Konzolista.cz

Dishonored

recenzečtvrtek 18. října 2012Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Dishonored
Jen těžko se popisuje pocit, když se těšíte na hru, která má přinést svěží vánek do trochu stagnujícího videoherního průmyslu. Přesně takto od začátku působil Dishonored od vývojářů z Arkane Studios, kteří nám v minulosti přinesli povedené kousky jako Arx Fatalis a Dark Messiah of Might and Magic. Očekávání jistě stouplo i díky tomu, že jedním očkem na hru dohlížela přímo Bethesda. Za čím vším tento vydavatel stojí, vám jistě nemusíme říkat. Nyní se Dishonored dostal na pulty obchodů, takže se můžeme podívat, jestli se jedná o onu nezapomenutelnou hru, kterou jsme si vysnili, nebo v brzké době zapadne do zapomnění.
Recenzovaná verze: Playstation 3 Pokud na vás něco udělá hned po zapnutí dojem, je tu určitě atmosféra. Město Dunwall sužuje velká morová nákaza, s níž se nedokáže nikdo vypořádat, ani hlavní hrdina Corvo, vracející se z cesty s ne příliš povzbudivou zprávou. Hned na začátku se proto setkává s císařovnou a její dcerou Emily, aby s ní projednal další postup. Jenomže, po pár minutách se vše zvrtne, císařovna je zabita, Emily unesena, a aby toho nebylo málo, vina je hozena právě na Corva. Aby hra neskončila po několika minutách, Corvo se dostane na svobodu za pomoci několika povstalců, kteří vědí, jak se věci mají, no a tak začíná cesta hlavního hrdiny za pomstou a záchranou císařovniny dcery, která ji může nahradit. Ačkoliv příběh na začátku má dobrý náběh, po několika hodinách se z něj vyklube klasické politické klišé, které není ani moc zajímavé, a ačkoliv se vývojáři snažili přidat několik zvratů, vše je dost předvídatelné. Na příběhu se určitě dalo zapracovat a udělat ho zajímavější. Ačkoliv příběh je slabší, určitě mi nevadil tolik, jako mlčenlivost hlavního hrdiny. Ten totiž za celou dobu hry nepromluví, ani v okamžicích, kdy prostě očekáváte z jeho strany nějakou reakci. Vezměme si třeba vraždu císařovny. K ní ihned přiběhnou stráže, Corvo má ruce od krve, ale nevydá ze sebe ani hlásku. Takového blázna by samozřejmě zavřeli všude. Svým mlčením navíc Corvo dost připomíná klasického posluhovače, který poslouchá rozkazy, aniž by přemýšlel, jestli je dobré to, co zrovna dělá. Stane se z něj jen vraždící mašina, s níž je těžké se ztotožnit, takže je vám i prakticky jedno, jaká je jeho minulost nebo jaký bude jeho osud. Hlavní hrdina s duší by hned hru posunul na úplně jinou úroveň, než němý hlupák s nožem v ruce. To bychom měli hned na začátek zápory, nyní se už bude jenom chválit. Vraťme se ještě k městu Dunwall, které svým architektonickým designem převyšuje v současnosti veškerou svoji konkurenci. Vezměte si Londýn sedmnáctého století, kdy se dostával z renesance do industrialismu, a zhruba víte, jak Dunwall vypadá. Do toho jsou v ulicích stráže starající se o pořádek, navíc jim i pomáhají pavoukovité stroje, v nichž jsou usazeni vojáci s daleko těžším kalibrem. Tady je zase vidět inspirace hrou Half-Life a jeho City 17, ostatně za designem Dunwallu stojí stejný herní designér, Viktor Antonov. Design zdejšího světa je prostě a jednoduše skvělý, a má nemalou zásluhu na hutné atmosféře, kterou si Dishonored udržuje až do závěrečných titulek. Jestli by se dal Dishonored charakterizovat jedním slovem, byla by to volnost. Po úvodní půlhodince je jen na vás, jak budete všech devět kapitol plnit. Corvo na začátku sice dostane úkol, většinou spočívající v odstranění nějakého vysoko postaveného zkorumpovaného politika, jak se ale k němu prokoušete, je jen na vás. Navíc genialita Dishonored začíná právě při posledním odstranění cíle, který nemusíte nutně zabít. Je hned několik způsobů, na které můžete během hraní přijít (rád bych řekl něco konkrétného, ale to už by byl až moc velký spoiler). Hlavní úkol v každé kapitole je daný, občas se vám ale naskytne možnost splnit i něco vedlejšího. I když se takový úkol může zdát jako zbytečnost, většinou je s hlavní linkou propojen, takže za splněný vedlejší úkol vám bude třeba řečena lepší cesta, případně se k vám dostane nějaká ta rada, která se bude ve výsledku hodit. Levely navíc nejsou ani náhodou lineární, takže ke splnění úkolu můžete využívat nejen hlavní ulice, ale i kanalizaci, střechy domů nebo postranní uličky či chodby. Jen co možná trochu nabourává levely, jsou nahrávací obrazovky, ale ty většinou trvají jen několik málo vteřin. Dishonored ale není o otevřeném herním světě o velké rozloze, je především o oné volnosti. Dishonored je jednou z těch her, kterou se můžete jen prostřílet, tedy spíše prosekat, ale také můžete všechny stráže obejít, abyste na konci neměli ani jedno zabití. Třetí možností je potichu se plížit a likvidovat jen nezbytné minimum protivníků, aby nespustili alarm. Dishonored by se dal určitě označit za Thiefa nové generace, protože s touto klasikou má mnoho společného. Hlavní hrdina Corvo má pro likvidaci nepřátel základní meč, ale i spoustu dalších hračiček, jako kuš s normálními či uspávacími šipkami, bomby nebo pistoli. Všechny tyto vychytávky se dají ve hře vylepšovat přes jednoduše řešený systém upgradů za nastřádané peníze, takže třeba do pistole si můžete dát větší zásobník, případně vylepšit rychlejší nabíjení či střelbu. Pokud se ale rozhodnete jít na nepřítele přímo, ve většině případů využijete meč. Soubojový systém je zde založen na vykrývání úderů nepřítele a ve správném načasování provést protiútok. Tento systém po celou dobu hry funguje, a jak hra staví před vás silnější protivníky, jsou souboje čím dál napínavější. Zatím z popisu Corvo vypadá jako klasický zabiják, ovšem hned na začátku dostane i několik doslova nadpřirozených schopností. Ty jsou pro postup rovněž velmi důležité, nejvíc jsem využíval rychlý přesun/teleportaci mezi překážkami, ale hojně jsem využíval i možnost vypustit na nepřátele smečku nakažených krys, která je nejdříve zabila a poté i ohlodala až na kost. Skvělá schopnost je i vize, která vám umožní vidět nepřátele za zdí, ale najde se i několik schopností, které jsem za celou hru nevyužil, třeba možnost porazit nepřítele pomocí větru. Asi se nehodily zrovna do mého herního stylu, ale v tom je ono kouzlo Dishonored, že můžete využívat a dělat si to, co chcete, a třeba na druhé zahrání zkoušet jiný postup s dalšími schopnostmi. Umělá inteligence nepřátel je docela rozporuplná. Na jednu stranu stačí jedna nepozornost, aby vás zmerčili, spustili alarm a tím vám solidně zatopili. Na druhou stranu se přímo v boji nechovají zrovna inteligentně, takže spíše běhají v zástupu jako ovce na porážku. Na taktiku, kdy vás třeba obklíčí, musíte bohužel zapomenout. Také můžete počítat s jejich maximálním dohledem na pár metrů, takže když zabijete jejich kolegu na opačné straně místnosti nebo chodby, z klidu je to rozhodně nevyvede. Protože Dishonored můžete hrát prakticky, jak se vám zachce, je hrozně těžké odhadovat výslednou herní dobu. Pokud si dáte nejlehčí obtížnost, věřím, že se hrou dá prosekat za nějakých pět až šest hodin. Nejlepší je ale pochopitelně zvolit střední obtížnost a výše, protože budete nuceni daleko více taktizovat a rozmýšlet se, jestli je dobrý nápad rozpoutat šarvátku nebo nepřítele obejít. Protože si vždy můžete zvolit jinou cestu, má Dishonored velmi slušnou znovuhratelnost, takže se do Dunwallu budete zcela jistě vracet i po prvním dohrání. Třeba i kvůli skrytým runám po levelech, za které si vylepšujete schopnosti hlavního hrdiny. Tyto bonusy jsou ostatně jedním z důvodů vždy celý level prozkoumat a splnit všechny vedlejší úkoly. Hodnotit Dishonored po vizuální stránce je dost těžké, protože grafika je stylizovaná, přesto si nejde nevšimnout až moc textur v nízkém rozlišení. Hlavně exteriéry nevypadají nijak vábně, interiéry i postavy jsou na tom o něco lépe. Alespoň framerate je po většinu hry stabilní, a vlastně si ani nevzpomínám, že by mi někdy klesnul, abych to poznal. Co ovšem mohu zaručeně pochválit, je velmi dobrý soundtrack podkreslující zdejší ponurý svět, navíc se stará sám o sobě o velmi dobrou atmosféru. Na dobré úrovni je i ozvučení a dabing většiny postav. Ještě se sluší dodat, že Dishonored je jedna z mála konzolových her, která vychází s českými titulky. Překlad se povedl na jedničku a jenom těžko byste v něm nacházeli nějakou viditelnější chybu. Více her v češtině Cenego! Dishonored nabízí propracovaný a promyšlený svět, v němž je na vás, jestli půjdete akční cestou plnou krve, nebo cestou schovávaní se před nepřáteli, abyste je mohli následně obejít. Protože je tu hodně cest, jak se dostat k cíly, má Dishonored i velmi dobrou znovuhratelnost, takže zábava po jednom dohrání rozhodně nekončí. Co ovšem hru táhne z podstavců pro vítěze, je slabší příběh, nemožnost se ztotožnit s hlavním hrdinou, kulhající umělá inteligence a poněkud chudší vizuální zpracování. Vývojáři z Arkane Studios na sebe přesto mohou být pyšní, jestli se ale bude na Dishonored vzpomínat i za rok, to se teprve uvidí. Hru Dishonored poskytl na recenzi herní obchod GameLeader
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (39)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
filom3n
filom3n #Grip

Dishonored je po dlouhy dobe druha hra (Thief bylo prvni prekvapeni) kterou jsem si ted zahral a byl jsem unesenej vsim, celym svetem, vic takovych her. Stejne jak jsem byl prekvapenej u Syndicate jak mne sklamala tak od DSHNRD a THIEF jsem necekal nic a byl jsem moc prekvapenej. Super hra.

MGFrost
👍1

Jako za mě musím říci že DISHONORED je konečně pořádná hra která se mi dostala pod kůži. Jediné co mi vadí je její délka ale znovuhratelnost ma paradni. Momentálně jsem to už dohrál 3 krát a pokaždé jinak a neustále objevuji nové cesty a dokonce i umístění cílů se mění.

Dawson_CZ
Dawson_CZ #P S 3

Kdyby někoho zajímal alternativní podhled ;). link

Free
👍1

Tak jsem hru dohrál a musím říct, že se mi to dost líbilo. Hodně mě to připomnělo Bioshock. Je pravda, že Corvo by byl o to víc zajímavější, kdyby uměl mluvit, ale že by to byla velká chyba to si nemyslím. Přece jen je opravdu spousta her, kde hrdina nemluví a přesto je všichni hrajeme. Město na vás dýchá neskutečnou steampunkovou atmosférou. Kdybych do toho mohl trochu kecat, tak bych do hry vložil víc dialogů a interakcí s npc postavami či aspoň víc unikátních npc. Každopádně bych si přál další díl pro Dishonored. Nové schopnosti, stejné možnosti v přístupu, jakou cestu použiju abych se dostal k cíli. Nějaké speciální úkoly typu infiltrace, krádež, získání informací v utajení. Jinak mě ještě napadá větší město, víc míst, které můžeme navštivit atd. Zatraceně jsem se nějak rozepsal - hold je vidět, že mě už dlouho nezaujala hra natolik abych chtěl hned druhý díl a pomalu už autorům kecal do vývoje [s6]

Till
Till #Ponies
👍7

absolutně nechápu, proč se v recenzi o Dishonored propírá RE6 ? cocoflowa zase chce bejt zajímavej nebo co ? básní o RE6 a co vím, tak ho doma ani nemá! diskuze má bejt ke hře a recenzi a ne se sem vesrat a kazit jiným hru ( která je boží ) kecama o tom, jakej to je hnus, aniž by to člověk hrál!!!

Korpor
Korpor #Crazy
👍2

paráda i bych oželil že nebude další díl ani DLC ale prosím limitku ... neco jako Kilzone limited s helmou Hellgasta ale s maskou :.. myslim ze replika masky je asi jen můj bláhový sen

PS3Fanboy
PS3Fanboy #Ni no kuni
👍1

link Tak doufam že dobré prodeje vydrží a budeme mít novou kvalitní herní serii.

Moments hunter
👍3
👎3

Spravedlivá recenze. Zbytečná diskuze.

EMILE
EMILE #MGS5:TPP
👍2

Coco můžeš mi vysvětlit proč píšeš do článku,kterej tě absolutně nezajímá a jenom tu bleješ ho*na?Taky jsem nepochopil proč sem se*eš RE6,ale to je jedno.Na hru se velmi těším a k vánocům určitě pořídím[s12]

Styxx
Styxx #LikeABoss!
👍2

eeeee: Ufff... tak to bych se z toho zmrcal. Já sice hraju stealth způsobem, ale moc se s tím nesejřím a když mi někdo stojí v cestě, tak ne moc dlouho.

Ale jako hustý, no. Věřím, že takhle ti hra vydrží asi na dlouho =)

eeeee
eeeee #můj názor
👍3

Styx: hraju na nejvyssi obtiznost a bez zabijeni a nepozorovan, nultou misi jsem hral dvakrat, protoze na poprve mi to napsalo, ze nekdo umrel i kdyz jsem nikoho nezabil, v prvni misi zkoumam okolo, velmi me bavi pouzivat srdce a nechavam si od nej vykladat o lidech a tak. Zkoumal jsem, jak odstranit bandu obtezujici babi, aby me nezahledli a tak. Kdyz hru a prostredi zkoumas, obcas neco nekolikrat zopakujes, tak cas utika jako voda.

Waldemard
Waldemard #ManOfFaith
👍5

Tak hru hraju od pátku a ještě jsem ji ani nestihl dohrát.. od hry jsem dostal přesně to co jsem očekával je z toho hodně cejtit Bioshock za čož jsem moc rád.. pro milovníky právě Bioshocku naprostá povinnost!

helbik
👍6

cocoflowa: je zrovna dost příhodné, že vyzdvihuješ kvality RE6 právě pod recenzí hry jako je DISHONORED, jelikož právě porovnání DISHONERED vs. RE6 jasně dokazuje v čem je DISHONORED tak výjimečný oproti konkurenci.

Hrál jsem DEMO RE6 a nestačil jsem se divit tomu, jak ze mě chtějí autoři hry neustále dělat kreténa a nedávají mi jiné možnosti jak dané situace řešit!

Jeden příklad za všechny: Musím projít místností, kde jsou dva bezpečnostní rámy – vzhledem ktomu že moje postava je ozbrojená tak vím, že při průchodu b.rámem spustím poplach a přilákám tím zombíky.(to je snad každému jasný![s6])Vím to já (hráč) a každopádně by to měla vědět i postava, za kterou hraju, koneckonců se zombíka bojuje už několik let![s8]

Nicméně autoři hry to neví anebo si myslí, že hráč je úplnej debil, který si to nedokáže včas uvědomit a jako retardovanej kretén jim na tuhletu „léčku“[s8] skočí a udělá přesně to, co po něm chtěj. To že to popírá jakoukoliv logiku a historii, vývoj postavy (v rámci série)je prostě nezajímá[s8]. A přitom tam stačilo dát jen jednu jedinou možnost navíc jak se b.rámům vyhnout (například přeskočit ten malej stoleček co stojí hned vedle).

Proto je DISHONORED kde Corvo dokáže jednoduše přelézat normální překážky a dává tak hráčům mnoho možností, jak danou situaci řešit, (a nejen slepě následovat autorovy vůlí) mnohem lepší hra.

Naproti tomu RE6 kvůli tomu aby se zalíbila novým hráčům,(mnohem víc AKCE!!! Pro všechny[s15]) tak svojí kvalitou sklouzla do průměrné či spíše podprůměrné kategorie her. Snad tam nestáhne i celou sérii her RESIDENT EVIL[s13].

Styxx
Styxx #LikeABoss!

eeeee: 10 hodin v první misi? To už ale jen chodíš po tom městečku, respektive čtvrti, a otvíráš všechny okna a dveře a zabíjíš krysy, ne?

eeeee
eeeee #můj názor
👍3

razi: ja po deseti hodinach hrani jsem porad jeste v prvni misi (prvni zadani vrazdy). Zalezi proste na pristupu ke hre.

eeeee
eeeee #můj názor
👍1

Predator: rika se tomu zpetna vazba a ta je dulezita pro fungovani vetsiny systemu. Je to stejne, jako bych ti rekl, aby ses drzel vlastni rady a ty komentare necetl, kdyz se ti nelibi.

razi
razi #Ps4
👍3

Tak mám první kolo taky za sebou, projel jsem to celý tiše a čas jsem měl kolem 14 hodin, na hard a to mám všechny runy i amulety a i jsem se snažil plnit všechny vedlejšáky, takže výkřiky o více jak 20 hodinách mno nevim :) Jinak i já se nemohu plně ztotožnit s hlavním hrdinou. Neřekne nic (dobře aspoň zařve :D ) a vzhled je tam ukázán snad jen jednou. Celý podání příběhu mi je proti srsti, krom nemluvněte je příběh vyprávěnej ingame rozhovorama, takže žádná cutscéna prostě nic a to nemám rád, je to takový chudý.. Ale to už je spíš čistě subjektivní názor a nemělo by se to považovat za mínus hry, někomu to může takhle vyhovovat. A co si budeme povídat, grafika na tom není opravdu nejlíp, jasně má svůj nezaměnitelnej styl ale jinak celková úroveň není moc vysoká, teda nevim jak je na tom pc, jedu to na ps3 a tam textury jsou hodně chabý. Hratelnosti se nedá vytknout nic, koho bavil Deus Ex, bude tu jako doma. A hodnocení.. mno bud lepší 8/10 nebo horší 9 a to jen o vlásek, uvidim časem jak hra vyzraje. Ale na Deus Ex to nemá ani náhodou :)

Pokud bude pokračování, tak to chce víc schopností a víc cílů, to by mi klidně takhle stačilo :) ale spíš až na ps4, ať tam je vidět ten pokrok v grafice

Kostej-cz
Kostej-cz #HORIZON
👍5

byl bych rad aby AC3 a Dishonored meli v cechach a na slovensku vysoke prodeje,treba to trochu pomuze aby bylo vice her cesky, jinak je super ze si tyhle dve skvele hry sou v cz [s16]

DoomedVítek
👍2

PredatorKRcz: Já jsem jen upozornil na to že má několikrát špatně napsané jméno hlavní postavy aby si to mohl opravit, tak se laskavě uklidni.

Kachlo: super :) jj ve hře jsem na toho taky moc nenarazil, ale třeba něco ve stylu: "K otevření dveří klíč needed" jsem už párkrát viděl ale to bez problému odpouštím, protože to jsem viděl už i v jiných hrách s CZ titulky :)

Kachlo
Kachlo #BOSS
👍11

LaFemmeSpeedy: To, že je recenze kolikrát později není naše vina, protože si ani nedokážeš představit, co vše podstupujeme, aby hra na recenzi vůbec došla. Ano, mohli bychom vzít PC verzi a mít ji dříve, ale měla by taková recenze smysl na konzolovém portálu? Je také otázka, jestli mít recenzi dříve, hodnotit vysokou známkou a do toho napsat, že jsem polovinu věcí nemohl vyzkoušet, protože nešel online, jako se to běžně děje. To mi přijde horší, než mít recenzi o pár dnů později. A že není recenze originální? Jinou recenzi na Dishonored jsem nečetl, popsal jsem jen to, co jsem viděl u sebe na obrazovce. Že recenze popisují většinou stejné věci u stejné hry, to se občas stává.

eeeee: Fakt, že hlavní hrdina nemluví mi vadí u všech her. Skyrim jsem nehrál, takže nevím, ale u Dishonored hlavní hrdina působí jako v Crysis 2, kde mě to také vadilo. A to s tím City 17, asi to je tím, že to Bethesda zmiňovala docela často, bylo to v tiskových zprávách, prezentacích a tak dál. Proto jsem si na to vzpomněl a dal do recenze.

DoomedVítek: Se jménem se omlouvám, opraveno. Menu jsem moc neprojížděl, ale přímo ve hře by měly být ok titulky.

Predator
👍3
👎1

Já zase nechápu tady ty inteligenty kteří haní admina ,jak to napsal ,jak je to okopírované atd. Tak co sem kuva lezete. Lezte si jinam a nebo pište vy inteligenti sami recenze třeba budou tak užasné až budou ůplně k ničemu.[s2]

Kostej-cz
Kostej-cz #HORIZON
👍2

bezte do riti s RE6 , tuhle hru si za cas koupim,uz jen vkuli te cestine,ale bohuzel az po AC3 ten ma u me prednost ......

LaFemmeSpeedy
LaFemmeSpeedy #Firestarte
👍3

Tahle recenze má několik nej - NEJpozději vydaná, NEJneoriginálnější a NEJvíc gramatickej chyb, je to tak pokaždý, když vyjde nová hra, tak recenze tady vyjde po tejdnu a je to v podstatě výtah ze všech recenzí na ostatních webech, informační hodnota tedy nulová [s8]

DoomedVítek
👍3

Admin: postava se nejmenuje Convo ale Corvo:)

Co mně pobavilo tak že cenega evidentně skopírovala pc titulky a moc je neupravila. Protože jsem v nastavení narazil na popisek u ovládání že mám najet na něco myší a změní se mi kurzor nebo tak něják podobně to bylo napsaný(hráno na X360 :D

DoomedVítek
👍2

Zatím mám rozehráno, ale už teď můžu říct že je to výborná a nejen vizuálně zajímavá hra, ale pokud si člověk chce v klidu zahrát tak si musí udělat půl dne čas pokud neni speedruner a chce si hru užít :)

Shelby GT500
👍3

Tak za mě 9/10 od hry sem moc nečekal a ani se na ní nějak netěšil ale mám teď čas než mi výjdou nejočekávanější hry. Tak že sem vyzkoušel, dohrál a sem naprosto spokojen málo nových titulů mě za poslendí dobu takhle překvapilo[s14]A když to srovnám s tady zmiňovaným RE6 který hodnotím na 6/10 protože se starýma dílam to nemá nic společnýho a když to beru jako akční hru na kterou si to hraje tak kromě grafiky mě to taky vůbec neoslovilo znám spoustu akčních her co sou o dost lepší. Tak že Dishonored vřele doporučuju[s14]

Styxx
Styxx #LikeABoss!
👍2

Osobně jsem ze hry nespadnul přímo ze židle, ale na 9/10 to u mě dosáhne. Hra je skvělá, zábavná a líbí se mi i grafický zpracování (hraju na PC). Je bezva, jak je postup hrou ovlivněn tím, jak hrajete, je to snad poprvý, co mě u nějaký hry rozzlobilo to, jak jsem ji hrál, ze začátku jsem zabíjel všechno, od čeho mi hrozilo nebezpečí a přemnožený krysy a weepeři mi teď nedaj spát, čímž se dostanu dál a to k atmosféře, která hřa taky nechybí.

hippus13
hippus13 #The ZomBee

Oplan..v tom případě se těšim ještě víc [s16] asi to na PC přestanu hrát abych se nepřipravil o herní zážitek...

hippus13
hippus13 #The ZomBee
👍5

Hraju to na PC a suprově se bavim jeto hodně dobrá a originální hra.Příští měsíc si to koupim na PS3 je super že je to s českýma titulema to se musí podpořit.

eeeee
eeeee #můj názor
👍1

pavlicek: tady to vsichni chvali, plije na to akorat cocoflowa, ktery je fanousek linearnich koridorovek a jak mi napsal do posty, chtel se aspon jednou chovat jako trouba. Nevim zda je vhodne se nechat jim ovlivnit, tedy pokud taky nejsi ortodoxni vyznavac linearnich koridorovek, to by ti dishonored pak take opravdu nesedl.

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články