Dr. Kawashima’s Brain Training

Martin Šmíd, 23. 1. 2020 15:00
Nintendo hned začátkem letošního roku dává majitelům své úspěšné konzole Nintendo Switch možnost trochu procvičit svůj mozek díky nově vycházející hře Dr Kawashima’s Brain Training, která vychází z oblíbené série. Nový díl přichází s novými cvičeními a dalšími novinkami, které využívají možnosti současné konzole od Nintenda. No, a jestli se do něj vyplatí investovat čas i peníze, na to se vám nyní pokusím odpovědět ve své recenzi. Dejte se do čtení.

Když vyšla před léty pro kapesní konzoli Nintendo DS hra Dr Kawashima’s Brain Training, díky níž bylo možné skrze několik jednoduchých miniher trénovat svůj mozek, okamžitě se z ní stal obrovský hit a prodalo se jí několik milionů kopií. Není se čemu divit, něco takového tu v té době nebylo, protože mobilní hry byly ještě hodně v plenkách. Nyní je ale rok 2020, a když půjdu na App Store nebo Google Play, budu si moci podobných her vybrat možná i tisíce a drtivá většina bude zdarma. I proto jsem byl zvědav, jak Nintendo nový díl pojme a jestli bude nabízet oproti jiným podobným logickým hrám či hříčkám nějakou nadstavbu, aby ospravedlnil svoji cenu. Ta sice není tak vysoká jako u jiných her pro konzoli Nintendo Switch, ale ve srovnání s mobilní konkurencí je přeci jenom hodně vysoká.

Jestli jste hráli některý z předchozích dílů, budete od první minuty jako doma. Opět vás hned přivítá Dr Kawashima, tedy jeho poletující hlava, který je jakýmsi průvodcem, takže následně vás seznámí nejen s možnostmi hry jako takové, ale i jednotlivými cvičeními, abyste se mohli zlepšovat. Jakmile se dostanete na úvodní obrazovku, zjistíte, že hra obsahuje dvě samostatné části. První se jmenuje Quick Play a v ní prakticky soupeříte v několika jednoduchých disciplínách proti kamarádovi. Disciplíny jsou zde založeny hlavně na procvičování paměti a rychlosti. Pokud máte stejně naladěného kamaráda, dokážete se určitě zabavit u počítání kostiček, počítání ptáků, správnému ukázání pozice vlajek a dalších minihrách, kterých je tu celkem šest. Soutěživost funguje dobře, a vlastně na ní celá hra i dost staví. Nejde jen o samotné zlepšování se, ale i o porovnání se s ostatními.

Pro mnohé ale bude hlavní ta druhá část, která se jmenuje Daily Training. Jakmile se do ní dostanete, musíte absolvovat krátké cvičení, na jehož konci ukázán věk vašeho mozku. Ten se odvíjí od toho, jak rychle a správně jste si se cvičením poradili. Já jsem ho moc dobře nezvládl a hra mi ukázala přímo alarmující hodnoty, nad nimiž jsem se hodně dlouho zamýšlel. Až jsem si říkal, jestli vůbec můj mozek ještě žije. Nepochybuji, že na tom bude většina hráčů podobně, ale tímto chce hra jen donutit, abyste jí pravidelně hráli, zlepšovali se u jednotlivých cvičení a pokoušeli se číslo zmenšit. Když se to podaří, dostaví se slušné uspokojení, navíc sám jsem pociťoval, jak se každý den zlepšuji ve třech oblastech – rychlosti, krátkodobé paměti a sebekontrole. V tomto tedy nový Dr Kawashima’s Brain Training nezklame.

Jak každý den trénujete a znovu testujete svůj mozek, postupně se vám odemykají další a další minihry. Vše si odemknete zhruba během čtrnácti dnů. Je ale možné si vše urychlit i prostým posunutím data v konzoli. Hříček je několik, takže vás čeká nejen počítání, čtení na čas, nutnost zapamatovat si krátkodobě slova nebo písmena, případně hraní na menší piáno, což třeba mě dělalo docela velké problémy, protože hudební výchova, kam patří i hraní na různé nástroje, mi nikdy nešla, ale určitě jde o pěkné oživení. Pro tyto hříčky využíváte hlavně dotykový displej konzole, což ve většině případech funguje dobře a s ovládáním jsem neměl problém.

Pak je ale kategorie hříček, která využívá infračervenou kamerku v Joy-Con ovladači. Kamerka následně snímá vaší pravou ruku a vy skrze vztyčování prstů řešíte různé výpočetní hříčky. Na vyzkoušení je to fajn, ale nejsem úplně přesvědčen, že jde o super nápad. Jednak se tím omezuje mobilita a vy třeba venku takové hříčky hrát nemůžete, ale také se mi stávalo, že kamerka nezareagovala přesně. Někdy jsem měl třeba příklad, pro jehož vyřešení jsem měl ukázat čtyři prsty. Měl jsem vztyčené jen tři prsty a už ty kamerka brala jako správný výsledek. Někdy jsem ale měl vztyčen správný počet a ten kamerka nevzala. Zatímco tedy ovládání hříček skrze displej je přesné, hříčky postavené na využívání kamerky jsou hodně diskutabilní a klidně bych se bez nich obešel.

Mezi takové propracovanější hříčky s větší trvanlivostí patří v Dr Kawashima’s Brain Training určitě Sudoku. Pokud jste tuto velkou logickou klasiku a velkou legendu ještě nehráli, budou vám hned na začátku vysvětlena základní pravidla a následně už nic nebude bránit, abyste se mohli pustit do luštění a třeba se v něm poměřit i s rodinou. Druhou propracovanější a mnou velmi oblíbenou hříčkou je Germ Buster, kde postupně na sebe skládáte pilulky různých barev. Jde prakticky o takovou jednodušší variantu Dr. Mario, ale jde o pěkné oživení a vždy jsem si u ní po dohrání ostatních hříček slušně odpočinul.

Hru Dr Kawashima’s Brain Training si můžete zakoupit digitálně i v krabicové verzi, s níž dostanete jako bonus kvalitní stylus, který vlastnit je i nutností pro některá cvičení. Značně usnadňuje třeba psaní čísel na displeji konzole, navíc se nemusíte bát, že by vám displej konzole poškrábal. Jestli tedy nad hrou budete uvažovat, určitě doporučuji dát přednost krabicové verzi. V tomto odstavci ještě zmíním, že hra Dr Kawashima’s Brain Training je kompatibilní nejen s klasickou konzolí Nintendo Switch, ale také s Nintendo Switch Lite. Jen k menší verzi budete muset dokoupit ještě Joy-Cony, abyste mohli vyzkoušet všechna cvičení či minihry. Tady je možná škoda, že hra nerozpozná konzoli. Že vám chybí příslušenství, se dozvíte až po zapnutí daného cvičení. Na toto mohli vývojáři z Nintenda myslet.

Hodnotit Dr Kawashima’s Brain Training je docela těžké, stejně jako případné doporučení k nákupu. Ačkoliv mobilní konkurence nevyžaduje prakticky žádné investice, tak zde máme před sebou daleko komplexnější a zajímavější balíček logických hříček, díky nimž můžete snadno každý den procvičovat svůj mozek a postupně se zlepšovat, po čemž se vždy dostaví radost a velké uspokojení. A pokud právě něco takového hledáte, nemusíte moc na cenu hledět. Dr Kawashima’s Brain Training vám nabídne přesně to, co hledáte.

Dr Kawashima’s Brain Training

3. 1. 2020
7/10