DmC Devil May Cry

recenze  16
madness, 3. 2. 2013 20:15
Devil May Cry patří k nejoblíbenějším a nejznámějším herním sériím vůbec. Není tak divu, že poslední pokračování, které nese název DmC Devil May Cry, se stalo velmi sledovanou záležitostí, zvlášť když bylo svěřeno do rukou vývojářů ze studia Ninja Theory, kteří stojí například za výbornou Playstation 3 exkluzivní sekačkou Heavenly Sword a také povedenou multiplatformovkou Enslaved: Odyssey to the West. Otázkou zůstává: byl to dobrý krok od Capcomu - svěřit sérii právě lidem z Ninja Theory, kteří se hru snažili zcela zjevným způsobem přiblížit více západnímu hráčskému publiku? To je jedna z otázek, kterou se pokusím zodpovědět v následující recenzi. Pojďme se ale nejdříve podívat na to, o čem hra samotná vlastně je.

Příběh DmC je prostý. Jakožto hráči se vcítíte do role Danteho, míšence anděla a ďábla, který oplývá řadou nadpřirozených sil a schopností, a spolu se svým bratrem Vergilem a pomocnicí Kat, se kterou se potkáte shodou šťastných a nešťastných náhod, se snažíte svrhnout totalitní režim a zničit úhlavního nepřítele Munduse, který je symbolem režimu zla a ovládá svět prostřednictvím ďábelských sil. Ač to zní jednoduše a prostě, příběh se v nové Devil May Cry hře odvíjí velmi slušně. Prakticky každá mise posune příběhové dění o kus kupředu a jiným směrem, nechybí zvraty, proplétání osudů jednotlivých postav, které jsou navíc velmi dobře napsané a ztvárněné (třeba pomocnice Kat, partnerka hlavní kumpána Lilith, nebo třeba bratrské pouto mezi Vergilem a Dantem), takže si k nim prakticky ihned vytvoříte nějaký vztah, většinou negativní.

To se dá říct i o hlavní postavě celé hry, Dantem, jehož vzezření a chování podnítilo vlnu nevole na straně zarputilých fandů Devil May Cry série. Jak to objektivně zhodnotit? Asi takhle – Ninja Theory je anglické vývojářské studio a není tak divu, že východní duch série střídá ten západní. Vliv západní kultury nebudete pociťovat jen u pojetí hlavní postavy, ale prakticky v celé hře – počínaje příběhem, zpracováním i dalších postav, a konče především herním prostředím a hudbou. Ke škodě to rozhodně není, ale určitá změna od předchozích her ze série to samozřejmě je. Mně osobně se líbila. A moc. Herní svět limba, který se střídá s tím reálným, je zvláštní.

Nejednou se totiž ocitnete na místě, kde budete skákat přes neonové krychle, kolem vás bubnují hlasitostní křivky a do toho hraje muzika ala Rammstein střižená dub-stepem. Těžko si to asi dokážete představit, ale novému DmC a celkovému pojetí a konceptu hry to docela sluší – otázkou zůstává, kolika hráčům se hra právě v těchto pasážích znechutí? Mně osobně ne, ale občas jsem si říkal, že tohle už je prostě moc a ne tak úplně podle mého gusta, natož pak podle gusta zarytých fandů série.

Co se týče žánru, nové DmC je především hack & slash sekačkou a tak vás určitě zajímá, jak se samotná hra hraje. Na to mám úplně jednoduchou odpověď: naprosto skvěle! Už u Enslaved: Odyssey to the West, které jsem já osobně měl možnost okusit, Ninja Theory ukázali, že přesně ví, jak rozložit vyvážit klíčové prvky hry: ovládání, jak vybalancovat obtížnost, počet nepřátel a do toho zakomponovat hned několik možností boje s různými zbraněmi a desítky pohybů na zemi i ve vzduchu.

To všechno dohromady funguje naprosto skvěle a tak nebudete mít sebemenší problém zvládnout i ty nejbrutálnější a nejsložitější komba. Jednoho nepřítele tak můžete například zkosit hned dvěma sečnými zbraněmi – ledovou a ohnivou, několika různými druhy střelných zbraní – pistole, brokovnice a pistole s výbušnými světlicemi a třeba pekelnými rukavicemi. V téhle oblasti nemám hře co vytknout. Arsenál zbraní je široký, komba a boj se ovládá intuitivně a vše je skvěle vyvážené.

Tím se dostávám k další oblasti, a to sice možnost upgradu vaší postavy. V průběhu hry totiž – za každého mrtvého démona, osvobozené lidské duše, bonusové mise v podobě bojování na čas či body nebo v podobě rychlého útěku z demolujícího se města a další – získáváte body, které můžete později využít pro vylepšování vaší postavy a zbraní. To probíhá na speciálních místech (u tzv. Božských soch) k tomu určených, kde můžete rovněž nakupovat předměty pro zvýšení kapacity vašeho zdraví, jakési lékárničky, manu pro ďábelský mód, kdy získáte mnohonásobně vyšší sílu, či orby pro vzkříšení z mrtvých.

V průběhu hry se vám tak otevírají dveře ke zcela novým chvatům, pohybům a také zbraním. To všechno zaručuje unikátní pocit z hraní. Prakticky nikdy nebudete mít pocit, že by byl boj stejný nebo se opakoval – ba naopak, učení se, předměty, kombinace chvatů a zbraní, a vylepšování dodávají na dynamičnosti a nelineárním hraní. Opět se sluší dodat, že systém vylepšování je minimálně stejně tak intuitivní a hráčsky přátelský jako celá hra.

Stejně tak jako se v průběhu hry proměňuje vaše postava, herní styl a zbraně, proměňují se i nepřátelé. Začínáte bojovat s opravdu jednoduchými démony, kteří postupem času nabírají upgradů a představují tak skutečnou výzvu. Za zmínku rozhodně stojí fakt, že démonů je opravdu nepřeberné množství a mnoho z nich zničíte jen určitým způsobem, proto musíte zvažovat, jakou na toho a onoho protivníka zvolíte bojovou taktiku. Někteří se totiž pohybují na zemi, někteří ve vzduchu, umí na čas zmizet, mají štíty, vrhají výbušné granáty atd. To samé platí o závěrečných bojích s bossy, které jsou zábavné, ale občas představují oříšek – ne že by byly příliš těžké, ale někdy jsou až příliš zdlouhavé, nudné a stále dokola se opakující.

Z hlediska technického snad lze už jen dodat to, že nové DmC vypadá parádně i graficky. Těšit se můžete na originální svět limbického stavu, vznášející se města, rozpadající se ulice a krásné příběhové finále. Jak už bylo řečeno – sem tam fantazie tvůrcům pravděpodobně ujela a kombinují věci, které k sobě tak úplně nepasují. Ať už jde o zvláštní hudební podkres nebo diskotékové pasáže, kde bojujete s bossy. DmC mimo to, že technicky je prakticky dokonalé, má i velký potenciál pro to, abyste si hru zahráli opakovaně. Proč? V průběhu hraní totiž hodnotí váš styl, přičítá vám body za násobná komba, využívání různých zbraní, ale také třeba čas, počet smrtí a osvobozených duší. To celé pak putuje do světového žebříčku, kde můžete porovnávat a měřit síly s ostatními hráči nového DmC. Příběhová část vám zabere kolem 8 – 10 hodin a samozřejmě záleží na tom, jak pečlivě budete jednotlivé levely procházet a zda budete plnit i vedlejší mise, odměňující vás bonusy, za které můžete vylepšovat vaší postavu a zbraně.

Sečteno podtrženo, odpověď na otázku v úvodu této recenze zní: nová hra z Devil May Cry série je technickým skvostem a vzorem pro všechny ostatní hack & slash mlátičky. Všechno funguje skvěle, možná až překvapivě skvěle a navíc se to výborně hraje. Jediné, co by vás mohlo odradit od koupě DmC, je sem tam dub-step v kombinaci s metalem, diskotékové a až příliš barevné pasáže, které jakoby snad měly být reklamou na omamné látky, a pozápadštění série, které vyústilo v proměnu hlavního hrdiny v nagelovaného svalovce (který mluví nevybíravým jazykem a sem tam prohodí nevhodnou sexistickou narážku) v netradiční muziku a vůbec celkové moderní pojetí. Mně osobně všechno se vším korespondovalo, a proto nové DmC hodnotím jako velmi vydařený hack & slash titul, který – pokud máte rádi tento žánr – nesmí chybět ve vaší sbírce.

DmC: Devil May Cry

Capcom, Ninja Theory
15. 1. 2013