Far Cry: New Dawn

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro
Dá se říci, že nově vycházející Far Cry: New Dawn prakticky přímo navazuje na události pátého dílu. Tedy, odehrává se sedmnáct let po nešťastné události z jeho konce, která celou krajinu Hope Country poznamenala na dlouhou dobu dopředu. Lidé po explozi bomby žili dlouhé roky v podzemí, kam se nedostala radiace, a o slunečním svitu si mohli nechat jenom zdát. Příroda se ale dokáže ze všeho vzpamatovat, i z řádění Josepha Seeda a jeho rodiny. Lidé tedy opět vstoupili po sedmnácti letech na povrch země a začali budovat nový a snad i lepší svět. Na začátku to vypadalo, že to nejhorší je dávno pryč a v celé zemi nyní panuje mír, ale je jasné, že každý v novém světě chce získat moc a sem tam se najde někdo, koho prostě jen baví terorizování ostatních.
Tak jako dvojčata Mickey a Lou z motorkářského gangu Highwayman. Ta se neštítí naprosto ničeho, a když zkříží cestu hlavnímu hrdinovi/hrdince, začne cesta za pomstou i osvobozením Hope County. Příběh jako takový není úplně špatný, ale na druhou stranu se drží stejného vzorce jako předchozí díly Far Cry série a moc nepřekvapí. Pokud čekáte něco originálního, co jste v rámci série neviděli, musíte hledat jinde. Vývojáři jedou podle zavedeného vzorce a z něho po celou dobu neodbočí. Navíc Mickey a Lou bohužel nejsou tak výrazní padouši, jako ti z předchozích dílů. Co mi ovšem vadilo více, tak je skutečnost, že hlavní hrdina (na začátku si můžete vybrat pohlaví) je nesympatický a vlastně se o něm ani během hraní nic nedozvíme. Jde o takového toho mlčícího hrdinu bez osobnosti, spíše vašeho avatara, který udělá bez rozmyslu to, co mu je řečeno, a příběh jako takový je vyprávěn skrze vedlejší postavy v rozhovorech a filmečcích.
Už během oznámení bylo jasně patrné, že vývojáři navazují na pátý díl a staví na jeho osvědčených základech. Někdo by sice mohl namítat, že tu máme před sebou jen další reskin, což je do určité míry pravda, ale i tak je tu několik novinek, které trochu vnášejí svěží vánek. Po zahrání bych řekl, že jde i o takový menší experiment, na němž vývojáři zkouší, jakým směrem by se mohla Far Cry série ubírat. V Ubisoftu jsou v posledních letech asi velkými fanoušky RPGček, protože se třeba z Assassin’s Creed stalo velké epické akční RPGčko ve stylu Zaklínače, no a zdá se, že Far Cry by mohlo jít jednou podobnou cestou. Cestou třeba Borderlands. Už pátý díl obsahoval řadu RPG prvků, ale Far Cry: New Dawn jde v tomto ještě trochu dále. Samozřejmě se vrací nejrůznější skilly a dovednosti, ať už pasivní nebo aktivní, které si odemykáte za plnění některých úkolů, ale hlavně za různé výzvy. Tento systém odemykání se mi ve Far Cry 5 líbil a je vidět, že jsem nebyl sám. Očividně se osvědčil a zde se tedy vrací v prakticky nezměněné podobě.
Nejdůležitější částí nového Far Cry je ovšem vaše základna, kterou postupně vylepšujete v několika směrech, díky čemuž získáváte přístup k lepšímu vybavení, vaši parťáci, jenž vás doprovázejí na mise, najednou více vydrží a jsou silnější, případně si odemykáte další možnosti. Základna je tak opravdu důležitá a její vylepšování je prakticky nezbytné, abyste se někam posunuli a mohli bez problémů plnit těžké postranní výzvy i pozdější hlavní úkoly. Příklon k RPGčku je vidět nejen na nutnosti starat se o svou základnu, ale i během samotných soubojů s protivníky. Každý protivník má nově nad sebou ukazatel zdraví jako v klasických RPGčkách nebo v sérii Borderlands, přičemž postupně mají ukazatel s daleko více životy. Abyste je porazili, musíte tedy levelovat zmíněnou základnu, díky čemuž si odemknete možnost vyrábět lepší a silnější zbraně za nalezený materiál, které navíc nedávají jen větší poškození, ale mají i další lepší vlastnosti.
Na začátku jsem nebyl moc přesvědčen, jak toto směřování bude fungovat, ale nakonec mi větší zaměření na RPG nevadilo, zvláště když vše funguje docela intuitivně a neruší, navíc hře přidává další hloubku, i když zatím ne takovou, jakou zřejmě do budoucna v Ubisoftu plánují. Ještě se vrátím o onomu hernímu světu, který není tak rozlehlý a velký jako v pátém dílu, ale to mi zase tak nevadilo. Spíše bych mu vytkl skutečnost, že není už tak zajímavý, abych ho měl nutkání prozkoumávat více, než je potřeba.
Je ovšem nutné rovněž říci, že příklonem k RPG hra neztratila nic ze své bláznivé akční hratelnosti. Přestřelky s protivníky jsou stále rychlé, frenetické a uspokojivé, gunplay je zábavný, zvláště když máte v rukou nějakou tu silnou zbraň, no a můžete se i spolehnout na své spolubojovníky ovládané umělou inteligencí, které můžete mít neustále při sobě. Ať už ty lidské, tak třeba psa nebo divoké prase. Každý společník je navíc dobrý nejen v akci, ale má i další své charakteristické vlastnosti, takže si musíte zvolit vždy toho, který vás bude nejlépe doplňovat a hodit se k vašemu stylu hraní.
Během hraní vám pak projde rukama velké množství zbraní, od pistolí, samopaly, brokovnice, bazuky, plamenomety či pušky, jejichž design vychází z faktu, že se nacházíte v post-apokalyptickém světě, takže jsou složeny z toho, co se zrovna našlo a bylo po ruce. Jediné, co bych u zbraní vytkl, tak je nemožnost jejich dalšího vylepšování, případně kosmetické úpravy. Všechny zbraně máte předpřipravené a pak už je dále vylepšovat či upravovat nemůžete. Co se týče protivníků, tak budete většinou stát proti členům mororkářského gangu. Protivníci budí respekt spíše svým počtem, protože jejich umělá inteligence je značně diskutabilní. Sice se sem tam kryjí, dokážou zavolat posily (to dělají jako první věc), ale rovněž si neodpustí nějaký ten kiks, případně jen tak zmateně běhají po lokaci. Umělá inteligence nepřátel je tedy ve výsledku jen průměrná a asi by si zasloužila trochu větší péči.
Ubisoft stanovil cenu Far Cry: New Dawn na zhruba tisícovku, což by mohlo naznačovat, že nás čeká jen taková hodně krátká jednohubka na jeden večer. Opak je ale pravdou. Sice hra není tak dlouhá jako pátý díl, který byl možná až zase moc dlouhý, ale hlavní příběhová linka, která je složena z docela pěkně navržených a rozmanitých úkolů, v klidu vydrží na nějakých dvanáct hodin, během nichž se určitě nebudete nudit. Protože jde ale o klasickou Ubisoftí hru s otevřeným světem, je jasné, že vás čeká i řada dalších aktivit. Nové Hope County samozřejmě můžete prozkoumávat, hledat suroviny, lovit vzácné druhy zvířat, případně plnit celkem zábavné vedlejší mise, napadat základny nepřátel, vydat se na lov pokladů a tím asi nejzajímavějším jsou expedice. Na začátku každé usednete do vrtulníku, který vás následně dostane do speciálních lokací po Spojených státech, ať už jde o most Navajo, zábavní park Five Stars nebo vězení Alcatraz, kde máte infiltrovat kemp nepřátel a vyzvednout balíček. Některé aktivity jsou sice trochu repetetivní, ale nic nemění na tom, že Far Cry: New Dawn je ve výsledku zábavný balíček, který si užije každý fanoušek série.
Navíc většinu času můžete hrát s kamarádem díky přítomnému kooperativnímu režimu. Příběhový režim si sice asi dáte sami, i když možnost hraní v kooperaci podporuje, ale daleko zábavnější a lepší je hrát s kamarádem expedice, přepadávat stanoviště nepřátel a takové ty vedlejší aktivity, během nichž jde o jediné, a to o akci. Ve dvou se to vždy lépe táhne, zvláště když některé aktivity postupně zvedají obtížnost. V kooperaci pak i oceníte možnost vizuálně upravit svého hrdinu. Můžete si ho obléci do jednoho setu, případně mu měnit samostatně triko, bundu nebo kalhoty. Ano, je otázka, jestli už to není u takové hry moc, ale na druhou stranu to asi mají hráči u kooperativních her rádi, tak proč ne. Co mi trochu u kooperativního režimu vadí, je skutečnost, že jen hostovi se ukládá postup hrou. Kamarád vám může pomoci, ale nic z toho prakticky mít nebude. Na podobném principu byly postavené už předchozí díly, nyní už je ale čas na změnu.
Far Cry: New Dawn běží na stejných základech a tedy i enginu, který využíval pátý díl. To je rozhodně v pořádku, zvláště když hra vypadá na konzolích opravdu pěkně, modely postav jsou detailní a neurazí ani samotné prostředí s mnohdy pěknými detaily a efekty. Velkou výhodou použitého enginu je navíc skutečnost, že je velmi dobře optimalizovaný pro konzole, takže jsem se během testování nesetkal s žádnými poklesy frameratu, ani během těch nejnáročnějších scén, případně s jinými technickými problémy. Navíc i nahrávací obrazovky jsou docela rychlé, takže se opravdu můžete věnovat jen hraní. Co je rovněž velmi kvalitní, tak je ozvučení, ale také hudební doprovod, který se hodí k samotné akci. Povedený je i dabing všech hlavních a vedlejších postav, jenž během hraní potkáte.
Všechny obrázky z recenzování naleznete na kartě hry.
Z Far Cry: New Dawn se vyklubal zábavný spin-off. Nejde o žádnou žánrovou revoluci, ale o příjemný přídavek pro fanoušky pátého dílu. Akce je pořád zábavná, potěší povedené hlavní a vedlejší úkoly, případně další aktivity, no a dobře zapadají do hratelnosti i nově zavedené RPG mechanismy. Pokud se vám Far Cry 5 líbil, s nákupem Far Cry: New Dawn chybu rozhodně neuděláte. Na druhou stranu, jestli jste kouzlu posledních dílů série Far Cry nepropadli, New Dawn na tom nic nezmění.
Tvoje reakce na článek
Galerie






















Komentáře (31)
Já musím říct, že je to celkem zábava. A co víc navazuje na pátý díl. I znovu hratelnost s toho trochu kouká. Můj názor je ten že Ubisoft má hry prostě vyladěné a dobře optimalizované takže hraní je zábavné. (PS4) ;-) za mě 8/10
5/10 hra
A mě to celkem baví jako pětka, zatím peněz nelituji. Z hodnocením souhlasím 7/10 a za CZ tit. přidávám bod tak 8/10:-)
Je sice hezký, že ti daj echo a jakž takž to vysvětlí, ale když tě asi 3x unesou z vrtulníku ze vzduchu tak to vypadá fakt blbě, nehledě na to, že ty scény po únosu ve FC5 byli vážně trapné...
@Marcel CZE: jestli narazis na FC5, kde te vzdy v urcite casti unesli k nepriteli tak hej, to vysvetleno bylo proc se tak deje a jeste ti dali dopredu echo, ze se to stane.... ale to bys musel cist co hra pise...
Gody však ty si vůbec nepochopil o čem píšu. Nevadí mi, že někoho kosíš ve hře jako rambo ani mi nejde o reálnost, ale pokud má mít hra děj a postavy, které tě vtáhnou vadí mi když si scénář kazí nelogickými přechody. Pokud je tvá postava rambo, na kterého nikdo nemá a nemůže ho zabít, proč najednou kdykoliv si hlavní záporáci vzpomenou, zajmou ho bez vysvětlení a návaznosti. Chápeš? Jestli ne tak to neřeš, pak seš cílovka ubisoftu a spokojeně ty odpady hraj.
Ale jako jo, bez povšimnutí jsem nechal FC4 i FC5 a i když bych třeba pokukoval po tomhle, z hlediska nenáročné hratelnosti, prostě čas na průměrné hry bohužel nemám.
Kde je psane, ze po vybuchu bomby nemuze byt vsechno barevne :D? Napr. rostliny mohli zmutovat diky tomu, ze se smichali s tou rostlinou ze ktere vyrabeli tu drogu blazenosti :D Resit logiku nebo jestli ma tohle byt takle nebo jinak je u hry uz hodne smutne a spis to navozuje pocit, ze nekteri zdejsi lide si za kazdou cenu musi najit neco na co si budou stezovat, protože je to hra od Ubisoftu :D
Zajimave, ze podobne veci neresite u her co mate radi, vlastně tam preci nikdy nic nelogickeho neni, pripadne vsechno se zamete pod koberec a dela se, ze to tam neni a hra je dokonala :D
PS: Metro se zameruje na jiny styl FPS nez New Dawn, proto bych to neporovnaval mezi sebou i kdyz jsou to obe "FPS"...
PPS: Navic se to ani za plnou cenu neprodava, ma to stejnou cenovku jako melo napr. Lost Legacy atd. Proste vi, ze je to pokracovami FC5 a ne fungl novy dil...Navic proc menit neco co funguje, kdyz na tom muzes stavět a pridavat veci? Kdyby změnili to co z toho dela Far Cry, tak uz to FC nebude...
No chtěl jsem to navrhnout na kooperaci s kamarádem, ale pokud to neukládá druhému postup vezmu radši division 2.
@Marcel CZE tak ted jsem se opravdu co se tyče ty Tvé logiky ve hrách :-D Takove GTA je třeba 100% real ze?? Takovéjch her s na hovno logikou je dost a nevadí mi to...Taky bych řekl že Rambo Film je picovina.
Určitě to bude lepší jak Just Cause 4, na blbnutí určitě super jako pětka v četně CZ tit. jako vždy
@Marcel CZE: FC 5 jsem nehrál. Ale takových kiksů, jako že ve hře nepřelezete židli, či závoru, branku, a kvůli tomu procházíte XY lokací... Toho je ve hrách nepočítaně. Nebo hledáte léky a séra, pro někoho, ale sám máte lékárniček a sérumů, co léčí stejné symptomy plný inventář... Kdyby byl člověk škarohlíd, najde něco u každé hry. I blbosti a nesmysly ve scénářích... Prostě já radši hraju, a tohle neřeším, a když mně tohle nějaká hra vpálí přímo do xichtu ale jinak je skvělá a baví... Jen se pousměju a hraju, užívám si dál.
Heymi9615 já teda řeším logiku dost, hlavně scénáře u hry, která si hraje na to že má jakože silné postavy o což se Ubi se svými hrami snaží. A u FC5 mi dost vadily ty tupo-sceny, kdy likvidujete všechny jak terminátor a některý z bossu si najednou vzpomene, že s vámi chce mluvit, vám najednou ztmavne obrazovka uprostřed mapy a najednou střih jste u nich na základně v naprso ulítlém levelu, který nedává smysl ani z pohledu halucinací. Prostě p*covina na entou a lenost vývojářů s cílem solit jednu rychlo-kvašku za druhou, protože čas jsou peníze. Těžko se stotožním s tupo-němou postavu a těmito "zvraty". Bohužel očividně jim to lidi kupují, takže je nic nenutí to měnit. Masy rozhodují.
@fleddy: Jak kdy, taky mi to občas ujede. A MS nemusím...
@Heymi9615: Ty jsi jeden z mála rozumných a nekonfliktních lidí na tomto webu..
@PanKral: Tak tam je pro mně vítěz jasný. Atmosféra.
Je to jen hra, jsou to jenom hry. Proč každý začíná řešit logiku? Nějaká nová moda? Říkat to není logické, to není podle mytologie, to nesedí přesně do lore... Byl MGS logický? A jaká to byla pecka. Bavte se, koho to baví. Časem to možná pořídím, na odreagování. Pro mně ted vycházejí zajímavější hry. Zdůraznuji pro mně.
Jsou lidi které to stále baví a Já po tom co mě FC5 hodně bavil tak si pořídim i tohle. Jasny,nemůžou se zavděčit všem ale proc by se Ubisoft pátlal s necim z ceho nejsou prachy :-) a kupuje se to jak housky na kráme a nebo jako COD. 100 lidi 100 chuti a ano každý má svuj názor ale ať to aspoň neKazi tem co se na hru těši. Ono je asi v dnešní době těžké kousnout se do jazyka a přejít hru co semi nelíbi bez hnusneho komentu a soustředit se na to co se mi libi a co si chci kupovat.
Super recenzia kupujem a Ďakujem
A me se ten barevny svet zase libi
skoda ze tato hra je už od 3 dilu pořád stejná.. sračka
Stejne jako Ulice a Barandov maji svoje divaky, tak tohle ma taky svoje publikum. Ale je skoda, ze radeji nejdou do neceho sveziho a plitvaji zdrojema a talentama na tuhle serii. Ale penize mluvi a tak to ma asi byt.
far cry 5 som si uzival najlepsi diel asi ste uz prejedzeni hier ja som rad ze neco vyslo asi tak lepsie nez sa nudit
Co by to mělo furt nového nabízet?Je to pokračování 5ky a já jsem rád za rozšíření příběhu,na Seeda se těším.
Hlavně si představte že v těch minibunkrech ti lidi přežívali 17 let.Měli žrádlo na 17 let a vydrželo jim?Ti co se tam narodili by byli zdegenerované trosky, které by zabilo cokoliv co by na ně po opuštění krytu jen dýchlo.Já si ty preperské bunkry prohlížel a je to k smíchu, hovadina.
Před lety by to byl datadisk a dnes je z toho pokračování.
Podle fotek ze hry by ani člověk neřekl že tam vybouchla atomovka na konci FC5Proste je to jen narychlo splacany recyklat pro vydělání peněz, přece jenom to vychází ani ne rok po pětce!!Po výbuchu atomovky si prostě nepředstavuji že tam všechno bude barevné a že tam vůbec někdo přežije!
Far Cry je pro mě jistota. Je to jednoduchý každá hra má své odpůrce a své fandy. Zrovna tak jako každé vydavatelské studio.Buďme rádi nebo já alespoň jsem že studia dělají hry pro peníze a ne pro dobrej pocit.Protože pak by to bylo tak že by každej vydal hru z velikým štěstím po třech letech a to si myslím,že ne a zas by se nadávalo že není co hrát jako na začátku genereca PS4 XboXOne. Jsem rád za hry FC,GT,Forza,GoW,AC a pro ty co hrajíá Fifu, NHL, UFC proč neano máme tu hry který mění herní průmysl, ale právě tyhle tytuly nám to čekání pěkně zkracují nebo ne? Ja se těším na pátek doufám že si hru užiju stejně jako předchozí díly a klidně bych si dal další Primal protože to byla hodně povedená změna.Tak ať už je to doma a točí se v mechanice.Příjemný hraní všem ;)
Ále jo... koupím. Ale ne dnes, ani zítra, ani popozejtří. SAKRA! Tohle musí počkat! Jak by dnes mohlo být řečeno. Dneska hupnu na mladou a zitra na METRO.Asi tak 😀
@Synactix: Každej máme svůj názor, ale pro mě byl Origins nejhorším dílem série a z mého pohledu by to byl krok zpět. Věřím že kdyby se něco podobného stalo i s FC tak by to komunita přijala kladně, ale mě AC Origins nepřipadal jako něco nového a lepšího. Zase se jen kopírovalo a kvantita zvítězila nad kvalitou.