Konzolista.cz

Daikatana

recenzeúterý 4. srpna 2009Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Daikatana
John Romero měl sen. Udělat akční hru, která se nesmazatelně zapíše do dějin videoher. Opustil tak známou vývojářskou firmu id Software a založil si vlastní, kterou pojmenoval ION Storm. Nabral do ní talentované vývojáře, kteří si licencovali engine Quake 2 a začali na něm stavět hru, která se měla stát největší událostí herního průmyslu. Jenomže se stala chyba. John Romero se během vývoje zmohl jen na rozhazování peněz vydavatele EIDOS a po několika letech vypustil na trh hru, která se opravdu zapsala do historie. Byl to totiž propadák největšího kalibru, který málem položil tolik známý EIDOS. Když se na to zpětně nyní podíváme, tak můžeme říci, že právě u Daikatany začaly problémy EIDOSU, které zapříčinily prodej do rukou Square Enixu.

Daikatana měla stavět na propracovaném příběhu, který hráče vtáhne do hry jak nikdy předtím. Jenomže Romero provázání příběhu do hry nezvládl, a tak je příběh velmi lehce nastíněn v přítomných animacích, přičemž je velmi prostý. Hlavní úkol je od začátku daný, musíte najít mocný meč Daikatana a porazit hlavního bosse Mishima. Příběh tak není chloubou hry, jak nám Romero před vydáním sliboval. Celá Daikatana je rozdělena do čtyř časových pásem, které postupně musel hráč projít. Nejprve jsme se podívali do Japonska ve 25. století. Tato první epizoda dost hráčů znechutila svým odpuzujícím level designem, hloupými protivníky a otřesným zpracováním natolik, že ji ani nedohráli a raději se začali věnovat jiné hře. 

Tím tak přišli o celkem zajímavou druhou epizodu, která se odehrávala v antickém Řecku. Tato epizoda přinesla zajímavé protivníky, jako jsou obří pavouci, monstra z řeckých bájí a kostlivce. Level design se rovněž zlepšil a zde jsme si také poprvé vyzkoušeli kooperaci s PC ovládanými partnery. Vzestupnou tendenci v kvalitě levelů potvrdila i třetí epizoda, která hráče zavedla do středověkého Norska. Zasněžené krajiny vypadaly velmi povedeně, přičemž jsme občas museli vyřešit nějak ten logický problém. Čtvrtá epizoda se odehrávala v současnosti v San Franciscu, přičemž velmi připomínala Matrix. Bohužel ani celkem povedená druhá půlka hry nezabránila tomu, aby se z hraní stala celkem nudná záležitost.

Daikatana měla stavět především na propracované kooperativní hře mezi samotným hráčem a dvěma spolubojovníky, kteří se během hry k vám přidali. Bohužel v té době zřejmě ještě nebyla AI tak vyspělá jako dnes, ale i tak musíme vývojáře podezřívat, že si s AI moc práce nedali. Spolubojovníci totiž běhali po mapě jak bez mozku a občas se dokázali i zaseknout do dveří tak šikovně, že neprošel poté ani hráč. Znamenalo to tak ve většině případů nutný restart. Občas na vás dokázal spolubojovník jen tupě civět a vám nezbylo nic jiného, než se u televize modlit, aby popadl druhý dech a konečně se pohnul. O nic lepší nebyla ani AI protivníků, kteří běhali pod vaši hlaveň jak slepice na porážku a spíše tak vaši smrt zavinil počet protivníků, než jejich propracovaná AI.

PC verze Daikatany běžela na upraveném Quake 2 enginu a ačkoliv se vývojáři hodně snažili, byla to velká mizérie. Pokud jsme PC verzi nazvali jako velkou mizérii po grafické stránce, nedokážeme popsat Nintendo 64 verzi, která vypadala ještě hůře. Občas měl dokonce hráč problém vidět nepřátele, což zapříčinilo obrazovku smrti a následný loading. Co dále musíme strhat, byla hudební stránka hry, která byla naprosto mimo mísu, a vývojáři naházeli do hry to, co se jim asi momentálně líbilo. Pokud je to tak, docela litujeme jejich vkusu. To samé platí o zvucích nepřátel, které trhaly uši, a občas bylo potřeba ztlumit zvuk, aby vám uši náhodou neodpadly.

Daikatana byla prachsprostá doomovka, která v ničem nevynikala. Špatný level design, zastaralá grafika, šílené zbraně a hlavně naprosto alarmující AI protivníků i vašich spolubojovníků zapříčinilo, že Daikatana zůstane navždy černou skvrnou kdysi legendárního vývojáře, který nám přinesl hry jako Doom a Quake. PC verze byla ještě v mezích hratelnosti, ale Nintendo 64 verze raději neměla spatřit světlo světa.

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (9)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
elwiscz

Na N64 to byla nejhorsi hra kterou jsem hral. Dalo by se rict ze se zde sekalo vse. H N U S

S clankem jen souhlasim

filom3n
filom3n #Grip

Hra si E nezaslouzi, byl to prekopany quake 2 s pomocnikama, leveldesign nebyl tak hrozny jak je popisovano, navic bylo ve hre spousta narazek na kde co - od her prez filmy az po historicky udalosti, je skoda ze hru takto shazujete, PC verzer nebyla vubec spatna na svoji dobu, nebyla sice dobra jako podobny hry ale mela dostat maximalne C - tady by to chtelo odlisit Verze PC a Konzole, protoze hodne her po konverzi na konzole nedopadlo dobre a shazuje to jejich celkovou hodnotu (samozrejme i naopak)... pusu PA, Hru mam doma v originale a obcas si ju zahraju...

Jackie

To ja taky vidim poprvy E u hry,ale podle me si to zaslouzi

VulcanR
VulcanR #Trogári

Nebyť tých veľohubých vyhlásení a hlavne reklamy Romero is about to make you his bitch, tak PC Daikata nebola až tak úplne strašná.

Fenix

RE: PICEKcz

Mas pravdu Ecko si rozhodne nezaslouzi dal bych tomu rouvnou F :D protoze tohle byla nej hra minuleho stoleti , nic horsiho snad ani nevyslo ....Radim se jeste mezi generaci co vyrustala na Hereticoj , quakoj a half lifoj a tohle mohla bejt dalsi z legend ale nestalo se tak :D spis se stoho stal priklad jak se namaj delat hry :D

PICEKcz
PICEKcz #\m/

Uprimne ta hra neni tak spatna jaku ma povest...(myslim PC verzi) Kdyby Romero pred vydanim drzel hubu a nerikal,ze to bude nej nej nej, tak by nedostavala tak spatne znamky a hodnotilo by se to vic objektivne...Neni to nej hra to vzadnem pripade, ale to Ecko co dostala si nezasluzi...

RedX
RedX #japanpower

ty vole tak to byl kour tahle recka... fakt ani to D by si to nezaslouzilo? Uplne je mi to lito:)

hellgoat
hellgoat #MGS4 10/10

To je snad poprvé co vídím hodnocení E u hry

ApsidalTill
ApsidalTill #One/U/PS4

proste chcel moc nedal nič... nebolo to ale prvý ani posledný krát vo svete hier a dosť my bolo ľúto toho ako na neho všetci útočili z každej strany .. ako keby oni neboli omylný ..