Exoprimal

Martin Šmíd, 18. 7. 2023 16:00
Capcomu se v posledních letech neuvěřitelně daří a dal by se označit za jednoho z nejlepších a mezi hráči nejoblíbenějších vydavatelů současnosti. Je to dáno hlavně tím, že hráčům dává přesně to, co chtějí. Jednak chrlí nové výborné díly oblíbených sérií, sem tam zariskuje novou značkou, ale také přináší povedené remaky a remastery svých starších klasik, které patří k naprosté špičce v oboru. Sem tam se Capcom pouští i do multiplayerových/live service dobrodružství, ale v nich se mu daří o poznání hůře. Třeba s hrou Resident Evil Re:Verse moc neohromil a fanoušci raději dělají, že vůbec neexistuje. No a nyní tu máme Exoprimal. Na první pohled opravdu šílenou kooperativní střílečku, v níž je nutné likvidovat hordy dinosaurů. Z prvních dojmů jsem moc nevěděl, co si o ní myslet a nebyl jsem přesvědčen, že dokáže uspět v dlouhodobém horizontu. A nejsem přesvědčen ani po zahrání finální verze, ačkoliv musím říci, že jsem se docela dobře bavil a času strávený s hrou rozhodně nelituji.

Když Capcom oznamoval Exoprimal a pouštěl první trailer během jedné z prezentací PlayStationu, po pár záběrech si někteří hráči mysleli, že je tu konečně oznámení remaku oblíbené série Dino Crisis. I kvůli skutečnosti, že jedna z důležitých postav vypadala podobně jako Regina z Dino Crisis (oblek i zrzavé vlasy). Nakonec tomu tak není, a je vlastně i škoda, že Capcom tuto svoji oblíbenou sérii moc neřeší. Přitom hráči by mu za remake utrhali ruce. Každopádně, jak už jsem zmínil výše, Exoprimal není další singleplayerová hra Capcomu, ale čistě kooperativní multiplayerová PvEvP střílečka, kterou si bez online připojení nezahrajete. Do každého zápasu musíte vstoupit s dalšími hráči a s nimi zároveň spolupracovat. Navíc rychle, protože je v zápase ještě druhý tým, s nímž soupeříte. Až do zahrání jsem popravdě moc nevěděl, co od Exoprimal přesně čekat, ale nakonec musím říci, že jde o hru s několika dobrými a zajímavými nápady, které ale nemohou plně rozkvést kvůli nyní značně omezenému obsahu. Pojďme ale pěkně popořadě.

Trochu jsem byl po prvním zapnutí překvapen tím, že ačkoliv se jedná o čistě multiplayerovou záležitost, obsahuje i celkem solidní příběhové pozadí. Hra se odehrává v nyní už docela blízké budoucnosti, a to v post-apokalyptickém roce 2043. Jsou to tři roky poté, co se objevily trhliny v prostoru a čase a z portálů začali vylézat nejrůznější dinosaury, od středně velkých Velociraptorů po obrovské Tyranosaury. Vy se pak chopíte pilota, který po otevření jednoho z portálů havaruje na záhadném ostrově. Tento ostrov je místem, kde se nachází zlověstná umělá inteligence Leviathan, která vás následně posílá na různé mise do minulosti v exooblecích proti hordám dinosaurů. Ta totiž jako jediná dokáže předpovídat, kde se trhliny objeví, a to i s krvežíznivými dinosaury, což následně využívá pro své bláznivé krvavé hry. Příběh není nějak extra složitý a komplikovaný, jde o klasické Bčko, ale je fajn a neurazí, což je dáno i několika solidními vedlejšími postavami s odlišnými osobnostmi. Jen bych ocenil, pokud by byl lépe a zajímavěji vyprávěn (pár filmečků je, ale většinou se posouvá jen skrze dialogy či statické obrázky). Zajímavostí ale je, že vyprávění příběhu je vázáno na to, kolik zápasů odehrajete. Přitom nezáleží na tom, jestli budete vyhrávat nebo prohrávat. To je určitě fajn, protože pak nehrozí, že byste se neposunuli dál, pokud by se několik hodin nedařilo, i třeba kvůli špatnému týmu.

Nyní se dostávám k tomu asi největšímu problému hry Exoprimal, a to je skutečnost, že obsahuje v současnosti pouze jediný herní režim Dino Survival. To je na multiplayerovou/kooperativní hru opravdu žalostně málo, protože i sebezábavnější herní smyčka se kvůli tomu rychle ohraje. U Exoprimal to platí dvojnásobně, protože jednomu režimu pak podkopává nohy i malé množství map, které se neustále opakují, a navíc nejsou ani nějak extra zajímavé a nápadité. Mapy mají jen hodně sterilně vypadající prostředí, a i proto je pak pocit velké repetetivnosti umocněn. Ano, vývojáři hodlají hru postupně rozšiřovat, už na konec sezóny je oznámen těžší nový režim, představující endgame obsah, ale tohle popravdě nemám moc rád. Ocenil bych více, pokud by už nyní byla hra bohatší a já nemusel čekat další měsíce, než vývojáři dodají něco nového. Zvláště když Exoprimal se jeví jako solidní letní výplň, kdy tolik nových her nevychází.

Na druhou stranu musím říci, že se mi režim Dino Survival docela i líbil, protože přináší trochu něco jiného, než jsme u běžných kooperativních her zvyklí. Navíc je hektický, hraje se dobře i díky solidnímu gunplay systému a hodně staví na sehranosti týmu, což je něco, co u podobných her oceňuji. Proti sobě vždy postaví dva týmy 5v5. Každý tým pak v normální části čeká několik zkoušek. Tyto zkoušky většinou nejsou složité a musíte v nich likvidovat jen určitý počet dinosaurů z vybraných druhů. Tady bych určitě ocenil, kdyby tato část byla o něco zajímavější a nápaditější, protože v každém zápase tak prakticky děláte na začátku to samé. Fór je každopádně v tom, že musíte čistit zóny od dinosaurů co nejrychleji, protože na rychlost soupeříte s druhým týmem.

Když se vám povede vše splnit rychleji, získáte většinou časovou výhodu do finální části. Zatímco základní část je většinou hodně stejná a opravdu jen o likvidaci malých dinosaurů či větších v podobě bossů, finální části jsou o něco rozmanitější a zajímavější. Finální částí je v současnosti deset, přičemž se vám postupně odemykají s postupem v příběhu, aby hra nevystřílela vše hned na začátku. V těchto částech nejde jen o střílení dinosaurů, ačkoliv se stále valí v hodně velkém množství z portálů, ale i o plnění úkolů. Někdy musíte s týmem dostrkat datový klíč do určeného bodu, jindy zase zabírat body jako v klasických PvP hrách a snažit se je co nejdéle udržet, takže je i o přímém střetu s druhým týmem. Nejvíce se mi ale líbilo nahánění velkých dinosaurů. Zatímco v některých módech druhý tým nikdy během hry nepotkáte (můžete si před zápasem nastavit, co preferujete), v dalších zase s ním můžete změřit ve finále síly. Třeba zmíněný mód, v němž strkáte do cíle datový klíč (klasická eskortní mise, kterou můžete znát třeba z Overwatch), má společnou cílovou destinaci, o níž je nutné následně s druhým týmem přímo svést souboje. A kolikrát jsou tyto souboje hodně napínavé do poslední vteřiny.

Ještě jsem nezmínil jednu funkci, která se odkryje ve finální části zápasu. Ta se jmenuje Dominators. Během poslední části zápasu je možné sebrat možnost vyvolat dinosaura, kterého budete chvilku ovládat, abyste s ním mohli poškádlit druhý tým a ztížit mu cestu do cíle. Občas jsem narazil na týmy, které mě doslova sesmahly během pár vteřin, protože bylo vidět, že jsou dobře vybalancované a sehrané. Jiné jsem ale dokázal tak dlouho otravovat, že jsem špatně rozehraný zápas dokázal otočit a vyhrát. Dominators bude chtít ještě trochu vybalancovat, ale jde o zajímavý nápad, který zápasy obohacuje a může být posledním pokusem o otočení nepříznivě rozehraného zápasu.

Základní hratelnost je v Exoprimal určitě zábavná, ale největšími hvězdami hry jsou Exo obleky rozdělené do tří tříd - assault, tank a support. První třída se hodí na útok, druhá se specializuje spíše na ochranu ostatních v týmu a třetí slouží jako podpůrná jednotka, která dokáže třeba léčit či jinak pomáhat ve skolení dinosaurů. První třída assault má v současnosti čtyři exo obleky, zbylé dvě jen tři. Co je nejdůležitější, obleky se neliší jen svým vzhledem, ale každý má i v rámci jedné třídy naprosto odlišné schopnosti, vlastnosti a zbraně, a tím se znatelně liší i následný herní styl. Propracovanost a zajímavost jednotlivých hrdinů je skvělá, ačkoliv jsem se nemohl zbavit pocitu, že u designu i schopností jednotlivých exoobleků vývojáři z Capcomu docela dost opisovali od série Overwatch společnosti Blizzard. Vzhledem ale k tomu, jak dobře se za ně hraje a jak jsou i rozmanité, mi to ve výsledku vůbec nevadilo.

Musím se chvíli zastavit u systému postupu, protože ten je na začátku docela zmatečný a nepřehledný. I vzhledem ke skutečnosti, že levelujete hned tři věci najednou. Za každý zápas dostanete body do levelu hráče, následně i do battle passu a ještě pak i do levelu exo obleku podle toho, za jaký jste hráli. Vyznat se v tom je docela problém, zvláště když nevíte na začátku, co jaký levelovací systém odemyká. Level hráče většinou odemyká kosmetiku, ale i třeba modifikace do exo obleků, přidávající mu pasivní vlastnosti, ať už jde o větší damage, více zdraví a tak dále. Je určitě fajn, že když si modifikace odemknete, je možné je dát do jakéhokoliv obleku, ať už je na dvacátém levelu nebo na prvním. Za žádným nezačínáte úplně od nuly, pokud za nějaký třeba vůbec nehrajete a pak si ho budete chtít vyzkoušet. Level exo obleku pak odemyká peníze pro nákup skinů, ale také exkluzivní modifikátory, které do jiného obleku nenarvete. Battle Pass je sezónní levelování a jako u Fortnite, Destiny nebo Call of Duty slouží pro odemknutí dalších kosmetických bonusů. Musím říci, že kosmetika obsažená v Battle Passu je docela fajn a líbí se mi.

Kromě exo obleků jsou hvězdami hry bez jakýchkoliv debat dinosauři, kteří lezou ze záhadných portálů. Na začátku jsem si říkal, že jich je docela málo druhů, protože jsem jen narážel na hejna Raptorů, nad hlavou mi sem tam proletěl Pteranodon a co se bossů týče, viděl jsem jen rozzuřeného Triceratopse nebo Tyranosaura/Carnotauruse. Jak jsem ale postupoval kampaní, objevily se další druhy, ať už to byl děsivý Deinonychus, Baryonyx, Dilophosaurus nebo Stegousaurus. Vývojáři později přidají i neonové verze dinosaurů, které se liší nejen svým vzhledem, protože jde o mutanty, ale také útoky a dalšími vlastnostmi. Ve výsledku je tak dinosaurů docela solidní množství druhů. Jen bych ale ocenil, aby je hra dávkovala rychleji, protože na některé druhy je nutné nahrát desítky hodin, a nejsem si jist, jestli jde o něco, co budou v současnosti hráči ochotni udělat, když hra staví pouze na jednom režimu s několika konečnými módy, což se hodně rychle ohraje.

Asi nepřekvapí, že se Capcom pro Exoprimal rozhodl využít svůj interní RE Engine. Vývojáři ho dobře znají, je výborně optimalizovaný pro staré i nové konzole, a navíc hry, které na něm běží, patří k těm vůbec nejhezčím, jaké je možné si v současnosti zahrát. I proto může být trochu zklamáním, že co se vizuální stránky týče, je Exoprimal docela průměrný. Postrádá větší množství detailů v prostředí, které i díky ne moc kvalitnímu a nenápaditému designu moc neohromí. Hrdinové jsou na tom už o něco lépe a špatně nevypadají ani dinosauři. A možná i kvůli nim hra nemůže vypadat lépe, protože jich je kolikrát na scéně několik stovek. Vlastně i proto je tak trochu zázrak, že hra běží i v takto hektických scénách, kdy po mapě pobíhá pět hráčů, naprosto stabilně v 60fps. Během několika desítek hodin jsem se nesetkal se s žádným viditelným poklesem frameratu. Vizuálně Exoprimal asi neohromí, což je dáno zmíněným designovým rozhodnutím, ale optimalizace je opravdu příkladná. To jsme ale u Capcomu už zvyklí.

Možná jste se podívali už na finální hodnocení a chytáte se za hlavu, co to Capcom vydal. Exoprimal ale není tak špatná hra, chvilku jsem dokonce i váhal nad lepší známkou. Základní herní smyčka je zábavná a chválím i některé zajímavé nápady vývojářů či rozmanitost exo obleků rozdělených do tří tříd, kdy každý má unikátní zbraně a další vlastnosti. Bohužel vše táhne hrozivě dolů nedostatek obsahu a prakticky nulová motivace po dohrání pokračovat dál. Pouze jeden jediný režim s nudným designem pár map se hodně rychle ohraje a hra nemá po pár hodinách už moc co nabídnout. I proto nemohu jít zatím výše, i vzhledem k ceně, jakou si Capcom za Exoprimal účtuje. Tato hra měla být free-to-play, případně maximálně za poloviční částku. Za pár měsíců může být Exoprimal daleko zajímavější a lepší, ale je otázka, jestli v tu dobu bude ještě někoho zajímat.

Exoprimal

ps4ps5xsxxox
Capcom, Capcom