F1 2020

recenze  14
Martin Šmíd, 7. 7. 2020 12:00
Na závody F1 se vždy rád podívám a stejně tak mám rád videoherní zpracování od Codemasters, které každý rok přináší lákavé novinky, a je vidět, že se vývojáři neustále snaží sérii posouvat kupředu. Letošní ročník vychází na konci konzolového cyklu, což svádí k tomu, že by vývojáři naservírovali jen lehce upravenou loňskou hru s novými pravidly a ty největší novinky by si šetřili až na konzole nové generace. I proto jsem k F1 2020 přistupoval s lehkou nedůvěrou, ale už po pár minutách jsem zjistil, že obavy nebyly na místě. I letošní ročník toho nabízí pro fanoušky hodně, a ti by neměli s nákupem moc dlouho váhat. Více se o hře rozepíši ve své recenzi, takže se pohodlně usaďte a dejte se do čtení.

Recenzovaná verze: Xbox One X

Start letošní sezóny F1 byl stejně jako řada dalších sportů ovlivněn stále probíhající pandemií koronaviru, která ne a ne končit, takže se fanoušci prvního závodu dočkali až o minulém víkendu. A ten je určitě musel navnadit do následujících měsíců i na oficiální videohru, která vychází tento týden. Asi nepřekvapí, že v ní naleznete příslušné oficiální licence aktuálního ročníku, takže jsou zahrnuty všechny týmy (Torro Rosso je minulostí a byl nahrazen Alpha Tauri), jezdci i vozy, které mají nově nahrané ozvučení, což se hodně kladně podepsalo na skvělém zážitku z jízdy v nich. Stejně tak vývojáři počítají i s upravenými pravidly. Vše odpovídá skutečnosti, tedy až na malou drobnost v podobě Mercedesu, který na poslední chvíli upravil barvu svých vozů. Za toto ale vývojáři nemohou a věřím, že v brzké době vydají opravující update.

Co se týče okruhů, tak oproti minulému ročníku se fanoušci musejí obejít bez Hockenheimringu, ale na druhou stranu jsou zahrnuty dva nové - nizozemský Zandvoort a vietnamská Hanoj. Zatímco Zandvoort jsem si celkem oblíbil a jde o rychlý a zábavný okruh, Hanoji jsem na chuť nepřišel. Celkově je ve hře 22 unikátních okruhů, pokud budu počítat i jejich variace, dostanu se na číslo 26, což na F1 hru není špatné. Všechny okruhy každopádně podporují jako v minulosti i různé typy počasí, od slunečného dne po zataženo a hustý déšť, což se nepodepisuje jen na jejich vizuálu, ale také samotném závodu a ovládání vozu.

Závodní série F1 od Codemasters je určena pro všechny druhy hráčů. Ti největší fanoušci si samozřejmě vypnou všechny asistenty, popadnou volant a budou chtít zažít skvělou simulaci závodů, kterou je možné si maximálně užívat díky propracovanému fyzikálnímu enginu, výborné prezentaci či parádně zpracovaným pit stopům (lepší jsem asi v žádné závodní hře doposud neviděl). Novinkou je letos přepracovaný systém ERS, který je konečně fungujícím pomocníkem a jeho vliv na závod je jasně patrný. Hra ovšem nezapomíná ani na občasné hráče, kteří si mohou zapnout různé asistence a udělat z jízdy jakousi poloarkádosimulaci. Novinkou v F1 2020 je Casualní mód řízení, díky němuž si hru mohou užít i nejmenší děti či tělesně postižení hráči. Hra totiž dost pomáhá s brzděním i zatáčením a je vůbec jednodušší v tomto módu vozy zkrotit a užívat si rychlou jízdu.

Nabídka herních režimů byla vždy u série F1 velmi bohatá a letos tomu není jinak, navíc vývojáři oblíbené herní režimy lehce upravili a vylepšili dle zpětné vazby fanoušků. Prvním režimem pro jednoho hráče je Grand Prix. Mohlo by se říci, že jde o rychlý závod, kde si vyberete kategorii (F1, F2 nebo klasické vozy, kterých je tu dvacet), tým, jezdce a pustíte se na vybranou trať. Skvělé ovšem je, že si můžete vybrat i více tratí najednou, případně si složit mistrák a ten následně jezdit podle vlastních pravidel. Grand Prix tedy není jen klasickým jednoduchým rychlým závodem, ale daleko propracovanějším režimem, v němž je možné trávit více času.

Z předchozího ročníku videoherního F1 se vrací režim Championship, v němž vás čekají výzvy ze současného ročníku F1, ale také za F2 případně si užijete i závodění v historických vozech. Povedené jsou v režimu Championship i speciální výzvy Invitational Events, v nichž budete jezdit na čas, předjíždět určitý počet soupeřů na trati, případně se pokoušet ujet co nejdelší úsek v časovém limitu, který prodlužují checkpointy. Jen bych ocenil, pokud by těchto výzev bylo více, protože těch několik splníte klidně za necelou hodinu. V nabídce herních režimů nechybí ani Time Trial, v němž se snažíte zlepšovat své časy na jednotlivých tratích.

Tím nejzajímavějším režimem pro jednoho hráče je letos My Team, v němž si nevytváříte jen vlastního jezdce, ale rovnou svůj vlastní tým, za který budete následně závodit. Na začátku tak musíte svůj tým pojmenovat, vybrat správného hlavního sponzora, případně i jeden z nabízených motorů, na němž budete stavět. Důležité je i logo nového týmu, které si můžete vytvořit, případně grafický design vozu, v němž budete závodit. Vytvoření týmu je ale jen začátek, protože na rozdíl od klasické Kariéry vás v My Team čeká spousta managementu, ať už jde o podepisování nových sponzorů, kteří vám dají základní peníze i bonusové za splnění určitých úkolů, či hledání lepších spolujezdců, no a dojde i na vylepšování samotného vozu. To se provádí jako v předchozích ročnících v docela košatém výzkumném stromu se spoustou možností, do něhož můžete investovat nahrané body.

Možnost vytvořit si svůj vlastní tým, ten následně řídit a rovněž za něj závodit je asi největší novinka nového ročníku, kterou vývojáři připravili, a musím říci, že značku F1 pěkně obohacuje a posouvá zase o kus dál. Kdo se nechce starat o svůj tým, ten si může zapnout klasickou kariéru, která byla oproti minulému ročníku jen drobně vylepšena. Když jsem si pročítal svoji recenzi na minulý ročník, kritizoval jsem nepřítomnost celé první F2 sezóny. I proto potěší, že ta je nyní konečně ve své kompletní verzi přítomna, i když tedy se soupiskou pro minulou sezónu. To ale zase tak nevadí. Pokud byste se nechtěli F2 zabývat, což by byla docela škoda, je možné tuto sezónu přeskočit nebo zkusit jen její zkrácenou verzi s třemi nebo šesti závody. No a druhé menší změny jsem si všiml během rozhovorů s novináři po každém závodě. V posledních dvou ročnících jste měli na odpověď předem daný čas, což už nyní neplatí, takže si můžete odpovědi přečíst a dobře promyslet. A je to důležité, protože některé mají vliv na budoucí vývoj týmu a jeho směřování.

Kariéra je fajn, stejně tak potěší další propracované režimy pro jednoho hráče, v nichž lze nechat spousty večerů. Nedílnou součástí je ovšem i multiplayer a rovnou začnu tou nejviditelnější novinkou, kterou letošní ročník nabízí a na níž vývojáři v posledních týdnech upozorňovali. Tou je přítomnost split-screen módu, takže si po zhruba šesti letech můžete dát závod s kamarádem na jedné televizi. Ano, online už klasické gaučové hraní prakticky nahradil, ale i tak se najde řada hráčů, kteří si to chtějí rozdat na trati s kamarády či sourozenci offline jako za starých časů. A právě tyto hráče podpora pro split-screen určitě potěší. Zvláště, když jsem během testování nenarazil na žádný problém, který bych zde musel zmínit. Co se týče online nabídky, ta je stejná jako v minulém ročníku, takže v ní naleznete hodnocené nebo nehodnocené závody pro až dvacet hráčů, hráčské ligy i speciální týdenní eventy. Codemasters ani v F1 2020 nezapomínají na podporu eSportu, ale zaplnění této části je otázka až následujících týdnů a měsíců. V F1 2020 každopádně nechybí opět velká podpora multiplayeru, díky níž není problém u hry vydržet i v následujících měsících.

F1 2020 je první F1 hrou, která obsahuje od prvního dne mikrotransakce a hlavně speciální Podium Pass, který je obdobou Battle Passů her jako Call of Duty, Destiny nebo Fortnite. Ten zahrnuje speciální výzvy, díky nimž svůj Podium Pass levelujete a můžete si odemykat bonusové kosmetické předměty, od kombinéz, rukavic, helem po oslavné animace. Podium Pass má dvě části. V té první jsou bonusové předměty pro každého zdarma, ale má pak ještě VIP část, kterou si musíte zakoupit za další peníze. Naštěstí vývojáři do nákupu nijak netlačí a je na každém, jestli mu těch několik kosmetických doplňků za další investici stojí.

Protože hra F1 2020 vychází jen několik měsíců před příchodem nových konzolí, nemohlo se čekat, že se vývojáři vytasí s kompletně novým enginem a dojde k nějakému velkému vizuálnímu zlepšení. Vývojáři použili opět svůj vlastní osvědčený EGO engine, který jen drobně učesali. Pokud jste hráli předchozí ročníky, tak na první pohled vypadá F1 2020 podobně a liší se opravdu jen ve velmi malých detailech. To ale na jednu stranu nevadí, protože pořád jde o slušnou podívanou, která neurazí. Hlavně monoposty vypadají prostě a jednoduše skvěle. Prostředí už trochu pokulhává, ale pořád je to v rámci závodních her slušný nadprůměr. Daleko důležitější je, že hra běží svižně po celou dobu v 60fps a nezaznamenal jsem žádný pokles, a to ani v těch nejnáročnějších momentech. Jediné, co bych možná trochu vytknul, tak jsou častější nahrávací obrazovky, které ruší od hraní, zvláště když nejsou zrovna krátké. Snad bude brzy tento nedostatek díky konzolím nové generace minulostí.

F1 2020 je bez debat nejlepší a nejkomplexnější F1 hrou, jakou jsme tu doposud měli, která nabízí dostatečné množství novinek a změn, aby k nákupu zlákala nejen největší fanoušky, ale zároveň i občasné hráče. Bohatý obsah pro jednoho hráče s možností vytvořit si vlastní tým i propracovaný multiplayer s podporou split-screen režimu jsou největší přednosti nového ročníku F1.

F1 2020

Codemasters, Codemasters
10. 7. 2020