Dead Nation: Apocalypse Edition
Když se podíváme na všechny zombie hry, spojuje je jedna věc. A to ta, jak vůbec se stalo to, že se po světě prochází hladové mrtvoly různých tvarů i velkostí, které měly na věčné časy hnít hluboko pod zemí. I v Dead Nation za vše může záhadný virus, které zlikvidoval téměř celé lidstvo. Jen skupinky přeživších se snaží přežít, a proto bojují každý den o svůj život, který je neustále ohrožován. Mezi přeživší patří i hlavní dva hrdinové - Jack McReady a Scarlett Black, kteří jsou shodou okolností proti záhadnému zombie viru imunní, takže se nemusí bát nějakého toho ošklivého kousance. Kdo by to jen řekl, že? Ať už si vyberete jakéhokoliv hrdinu, jejich cílem je najít další přeživší a zásoby, a samozřejmě se vyhnout hladové smrti, která číhá na každém rohu. Příběh jednoduchý, ale dobře napsaný, vyprávěný skrze pěkné kreslené filmečky, určitě neurazí.
Pokud jste hráli třeba Super Stardust nebo Resogun od Housemarque, tak budete v Dead Nation jako doma, protože se podobně ovládá. Levou analogovou páčkou chodíte, zatímco zaměřujete tou pravou. Střílíte pak R1 a dalšími tlačítky provádíte nějaké ty další úkony. Ovládání je tak v Dead Nation hodně jednoduché a prakticky po několika minutách se vám dostane do rukou. Dokonce je tak intuitivní, že se po čase naučíte snadno rozdávat headshooty, čímž dosáhnete efektivní a hlavně rychlé zneškodnění protivníka/protivníků. Protože ovládání bylo vyladěné už v PlayStation 3 verzi, vývojáři na něj v tomto remaku vůbec nesáhli. Alespoň tedy do rozvržení. Nově ovšem přidali konfigurovatelná tlačítka pro rychlý výměr, což se hodí především v těch největších vřavách nebo přidaných režimech. Možnosti ovladače Dualshock 4 jsou využity jen během přepínání zbraní, kdy přes mikrofon vám bude vždy řečeno, jakou zbraň držíte v ruce. Toto mluvení je hodně podobné tomu, jako v nedávném Resogunu, na hraní jako takové ale vliv nemá.
Z předchozích řádek jste tak mohli vyčíst, že Dead Nation je pouze čisto čistou střílečkou, kde budete střílet hordy oživlých mrtvých. Celkově na vás čeká deset zhruba půlhodinových kapitol s rozmanitými úrovněmi (lesy, městské čtvrti, mosty nebo hřbitov), kde budete muset postřílet tisíce zombíků. Cesta není jednoduchá, protože vám ji budou lemovat jak klasičtí pěšáci, kteří se zmůžou jen na plíživý tah na vaše čerstvé maso, tak narazíte na silnější protivníky, kteří by v klidu zapadli i do série Silent Hill nebo Resident Evil. Druhů zombií je opravdu hodně, každý druh se liší nejen útoky, ale i pohybem, takže je nutné se jim vždy přizpůsobit.
Obtížnost je nastavena celkem přijatelně, přičemž se pomalinku zvyšuje postupem hrou. Pokud tak nebudete naprosto leví, tak procházka na druhou obtížnosti nebude nic moc náročného. Jsou sice pasáže, které nedáte s prstem v nose (památná a hodně ovladač ničící je úroveň na hřbitově), kde se musíte o něco více snažit, ale jinak je obtížnost nastavena celkem rozumě a nikde se mi nestalo, že by hra začala obtížností frustrovat. Pro náročnější hráče tu je pak několik dalších obtížností, a můžete pochopitelně vyzkoušet i novinku v podobě režimu Broadcast+, v němž diváci vašeho streamu budou ovlivňovat hraní v určitých místech za pomocí příkazů #A nebo #B, třeba respawnem zombií, ale také mohou pomoci darováním lékárničky nebo snižovat obtížnost. Nebyl jsem si jist, jak může být tento režim zábavný, ale musím říci, že jsem byl mile překvapen. Broadcast+ doporučuji alespoň vyzkoušet, protože já se bavil, a pokud diváci nelhali, bavili se také. Režim tedy funguje, a jsem docela zvědav, jak bude možné tuto funkci interaktivního streamu dále využít.
Abyste měli proti všelijaké té havěti nějakou šanci, budou z každého mrtvého zombíka, případně truhel a za další akce, vypadávat peníze, za které si budete během hry kupovat nejrůznější zbraně. Na začátku jistě potěší puška s nekonečnem nábojů, ten je ale na silnější protivníky hodně slabý. Proto se tak peníze budou hodit na nákup brokovnice, UZI samopalu, plamenometu, elektrické pulzní pušky a také raketometu. Jak vidíte, zbraní je docela dost. Každopádně každou si můžete za peníze vylepšovat a udělat z ní ještě o něco účinnější kousek, hlavně na silnější protivníky. Bohužel peněz není nikdy dost, takže nepočítejte, že se vám podaří vše vylepšit během průchodu hrou. Aby vás vývojáři nějak donutili k pořádnému průzkumu hry, tak po levelech poschovávali velké truhly s penězi, ale i speciálním brněním, kterým si můžete vylepšovat svoji zbroj.
Takováto jatka jsou jako dělaná pro kooperativní režim, který samozřejmě v Dead Nation nechybí, přičemž si ho můžete užít ve dvou na jedné konzoli nebo online. Kooperativní režim je opravdu zábavný, zřejmě je tou lepší volbou, jak si Dead Nation užít. Během testování jsem nenarazil ani na PlayStationu 4 na žádný problém s lagováním, jen co mi možná vadilo, je ono omezení jen na dva hráče. Pokud by hra podporovala alespoň čtyři hráče, bylo by to rozhodně plus. Chápu na druhou stranu, že hra byla původně navržena pro dva, takže by případné rozšíření na čtyři vyžadovalo větší zásah ze strany vývojářů. Třeba se ale dočkáme ve druhém dílu, na kterém v současnosti vývojáři z Housemarque pravděpodobně pracují. Dead Nation: Apocalypse Edition je zřejmě jen menší předkrm, který má hráče navnadit na následující měsíce.
Velkou devízou Dead Nation je znovuhratelnost, která je opravdu vysoká. Vývojáři ji zde navíc ještě podpořili novinkou Mementos. Jak hrajete, tak můžete levely více prozkoumávat a nacházet speciální truhly, přičemž občas dostanete speciální vtipnou zprávu od ostatních lidí, kteří se v apokalypse nacházejí. Všechny sesbírané zprávy si pak můžete snadno přehrát v menu. Jednoduché, ale jistě potěšující. Skvělou informací pak určitě je, že v základu je i rozšíření Road to Devastation. To do hry přidává dva nové herní režimy Arcade a Endless, které mají zcela nové originální lokace. V Arcade musíte projít novou kapitolu 6x, přičemž pokaždé se na vás hrnou silnější nepřátelé. Vzhledem k tomu, že si můžete volit cestičky, kterými se vydat, a že jich je dost, jen tak se ona jedna nová kapitola neohraje. V Endless hrajete tu samou kapitolu, ale máte jen jeden život a můžete ji hrát donekonečna, dokud nezemřete. Novinkou v Apocalypse Edition je Challenges, v nichž můžete kamarádům posílat výzvy se svým skórem, aby ho následně překonali.
Dead Nation: Apocalypse Edition podporuje i druhou obrazovku skrze PlayStation App nebo kapesní konzoli PlayStation Vita. Nečekejte ale něco propracovanějšího, co by nějak hratelnost posouvalo. Během hraní se vám na druhé obrazovce zobrazují statistiky v reálném čase. Zajímavější je možnost nakupování přes druhou obrazovku, ale je otázkou, kdo tuto funkci využije.
Ačkoliv byl Dead Nation menší stahovatelnou hrou, nemusel se vůbec stydět za svoje vizuální zpracování. Vývojářům se podařilo dosáhnout velmi detailních levelů s pěknými texturami ve vysokém rozlišení a navíc do nich dát desítky a možná i více zombií. Apocalypse Edition proto nepřináší nějaký dramatický skok, to ani nebylo třeba. Samozřejmě, vše je nyní daleko vyhlazenější, což je dáno především rozlišením 1080p, vývojáři přidali i několik nových efektů, ale to je vše. Daleko důležitější je dle mého názoru framerate, který v původní verzi na PlayStationu 3 občas klesal, když už se toho dělo na obrazovce opravdu hodně. Naštěstí PlayStation 4 má dostatek výkonu, aby si s hrou poradil, proto je nyní vše zamknuto na 30fps. Snímky nyní neklesají ani v těch největších řežbách, takže tady je maximální spokojenost. Jediné, s čím nejsem u hry spokojen, jsou občasné pády v menu nebo při načítání nové epizody. Je ale možné, že šlo jen o chybu v mé review verzi.
Už na PlayStationu 3 byl Dead Nation velmi dobrou akční hrou, u které se daly prosedět dlouhé hodiny. Apocalypse edice ji ovšem vylepšuje o několik pěkných novinek, které ji posouvají ještě o stupínek výše. Každého fanouška určitě potěší i datadisk Road to Devastation, který je nyní v základu. Z Dead Nation: Apocalypse Edition budou nadšeni nejen hráči, kteří původní hru nehráli, ale i její velcí fanoušci, kteří ji díky tomuto vydání budou moci hrát i v následujících letech.
Komentáře