je tak možné si hlavního hrdinu upravit k obrazu svému a odlišit ho třeba od výtvorů kamarádů, s nimiž se budete pouštět do hraní.

Goat Simulator 3 rozhodně nemá ambice konkurovat nejhezčím open-world hrám na trhu, ale vývojáři odvedli slušnou práci. Pěkná stylizovaná grafika není vůbec špatná a na hru se i po celou dobu dobře dívá, protože má kvalitní textury, roztomilé kozí hrdiny, dobré odlesky i solidní nasvícení. Sem tam dokáže i překvapit pěknými efekty, ale také dost přepálenou fyzikou, kdy na obrazovce létá naprosto vše, včetně hlavní kozy. Co určitě oceňuji, je stabilní framerate, protože ani při tom největším blázinci jsem se nesetkal s viditelnými poklesy. Jen sem tam se mi hra na vteřinku zadrhla, což ještě budou muset vývojáři vyřešit. Stejně jako občasné dočítání textur, ale nejde o něco, co by vyloženě kazilo zážitek z hraní. Co se mi ale na hře líbí, je rychlé nahrávání, ať už do kozích věží nebo při rychlém cestování. Nahrávání trvá pár vteřin. Jen je škoda, že vývojáři nevyužili DualSense gamepad u PlayStation 5 verze. Dokážu si představit, že by třeba haptika ještě lépe vtáhla do kozího šílenství.

Goat Simulator 3 je neskutečně hloupá, ale zároveň zábavná hra se spoustou vtipných a šílených situací, u kterých jsem se pořádně zasmál. Oceňuji, že vývojáři přidali dobře strukturovaný kooperativní a kompetitivní multiplayer až pro čtyři hráče, případně vytvořili hlavní linku s rozmanitými úkoly, které ale mohly být klidně o něco propracovanější. Jen je škoda, že hra vydrží pouze na několik večerů, pak už nemá prakticky co nabídnout, kromě možnosti se vracet a dál terorizovat místní obyvatele. Na druhou stranu se prodává za odpovídající cenu.

Goat Simulator 3

ps5xsxps4xone
Coffee Stain North , Coffee Stain North