Final Fantasy XIII
recenze•úterý 23. března 2010•Petr Strecker•

Zdroj: Square Enix
Celý příběh je vyprávěn opravdu dobře, možná až tak dobře, že zpočátku nebudete mít vorla o tom, co jste, kde jste, proč tam jste a co jste tam chtěli. Rozhodně se vyplácí znalost angličtiny, ale také si vystačíte se základy. I s ní se totiž může stát, že budete zpočátku prostě zmateni, pokud jste o hře do té doby nic nečetli. Nemusíte se bát, dlouho tato dezorientace trvat nebude, jelikož vám hra bude všechno objasňovat v průběhu jejího hraní a navíc máte vždy po ruce malou přehlednou encyklopedii, kde je vše jednoduše vysvětleno. Těšit se můžete na mnoho dějových zvratů, které vás dokonale přesvědčí o tom, že opravdu nemáte odhad o budoucím vývinu situace. Na druhou stranu, po celou dobu hraní budete během střihových scén neustále slýchat kňourání postav o pomstě, ztracené lásce, zničeném přátelství či o zpřetrhaných rodinných poutech, což je v takovém rozsahu možná i těžké klišé. Ačkoliv se tak dostanete do situací, které byste sami nečekali a budete z nich možná i lehce unešeni, nastanou i chvíle, které se budou neustále opakovat v podstatě do konce hry. Ve výsledku ale můžete být jen spokojeni, i když se jedná o to stejné maso protahované dokola stejným mlýnkem. Hra je tak rozdělena do 13 hlavních kapitol, některé jsou akčnější, jiné ukecanější. V každé si ale dosyta zabojujete, přičemž se dočkáte hned několika bossů, které se objevují nejenom na konci každé kapitoly. S některými postavami se možná ztotožníte, s některými vůbec, jde o to, že Final Fantasy jako takové prezentuje všechny své hrdiny jako originály, kdy je každý odlišný, ale v každém díle se najde stejná obdoba toho předchozího. Lightning je na první pohled arogantní a silná společnice, která projevuje emoce jen tak tak, Sazh je ten pravý, zmatkující černoch (to není ta typická rozdílnost, ale dobře, někdo musí být jiný i vzhledově) s chocobím kuřetem ve vlasech. Stejně tak post-pubertální dvojka Hope a Vanille. Zejména Vanille je bláznivá dívčina s infantilním názorem na všechno, ovšem možná daleko vyvinutější a poničenější psychikou než všichni ostatní. Snow je vůdce oné rebelské organizace NORA, který bojuje se svým osudem díky lásce jménem Serah, která je zároveň sestrou Lightning. Jak bude děj plynout, určitě zaznamenáte, že to mezi Snow a Lightning vcelku jiskří. Jiskří, jako když olizujete dráty vysokého napětí pod proudem – bolí to a někdo to asi odnese. Poslední je Fang, tetovaná tvrďačka, která si nebere servítky. Každá z postav má tak vlastní důvod proč se držet ostatních, přičemž některé děje se více, či méně prolínají. Příběh je tou nejsilnější částí hry, která vás bude držet i v těch nejnudnějších a nejtunelovitějších pasážích. l’Cie – To je to, oč tu běží. Výše zmiňovaní fal’Cie mají tu moc transformovat obyčejné lidi to této podoby, kterou někteří berou za spásu a poctu. Ve skutečnosti se ale jedná o další chladnokrevnou podobu obětování člověka, jenž po přeměně nemá vůbec pozitivní vyhlídky. Takto nakaženému člověku se udělá na těle slušivé tetování, jež nemá jen tak. Všichni l’Cie mají totiž nějaký úkol, který musí v určité době dokončit, jinak se z nich stanou monstra zvaná Cie’th. Co naplat, pokud úkol dokončí, promění se na doživotní krystal. Tomu se říká z bláta do louže. Nebo vyhánění čerta ďáblem. Nebo také kdo jinému jámu jám, sám do ní sám. Jak asi tušíte, právě tato proměna je to, co žene naše hrdiny kupředu. Poslední Final Fantasy je také mnohdy a nutno dodat že oprávněně skloňováno podle slova lineární nebo tunel. Ano, FF XIII je pravděpodobně tím nejlineárnějším Final Fantasy, které tu máme, pokud nebudeme brát v potaz postranní ústřiky v podobě Dissidie a tak podobně. Linearita není vůbec zlá, ostatně většina Final Fantasy her byla do určitého bodu těžce lineární s tím, že se vám po určité době odemkla možnost cestovat po celém světě, plnit postranní questy a lovit super silné potvory, které mohli měřit sílu i s Chuckem Norrisem. A to rovnou celou vteřinu! Nové FF je v tomhle ohledu ale jiné. Těžká linearita vás bude doprovázet zhruba dvě a půl třetiny celé hry, přičemž poté dostanete možnost trošky volného pohybu na Gran Pulse. Jakmile toto místo ale opustíte a začnete mířit do finální fáze hry, ona linearita spjatá s tunelovitou formou hry (stále dopředu, hlavně se nerozhlížet) se dostaví znovu. Lineární podoba příběhu nikdy nebyla překážkou, což už se ovšem nedá říct o tom, že zhruba prvních 30 hodin hraní jste neustále postrkováni dopředu, bez špetky možnosti zastavit a kochat se krásami svého okolí. Díky bohu jste doprovázeni příběhem, který, jak jsem již říkal, vás bude hnát dopředu a na nějakou tunelovitou podobu a omezenost zapomenete. Právě toto je jedna z hlavních slabin hry, kterou mnozí ovšem velice rádi přehlédnete. Já to štěstí neměl, ačkoliv jsem si FF užíval až do úplného závěru a samozřejmě i poté. Výhodou je, že jakmile se objevíte na Gran Pulse, což je defakto onen svět, před kterým jsou všichni bráněni v Cocoonu, tak vás najednou nic nedrží. Ačkoliv v zpočátku není moc co dělat, rozhodně uvítáte průzkum této velice rozlehlé lokace a mnoho možností jak vytrénovat postavy, ale zároveň dostat nechutně vypráskáno i od dvě hlavy menší příšery. Panenská příroda nikdy nebyla drsnější. Pak že na velikosti nezáleží! Ještě lepší je fakt, že po dohrání hry se můžete skrze teleport vrátit do většiny lokací, které jste navštívili právě od vstupu do GP (tím nemyslíme Grand Prix). V této fázi se hra láme a už se z ní nestává povinnost, ale otevřená zábava, která vás může buďto dokonale znechutit nebo zabavit. To už navíc budete mít celou partu pohromadě, takže si můžete směle tvořit první kombinace oblíbených povolání a vrhnout se na plnění postranních úkolů, lovení speciálních monster, kopání pokladů na Chocobech (ta velká přerostlá kuřata) nebo vylepšování a tvoření ultimátních zbraní. Zejména ona část soubojů prošla drastickou změnou, kterou by mnozí mohli nazvat optimalizací pro širší publikum, jiní zjednodušení i pro ty největší debily a ti poslední skvěle propracovanou, rychlou a zábavnou formou jak si klestit cestu kupředu. Každý, ale pravdu každý má trošku pravdy. Nikde není řečeno, že vás bude bavit, ale nikdy ani není řečeno, že je špatný. Naopak, od prvotních ukázek mohl člověk jen nevěřícně kroutit hlavou, co se to s hrou stalo. Výsledek je ale funkční a až na některé velké či malé drobnosti i návykový. Zapomeňte na všechny zažité zvyklosti z minulosti, vyklepejte si z vlasů zbytky zaschlých Final Fantasy her a dávejte pozor. Co není nové je fakt, že monstra potkáváte v reálném čase na mapě, takže nehrozí náhodné střety s nepřáteli. Až na výjimky se můžete většině vyhnout, což je dobrá zpráva pro ty, kteří nevědí, do čeho jdou a raději se vyhnou obloukem tomu nádhernému a mírumilovnému robotickému drtiči. Hlavní změnou je systém povolání zvaný Paradigm, který rychle, jednoduše a přímo rozliší povahu postavy s určitým povoláním. Mág (Ravager) má jasné poslání – udeřit tam, kde meče nestačí, pomocí silné a nezbytné magie. Klasické rubací stroje jsou nyní přezdívány jako Commando a postavy s touto doménou jsou většinou nejsilnější (v případě Final Fantasy je pojem síla více než relativní) s největším počtem životů. Další nezbytnost pro udržení řetězů, o nichž si povíme dole. Veškerá povolání se tak dají rozdělit na dva druhy – útočná a podpůrná. O Medicovi není potřeba nic dále rozvádět, stejně jako o Saboteurovi, ovšem Sentinel si zaslouží alespoň minimální zářez. Postavy s tímto povoláním vydrží ze všech nejvíce a jsou vlastně jakousi centrální obranou proti všemu. Odolnost vůči útokům jak magickým, tak fyzickým je enormní, navíc na sebe mohou strhnout pozornost většiny příšer, což z nich dělá ideální obětní beránky. Tomu se říká veletrh – roztrhnutí kalhot, spodního prádla a zadnice najednou. Každá z postav může mít během boje aktivní pouze jedno povolání, důležité je, že můžete tyto sestavy měnit dynamicky na vašich potřebách. Jakmile se cítíte bezpečně, můžete směle přepnout na kombinaci Commando – Ravager – Commando (či jinak, kombinací existují desítky) a zatopit nepřátelům co to jenom jde. Naopak, dočkáte se i takových chvilek, kdy vám bude srdce skákat v rytmu salsy a budete rádi, že si stačíte léčit rány. V tu chvíli přichází na řadu například kombinace Medic – Synergist – Sentinel, kdy jedna z postav léčí, druhá sesílá podpůrnou magii a třetí se snaží pokud možno co nejvíce zmírnit škody. Ideální chvilka pro revitalizaci. U většiny soubojů, ať už na začátku hry, či později si rozhodně nevystačíte s jednou kombinací, nýbrž je budete muset během boje střídat, jak to jenom jde. Vaše taktická polovička mozku tak zaregistrovala, že šikovná kombinace Paradigmů ušitá na míru jednotlivým bojům je bodem úspěchu. Každá z postav má tři defaultní povolání, která může dále rozvíjet, později se dočkáte možnosti dotáhnout veškeré postavy na maximum v opravdu všech ohledech. Jak to tak ale bývá, všechno něco stojí a vy zaplatíte časem, jenž se může směle přehoupnout přes dvě stovky hodin. Až vás začne rodina pomalu opouštět a fousy vám budou zavazet při utírání zadnice, pravděpodobně jste získali trofej / achievement za totální vybičování postav. Tak a nyní přímo k boji. Řezník Krkovička by z nás měl radost. Ke kouzlení jste vždy potřebovali manu. OK, ta je pryč. Na jeden tah, jste mohli provést jeden příkaz. OK, trošku to překopejte a dostanete se skoro k výsledku. V téměř každém klíčovém FF jste najednou ovládali více postav. Tak jo, z celkového počtu tří aktivních postav dvě vyškrtněte a jste tam, kde jste chtěli být. Během boje už neovládáte všechny postavy, nýbrž jen tu jednu hlavní, zatímco ostatní dvě jsou řízené vcelku jednoduchou umělou inteligencí. Jednoduchou ve smyslu fungování, ne vlastností. Pravdou je, že v tempu, ve kterém boje probíhají, byste měli plné kecky práce, abyste provedli jednu vlnu útoků za všechny postavy, natož takhle jeli i celé půlhodinové souboje. Ale několik vad na kráse tento systém má. Představte si Final Fantasy XII a její systém gambitů. Dá se říci, že totožně, avšak kompletně automaticky, funguje i řízení příkazů vašich umělých kolegů. Je to prosté a v závislosti na podmínkách se rozhodují vaši kolegové. Medic například neléčí, pokud mají všechny postavy plné zdraví, protože prostě nemusí. Naopak, začne zběsile léčit postavu s nejmenším počtem HP, když je potřeba. Ačkoliv se můžete ve většině případů na své kolegy spolehnout, ne vždy je jejich výběr příkazů vhodný a tak často bude lepší, když vezmete situaci do svých pahýlů. Momenty, kdy právě například Medic léčí postavu, které do úplnosti zbývá 10 HP, zatímco ostatní jsou na pokraji vyhynutí, jsou zkrátka k nezaplacení. Ačkoliv byl mnohými systém gambitů v minulosti opovrhován, měl jednu neskutečnou výhodu – s postavami jste si mohli udělat takřka cokoliv a uzpůsobili jste je k obrazu svému. Neříkám, že je to potřeba i tady, to rozhodně ne, ale alespoň minimální systém Akcí – Příkazů by nebyl na škodu. Alespoň že se vaši kolegové nechovají stále stejně, ale rozhodují se v závislosti na získaných údajích oponenta – slabiny, silné stránky a tak podobně. Co tu máme dál? Ano, řetězení útoků, navyšování procentuálního poškození nepřítele a Stagger mód. U každého nepřítele můžete jednoduchým způsobem (ubíráním HP) hromadit násobitel poškození. Čím více útoků na toho bastarda proti vám nanesete, tím více budete ubírat, až se možná dostanete na jeho hranici, jejíž odpálením dostanete nepřítele do tzv. Stagger módu, kde se většinou dvakrát a vícekrát zvedne onen násobič poškození a odhalí se slabiny nepřítele. To sice neznamená, že byste jej mohli kopat do mezinohy, ale právě této vláčnosti nepřátel budete využívat nejvíce vzhledem k tomu, že některé jinak ani neporazíte. U bossů a nepovinných monster jste mnohdy odkázáni na pomalé ubírání, abyste mohli v zápětí ubrat i několik stovek tisíc HP několika vlnami útoku ve Stagger módu. Fatální chybou je ovšem konec hry, když vám umře vámi ovládaná postava, ačkoliv vaši kolegové mají tolik schopností, aby jí znovu oživili. Hra je ale v tomto ohledu milosrdná a tak vás po restartu vyhodí těsně před soubojem, kde jste selhali. To vše funguje velice dobře, rychle a hlavně se souboje rázně mění. Ačkoliv si mnohdy budete okusovat paty nudou, u delších a adrenalinovějších bojů tuto svižnost více než oceníte. Další změnou je možnost provedení i několika útoků najednou díky novému systému, kdy každý z příkazů zabírá určité množství bodů na příkazové lince (ATB), do kterých se vejde. K dispozici máte například časovou linku o 5 částech, do níž můžete nacpat například obyčejný útok za jednu část, hromadné kouzlo za dvě či hromadné vyléčení za další dvě. Jediné, co musíte, je čekat na doplnění ukazatele. Nemusíte samozřejmě provádět dlouhá komba, ale klidně útočit / podporovat po jednom příkazu jednoduchým odmáčknutím tlačítka. Ale to je zbytečně časově nákladné a jak dobře víme, čas znamená mrtvoly. Došlo tak k razantnímu zjednodušení, což může mnohé namíchnout. Ovšem časy se mění a doba je zlá. Co už je možná lehce neodpustitelné, je fakt, že zmizely prakticky všechny možné druhy statistik a atributů postav, které jsme tolik milovali / nenáviděli. Nyní se veškerá vaše snaha promítne pouze v celkovém počtu života, síle, magii a odemknutých schopnostech. V pozdějších fázích hry už se tak nestane, že byste mohli na nepřítele vyzrát pomocí speciálních vlastností jednotlivých členů družiny, ale jde jenom o dril postav. Čím silnější, tím lepší. Optimalizovat je potřeba, ale přeci jenom, hromadné tabulky statistik nemusely být nutně terčem. Ne všichni nesnášíme čísla. To znamená, že nepřátelé vám budou celou hru ubírat stejně, jen záleží, jakou rychlostí z nich vymlátíte cenné CP body na vylepšování postav. Eidolon – Eidoloni neboli klasičtí summoni jsou ve hře také přítomni, přičemž každá z postav má svého specifického ochránce, který je úzce spjat s jejich proměnou v l’Cie. Říká se, že během vypjatých situací se ukáže Eidolon, který buďto odhalí vaše slabiny, nebo jim sám podlehne, čímž ho získáte na svou stranu. Ve hře se setkáte s Shiva Sisters nebo například Bahamutem, který nás doprovází takřka celou sérii. Lehce legrační, možná až trapnou je druhá podoba každého z eidolonů, která z nich dělá kapesního Transformera. Teď už je ale na čase abyste to všechno zjistili vy sami. Zmizelo také klasické levelování postav, které nahradil systém podobný tomu z Final Fantasy X. Každé povolání nabízí svou vlastní mřížku, po níž se pohybujete pomocí vybojovaných CP bodů, které můžete utrácet za vylepšování zmiňovaných schopností. Najdete zde jak vylepšení oněch (dvou) zmiňovaných vlastností, nové schopnosti pro každou z rolí, tak i pasivní vylepšení v podobě doplňků nebo dalších částí pro ATB ukazatel. Celou hru budete muset vylepšovat, tomu se zkrátka nevyhnete , a desítky hodin na bojišti se na vašich postavách rozhodně projeví. Přesto si ale s hrubou silou vždy nevystačíte, i když je klíčem ke všemu. Stejně jako v realitě. Abyste ale projeli všechny třídy, které se postupem hry odemknou, budete potřebovat miliony CP bodů. Po dokončení hry se navíc odemkne poslední stupeň, takže i poté se můžete věnovat drcení postav. Do té doby budete navíc na některá monstra krátcí. K tomu téměř nekonečnému cyklu vylepšování se pojí i výběr zbraní a jejich další pilování. Pomocí získaných součástek lze každou ze zbraní a doplňků vylepšovat a po nějaké době dokonce transformovat na jiný druh pomocí vzácných kamenů. Každý z postav má tak svou ultimátní zbraň, jejíž získání vám – opět a překvapivě – potrvá extrémní množství hodin a bude vás stát opravdu mnoho úsilí. Co naplat, ve hře si prakticky nijak nevyděláte peníze, tudíž se musíte spolehnout na prodávání jednotlivých součástek či nalezeného vybavení. A ani jedno z toho nepřijde samo. Během prvních 30 hodin tak budete škudlit každou kačku, abyste si mohli koupit alespoň jeden Phoenix Down na oživení mrtvé postavy u bosse. Ne vždy budete mít bohužel zadní vrátka, abyste se mohli vrátit a trošku si přilepšit pro další postup ve hře. V čem FF XIII ale naprosto exceluje, je celkové vzezření hry, ať už vizuální, či zvukové. Grafika je přímo líbezná, nejen svou čistotou a technickou kvalitou, ale také povedeným uměleckým stylem. V tomto ohledu budete nepochybně oslněni, ať už každé ráno vstáváte se samopalem, kanystrem benzínu nebo kouzelnou hůlku. Pomocí šikovných úhlů kamery hra mnohdy docílí toho, že nepoznáte rozdíl mezi ingame záběrem a CGI animací. Pro fanoušky těchto povedených, digitalizovaných filmečků tu máme skvělou zprávu – ano, jsou tu a v ještě větší míře, než kdy předtím, přičemž se vám prostě neokoukají. Ve vysokém rozlišení vám chřtán otevřou ještě více a vy se budete modlit, aby vám někdo přinesl kapesníčky díky míře vzrušení, která se na vás navalí. To samé platí i pro zvuk, potažmo soundtrack hry, který je jako vždy prací mistra a rozhodně se skvěle poslouchá i bez podtržení herních scének. Xbox 360 verze hry ovšem mírně utrpěla díky kapacitě DVD disků a některé nedostatky v grafice a plynulosti snímkovací frekvence se projeví zejména při vstupu na otevřené pláně Gran Pulse. Přesto je ale hra na obou platformách něčím, co jen tak neuvidíte a rozhodně se řadí k dnešní špičce, i přesto, že některé lokace působí lehce omšele a mrtvě. Ve většině případů vám ale zornice vypálí rozsáhlá barevná paleta v kombinaci s techno nádechem hry. Velká část FF her byla futuristicky zaměřená, 13ka je na tom v tomto ohledu možná ještě více postavená. I namluvení postav je na vysoké úrovni, synchronizace úst s textem je, dá se říci, stoprocentní, což potěší, stejně jako herecké výkony hlavních aktérů. Kapitolou samou pro sebe jsou monstra, nepřátelé a příšery obecně, jejichž modely a animace jsou taktéž na perfektní úrovni. Jakmile vstoupíte na Gran Pulse (znovu a opět), budete takřka ohromeni, když se před vámi začne promenádovat gigantický Adamantortoise, který je ještě větší než vaše sousedka před porodem. Zavřete ta ústa, tohle je Final Fantasy, zde je možné vše! První polovinu hry budete potkávat zejména vojáky, či jejich robotické kamarády, přetvořené z přírodních a spontánních příšer. Než si ale začnete myslet, že už se ve hře nesetkáte s ničím jiným, než s hračkami na dálkové ovládání, spadne před vás první živý Behemoth. Jak bylo zmíněno výše, ve hře opravdu dlouhou dobu na něco čekáte. Pokud nejste trpěliví, nebo vás příběh tolik netáhne, ať už kvůli tématu, či jazyku, tak se může stát, že prostě odpadnete dřív, než hra ukáže svou druhou tvář. Což je mírně řečeno škoda. Bossové jsou taktéž vrcholem bizarnosti. V tom dobrém samozřejmě. Druhů nepřátel je opravdu mnoho, od menších vlků, hmyzu, přerostlých bestií požírajících velké děti a malé muže, přes létavé ptáky, až po giganty, kterými jsou buďto bossové, nebo později i řadová monstra. Nevýhodou je, že mnohdy i řadové boje trvají nepřiměřeně dlouhou dobu. Ne že by byly nějak výrazně těžké, to ne, ale i v pozdější fázi, kdy si nožem vydloubáváte zbytky nepřátel ze zubů, vám mohou boje trvat dlouho díky vysokému počtu HP vašich anti-kolegů. Tím se tak boj občas stane rutinou a rozhodně ne zábavnou rutinou. Mnohdy se tak přistihnete, jak běžíte od jednoho savepointu k druhému, u kterého můžete rovnou nakupovat a jak název praví, dokonce i ukládat. A ano, hra je někdy daleko tužší, než její předchůdci, i když si zpočátku vystačíte s příkazem Auto-Battle, který sám vybere a sám také provede výčet útoků. Když na to přijde, tak zpočátku nemusíte hnout ani prstem. Z toho se ale velice brzy probudíte, hned jak vám řadový vlk ukáže, že má o dost většího pindíka jak vy. Bossovské souboje samozřejmě nepostrádají epičnost, a tak je opravdu radost sledovat příčiny a konsekvence jednotlivých událostí, stejně jako jejich následné řešení. Každý souboj je navíc bodován, přičemž za něj lze získat až maximálně pětihvězdičkové hodnocení. To se odvíjí od času, za který jste nepřítele porazili, takže rychlá práce = lepší pocit a také větší šance, že z oponenta vypadne nějaký ten vzácný předmět. Pokud ale nejste patřičně movití, získávání jednotlivých předmětů jen z nepřátel dokáže být vskutku zrádná záležitost. I přestože máte navléknut prsten s větší šancí vzácného předmětu, dokáže vás hra trápit i několik hodin, než vám onen předmět padne. Což je ovšem devízou většiny FF her. Ranou pod pás může být i absence zábavnějších miniher, jelikož když to vezmete kolem a kolem, tak krom těch bojových vám toho moc nezbývá. Vlastně jen kopání pokladů na Chocobech a to je vše. Osobně vám ale zaručuji, že ulovení všech monster vám potrvá sakra dlouho a potom budete rádi, když si na nějaká přerostlá kuřata vůbec vzpomenete. Tak a jsme v pasti. Final Fantasy XIII rozhodně není desítková hra, ale rozhodně se nejedná o průměrný titul. Naopak, i několik desítek hodin čisté hratelnosti vás dokáže zabavit i přesto, že první tři čtvrtiny hry jsou synonymem tunelu a linearity. Zajímavý příběh v možná lehce kýčovitém podání je taktéž super, ovšem některé škrty ve vcelku důležitých prvcích FF her nebyly nutné. Změna je nepřehlédnutelná, stejně jako evoluce a pokud jste schopni přihlédnout ke všem těm změnám a pozitivně z nich vytěžit co potřebujete (což je správně), tak si směle přihoďte jedno číslo navíc. Final Fantasy XIII je epická událost, kterou by měl vyzkoušet pokud možno každý, kdo má s podobným žánrem společné nejenom příjmení. Zážitek ze hry je díky použitým technologiím a příběhu opravdu solidní, a ačkoliv je hra opravdu povedená a zábavná, postradá jistý pocit soudržnosti. Z mé strany nezbývá než popřát kvalitní zábavu, jelikož ji tato hra přímo nabízí. Není co řešit – buďto ji milujete, nebo ji nenávidíte. Hru na recenzi poskytl herní obchod GameLeader.
REKLAMA
REKLAMA
Tvoje reakce na článek
Galerie












Reklama












Komentáře (93)
Po prvotní nechuti musím dodatečně Moje hodnocení upravit na 9/10. Dlouho jsem to měl rozehraný,trošku jsem nechápal ty boje (nerad se učím nový věci,to je ten problém),ale znovu jsem si k tomu sedl a můžu říct že mě čeká ve frontě GOW3,Forza 4,Uncharted 3 a další hry a já ne a ne se od toho odlepit. Je to takovej filmeček kde se občas zhostíte role hráče a já mám tyto "filmečky" prostě rád... nakonec opravdu spokojenost a čekám na další díl...
Ta hra ztraci hodne.
U me zklamani.
Hodnoceni 7,5/10
Dávám 9/10 a to jenom kvůlitomu ,že tam není japonština :) jinak pecka a mě rozhodně nesklamala a to jsem nehrál žádnou jinou FF předtím
Máš pravdu...:D Ale mě to prostě nedalo,i když jsem ji nehrál stejně vím že mě bude stoprocentně bavit....tak to byl první a poslední komentář na hru kterou jsem nehrál...:D:D:D Jinak dik :D
Dostáváš je protože hru hodnotíš ještě před tím než jsi hrál a to se nemá!!!!!! ;) Ode mě máš plus, jestli tě to potěší :D (protože ty palce stejně znamenaj velké hovno)
Tak tohle je první Final Fantasy (nepočítaje Dissidiu) který mě opravdu zaujalo.Ostatní díly jsme tak nějak "přeskakoval",ale tady jsem se nějak seknul :D Stačilo se mi podívat na jeden trailer (link a měl jsem jasno.Tahle hra má něco co jiný nemaj...nevim co ale tahle hra mě nejspíš odtrhne od mého stereotypu (Call Of Duty atd.) :D Tak teď ještě to koupit a budu v pohodě.Jinak samozřejmě dávám 10/10.
aspon sme si pekne pokecali ,a rozebrali to od a po z [s14]
Take koncim jak s diskuzi tak s FF13.Mam nahrano140h a konecne se mi podarilo dat tam 1000.Poslednich 30 hodin byl sice grind ale stejne to bylo fajn... tak za pul roku si dam jeste urcite jednou ps3 verzi
PS zakladni myslenka cele diskuze je ano 13 je osekanejsi ale porad ma svoje kvality a to prevazne tam kde je to u JRPG nejdulezitejsi
Já jsem napsal, že mně nebaví když musim trajdat po samoúčelně velké lokaci, když se někdy obrovská lokace dá smrsknou na menší a plní pak pořát stejný účel a dokonce efektivněji, jelikož hrecí doba aspoň neni natahovaná samotným chozením, ale skutečným hraním.
stille ,ale to jsi vyse napsal, tak cemu se smejes? [s14] .Deshien,a ja to hodnotim jako serii,proto se neschodnem,vase prispevky rozhodne neignoruju,ale vy ignorujete asi ty moje,proste si priznejte ze je to orezane oproti ostanim predeslim dilum,a porad se nebrante tim jak je to inovacni
no jasný, a já jsem na JRPG hrách vyrůstal, počínaje Final Fantasy, ale koupil jsem si to podle tebe asi kvůli grafice [s6] a podle tebe mně nebaví postranní úkoly. Taky dobrý [s6] Nevim kdes to vzal proboha [s8] Pouze jsme se ti tu snažili říct co je u JRPG her to nejdůležitější. A neznamená že když série prochází evolučním vývojem a vybočuje z některých zaběhlých tradic, že je to nutně špatně, ale naopak, pokud je to tak kvalitně provedené jako tady, tak jedině dobře, a všechno mi to tu vykompenzovalo absenci některých starých věcí. No asi opravdu ukončíme debatu
kaktusaku projdi si znova celou diskuzi protoze polovinu veci ktere rikame proste ignorujes nebo nechces pochopit.Samozrejme ze hodnotim 13 jak ty rikas jako jedinacka protoze je to samostatna hra,tohle neni FiFA ktera vychazi kazdy rok,neni to pokazde o tom samem.
Rozdilne postavicky a nutnost menit partu nebyla krome 6,9,10 v zadnem dile..
me tady opravdu nemusis vypisovat taktiku boje [s14] , ci co se jak dela [s14] ,jak sem napsal vyse ,tak zatim si stojim, hra pro masu lidi na jedno dohrani, pro harcor tam mrskly levelovani na jednom placu ,aby jsi pak mohl jit dal do tuzsich levelu,kdyz si to koupi 100 procent lidi ,tak 50 bude spokojena ,protoze to nezna,nebo si to koupila jen proto jak to vypada ,nebo nema s jrpg vubec zkusenosti ,ci jen male,dalsi 50 nespokojena ,protoze uz tam neni to co driv.Pochop , ze mi se nedohodneme ),ty jsi proste spokojen s tim ,jak uz jsi napsal vyse ,ze pribeh odcipa a nikam te to nenuti,a ze skoumani a vetsi moznosti ti vadi,a me ne a todle vyzaduju),to se tu muzeme dohadovat a diskutovat donekonecna ,ja bych byl pro to schrnout a basta)
ctu ,ctu neboj [s14]
Nikdo tu neříkal že JRPG dělá grafika a příběh, ale příběh, bojový systém, vývoj postav, přečti si to znovu a mimochodem, jen si klidně ten muj dlouhý příspěvek přečti, protože přesně jsem ti tam vysvětlil v čem je bojový systém ve FFXIII tak kvalitní a v některých věcech lepší než dřív.
kluci ,opravovat to nebudu [s6] ,tak to ctete do pulky [s14] ,a mimo to ,myslim si ze proste jen tak debatyrujem o ff13 a neurazime se,to bych teda ani nechtel,beru to proste jako konverzaci na 1 vec s jinejma pohledama [s14] ,abych to schrnul teda ,tim wowkem jsem naznacoval zabavnost a hratelnost,a tim filmem to same,trochu divne prirovnani no [s6] ,ale za tim ze vy hodnotite ff13 a ja hodnotim serii ff si stojim,vy si proste stojite zatim jaka je ff krasna rpg ( jrpg), a ja zas rikam ze krasna na pohled je ,a na 1 dohrani kdyz chci vedet jak to dopadne je take, ale na2 pohled to krasna rpg(jrpg) neni, protoze proste nesouhlasim stim ,ze jrpg je jen o pribehu, ja a urcite ani vy si snad nepamatujete kde by zrovna v tomdle zanru nebylo zrovna od jpn,tak prazdno a bez omacky,ktera ovsem dela tu zabavnost,vy to komentujete tim,ze kazde ff je inovacni, a ja na to rikam ,ze ne kazda inovace musi zrovna prospet...,vy donebe vyzdvihujete pribeh( i kdyz i ten neni neprustrelny) a ja zas rikam ze pribeh a grafika jrpg nedela.Kdyz si proctu vase prispevky,tak chapu ze se vam to libi,protoze vy vubec nehodnotite ff jako serii takovou ,ci jako klasicke jrpg,ale jako jedinacka v oboru,protoze na jedne strane se porad opirate o pribeh,ale pritom priznate ze to je orezane a ,ze tam oproti minulich dilu ,ke kterym se stale vracite ( vcetne me ) toho spoustu neni,a argumentujete to proste tim,ze jrpg je jen o pribehu.Nesmysl.Jak uz jsem napsal vyse ,ja si nevzpominam ze bych od japoncu hral takhle orezane jrpg.kdyz se vratim trochu spatky,tak kdyz vysla treba nejaka nova rpg,ktere todle schazelo a mela jen pribeh ,tak to byl propadak a basta,lidi si stezovali jak tam schazi to ci ono.Chapu ze ff je znacka ,a ze se v ni toci hodne penez ,a rozhodne sem u tohohle nezavidel recenzentum hodnoceni,ono kdyz si opravdu proctete recenze ,tak jsou hodne opatrni,a i kdyz tam rikaj ty chyby,tak opatrne aby to te znacce neublizilo,co si panove budeme povidat,tocej se v tom penize.Urcite me ted odkazete na nejakou recenci ,kde z toho byli nadseni, no to same muzu odkazat ja kde byli opatrni.Vec nazoru by se dalo rici ,ano je to tak.A ted k te polozce vyvoje postav,tak jak pises ,ze prave vyvoj je tu paradni ,ja stebou nemohu souhlasit,vyvoj je orezan na maximum.Vem si takovou 10 ,ktera je dosti podobna,kazdy mel svou sferu,a kazdy sve ( sve ) schopnosti,sfera nebyla tunel ,kdy z bodu a dojdete do bodu b jasne danou cestou,kazda postava v 10 dile byla predurcena naneco jineho ,a byla silna proti necemu jinemu,ba tam byli jedinci ,kteri mohli bojovat jen ve vode,veci sis mohl vylepsovat jak si chtel ,od stitu i mece,a nebyl si vazan tim ,ze si mel jasne predurceno co tam uz je.dalsi chybu ma 13 dil v tom,ze ty tu sice rikas ze zezacatku ma kazdy svoji dovednost,a i kdyz je to rozkouskovane na pribeh tak ano ma,ale pokud uz jsi to dohral nebo alespon jsi dal,ci uz levelujes ,tak vis ze vsichni maj to same,a ze 6 clena parta se ti oreze na 3 cleny ,ktere nemusis vubec menit(ZASADNI CHYBA ),to tam mohli dat rovnou jen 3 panaky,a tim prave odpada ten tvuj vyvoj postav,kdyz se treba vrhnu na tvoje vylepsovani veci,tak i to ma znacne diry,hlavne v tom,ze co si budem povidat ,se ti otevrou az u konce hry.Dalsi chybu vidim v levelovani postav jako takovych,dost me to pripomelo dragon quest 8,kdy jste byli nuceni levelovat jen na jednom miste ,proti 1 kapce ,aby jste mohli jit dal.kdyz to schrnu normalne.Tak ff13 bych rozhodne doporucil lidem ,co si chtej hru dohrat a nehledat v ni hlubsi smysl,ci nejake zasadni tajnosti,potom je hra pekna ,dobre odcipa ,a vcelku te nemusi tizit levelovani ,ci vylepsovani zbrani.(tak bych to i pochopil z duvodu , ze konec udelate ,a az potom dostanete posledni sferu a moznosti levelovat naplno),rozhodne bych to nedoporucoval ale lidem ,kteri maji opravdu radi ff serii se vsim vsudy nac byli zvykli,a to jsou ty tajemstvi ,no proste ta ( omacka ),protoze tem jen rychle se odcipajici pribeh stacit nebude.Vy se radite do te 1 kategorie,kdy vam staci ten pribeh,a neberete to jako orezatko ,ale jako inovaci( ale uz vidim jak tu hru 2x ci 3x posobe rozjedete ,treba jako 10dol ), no a ja jsem druha kategorie ,ktera prave cekala omacku,s tim ze to ze to sem pisu jen ja neznamena ,ze tech lidi neni vic ,jen nad tim proste smutne mavli a jdou dal.
v sedm ráno je tohle na mně trochu moc, odpoledne po práci sem něco přihodim, proboha kaktusaku [s8] PS, například White Knight Chronicles má ohromnou omáčku a podívej jaké dostal hodnocení, tak jak vidíš, omáčka nedělá z JRPG hry kvalitní hru, ale bude ten zádrhel asi někde jinde.
2kaktusak_cz: No o grafice tu nikdo nemluvil a rozhodně jsem nezmiňoval grafiku jako jednu z kvalit hry. Výtvarné zpracování patří sice mezi kvalitativní měřítka, ale celou dobu mluvim o prvcích, které právě musí JRPG hra mít, aby byla opravdu kvalitní, a neříkal jsem že pouze příběh stačí, bylo řečeno že jsou potřeba dvě základní věci. Kvalitní příběh, který musí být opravdu dobře vyprávěný, musí obsahovat psychologický vývoj postav, postavy v příběhu musí zažívat emoce. Druhou nejdůležitější vlastností pro JRPG hru je propracovaný bojový systém a propracovaný vývoj postav. Ale pozor, je vývoj postav a vývoj postav. Nepleť si ten psychologický, který se týká vývoje postav příběhu. Teď je řeč o vývoji postav z hlediska levelování, vývoj schopností, vylepšování zbraní, a jiných věcí jako například doplňků s podpůrnými vlastnostmi atd. A kvalita vývoje postav se neposuzuje podle toho, jak svobodně můžeš své postavy vytvářet. Kvalitou se myslí dobře vytvořený systém, který musí plnit funkci vývoje schopností tak, aby hra byla vyvážená, aby boje následně byli vyvážené a dalo se taktizovat. Právě díky tomu, že ve FFXIII má každá postava od začátku hry předurčená 3 hlavní povolání různého typu, nelze pak použít jen hrubou sílu, ale především taktiku. Navíc hra ti odemiká crystarium postupně ve hře pro to, abys nemohl své postavy hned vytrénovat na maximum a nutí tě tak použít taktiku. Za celou hru se mi nikdy nestalo, že by mi stačilo vytrénování. Právě díky tomu je celý průběh hrou výzvou a především nutností použít taktiku a využít tak skvělý systém paradigms. Teprve až na konci hry máš možnost trénovat postavy do maxima, a to jen proto, aby sis mohl troufnout na mise, které jsou pak opravdu těžké. Až narazíš na Titana který ti tam předhodí několik misí od A po E, pak poznáš, že ani trénování postav na konci hry neni všechno a dostaneš na prdel i když máš HP na nějakých dvaceti tisících a strange s magic třeba na 3000. Od začátku hry navíc hraješ za rozdělenou partu vždy po dvou a to tě nutí opravdu použití skutečné taktiky. Nevim kde zase kdo vzal, že tunelovitý vývoj v crystarium je nějakou chybou? Naopak tvůrci byli tak schopný udržet po celou hru hráče na uzdě a nutit ho využívat hlavně paradigms a taktizovat v bojích jak jen to jde. To je velké plus a díky tomu je hra od začátku do konce opravdu těžká. Právě třeba ve FFVIII jsem si už na prvním disku udělal postavy na 100LV a pak jsem hru procházel bez potíží, a už mně časem lehké boje nebavili, protože použití taktiky bylo nulové. Vše má své pro a proti. Bojový systém ve FFXIII má oproti dřívějšku velké klady. Zaprvé nemusíš po boji už léčit, ale po každém boji se ti doplní hodnota HP na maximum, tim padá ta nutnost zbytečně léčit v tabulkách. Zadruhé nejvtší plus tkví právě v možnosti ovládat jednu postavu. Tvá postava může příjmout hned pět příkazů naráz, můžeš všelijak kombinovat, nemusíš čekat až se ATB nabije dokonce ale pokud vidíš že už má nepřítel málo, stiskem trojúhelníčku můžeš kdykoliv přikázat pro utok s tim co se stačilo nabít. Dobré využití to má, když chceš dobře časovat útoky tak, aby nepřítel neměl možnost zaútočit. Nejvíc se to dá využít když je nepřítel nabitý, než zaútočí, vymrštíš ho dovzduchu a stáčí už pak jen dorazit. A teď se dostváme k dalšímu prvku, kdy každý nepřítel má svůj imaginární štít, který se dá prolomit kombinací fyzických a migických útoků. Každý nepřítel má ten štít jinak silný, ukazuje se to v procentech. Jenomže pro nabití nestačí jen fyzické útoky, a nestačí ani pouze magické. Když útočíš pouze magií od základních 100%, tak mu to nabití rychle klesá na základních 100%. Tak že musíš zvolit kombinaci paradigms, kde jeden útočí fyzicky a druhý magíí. Jakmile dojde ke kombinaci fyzických i magických útoků, jeho nabití už pak klesá pomalu, toto stačí použít v krátké vlně útoku a pro rychlejší nabití stačí pak už útočit jen magií. O čim více procent je jeho štít slabší tak přesně o tolik procent jsou silnější i tvé útoky. Jenomže zase když prolomíš štít úplně, u někoho to nabití hned vyprchá. Tak že pak přichází opět taktika. Dám příklad. Nepřítel má štít silný do 300%. Jenomže nabiju si ho tak na 280%, a abych ho pak neprolomil uplně a mohl už pak dávat útoky za 280% delší dobu, tak použiju už jen fyzickou sílu, která to nabití už zvedá opravdu po jednotkách. To zase přichází na řadu právě dobře zvolený paradigms. Jenomže musíš se také léčit, tak musíš mít někoho kdo bude léčit, a někdy potřebješ i někoho, kdo bude nepřítele provokovat aby nepřítel se zaměřil jen na něj. Právě povolání sentinel obsahuje schopnost provoke, a také obrané schopnosti, díky nimž může postava která upoutala pozornost použít obranné prvky, a ty mezi tim můžeš buď léčit, nebo využít čas, pro jeho nabití. Ale takovch příkladů a všech možných taktik je ve hře opravdu nespočet. A oproti dřívějšku nemúže mít tvá postava hned všechny schopnosti k dispozici, tedy že by každá postava měla léčení, útočnou magii a fizické útoky najednou. Díky tomu právě můsíš neprodleně kombinovat šikovně povolání v paradigms tak, jak je potřebuješ v boji využít. Čím chytřeji si to nakombinuješ, tím efektivněji pak protivníka zabiješ. A skutečně to závisí jen na tobě, jak to uděláš. Dalším velkým plus ve hře je schopnost která se nachází v položce Techniques, tedy schopnost Libra, která ti oskenuje nepřítele. Jakmile nepřítele oskenuješ, tvé postavy začnou automaticky používat to na co je nejslabší a nebudou používat zbytečně to, na ce je třeba imunní nebo co dokonce absorbuje. Dokonalé je, že tvé postavy si to všechno pamatují u každého nepřítele pak už celou hru. Tím se zvyšuje použití skenování nepřítele na maximum, a nutí tě tak tuto možnost využívat. Když pak dáš Auto-batle, i tvá hlavní postava použije automaticky to, co na něj platí nejvíc. Dále použití summonů je tady také využité šikovně. Použití summon tě vždy zachrání od případné smrti, nebo na chvíli od čaované smrti, při nástupu aeona jsi na chvíli do určité míry nesmrtelný a můžeš rovněž měnit povolání a získat čas na nabití. Navíc každá postava má svého aeona a nutí tě to tak hrát za každou postavu, protože kyždý aeon je jinak silný a efektivní na jiného protivníka. Dále tu máš možnost protivníky napadnou zezadu ještě před bojem a získat tak velkou výhodu. Když se ti to povede, tvá postava uděůá útok který mu skoro uplně prolomí štít, pak už stačí jen jednou vlnou magických útoků prolomit a využít tak počáteční výhody. Před bojem si můžeš vyvolet tabulku L1, a mužeš použít i patřičné výhody před boje. Třeba mužeš být pro neřátelé neviditelný a můžeš to využít i pro napadení protivníka zezadu. Můžeš využít i podpůrné prostředky, jako haste, shell, protect a jiné ještě před bojem. Co je oproti dřívějšku skvělé, je možnost kdykoliv zrušit útok, a použít něco jiného. Nakombinuješ si při boji klasicky pár útoků, jenomže nepřítel ti mezitim třeba dá útok že tě skoro zabije, tak můžeš útočení tvé postavy okamžitě přerušit kolečkem, a začít hned léčit potionama, a nebo okamžitě změnit paradigms. Navíc to paradigms můžeš měnit v reálném čase ulně kdikoliv, ať už děláš cokoliv, uprostře útoků, nebo uprostřed útočení protivníka. Hodně se mi líbí jak je tady vyřešené dělání Ultimátních zbraní, to je doslova hotová kuchařka, pro kterou potřebuješ návod a i s tim návodem ti to dá ve hře dost zabrat a máš opravdu co dělat. Tim pak zábava stoupá a hrací doba po dokončení hry se tak tay zvedá. Nakonec sílu těch zbraní pak využiješ na ty nejtěžší mise, takže jejich získaní není samoúčelné. Ale to jsem už odbočil mimo bojový systém. A jestli chceš abych pokračoval v čem je právě bojový systém zde tak kvalitní lepší než v předchozích FF, tak prosim, vypíšu ti toho ještě víc.
Nechci zabrednout do urazek a podobne ale jsou dve rano a za sebou mam nepeknej grindovaci maraton.Prosim te budu vstavat tak kolem 12 tak si ten clanek do te doby oprav protoze polovine slov prestavam rozumet a hlavne si to jeste precti,sesumiruj myslenky protoze ta druha polovina o scenarich a filmech zase nedava vubec zadny smysl PS MMO hry jako WoW jsou snad uz uplne mimo:( no nic jdu se vychrapat tak si to oprav a zitra pokecame :)
ano a u ff8 si vzpomenes naco? nakarty,u ff 9 naco? na chocoba a hledani pokladu,u ff10 na blitzballl, nebo me chces vazne rict ze ne?7 dil byl sam osobe chlouba pribehu,treba u suikodena si rozhodne vice vzpomenu na hledani postav do meho hradu a obsah me teda zrovna utohohle zanru vazne zajma,pribeh je pekny treba u stylu hr,ale jako sorry u jrpg chci teda i neco jineho,hra jako takova neni jen pribeh,stejne jako nestaci jen napsat dobry scenar ,ale musi byt dobre obsazeni a dobri herci,tak uhry nemuze tohoto zanru byt jen pribeh,vy porad dokola opakujete pribeh a grafika,a proc se teda porad vracite a osdlnujete starsi dili? xD rozhodne ne jen pro pribeh a nostalgii,rekni me proc jsou mmo rpg treba wow tak popularni? pro pribeh?hra jako takova ma splnovat radu kryterii,a jedna znich je rozmanitost a zabava,tak ja napriklad radeji rozjedu znova 10 nebo 12 ne zduvodu pribehu, ktery znam ,ale pro moznosti hry,a to klidne nekolikrat zasebou,u 13 dilu bych teda todle neudelal,nebavme se porad o pribehu ci o grafice, a ze apsi zmenil nazor?no ja jsem ho take zmenil ),nehlede kdyz jsi takovej profik na jrpg jak rikas , tak uceho jsi se vic bavil ff10 nebo ff13 a proc ),me vazne zarazi ,jak muzete vychloubat neco co si zrovna takovou chloubu nezaslouzi, a pritom jinde vyzadujete maximum,to mas jako s knihou,kde je napsany pribeh a ten se sfilmuje,stejne si koupis knihu protoze je 100x lepsi,omilat pribeh pribeh ,je nesmysl stejne takovi ,jako rikat ze me staci jezdit dokola,pribeh je fajn ale u rpg nestaci,a to je prach sprosta pravda,a vypisovat sem co jsme kolikrat dohral ci od jake doby hraju apodobne nem,a smysl,proste ty hodnotis hru jen jako jedince ,ja hodnotim hru jako serii ,a jako rpg vubec,pokud budu hodnotit hru jako jedince a budu koukat na pribeh ,kdy me to staci dohrat ,tak ano 9z 10,pokud budu hodnotit serii ,a rpg jako takove ,tak 7z10,a kdyz se budem bavit o inovacich, tak ano inovace sou pekne a rekneme si i dulezite,ale nesmi hre skodit a ubrat ji na zabavnosti ,a to se tady bohuzel stalo.jak rikam ja nehodnotim ff13 jen jako ff13 jako vy,ale hodnotim to jako ff serii a jako rpg.
ps: o to vic me zarazi ,ze kdyz si proctu vsude mozne nejake komentare na hry a podobne ,tak se docitam ,dodle by tam mohlo byt a todle tam schazi atd. tady kazdej vi ,ze ff13 je absolutne ostrouhana,ale nikdo nic ),navic ty sam priznas ,ze ostrouhana je a dost ,ale je to v poradku)
a jestli se divis proc sem tak nasraty, tak prave proto ze si nepamatuju ze by u nejakeho rpg schazela ta omacka ,a pokud ano tak to vsude dostalo 6 ci 5 a byl to propadak ,oto vic me to stve ze ff serie vzdy vevodila zabavou a omackou a dovi cim jeste a 13 si prach sproste hraje na dalnici
Nevim jestli ma cenu se to pokouset jeste vysvetlovat??Hmm jelikoz prave ted grinduju FF13 tak druhou rukou si na tebe jeste udelam cas [s6] Za prve nikdo tady nepsal ze starsi FF nemely bonusovy obsah nebo ze ho naopak ma FF13 narozdavani.Problem je to ze z lidi co znam ses prvni koho ten obsah patrne zajima vice nez hra samotna.Kdyz s nostalgicou slzou po deseti letech zavzpominam na FF7 na co si vzpomenu???, Na zlateho chocoba nebo Knighty ???ne vzpomenu si na Couda,Aerith,Sephirota a One winged angel [s7]
.Za druhe FF3 FF5 FF7 FF8 FFX12 ma beztridny postavy a nemusite je jak rikas tocit [s1]
Za treti tvoje narazky na moji objektivitu.Mam dohrane vsechny dily FF nekolikrat vcetne remaku,portu a spousty spin-offu a presto jsem se nikdy nestal fanatickym fanouskem a kdyz se podivas na moje hodnoceni zde na webu tak to asi poznas.FF se odlisovalo od dalsich kvalitnich JRPG her pouze rozpoctem.
Nechci aby to znelo jako machrovani ale od Nesu az po PS2 je opravdu velmi velmi malo RPG ktere jsem nezkousel a rozhodne jich mam vice nez 200 dohranych takze nejake zkusenosti mam a vzdycky se pokousim hru objektivne posoudit,to ze te nebavila FF13 je tvuj pohled na vec,za mne je to 9,stillalive dava 10 a znamy Square hater Apsi ktery rozhodne take neni zadny novacek dal 9
obcas uvazuju jestyli vubec hrajete starsi jrpg hry ) kazda co si pamatuju mela tunu omacky ,tak jakepak jablka a hrusky ) a ver me ze to rozhodne neprehanim ,kazdopadne pokud se ti ff13 libi tak se ti libi, pokud ti staci tunelovej vylepsovaci system ,tak se ti libi ,pokud ti staci pocit ze nemusis tocit postavi ,tak ok,pokud ti staci ze postavy jsou co se schopnosti naprosto totozne tak ok ) me ale ne ,a ze jrpg je jen pribeh? ale notak kluci ,kolik ste toho teda nahrali? ,tak zaspominejte co vse bylo v suikodenu,vandalu,star oceanu,treba i folkloru ,ff 7, ff 8 ff 9 ff10 ff 12a dalsi a dalsi ) co tu porad rikate ze tam byl jen pribeh )),heh kazda s tehle her se vyznacovala jiste prekrasnym pribehem ,ale prevazne bonusama v podobe omacky, ona jpn kultura a hry jsou vubec same tajnosti bonusy apod. tak co tady vy delate z jablek hrusky xD,nebo jedine vysvetleni uz me jen napada to, ze proste jedete linearne az dokonce a kolem vas nic nezajma )jinak si to uz neumim vysvetlit,a co se tyce toho rozumneho pohledu? uprimne kazdy zvas tady,nebyt t5o ff ,ale nejake nezname jrpg ,tak tomu date 6,strasne se me libi ,jak si vsichni stezujou co kde neni ,jak je kde toho hrozne malo, ale nedej boze pokud se jedna o ff ci jine tytuli, tak ty jsou vzdy bezchybne )nesmysl
Deshien má rozumné zhodnocení hry a zdravý pohled na JRPG zánr. Kaktusak: Trochu pletes jablka a hrusky dohromady. To co ty ocekávás od JRPG, najdes jedine u RPG. Japanese RPG je uplne neco jiného, na jiné úrovni. Trochu to prehánís s tim bonusovým obsahem u starých FF. Pravda ze FFVII byl nejobsáhlejsí, ale co udelalo FFVII legendou a dnes nejstahovanejsí hrou na PSN v dobe Next-gen her? To byl hlavne nezapomenutelný príbeh a geniální vývoj postav, kazdý si vzpomene na materia systém. Mimochodem zrovna FFVII hraju :) Stejne jako FFVII mne FFXIII v príbehu a ve vývoji postav nezklamal, naopak mile prekvapil a oproti FFVII má FFXIII v nekolika ohledech lepsí bojový systém a mnohem více taktiky pri boji. Jinak tem soundtrackum, srovnával jsem ted soupis vsech info. mích soundtracku s temi na internetu a opravdu tam mam chybu, tak ze se omlouvám. Jinak díky za správné info. Deshien. Jinak co se týce západních RPG, ta mi nikdy nevonela. Asi uz na vzdy budu priklonen k asijské kulture.
falout jsem bohuzel nehral,ale mam obliviona ,a to je teda aspon prome pecka
Tak tak.. takovej Fallout byl v tomhle ohledu jednička
Pokud budou natacet filmy s tak kvalitnim scenarem jako maji spousty jrpg a budou trvat alespon 20h pro sziti s postavami tak proc ne.
Jsou proste hry jako Uncharted,Ratchet ktere jsou primo zalozene na tom ze hrac hru zkouma,v tehle pripadech je pribeh ta omacka.JRPG je opak uz od doby co Sagakuchi dal prednost pribehu pred akci a vymenil panacky z jednicek a nul za virtualni charaktery.Jsou hry ktere si proste vystaci je s pribehem a vsechno ostatni je jen bonus navic,FF mnel vetsinou vzdycky oboji a priznavam ze FF13 s e v tomhle smeru moc nepredvedla ale na devitku to porad jeste staci..Pro mne zatim vzdycky platilo ze kdyz jsem se chtel pachtit po vsech moznym zakouti sveta sahnul jsem pro zapadni produkci
tak me tak napadlo prirovnani [s14] ,sice trochu divne ale prece,podme k tak debatovane gt5,zkus si predstavit ze si jezdil vsechny dili,a ceka te 5 dil,uz sis zvykl ,ze je tam tma ,ruznorodost trati, mraky aut,depo ( ikdyz no ale je tam ) [s14] myti aut ,vymena oleje a ja nevim co jeste,casovky atd, si nato proste zvykli cekas od 5 dilu to same . a ted ti prijde 5 dila misto treba 30 trati jich tam mas10,misto ruznorodosti trati ,tam mas 9 rovinek a 1 oval, depo je az kdyz dojedes zavod,kde ti vymenej 1 pneu ,na myti a olej zapomen, tma se nekona ,dest se usadil na jinem kontynentu,proste od gt cekas vic,a presne to cekam ja od jrpg, na misto potreby menit lidi, kazda postava je v necem opravdu unykatni ,tajnostech ,skrysi, a omacky [s6] ,mas 12 krasnych umeleckych rovinek ,sem tam s odpocivadlem,a jeden oval ,kde podojeti ti to rekne ze musis jeste dalsich 10 000 kol aby jsi zajel lepe a da ti to 1 pneu [s6]
tak o pribehu se bavit nemusime ,sem tu napsal ze proti nemu nic nemam ,ale rozhodne mam proti vyvoji postavy,jako takove kde kazdy muze byt vsechno s tim rozdilem ze mate o sferu min a ,staci vam pouze panaci a zbytek muzete klidne vypustit,napsat jak to ma genyalni levelovani postav a vyvoj je proste nesmysl ,kdyz porovnam vyvoj v ci dile a vubec ve vsech vijma jinych rpg...zde me to prijde prtave naopak ,autori se venovali natolik pribehu a okoli,ze uplne zapomeli prave na tuto polozku a takrka ji nerozvinuli,ne kazda novota musi byt zrovna perfektni, a tady je zdarny dukaz,od ff serie teda cekam vic,a ta omacka? zkus si predstavit takovej suikoden , ano super pribeh ,pekny zvraty,ano zachranil si zase svet),kde by bylo bez hledani p[ostav ,kostek miniher atd?vandal heart ,ano zachranili jsme svet, kde by to bylo bez hledani bez tajnosti atd?ff anop zachranili jsme svet ,kde by to bylo bez spousty omacky? a mohl bych pokracovat...,jezisi lidi co to svama je? me teda nestaci pribeh ,kteryt ac je dobre navrhnuty a ac ma mouchy je vlastne o tom samem,proste hru dela zabavnost a zabavnost je omacka,vem si takovej heavy rain,da se tocit a ja nevim co vse ,uncharted 2,hledani pokladu a ja nevim co vse ,sacred2 ,no to je sama kapitola ),myslis ze kdyz by jsi treba v takovem hr ,sel z jen bodu a do bodu b ,bez jakeho koli mozneho postraniho hrani by to byla takova zabava?pribeh je krasna vec a ve ff13 protinemu nic nemam,ale boze co to ostatni?hral jsi yakuzu3? proste kde by ty hry byly? bez te omacky? to uz si mohu rovnmou pustit zamoment film ..
Vidis ja to mnel vzdycky naopak RPG jako fallout jsem hral kvuli postranim ukolum atmosfere a sziti s virtualni porostredim ve kterem se muzete do jiste miry realizovat..Od JRPG cekam v prvni rade pribeh,slusny bojovy system a kvalitni v nekterych pripadech az umelecke audiovizualni zpracovani..Vsechno ostatni je omacka navic ktera kdyz se dobre namicha muze prodlouzit dobu po ktere se u hry dele pobavime,ale legendu z ni asi neudela.FF13 se do historie asi nezapise jako nejlepsi dil na to je prilis vzdalena od bezneho formatu ale 9 hra to urcite je a to pres to ze nema mnoho bonusoveho obsahu
jako nema smysl se otom bavit, proste kazdemu se libi neco jineho,ja osobne jsem sklaman ,a vyvoj postav je tu naprosto odflakli,ano nekoho muze bavit levelovani takrka na 1 oblude 10 dnu dokola aby mel na jinou ,popr se jet projet po pulzu a zabit si nejakou jinou obludu slabsiho razeni jako spestreni,kazdopadne se zamyslim nad tim kam vlastne sony jako takova speje,na ps2 bylo tuny jrpg her ,tuny aut apod, tady nouze jako blazen,a uz vubec se zamyslim nad tim jak vyvojari na ukor grafiky straci smysl pro hratelnost a zabavu jako takovou,vezmeme v potaz napr.takove strategie,kam az to doslo a co znich je ted za humus,pokud by se vyvoj jrpg ubral timdle smerem no tak potes koste,a co se tyce jpn her jako takovejch ,tak zrovna oni jsou takrka vsechny opredeny tajemstvim, postranima ukolama,hadankama apod. rpg dela pribeh ,jrpg nedela jen priobeh ale vse a hlavne ta omacka si vemte treba vandal hearts ,suikoden ,yakuza a mnoho mnoho dalsiho,proste a jednoduse ,ano libi se ti to jo fajn ,nehlede proti pribehu nic nemam ten je fajn a samotnemu konci bych dal klidne i 10 z 10 ,ale po hlubsim pruzkumu tedle hry je to nouze a zal
Kazde rpg se da odehrat dvema zpusoby bud powerlevelingem,proste monstra prevalcujete tim ze se budete 100 hodin nekde vylepsovat,nebo takticky a pak si muzete vsechny hunty odskrtnout za 20 hodin.. FF13 nema rozhodne horsi bojovy system nez u starsich dilu a moznosti jak obelstit silnejsi monstra je tu dost