Dead Space 3 - DLC Awakened

Martin Šmíd, 13. 3. 2013 20:30
Když vycházela akční hra Dead Space 3, vývojáři ze studia Visceral Games hned slíbili příběhové rozšíření Awakened. V oznámení nám naslibovali hodně temnou část s novými nepřáteli. Zvláště, když se Dead Space 3 povedl a nabídl nejen povedenou akci, ale i řadu děsivých momentů, nemohli jsme se na rozšíření netěšit. Tento týden rozšíření Awakened doputovalo na Playstation Store za 270,-Kč a na Xbox LIVE Marketplace za 800 MS bodů, takže se můžeme podívat, jestli se za něj vyplatí utratit našetřené peníze.

Rozšíření Awakened spustíte ve speciální kolonce v hlavním menu se stahovatelným obsahem. Aniž bych nějak spoileroval konec Dead Space 3, rozšíření se odehrává až po něm. Do akce se vrací Isaac Clarke i jeho kolega do kooperace John Carver, nacházejí se na planetě Tau Volantis, tedy alespoň na tom, co z ní zbylo, přičemž se z ní chtějí dostat zpět na Zemi. Ihned na začátku je jasně vidět, že Isaac Clarke i jeho kolega mají velké halucinace, které se poté táhnou celým rozšířením, takže pomalu přicházejí o poslední zbytky zdravého rozumu. Více ani vědět nemusíte, protože Awakened má přinést hlavně porci staronových levelů, než nějaký duchaplný příběh, který rozšíří původní hru. I když i asi za to málo budou fanoušci rádi, ostatně je to další část do Dead Space skládačky, ačkoliv nijak zvláště povedená. Možná ten konec, který trochu poukazuje, o čem by mohl být případný čtvrtý díl, stojí za vidění.

Než se začnu věnovat přímo obsahu, musím zmínit jeden velmi podstatný nedostatek, který mi vadil nejvíce, a asi nebudu sám. Celý Awakened má tři kapitoly, které jsem dokázal na obtížnost Normal projít za zhruba hodinu, a to jsem se ještě kolikrát coural, protože jsem chtěl vše vysbírat a projít. Zhruba další půlhodinu jsem strávil úpravou zbraní, ale tento čas do výsledku nepočítám. Délka je tak rozhodně největším mínusem, navíc když uvážíte, kolik tento dodatek stojí. Něco málo přes hodinu za 270,-Kč? Opravdu EA?

Vývojáři před vydáním slibovali nejtemnější kapitolu celé série. I když prostředím se snaží navozovat hororovou atmosféru, vypůjčují si k tomu i některé situace z jiných hororových her či filmů, hlavně inspirace Silent Hillem je patrná, ne vždy se to povede. Občas si sice budete připadat jako v hororu a některé momenty jsou děsivé, ale těch je ve výsledku jen pár. Jediné, co stojí za zmínku a stará se o jednu z hlavních novinek tohoto rozšíření, jsou zmíněné halucinace. Kolikrát se mi za hraní stalo, že hlavní hrdina dostal halucinaci a najednou se před ním objevilo hned několik potvor, s nimiž jsem se musel vypořádat. Jaké ale pak bylo překvapení, že vše byl jen výplod jeho fantazie a nic nebylo skutečné. Na začátku samozřejmě budete střílet do všeho, co se před vámi objeví, ale později jsou tyto halucinace hodně předvídatelné, takže stačí vystřelit pár nábojů, aby duch zmizel. Občas halucinace přenesou hlavního hrdinu do speciální arény pokryté kostmi, v níž ho ale nečeká nic jiného, než střety s vlnami nepřátel. O zábavě to moc není, o atmosféře také ne, tak o čem? Vaření z vody, aby se natáhla herní doba o další minuty.

Během hraní potkáte staré známé potvory, ale časem se ukážou i nějaké ty nové zmutované kousky z řad Necromorphů, včetně hlavního záporáka, který sem zřejmě zabloudil, když hledal cestu do Silent Hillu. Je rozhodně dobře, že ačkoliv se nacházíte v prostředí původní hry, objeví se sem tam nějaká ta nová zrůda k rozstřílení, na kterou můžete použít i několik nových vylepšení pro zbraně. Zhruba první polovina hry se odehrává na nehostinné planetě Tau Volantis, na níž projdete několik bunkrů viděných v původní hře. Druhá polovina dodatku je poté o běhání po temné vesmírné základně Terra Nova pokryté krví a svíčkami, na kterou se vám podaří dostat. Co se lokací týče, asi v ničem nepřekvapí, vývojáři jen recyklují už jednou použité s drobnými úpravami, což je docela škoda. Najednou jsou jejich slova o tom, jak na rozšíření pracovali delší dobu, jen pěknými PR řečičkami, kterými chtěli nakrmit své fanoušky, realita je ovšem úplně jiná.

Asi nemá cenu rozepisovat, jak je na tom rozšíření Awakened po technické stránce. Vizuální prezentace je stejná, jako v původní hře, jen je možná dobré doplnit, že jsem žádné problémy technického rázu neměl. Vše běželo velmi dobře, plynule, takže ani framerate neklesal. Samozřejmě tu je možnost si celé rozšíření dát ve dvou, ale s tím tak nějak asi každý počítá, zvláště když se vrací oba protagonisté.

Těžko říci, co přesně vývojáři s rozšířením Awakened zamýšleli. Pokud s ním chtěli potěšit fanoušky, jsem přesvědčen, že je akorát zklamou. Dodatek totiž selhává jak po stránce hratelnosti, atmosféry, tak hlavně ve své délce. Ačkoliv původní Dead Space 3 mám rád, před nákupem tohoto rozšíření musím důrazně varovat. Radši si počkejte na nějakou slevovou akci, a kupte DLC poté. Nepřináší nic, kvůli čemu byste ho museli kupovat hned.

Dead Space 3 - DLC Awakened

EA Games, Visceral Games
13. 3. 2013