Konzolista.cz

Final Fantasy VII

recenzeúterý 8. prosince 2009Leon
Hlavní obrázek článku: Final Fantasy VII
Jestliže si někdy nějaká hra zasloužila pojmenování legenda, tak zcela určitě Final Fantasy VII. Jen málokterá hra měla na další vývoj videoherního průmyslu takový vliv, jako právě tato. Ještě dnes můžete nevěřícně kroutit hlavou nad počtem prodaných kusů, stejně jako nad tím, že téměř všechny recenze Final Fantasy VII končily buď desítkou, nebo stovkou, a v neposlední řadě nad tím, kolika kompilací a filmů se dočkala. A to vůbec nemluvě o tom, že se letos Final Fantasy VII krátce po uvedení na Playstation Store stala na dlouhou dobu vůbec nejstahovanější hrou. Ale toho největšího uznání se Final Fantasy VII dostalo od hráčů, kteří nikdy před tím žádné RPG nehráli a o sérii Final Fantasy nikdy neslyšeli. Final Fantasy VII je dokázala pohltit natolik, že si od té doby už nenechali žádný jiný Final Fantasy titul ujít, a dokonce je tato hra svedla k tomu, aby začali hrát i jiná RPG. V čem je její síla? Proč je i po 12 letech od jejího vydání stále tak populární jako v době vydání a proč si získává tisíce fanoušků i dnes?
V roce 1997 měla za sebou série Final Fantasy dlouhý a mnohdy spletitý vývoj. Uzavírala právě deset let své existence. Final Fantasy VI z roku 1994 byla do té doby jednoznačně nejlepším RPG všech dob a představovala vrchol her spoutaných dvěma rozměry. V tom byla její největší síla, ale zároveň i slabina. Rok 1994 znamenal přelom v technologii a vývoji her a s příchodem CD-ROM médií se velmi rychle staly 2D hry minulostí. Přicházela doba plně rozvinuté 3D grafiky a počítačových FMV a filmů. Final Fantasy VI vytěžila z výkonu Nintendo NES úplně vše, a všem, kteří hru hráli, bylo hned jasné, že hra měla vyjít na lepším systému a že jí výkon NES poměrně zbrzdil. Firma Squaresoft se tedy rozhodla vyvíjet další hry, včetně pokračování Final Fanntasy VI, pro jinou společnost a jiný herní systém. Dlouholeté partnerství mezi Nintendo a Squaresoft se rozpadlo a Squaresoft si zvolila za svého nového partnera, pro kterého bude hry vyvíjet, firmu SONY a její novou konzoli PlayStation. Celý vývoj Final Fantasy VII trval téměř tři roky. Hra vyšla až 30. ledna 1997 v Japonsku a během prvních 14 dnů se prodalo neuvěřitelné 2 miliony kusů. V září téhož roku se dostala Final Fantasy VII do USA a v listopadu i do Evropy. Parta kolem Hironobu Sakaguchi, Yoshinori Kitase a Nobuo Uematsu právě stvořila nesmrtelnou legendu. Final Fantasy VII byla v době vydání zcela bez debat nejlépe vypadající i znějící hrou, která se i skvěle hrála. Plně využila veškerého technického komfortu, který PlayStation nabízel. Dokonce, i když o rok později vyšla hra na PC, tak se jí jen těžko hledala konkurence na poli technického zpracování a celkové prezentace. Tím největším lákadlem hry byla bezesporu grafika, která doznala oproti předchozímu dílu takový skok vpřed, že vypadala jako úplně nová hra, a ne jako sedmý díl slavné série. Tvůrcům se podařilo přelít 2D hru do propracované 3D grafiky na jedničku. Základem je technicky brilantní pre-renderované prostředí, kterým dokázal rok předtím uchvátit už Resident Evil. Narozdíl od renderu Resident Evil se však render ve Final Fantasy VII měnil a částečně pohyboval, a to byla na tu doba skutečná nádhera. Bylo možné sledovat stoupající kouř a dým z obydlí, příliv moře, lesknoucí se vodu nebo nádherné stínové efekty se slunečním světlem. A do toho všeho byly umístěny postavy, které byly vytvořené stylem manga. Postavy byly vyvořeny z polygonových tvarů typu kužel, jehlan, čtvereček, obdélník atd. a z toho všeho byly "poslepované" roztomilé postavičky, kterým byl vdechnut život. První dojem není zrovna valný, ale postupem času si uvědomíte, jak skvělým způsobem se podařilo díky těmto postavičkám naprosto jednoduchým způsobem zachytit neuvěřitelné množství pohybů a emocí, které by nadokázala zachytit ani nejdokonalejší FMV tehdejší dobyy. Styl manga možná nesedne všem, ale zde je vše přirozené a působí to jako celek živým a dospělým dojmem. Tyto roztomilé postavičky se však v náhodných soubojích, které se odehrávají ve zmenšené mapě lokace, doslova "přelijí" do mnohem lepšího kabátu a je možno rozeznat i drobné detaily na oděvu a vzhledu postav. Postavy v bojích jsou věrohodné a člověk má skutečně pocit, že to jsou živí lidé. Totéž se dá říct o velkém množství FMV, které ve hře doprovázejí důležité momenty. Důležitým grafickým prvkem je i cestování po plně 3D zmenšené mapě světa. Právě grafikou dokázali tvůrci vdechnout celému světu, postavám a příběhu atmosféru, kterou se do té doby nemohla pochlubit žádná jiná hra. Mnoho lokací a scén, stejně jako design, jsou ponuré a pesimistické a dávají člověku možnost skutečně nasát atmosféru postapokalyptického světa, který míří k další katastrofě. Dalším důležitým prvkem, kterým si Final Fantasy VII získala takovou oblibu, byla hratelnost, která překonávala vše, co se do té doby v žánru RPG vyskytlo. Jako každé RPG, tak i Final Fantay VII stojí a padá na soubojovém systému a vývoji postav. Základním pilířem vývoje postav a jejich schopností je tzv. "Materia System". Materie jsou malé barevné kuličky, které představují nějaké kouzlo, abilitu nebo summona a které se zasazují do zbraně či brnění. Každá zbraň a brnění mají předem daný počet míst pro materie, takže na začátku hry to jsou třeba jen dvě místa, kdežto ke konci třeba už osm. Materie se dají ve zbrani různě kombinovat a spojovat a vytvářet tak složité magic comba. Každá materie má ještě své specifické vlastnosti, které postavě, ke které přísluší, přidají třeba magii, sílu, HP či MP. Stejně tak můžou ale i ubírat. Krom toho se každá materie ještě samostatně vyvíjí postupem na vyšší level. Systém materií je sice trošku složitější a má své zákonitosti, ale je dokonale flexibilní a rozmanitý. Jinak je Final Fantasy VII RPG jako řemen. V souboji máte na výběr několik základních možností: Attack, Magic, Summon a Item. Souboje nejsou tahové, ale real-time, přičemž jsou založeny na ATB systému. Máte ukazatel, který se vám postupně dobíjí, a když se nabije, tak můžete zaútočit, stejně jsou na tom i nepřátelé. Velkým zpestřením jsou tzv. Limit Breaky, jakési speciální útoky, které se aktivují po dobití ukazatele, který se po částech nabíjí po každém utrpěném zranění od nepřátel. Velká variabilita zbraní, brnění, náramků, materií atd. dělá z Final Fantasy VII velmi bohatou hru. K tomu si ještě připočtěte spoustu miniher, které jsou v podstatě hry ve hře, a hratelnost se dostává na maximum. Životnost hry je neomezená, jenom hlavní příběhová linie zabere několik desítek hodin a množství postranních úkolů zvyšuje dobu hraní na dvojnásobek. U Final Fantasy VII tak není problém strávit i magických 100 hodin. Hra pochopitelně neobsahuje dabing, ale vše je kompenzováno instrumentální hudbou složenou géniem Nobuo Uematsem. Soundtrack Final Fantasy VII je právem považován za jeden z nejlepších, které kdy vznikly. Na konec jsme si nechali příběh. Final Fantasy VII se pyšní jedním z nejlepších příběhů, jaký se kdy v nějaké hře objevil. Hloubkou a promyšlenou koncepcí se jí může rovnat snad jen Metal Gear Solid. Celý příběh je dokonale propracovaný, vyvážený a hýřící všemi emocemi. Postupně a po malých dávkách je před hráčem rozvíjen úchvatný dechberoucí epos. Vše se točí kolem planety, která je zde představena jako živoucí organismus a v jehož nitru koluje tzv "Lifestream". Tento proud života v sobě obsahuje všechno vědění a všechny duše dávno mrtvých obyvatel, kteří kdy na planetě žili. Proud života je však i zdrojem velké síly. Mocná elektrárenská firma Shinra našla způsob, jak tento proud života těžit a přeměňovat na energii, kterou používá pro všechny své technologie. Jenže úmysly Shinry nejsou vůbec čisté a za každou cenu se snaží rozšířit svůj vliv i na ostatní oblasti ve světě. Vysáváním proudu života však planetu ničí a ta pomalu umírá. Mnoho lidí je proti, ale Shinra svou velkou silou zastaví každého, kdo se jí vzepře. Na svou ochranu má armádu geneticky upravených vojáků. Jedním z nich byl i Cloud Strife, hlavní postava hry. Jenže teď se snaží uživit kde se dá a když se na něj obrátí s prosbou o pomoc teroristická eko skupina Avalanche, tak souhlasí. To, že se tím obrátí proti svým dřívějším pánům, mu moc nevadí. Tak začíná příběh, který se v průběhu celé hry vyvíjí a nakonec graduje ve velké finále. Příběh je temný, děsivý, ale i humorný, žensky krásný, ale ze všeho nejvíce originální a dodnes nemá konkurenci v síle prožitku. V čem je teda ona síla Final Fantasy VII? V příběhu, hratelnosti, hudbě nebo ve všem dohromady? Pravdou je, že právě v té kombinaci všech složek. Každá jednotlivá část je sama o sobě uměním a v součtu všech vzniká Final Fantasy VII. Tvůrci se prostě optimálně trefili do toho, jak všechny složky do sebe zakomponovat tak, aby vznikla jediná univerzální složka. Final Fantasy VII je darem i prokletím série. Darem v tom, že série Final Fantasy zná dnes snad úplně každý, ale prokletím v tom, že mnoho hráčů má dodnes pocit, že se nepodařilo sedmý díl překonat. I přes své malé nedostatky je to v součtu jedna z nejlepších her, jaké kdy spatřily světlo světa. Je to legenda a jako taková si zaslouží maximální hodnocení.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (48)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Leon
Leon #Verum Rex

LOL, věta jako "já to říkal" se nepříjemně vznáší ve vzduchu. [s6]

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

tak už ji pár dnů taky mám a nemám slov xD Fakt mistrovké dílko [s7]

Kam se hrabe většina next gen sraček xD

NathanCloud

Určitě zahrej,je to paráda [s1] , dokonce vyšlo i pokračování Chrono Cross ale do evropy se nikdy nedostalo :( link

Leon
Leon #Verum Rex

Mně Chrono Tiger uniklo. Zkusím zapátrat a zjistit o něm něco více, třeba i zahrát. [s1]

NathanCloud

Moc pěkně napsané, pro mě je také nejlepší FF VII a přesně jak autor píše, po zahrátí 7 dílu jsem si koupil i všechny ostatní hry a prvních šest zahrál na PC přes emulátor nintenda, teď se těším na FF XIII [s14] Jinak při této příležitosti by jsem chtěl upozornit ještě na jedno velmi dobré JRPG a to je Chrono Trigger. Táto hra se mi taky velice líbí a řadím ji vedle FF VII k tomu nejlepšímu co kdy vyšlo.

Leon
Leon #Verum Rex

Huh?! O čem to mluvíš? [s14]

adohef
adohef #pachatel §

to bude dobre ako vsetki casti uz tesim cool ;-)

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

no to by bylo hodne blby [s13] Dneska jsem to objednal, tak uvidim

Leon
Leon #Verum Rex

No vida, zkus to, ale to, že to tam mají v eshopu ještě neznamená, že jí tam mají na skladu. Oni jsou líní to tam odškrtávat a tak může být už dávno pryč. Uvidíš... [s14]

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

no to si delas prdel, oni to na playcentru fakt maji [s6] sice 700 za bazarovou,ale co bych nedal za takovou legendu. To bych fakt nečekal.Dík moc. [s14]

Leon
Leon #Verum Rex

Originálka na PS One si schání zatraceně těžko, ale dá se sehnat. Pochopitelně ji budou mít zcela jistě v zahraničních obchodech typu Amazon nebo Ebay. U nás se občas objeví v Prestu, game2k nebo PlayCentrum, bohužel však pouze bazarové...Zkus štěstí, dej si tyhle obchody do hledáčku a třeba jednou týdně tam mrkni a uvidíš, že se tam časem objeví. [s1]

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

sakra někdo mi tuhle hru prodejte. Já to tak děsně chci a prostě se to nedá nikde sehnat. Kromě PSN, na který nemám přístup. Potřebuju origoš na ps1 [s13]

Leon
Leon #Verum Rex

Klasické FF je to "krystalové", kdy je svět v rovnováze a klidu díky krystalům, které se ale vždycky nějak pos...a svět je ohrožen monstry a zlem, a tak se objeví někde "vyvolení" atd....bla, bla, už jsem to tu psával, počkejme si na to, jestli se tu někdy objeví ta FF Historie, tam to můžem rozebrat do nekonečna.

Budou to zajímavý debaty, těším se, snad se zapojí i víc lidí a můžem to probrat ve více lidech...juhůůů [s6]

VenoM

To by jsme se potom mohli taky ptát co je "klasické" FF, když je každé jiné :D

Leon
Leon #Verum Rex

Jo, jo, ale nejsou to úplně klasický FF. [s1]

VenoM

Beru to tak, že tam dali to co jim soudobá technika (tzn. 8-16 bity) a vyspělost žánru dovolovala. Každopádně jim myslím nikdo nebrání vytvořit depresivní JRPG ze středověku nebo tak nějak podobně :)

Nebo Steam-punk když už jsme u toho...

thor
thor #PSM někdo?

No musely tam dát něco nového,jinak by to bylo pořád to samé

Osmý díl mi přišel takový více cyberpunkový

Leon
Leon #Verum Rex

To sice jo, ale ve FF VII a FF VIII už máš auta, samopaly, mobily, televize, motorky, vesmírný lodě...to už překračuje rámec fantasy a už je to trochu jiný žánr. Ve FF IV- VI technika taky byla, ale mnohem méně a ne tak výrazně jako u FF VII a FF VIII. [s1]

VenoM

Co vím, tak žádná z moderních FF (řekněme od čtvrtého dílu) není jen prostá "fantasi".

Leon
Leon #Verum Rex

FF VII a FF VIII nejsou fantasy, to už je spíš sci-fi politický thriler, tedy spíš v případě FF VIII. Hry to jsu výtečný, ale klasický FF jsou právě ty jako FF IX a FF XII.

VenoM

leon: Tak s tou poslední větou jaksi nemůžu souhlasit, ale budiž, taky názor.

Hrál jsem FF od pátého dílu, některé jednou, některé mockrát (hlavně tedy FFVII), jednu jsem nemohl prostě skousnout (FFVIII, ale teť vyšla na US Store, tak ji zkusím asi počtvrté zahrát, snad mne konečně chytne), ale vždy to byl zážitek (včetně některými nenáviděná FF XII která mě dost bavila- i když jsem vysazený na příběh), takže o třináctý díl strach nemám. jen mi je líto, že od sedmého dílu jsou jaksi málo depresivní a stále se přidává taková ta neonovitá růžovost- prostě něco co vypatne z MTV :(

Leon
Leon #Verum Rex

Díky,

FF Historie by měla vycházet od novýho roku až do března 2010, kdy vyjde FF XIII. Aspoň tak zněla předběžná dohoda s Kachlem, ale opravdu pochybuju, že by se ten monstrózní článek na 20 stranách mohl stihnout vydat za tři měsíce...pokud se tu vůbec objeví [s1]

Určitě by to vyvolalo velkou diskuzi a pomohlo to rehabilitovat např. FF XII, protože- a teď fakt sorry za pro někoho rouhání- ale FF XII je mnohem víc FF než třeba FF VII a VIII.

Heartless_cz
Heartless_cz #MAL user

Určitě nejlepší hra, u které jsem strávil asi nejvíc času vůbec a prošel jí několikrát (prostě jsem musel vidět 4.limit break Aeris [s6] ). Všechno perfektně vyvážené a každý dílek skládačky zapadl na své místo.

Leon: Jinak to vysvětlení FF série je super, díky a těším se na ten článek o historii FF! Možná mi to pomůže přemoct tu pachuť, co stále cítím po 12. díle a budu mít zase radost z toho, že se FF prodává dobře.

Tommy-CZ

Jedna z mála her kterou mám velice v oblibě, stejně jako VIII, ale to stejné nemohu říci o IX (ani jsem ji nedohrál). Výborná hra, některé scény jsou velmi humorné. Jedna z mích TOP her, tím nemyslím jen stylu RPG.

Leon
Leon #Verum Rex

V Japonsku je spíš než Tales populárnější tedy Dragon Quest, které bylo už od počátku konkurentem FF a hlavně v Japonsku oblíbenější než FF.

A žádný FF díl nic nezabil, protože každý díl je jiný a série se pohopitelně vyvíjí. To zastavit nelze. A právě FF XIII dokáže, že když se spojí špičková hratelnost a příběh, tak se opět série FF dostane na vrchol, ze kterého stejně ovšem nikdy nespadla, protože FF XII je výtečná hra, ač se to někomu nelíbí a nechce si to přiznat.

VortexCZ
VortexCZ #Switch

Tuhle hru miluju. Díky ní se zajímám o mangu a vůbec celou japonskou kulturu. [s7]

ApsidalTill
ApsidalTill #One/U/PS4

ja už som svoje povedal viac krát, ten koho zabáva stále riešit moje názory, tak nech kludne pokračuje

Leon
Leon #Verum Rex

Na FF XIII se těším, protože to bude pro mně asi jediná pořádná hra příští rok. Ten bojový systém tam vypadá jako nepřehledný myšmaš, ale to chce právě vyzkoušet na vlastní kůži, z videí a článků těžko soudit. FF XII měla taky v trailerech a obrázcích složitej a nepřehlednej systém, ale pak ve hře to šlo parádně...

stillalive

Leon: konečně vysvětlil jakou funkci má každý díl v celé sérii...ale myslim že 13 je velmi diskutabilní...totiž bojový systém je takovou složeninou všeho nejlepšího ze všech předchozích dílů, prolézání lokacema je podobný FFX a FFXII...stručně řečeno vše co mělo v každém díle FF největší úspěh se použilo v inovativnějším provedení ve FF13...FF13 tak trochu beru jako výcuc všeho co známe v dokonalé kombinaci s novým příběhem a novým hábytem...

Leon
Leon #Verum Rex

No tohle je téma na širokou diskuzi a popravdě a ve vší slušnosti musim říct, že jen málokdo se dokáže podívat na sérii FF jako na celek a podle toho soudit jednotlivý díly, protože věřte tomu nebo ne, ale série FF se už od první dílu střídá s díly, který jsou konzervativní a tradiční, a s díly, které jsou inovativní a novátorské, především příběhem...

FF I, FF III, FF V jsou díly konzervativní a "krystalové". Tzn. že základem je perfektní hratelnost a příběhová složka, která dílu dává pouze obsah a téma, ale je vždy až za hratelností...

FF II, FF IV a FF VI jsou právě přesné opaky, co se příběhu týče, protože hratelnost zůstává povětšinou stejná. Mění se jen příběh, který už není o krystalech a "vyvolených", ale naopak o psychologickém vykreslení postav a příběhu.

FF VII je pak univerzální RPG, které je předělem věků. FF VIII je inovativní a FF IX zae naopak konzervativní. FF X se pak opět vrací k univerzálnosti, se kterou slavil úspěch sedmý díl. FF XI online, tudíž nic a FF XII je konzervativní díl příběhem, ale hratelností inovativní a ukazuje cestu, kterou se může a vzhledem k FF XIII i vydá celá série.

Zkrátka a dobře: např. FF VIII a FF XII nechtěli sérii FF změnit, pouze oni sami byly změny. Pokud je FF XII pro někoho shit, tak to neznamená, že bude pro něj shit i FF XIII, jelikož je každý díl úplně jiný a jedinečný. A skvělý příběh FF XIII budiž toho důkazem...

Sorry za zbytečně dlouhý koment, ale je potřeba už konečně diskutovat i o téhle stránce FF série, kterou si mnozí ani neuvědomujou. Snad plánovaná Historie FF, kterou jsem psal celý rok a kde je tenhle aspekt FF série vysvětlen, konečně rozproudí diskuzi i k tomuhle tématu a ne jen k diskuzi typu: "FF VII je blbost, nejlepší je FF X" atd... [s1]