Konzolista.cz

DmC Devil May Cry

recenzeneděle 3. února 2013madness
Hlavní obrázek článku: DmC Devil May Cry
Devil May Cry patří k nejoblíbenějším a nejznámějším herním sériím vůbec. Není tak divu, že poslední pokračování, které nese název DmC Devil May Cry, se stalo velmi sledovanou záležitostí, zvlášť když bylo svěřeno do rukou vývojářů ze studia Ninja Theory, kteří stojí například za výbornou Playstation 3 exkluzivní sekačkou Heavenly Sword a také povedenou multiplatformovkou Enslaved: Odyssey to the West. Otázkou zůstává: byl to dobrý krok od Capcomu - svěřit sérii právě lidem z Ninja Theory, kteří se hru snažili zcela zjevným způsobem přiblížit více západnímu hráčskému publiku? To je jedna z otázek, kterou se pokusím zodpovědět v následující recenzi. Pojďme se ale nejdříve podívat na to, o čem hra samotná vlastně je.
Příběh DmC je prostý. Jakožto hráči se vcítíte do role Danteho, míšence anděla a ďábla, který oplývá řadou nadpřirozených sil a schopností, a spolu se svým bratrem Vergilem a pomocnicí Kat, se kterou se potkáte shodou šťastných a nešťastných náhod, se snažíte svrhnout totalitní režim a zničit úhlavního nepřítele Munduse, který je symbolem režimu zla a ovládá svět prostřednictvím ďábelských sil. Ač to zní jednoduše a prostě, příběh se v nové Devil May Cry hře odvíjí velmi slušně. Prakticky každá mise posune příběhové dění o kus kupředu a jiným směrem, nechybí zvraty, proplétání osudů jednotlivých postav, které jsou navíc velmi dobře napsané a ztvárněné (třeba pomocnice Kat, partnerka hlavní kumpána Lilith, nebo třeba bratrské pouto mezi Vergilem a Dantem), takže si k nim prakticky ihned vytvoříte nějaký vztah, většinou negativní. To se dá říct i o hlavní postavě celé hry, Dantem, jehož vzezření a chování podnítilo vlnu nevole na straně zarputilých fandů Devil May Cry série. Jak to objektivně zhodnotit? Asi takhle – Ninja Theory je anglické vývojářské studio a není tak divu, že východní duch série střídá ten západní. Vliv západní kultury nebudete pociťovat jen u pojetí hlavní postavy, ale prakticky v celé hře – počínaje příběhem, zpracováním i dalších postav, a konče především herním prostředím a hudbou. Ke škodě to rozhodně není, ale určitá změna od předchozích her ze série to samozřejmě je. Mně osobně se líbila. A moc. Herní svět limba, který se střídá s tím reálným, je zvláštní. Nejednou se totiž ocitnete na místě, kde budete skákat přes neonové krychle, kolem vás bubnují hlasitostní křivky a do toho hraje muzika ala Rammstein střižená dub-stepem. Těžko si to asi dokážete představit, ale novému DmC a celkovému pojetí a konceptu hry to docela sluší – otázkou zůstává, kolika hráčům se hra právě v těchto pasážích znechutí? Mně osobně ne, ale občas jsem si říkal, že tohle už je prostě moc a ne tak úplně podle mého gusta, natož pak podle gusta zarytých fandů série. Co se týče žánru, nové DmC je především hack & slash sekačkou a tak vás určitě zajímá, jak se samotná hra hraje. Na to mám úplně jednoduchou odpověď: naprosto skvěle! Už u Enslaved: Odyssey to the West, které jsem já osobně měl možnost okusit, Ninja Theory ukázali, že přesně ví, jak rozložit vyvážit klíčové prvky hry: ovládání, jak vybalancovat obtížnost, počet nepřátel a do toho zakomponovat hned několik možností boje s různými zbraněmi a desítky pohybů na zemi i ve vzduchu. To všechno dohromady funguje naprosto skvěle a tak nebudete mít sebemenší problém zvládnout i ty nejbrutálnější a nejsložitější komba. Jednoho nepřítele tak můžete například zkosit hned dvěma sečnými zbraněmi – ledovou a ohnivou, několika různými druhy střelných zbraní – pistole, brokovnice a pistole s výbušnými světlicemi a třeba pekelnými rukavicemi. V téhle oblasti nemám hře co vytknout. Arsenál zbraní je široký, komba a boj se ovládá intuitivně a vše je skvěle vyvážené. Tím se dostávám k další oblasti, a to sice možnost upgradu vaší postavy. V průběhu hry totiž – za každého mrtvého démona, osvobozené lidské duše, bonusové mise v podobě bojování na čas či body nebo v podobě rychlého útěku z demolujícího se města a další – získáváte body, které můžete později využít pro vylepšování vaší postavy a zbraní. To probíhá na speciálních místech (u tzv. Božských soch) k tomu určených, kde můžete rovněž nakupovat předměty pro zvýšení kapacity vašeho zdraví, jakési lékárničky, manu pro ďábelský mód, kdy získáte mnohonásobně vyšší sílu, či orby pro vzkříšení z mrtvých. V průběhu hry se vám tak otevírají dveře ke zcela novým chvatům, pohybům a také zbraním. To všechno zaručuje unikátní pocit z hraní. Prakticky nikdy nebudete mít pocit, že by byl boj stejný nebo se opakoval – ba naopak, učení se, předměty, kombinace chvatů a zbraní, a vylepšování dodávají na dynamičnosti a nelineárním hraní. Opět se sluší dodat, že systém vylepšování je minimálně stejně tak intuitivní a hráčsky přátelský jako celá hra. Stejně tak jako se v průběhu hry proměňuje vaše postava, herní styl a zbraně, proměňují se i nepřátelé. Začínáte bojovat s opravdu jednoduchými démony, kteří postupem času nabírají upgradů a představují tak skutečnou výzvu. Za zmínku rozhodně stojí fakt, že démonů je opravdu nepřeberné množství a mnoho z nich zničíte jen určitým způsobem, proto musíte zvažovat, jakou na toho a onoho protivníka zvolíte bojovou taktiku. Někteří se totiž pohybují na zemi, někteří ve vzduchu, umí na čas zmizet, mají štíty, vrhají výbušné granáty atd. To samé platí o závěrečných bojích s bossy, které jsou zábavné, ale občas představují oříšek – ne že by byly příliš těžké, ale někdy jsou až příliš zdlouhavé, nudné a stále dokola se opakující. Z hlediska technického snad lze už jen dodat to, že nové DmC vypadá parádně i graficky. Těšit se můžete na originální svět limbického stavu, vznášející se města, rozpadající se ulice a krásné příběhové finále. Jak už bylo řečeno – sem tam fantazie tvůrcům pravděpodobně ujela a kombinují věci, které k sobě tak úplně nepasují. Ať už jde o zvláštní hudební podkres nebo diskotékové pasáže, kde bojujete s bossy. DmC mimo to, že technicky je prakticky dokonalé, má i velký potenciál pro to, abyste si hru zahráli opakovaně. Proč? V průběhu hraní totiž hodnotí váš styl, přičítá vám body za násobná komba, využívání různých zbraní, ale také třeba čas, počet smrtí a osvobozených duší. To celé pak putuje do světového žebříčku, kde můžete porovnávat a měřit síly s ostatními hráči nového DmC. Příběhová část vám zabere kolem 8 – 10 hodin a samozřejmě záleží na tom, jak pečlivě budete jednotlivé levely procházet a zda budete plnit i vedlejší mise, odměňující vás bonusy, za které můžete vylepšovat vaší postavu a zbraně. Sečteno podtrženo, odpověď na otázku v úvodu této recenze zní: nová hra z Devil May Cry série je technickým skvostem a vzorem pro všechny ostatní hack & slash mlátičky. Všechno funguje skvěle, možná až překvapivě skvěle a navíc se to výborně hraje. Jediné, co by vás mohlo odradit od koupě DmC, je sem tam dub-step v kombinaci s metalem, diskotékové a až příliš barevné pasáže, které jakoby snad měly být reklamou na omamné látky, a pozápadštění série, které vyústilo v proměnu hlavního hrdiny v nagelovaného svalovce (který mluví nevybíravým jazykem a sem tam prohodí nevhodnou sexistickou narážku) v netradiční muziku a vůbec celkové moderní pojetí. Mně osobně všechno se vším korespondovalo, a proto nové DmC hodnotím jako velmi vydařený hack & slash titul, který – pokud máte rádi tento žánr – nesmí chybět ve vaší sbírce.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (16)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
AlbertA-CZ
AlbertA-CZ #Jihlava

za me 9. je to husty a to tak ze komplet. nevsiml jsem si, ze bych se nudil. 8-10h hraci doba? vzdyt to ma dneska skoro kazda hra. nepocitam hry, u kterych se zdvojnasobi cas jen diky tomu, nez dojdes nebo dojedes k ukolu. tady je furt akce, bez cekani. a ze ja na trofeje nejsem, tak tady jsem si musel udelat platinovou, ktera mi trvala 64hodin

wencaCZE

Až budu chtít zánět šlach určitě pořídím [s3]

Lloyd.Irving
Lloyd.Irving #1-2 Sniff

Hodně dobrá pecka. Vtipná, zábavná a hezky vypadající. Tohle by měl být standart.

vewercak
vewercak #MARTYRS

muzete si pustit vlastni hudbu pohoda

razi
razi #Ps4
👎3
👍1

link ok tak utrpení v podobě restartu máme za sebou a ted by se snad mohli konečně pustit do pátýho dílu kterej by sérii měl vrátil na zpět do výšin

sailog
👍2

Pro mne jednoznačně nejlepší díl v sérii. Zpočátku jsem byl také skeptik,ale nakonec to pro mne dopadlo na výbornou! Zbytečně nekomplikovaný příběh,ovládání mi sedlo okamžitě,po grafické stránce nádhera,level design velice nápaditý a přitom zachovává onu gotiku pro tuto sérii typickou a i samotný Dante mi příjde v pohodě. Kdyby takto dopadl každý remake nebo restart sérií tak jsem naprosto spokojen [s14]

Louli
👍3
👎2

8 je super ale u teto hry je to spatny dost spatny minimalne 9

madness
madness #madness
👍1

děkuju za reakce k recenzi![s12]

Louli: spojení "jen 8" už je samo o sobě divný, osmička je přeci skvělá známka, co blázníš? [s14]

ostatní: hudba ve hře je věc vkusu, ona i hra samotná je věc vkusu, a o novým DmC to platí dvojnásob.

LaFemmeSpeedy
LaFemmeSpeedy #Firestarte
👍1

Poslechněte si někdy poslední album skupiny Korn a uslyšíte, jak skvěle může kombinace dubstepu s metalem znít [s11]

PS3Fanboy
PS3Fanboy #Ni no kuni
👍3

"Jediné, co by vás mohlo odradit od koupě DmC, je sem tam dub-step v kombinaci s metalem, diskotékové a až příliš barevné pasáže, které jakoby snad měly být reklamou na omamné látky, a pozápadštění série, které vyústilo v proměnu hlavního hrdiny v nagelovaného svalovce (který mluví nevybíravým jazykem a sem tam prohodí nevhodnou sexistickou narážku) v netradiční muziku a vůbec celkové moderní pojetí."

Tohle přesně je pro mě na novém DmC to nejlepší, naprostá ujetá psychárna. Při hraní jsem i přemyslel, co za drogy vyvojaři při tvorbě hry konzumovaly. link

PS3Fanboy
PS3Fanboy #Ni no kuni
👍1

Suprová gamesa a za mě 9/10. Rozhodně ostudu serii neserii DmC nedělá.

VulcanR
VulcanR #Trogári
👍2
👎2

Demo nebolo najhorsie, taka klasicka jednoducha NT zalezitost s vymakanou prezentaciou. Mozno neskor v zlave, do tych 10 eur to vezmem, teraz ale nevidim dovod preco s tym stracat cas, ked o 3 tyzdne tu mame MGR. [s7][s6]

Louli
👍5
👎1

JEN 8? KONEC SKONCILI JSTE [s1]

sova655
sova655 #gabrda_9
👍2

Až klesne cena.. tak asi pořídím :)

czDante92
czDante92 #PSMR
👍2

Ale toho Danta Viciouse jim stejně neodpustim.

🎥MistrJakub🎥
🎥MistrJakub🎥 #PS VLÁDNE
👍5

Ta hra mě sakra chytla a pro mě má i tato hra snad nejlepší level design co jsem kdy viděl [s7]

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články