Get Even

Martin Šmíd, 27. 6. 2017 20:02
Polské studio The Farm 51 funguje už více jak deset let, ale za dobu své existence vyplodilo jen několik spíše průměrných nebo podprůměrných her jako Painkiller: Hell & Damnation nebo Deadfall Adventures. Možná i proto, když byla oznámena hra Get Even, nikdo ji nevěnoval moc pozornosti, čemuž dopomohli ale i sami vývojáři, kteří nedokázali přesně specifikovat, o co se vlastně jedná. I možní proto je hra Get Even ve výsledku celkem příjemným překvapením, kterému, ačkoliv má několik mušek a nedostatků, se rozhodně vyplatí věnovat pozornost. Zvláště nyní během letního sucha.

Recenzovaná verze: Xbox One

Zřejmě tím nejlepším na hře je příběh, který začíná dosti nezáviděníhodnou situací. Ocitáte se v kůži muže jménem Cole Black, který je vyslán zachránit unesenou dívku. Ta má ovšem na sobě umístěnou výbušninu, která záhy exploduje a operace se nezdaří, navíc samotný hrdina upadá do bezvědomí. Probouzíte se až o nějakou dobu později v sanatoriu, kde všude jsou počmárané cely, duševně nemocní se speciálními headsety na hlavě, a do toho k vám promlouvá záhadný vědec jménem Red. Na vás je, abyste se s nastalou situací co nejlépe vypořádali, dostali se ven a hlavně dostali odpověď i na řadu otázek. Musím říci, že příběh má hodně velkou sílu, kterou vás vtáhne do hry, je dobře napsaný, obsahuje zajímavé postavy, o nichž budete chtít zjistit více a má navíc i řadu nečekaných zvratů, změn a překvapení, které vám vyrazí dech. Více už ale neprozradím, abych se vyhnul zbytečným spoilerům a nezkazil vám překvapení, raději se vrhnu na popis dalších částí, což je ale docela těžké.

Možná ani sami vývojáři totiž nevěděli během vývoje, co přesně Get Even bude, protože nejde o klasickou first-person střílečku ani survival nebo horor, ale je to takový mix všeho, což ve výsledku vytváří celkem originální a neotřelý koncept, který rozhodně zaujme. Zvláště dnes, když se jede trochu na jistotu, představuje Get Even rozhodně svěží vánek. Jakmile se ocitnete v ústavu, v němž rozhodně nejste sami, budete ho postupně prozkoumávat, nalézat dokumenty související s případem unesené dívky, rovněž nalézat fotografie, díky nimž se dostanete do Blackovi minulosti a budete prožívat některé momenty jeho života znovu, čímž vše následně do sebe pěkně zapadne. Tak trochu se v tento moment stanete detektivem, protože budete chtít o dívce a minulosti Blacka odhalit více, do toho se ale budete muset vypořádat s různými nástrahami sanatoria, ve kterém vás ohrožují jeho pacienti. Ti vás dokážou na jednu ránu poslat k zemi a následně k nahrávací obrazovce. Na druhou stranu, když si jich všimnete, ani oni moc nevydrží. Celý tento koncept, kdy procházíte sanatorium, zjišťujete různé informace a prožíváte znovu minulost, funguje na výbornou a stará se o neustálé napětí.

Velkým pomocníkem při průchodu hrou je váš telefon, který funguje obdobně jako kamera ve hře Outlast. Naštěstí v Get Even nemusíte řešit baterku, můžete se tedy spolehnout jen na vlastnosti chytrého telefonu. Nejen, že se vám na něm postupně objevují zprávy, které doplňují příběh, stejně jako fotografie, ale také můžete skrze něj prostředí různě skenovat a zjišťovat další informace. Dále má také speciální termo režim, díky němuž odhalíte blížící se protivníky, což se hodí hlavně v exteriérech. Dále máte v mobilu i mapu, abyste se v sanatoriu neztratili. Mobil navíc oceníte i při řešení různých logických hádanek, hlavně tedy v začátku hry, kdy při nich využijete svítilnu, případně termovizi, abyste našli skříň s elektrickým napětím. Hádanky jsou chytré, pěkně navržené, dobře hru obohacují a jsou navíc dávkovány vždy ve správnou chvíli, navíc působí přirozeně a ne rušícím dojmem. Rozhodně tedy neruší nijak procházení hrou, jsou navíc vždy celkem srozumitelné, takže se nestane, že byste se u nich na dlouho zasekli. Jen to bude chtít u nich trochu zapojit mozek.

Zatímco průzkum a taková ta detektivní či hororová část funguje na výbornou, v čem Get Even poněkud ztrácí, jsou akční pasáže. Je to možná dáno i ne dost přesvědčivým systémem střelby, který je trochu krkolomný, a také je na své vině i umělá inteligence protivníků. Ta moc na vysoké úrovni není, takže kolikrát budete střílet jen do nehybně stojících nepřátel, kteří se sem tam budou krýt, ale více toho bohužel nevymyslí. Akční části šlo určitě zpracovat daleko zábavněji a hlavně lépe. Potenciál pro něco lepšího navíc mají, zvláště, když vám projdou rukama nejen klasické zbraně jako pistole nebo samopaly, ale také získáte speciální nástavec Corner Gun, díky němuž můžete střílet za roh. Na kameře totiž vidíte, co se nachází za rohem, a tak není problém zamířit a jedním stisknutím přesně vystřelit a tím eliminovat protivníka. Takto můžete střílet nejen pistolí s tlumičem, ale i samopalem, což mnohé situace usnadňuje. Jindy je ale pochopitelně lepší popadnout klasický samopal a cestu si jednoduše prostřílet.

Get Even je zhruba deset hodin dlouhá hra, jejíž znovuhratelnost hodně záleží na vás, jestli se budete chtít vrátit, vyhledat další dokumenty a tím si doplnit příběh, případně se v několika částech rozhodnout jinak. Znovuhratelnost je spíše střední, já popravdě moc důvodů se pouštět do opakovaného hraní neměl, ale to neznamená, že nebudete mít vy, třeba abyste vysbírali všechny trofeje či achievementy, které na první průchod všechny neseberete. Možná se ptáte, jestli hra obsahuje i multiplayer nebo nějaký další režim. Odpověď je nikoliv, ale je třeba dodat, že cena je nižší jak v případě jiných her (prodává se už od 749,-Kč), takže to zase tolik nevadí. Za své peníze dostanete adekvátní porci zábavy.

Vývojáři vsadili na osvědčený Unreal engine, který obohatili o několik dalších technologií, které mají zajistit fotorealistickou vizuální stránku. O ní vývojáři v tiskových zprávách hodně básnili, výsledek je ale trochu rozporuplný. Zatímco interiéry jsou pěkné a skutečně vypadají jako v reálu, když vylezete ven a ocitnete se v nějakém větším exteriéru, jde vizuální kvalita docela rychle dolů, což je určitě škoda. Ve výsledku tak vizuální stránka Get Even tolik neohromí, jedná se o lehčí nadprůměr, na který jsme u současných konzolí tak nějak zvyklí. Na čem mohli vývojáři trochu více zapracovat, je samotná optimalizace hry. Během hraní mi přišlo, že není tak plynulá, jak bych očekával, což vadí především v akčních pasážích. Rovněž nahrávací časy jsou poněkud delší, než by bylo zdrávo. Zatímco vizuální stránka má své mušky, naprosto prvotřídní je ozvučení, reagující na pohyb hráče a jeho konání, ale také hlavně hudební doprovod, starající se nejen o skvělou atmosféru, ale rovněž vyprávění příběhu. U ozvučení odvedli vývojáři prvotřídní práci.

Ačkoliv jsem od Get Even moc nečekal a z prvních dvou hodin jsem byl celkem zmaten, ve výsledku jsem dostal povedenou příběhovou záležitost se spoustou nečekaných zvratů, kterou jsem si docela užil. Potěšil mě navíc zábavný průzkum sanatoria s nezapomenutelnou atmosférou, stejně jako chytré logické hádanky, případně zajímavá zbraň, která dokáže střílet za roh. Škoda jen, že vývojáři hru lépe neoptimalizovali a třeba více nezapracovali i na akčních pasážích, hodnocení mohlo být ještě o kousek lepší. I tak ale nákupem Get Even neprohloupíte, zvláště, když se prodává za velmi příznivou cenu.

Get Even

The Farm 51, The Farm 51
23. 6. 2017