F.I.S.T. Forged in Shadow Torch

recenze  2
Martin Pilous, 19. 9. 2022 10:13
Herní průmysl poslední roky sází na jistoty. Povětšinou se tak dočkáme každý rok stejných značek, které se snaží ve stojatých vodách rozčeřit vodu, ale ne vždy se to významněji podaří. O to větší překvapení je, když se sem tam podaří rozčeřit vody i menším ba dokonce neznámým studiím, v nichž ovšem pracuje celá řada talentovaných vývojářů. F.I.S.T. Forged in Shadow Torch je ukázkovým příkladem toho, jak přijít s takovým originálním titulem. Díky právě vydané krabicové verzi pro konzole PlayStation a Nintendo Switch, která obsahuje několik lákavých bonusů jako steelbook nebo digitální soundtrack, se tomuhle králičímu dobrodružství podíváme na zoubek.

TiGames je studio sídlící v Šanghaji, které se toho zkrátka nebálo a nabízí nám originální metroidvanii, která se může pyšnit parádním světem a zajímavým zpracováním. Hlavním hrdinou je králík Rayton. Ten je hrdinou předešlé války, kterou však jeho strana prohrála a Machine Legion tak získali vládu nad městem Torch City. Rayton je donucen opět nasadit zbroj ve chvíli, kdy je unesen jeho přítel. Vydává se tak do boje za pomoci robotické ruky z mecha, kterého dříve jeho přítel ovládal.

Svět Torch City je na pohled odpudivý a temný, jenže tím získává na atraktivitě. Autorům se podařilo skvěle zachytit atmosféru dystopického světa, který se krčí pod nadvládou mechakorporace a zároveň se dusí smogem ze všudypřítomných továren a pecí. Hra se inspirovala u těch nejlepších, a tak nám nabízí svět, který je kompletně propojený různými chodbami, zkratkami či teleporty.

V kontrastu s fantaskním a dobře vymyšleným světem, který vás doslova břinkne do čenichu, je pak příběhová stránka hry. Ta v samotném úvodu působí poměrně zajímavě, ale brzy zešediví podobně, jako tomu je na všudypřítomných zdech. Chybí tu větší propracovanější zápletka, která by hráče zaujala a hlavně využila svět, který vývojáři vymysleli. Zjistíte velmi záhy, že F.I.S.T. rezignuje na jakékoliv vyprávění a jen vás přesouvá z jednoho místa na druhé, přičemž to místy doslova řízne cutscénou. U některých dialogů také budete mít dojem, že si je autoři vymýšleli velmi narychlo, a to je docela škoda. Z na první pohled zajímavého světa šlo určitě vymáčknout trochu více.

Hratelně je F.I.S.T. Forged in Shadow Torch velmi podobný tomu, co běžně známe z tohoto žánru a her jako Metroid, ale to není na škodu, protože když něco funguje, proč to měnit. Pohybujete se horizontálně ze strany na stranu, a rovněž i vertikálně. V boji se kombinují rychlé lehké útoky či těžké tvrdé údery. Postupně si za pomoci data disků můžete dokoupit další komba a speciální útoky, které jsou mnohdy velmi dobré, ale některé kombinace je potřeba si dobře nastudovat a ozkoušet. Na rozmanitost v soubojovém systému si tak stěžovat rozhodně nemohu.

Na počátku má Rayton k dispozici pouze mechanickou pěst, ale později se dočká také obří vrtačky a elektrického biče. Bič je extrémně rychlý a dá se u něj využít spousty speciálních útoků k likvidaci nepřátel. Vrtačka je sice pomalá, ale dokáže nadělat slušnou paseku. Veškeré zbraně vám kromě útoků pomohou také otevřít dveře dál a posunout se na mapě. F.I.S.T. budete občas proklínat, neboť máte omezené možnosti využití útoků a mnohdy tak zůstanete nejen nekrytí, ale nemáte ani prostor včas uhnout, což nahrává protivníkům v tom, aby vás efektně zlikvidovali. V boji se vám budou hodit nunčaky a léčivá lahvička. Jejich využití je závislé na tom, zda se vám podařilo najít upgrady pro tyto dva elementy.

Hra je poměrně náročná. Skutečně nejde o procházku růžovým sadem, takže bych ji doporučil hlavně hráčům, kteří mají pevné nervy a trochu trpělivosti. Některé bitky jsou velmi těžké a bossové tu mohou představovat pro některé hráče až téměř nepřekonatelnou výzvu, jako je tomu u mnohých Souls her. Autorům budiž ke cti, že nepřátel je skutečně hodně a různé typy, čímž se alespoň neopakují. Za tuto rozmanitost chválím. Aby toho nebylo málo, tak sem tam budete muset vyřešit nějakou jednoduchou hádanku a trochu si zaskáčete po plošinách, což je místy trochu frustrující, zejména pokud se vás například vítr snaží srazit zpět dolů.

Co příliš nepotěší, tak je fakt, že navigace ve hře je dosti zmatečná. Každou chvíli musíte koukat do mapy, kudy se asi tak dostanete k oné tečce, jež určuje další úkol. Paradoxem však je, že pokud se ve hře zamotáte, tak se často dostanete k nějaké zajímavé vychytávce či přísunu peněz. Určitě se však navigace dala vyřešit lépe. F.I.S.T. Forged in Shadow Torch se dá dokončit okolo 15 hodin, což je určitě pěkný čas na hru, která nespadá úplně do AAA kategorie a prodává se za sníženou cenu, přičemž dalších pár hodin vám sebere dosbírání dodatečného vybavení a sběratelských předmětů.

Co možná trochu zklame, tak je grafická stránka. Ta dobře funguje v rámci prostředí a nasvícení, potěší i řada líbivých detailů a efektů. Problém ovšem představují modely nepřátel a hlavních postav, které jsou jakési nedotažené a mnohdy dost neostré. Samotné cutscény, které nejsou obecně vůbec špatné, jsou pak obohaceny o jakési podivné filmové zrno a vypadá to poněkud zvláštně. Příliš vás neoslní dabing postav, který je dost nevýrazný (tady se ukazuje, že za hrou stojí menší studio s rozpočtem, který rozhodně nebyl nafukovací), ale poměrně slušný je zde soundtrack. I proto oceňuji, že v nově vydané krabicové verzi je jeho digitální verze a dá se poslouchat samostatně.

F.I.S.T. je moc pěknou hrou, která se umí dobře prezentovat, ale ztrácí na vyprávění a poměrně vysoké obtížnosti, která dokáže sem tam pořádně frustrovat. Autorské ambice zde byly příliš velké a mám takový dojem, že hře poněkud uškodily. I tak se ale jedná o velmi zábavný kousek pro fanoušky metroidvania žánru, který potěší povedeným soubojovým systémem, dobře navrženým prostředím i rozmanitými protivníky, a mohu ho doporučit na dlouhé večery. Asi bych se nezlobil, pokud by se Rayton ještě někdy vrátil.

F.I.S.T: Forged in Shadow Torch

ps4ps5nsw
TiGames, TiGames