CrossFireX

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S (hra je dostupná v předplatném Xbox Game Pass)
Aby hra CrossFireX dokázala oslovit i hráče na západě, rozhodla se společnost Smilegate Entertainment zařadit příběhovou kampaň, která byla svěřena oblíbenému a v posledních letech hodně aktivnímu finskému studiu Remedy Entertainment. Kampaň pro jednoho hráče je pro sérii obrovská novinka, navíc byla od základu postavena na interním enginu Northlight, na němž běží všechny poslední hry od Remedy. To je trochu zvláštní rozhodnutí vzhledem ke skutečnosti, že multiplayer je postaven na Unreal Enginu 4, takže obě části se ve výsledku od sebe vizuálně dost liší a fungují prakticky jako dvě samostatné hry. K tomu ovšem později. Nejprve se podívám na to, jak dopadla zmíněná kampaň, na níž jsem se i vzhledem k předchozí práci Remedy docela těšil.
Nevýrazná a zastaralá kampaň
Kampaň hry CrossFireX je rozdělena na dvě samostatné kapitoly - Operation Catalyst a Operation Spectre, kdy ta první je zahrnuta v předplatném Xbox Game Pass, druhou je nutné si dokoupit samostatně za deset euro/260 Kč. Zvláštní rozhodnutí vývojářů, ale co už, jako hráči s tímto nic neuděláme. Vzhledem k zapojení Remedy jsem se těšil na poutavý příběh i skvělou akci, ale bohužel jsem ve výsledku nedostal ani jedno. Naplno se totiž od první minuty ukazuje, že studio Remedy nemá s žánrem first-person stříleček vůbec žádnou zkušenost, a to ovlivnilo nejen příběh, ale i hratelnost.
Zatímco v první části Operation Catalyst sledujeme konflikt za agenty Global Risk, druhou Operation Spectre za teroristickou organizaci Black List. Bohužel už samotný konflikt je naprosto nezajímavý, příběh je generický a postavy jsou v jednotlivých kapitolách neuvěřitelně mizerně napsané a mají jen průměrný dabing, což vede k tomu, že žádné nejde fandit či si k ní udělat nějaký hlubší vztah. To bych u hry od vývojářů ze studia Remedy, kteří stojí za příběhově skvělými hrami jako Alan Wake, Max Payne nebo Control, rozhodně nečekal, a je vidět, že ji brali jen jako menší bokovku, které nevěnovali moc velkou pozornost. Bohužel zápletka se špatně napsanými postavami není jediný a hlavně největší problém.
CrossFireX totiž i hratelností a designem připomíná first-person střílečky z éry třetího PlayStationu nebo Xbox 360, a to ještě ty veskrze průměrné, na které člověk raději hned po zahrání zapomněl. Odehrává se v hodně lineárních a designově generických šeredných úrovních, ať už jde o pustě vypadající městečka nebo laboratoře, zřejmě složené z nepoužitých částí levelů hry Control. Velkým kamenem úrazu je i přímo střelba, protože gunplay je hodně podprůměrný, není zábavný a nedokáže uspokojit hráče zvyklé na moderní akce. Samotné střety s protivníky jsou jen jednou velkou bezmyšlenkovitou střelnicí. Za to může z velké části i skutečnost, že umělá inteligence je něco, co protivníci vůbec neznají. Chtěl bych se omluvit hrám jako Call of Duty a dalším, u nichž jsem umělou inteligenci nazval jen průměrnou. Proti CrossFireX je tam hodně sofistikovaná a kvalitní. V CrossFireX protivníci jen běhají na porážku jako v Serious Samovi, případně mají tendenci si neustále stoupat vedle výbušných barelů. Tuhle jejich úchylku jsem za celou dobu hry nepochopil.
Obě kampaně jdou dohrát při normálním hraní na střední obtížnost klidně za jeden večer, což není moc. Délkou bohužel stejně jako kvalitou neohromí. Ano, sem tam sice kampaň nabídne i nějaké zajímavější nápady, třeba odstřelovací část nebo závěr druhé kapitoly, ale ty jsou jen hodně malým světlem na konci černého tunelu a navíc jsou i nedotažené. Jediné, čím se liší CrossFireX od velmi levných až budgetových stříleček, které se rozdávají v akcích v Lidlu, tak je bullet time, tolik charakteristický pro hry od studia Remedy, který lze celkem pravidelně aktivovat. Ten ale nemá na hratelnost moc velký vliv, vlastně mi přišel celkem zbytečný a je tu jen pro efekt.
Jak už jsem zmínil výše, celá kampaň hry je postavena na enginu Northlight, který studio Remedy využívá pro své hry, a dokáže zprostředkovat opravdu působivou prezentaci. Bohužel to ale není případ hry CrossFireX, která vypadá opravdu jen hodně průměrně, ať už jde o ne moc detailní textury, stroze navržené úrovně, nehezké modely postav, průměrné animace či různé efekty, s nimiž se překvapivě šetří. Vše zachraňuje snad jen pořád solidní nasvícení, ale ani to nedosahuje úrovně předchozích her Remedy. Protože hra vypadá opravdu zastarale ve všech ohledech, asi by každý očekával alespoň stabilní framerate, ale i ten dokáže sem tam dost klesnout na konzoli Xbox Series X v obou režimech zobrazení (Ray-tracing režim s 30fps nebo 60fps režim). Na konzoli Xbox Series S je to pak ještě častější. Ani ozvučení nemohu pochválit, protože je dost nevýrazné, a to platí bohužel i o hudebním doprovodu, kterého jsem si popravdě ani nevšiml.
Katastrofální multiplayer
Jak jste pochopili z předchozích odstavců, od příběhové kampaně jsem čekal daleko více. Ta je sotva průměrná, spíše ani to ne, a na moderní zástupce žánru hodně ztrácí. Co ale ten multiplayer, který má být hlavní složkou CrossFireX? No, už na začátku vám mohu říci, že to je možná ještě větší bída, ať už jde o hratelnost i obsah. Až jsem si chvilkami říkal, jak je možné, že si tato značka získala takovou popularitu. Jenomže ono je to hlavně kvalitou ostatních verzí, která je někde úplně jinde, než to, co nám nyní vývojáři naservírovali na konzole Xbox. Přenést úspěšnou značku z PC na konzole se jim totiž ani trochu nepodařilo a chybí ji kouzlo originálu.
Multiplayer je rozdělen na dvě části – klasickou a moderní. V každé se pak dost odlišuje hratelnost. Zatímco v moderní nechybí zaměřování, možnosti upgradu hrdiny nebo sprintování, ta klasická je věrná PC originálu a hodně připomíná třeba populární Counter-Strike, takže ji zaměřování chybí, stejně jako další modernější prvky. Prvním velkým problémem v hratelnosti je bohužel totálně zpackané ovládání a hlavně splašené zaměřování, které je totálně rozhozené a nepřesné, kvůli čemuž je kolikrát těžké hráče vůbec zasáhnout. Musím se přiznat, že takto nepřesnou mechaniku střelby jsem asi ještě na konzolích neviděl, no a ta má pak i vliv na gunplay, který není zábavný a má daleko nejen do zmíněného Counter-Striku, ale i jiných modernějších stříleček jako Battlefield, Destiny nebo Call of Duty, s nimiž se chce CrossFireX poměřovat.
Obě části následně mají vlastní herní režimy, což je zvláštní, a ještě zvláštnější je, že každý režim má jednu, ano pouze jednu jedinou mapu. Nejen, že režimů samotných moc není, ale protože se v nich netočí mapy, tak se hrozně rychle ohrají a logicky hráče přestanou velmi brzy bavit. Zvláště, když i samotné mapy jsou prostě a jednoduše mizerné po stránce designu a vůbec se s těmi v Counter-Striku, Call of Duty a dalších hrách nemohou rovnat. Co se týče herních režimů, přítomen je i Capture points, kde se bojuje o body na mapě, případně klasický Search and Destroy.
No a jakýmsi bonusem je režim Nano, v němž se hned na startu z několika hráčů stanou monstra, kteří se následně snaží nakazit ostatní "zdravé" hráče. Vzhledem k tomu, že je tento režim neskutečně zaglitchovaný a zabugovaný, nedá se prakticky hrát, navíc hráči si zde dělají kolikrát hrozné naschvály, kdy třeba jako monstra blokují přístup do místností, kde mají zdravé kamarády, takže vám pak nezbývá než jen běhat kolem a čekat na odpočet do konce kola. Hrozná zábava, to vám musím povědět. Pokud ale podobné naschvály nenastanou a nejsou využívány glitche mimo mapu, prakticky vždy je každý hráč vítěz, protože vyhrávají nakažení. Nestalo se mi za normální situace, že by na konci zbyl nějaký nenakažený hráč. Pak vlastně i postrádám nějaký větší smysl tohoto režimu. Nenašel jsem ho.
Multiplayerovou část hry CrossFireX sužuje i velké množství technických chyb, až jsem se chvilkami divil, jak mohla v takovém stavu vůbec vyjít. Prakticky každá hra mi nepříjemně lagovala, navíc spoluhráči v týmu i protivníci se každou hru neuvěřitelně cukali a měli nepřirozený pohyb, takže bylo těžké je zasáhnout, což se ve spojení se zmíněným hrozným gunplayem a nevyladěným ovládáním přinášelo ještě větší frustraci. Do toho nechybí různé glitchování do stěn, případně mimo mapy, také se mi několikrát stalo, že tabulka s výsledků z ničeho nic vyskočila během hry a nešla odstranit, takže jsem ji tam měl po celý zápas, který byl nehratelný.
Multiplayerová část běží na Unreal Enginu 4, ale bohužel si z této technologie bere jen hodně málo. Vizuálně totiž vypadá hra hodně podprůměrně, až kolikrát ošklivě a připomíná spíše ne zrovna povedený remaster hry z PlayStationu 2. Všude jsou ošklivé textury, nepěkné objekty a do toho ne zrovna detailní postavy se zmíněnými rozbitými animacemi. Chvilkami jsem si říkal, že hra musela mířit na mobily a vývojáři ji omylem vydali na konzole Xbox. Jiné vysvětlení nevidím. Ano, někdo může namítat, že hra podporuje v multiplayeru až 120 fps, ale to i třeba poslední Call of Duty hry, které vypadají mnohonásobně lépe. Stejně jako u singleplayeru pak ani ozvučení za moc nestojí, kvůli čemuž nemají přestřelky tu správnou atmosféru.
Co ale vývojáři alespoň umějí a jde jim dobře, je zakomponování mikrotransakcí, kterými je hra prolezlá jako měsíc stará mrtvola. Kromě dnes už nepostradatelného Battle Passu s celou řadou ošklivého kosmetického obsahu má i dvě speciální měny. Jednu je možné získat hraním, druhou je nutné koupit za reálné peníze. K mému překvapení se za druhou měnu nekupují jen kosmetické doplňky, ale i třeba zaměřovače, které ovlivňují hratelnost a dávají hráčům, kteří do nich investují, výhodu. To samé platí i o Battle Passu, jehož součástí je gatling, který je neuvěřitelně silný a dává platícím hráčům značnou výhodu. CrossFireX se své pay-to-win mechaniky ani nesnaží skrývat. Tohle je pak jen už ona pomyslná shnilá třešnička na totálně nepovedeném dortu.
Když jsem psal recenzi, hodně jsem se ptal, jestli má hra i nějaká pozitiva. Kampaň je mizerná s podprůměrným designem, nezajímavým příběhem i špatným zpracováním, a zachraňují ji jen některé zajímavé momenty, které ovšem vývojáři nedokázali dotáhnout. Multiplayer je pak zoufalý s neskutečným množstvím chyb a až nepochopitelně omezeným obsahem, přičemž technicky připomíná spíše nějakou arkádovou free-to-play mobilní střílečku od začínajících vývojářů. CrossFireX je pro Smilegate Entertainment naprosto promarněná příležitost a jednou z nejhorších akčních her, jakou jsem mohl za poslední dvě nebo možná i tři generace hrát. Singleplayeru se vyhněte, ačkoliv má na sobě logo Remedy, a multiplayer je i zadarmo drahý, protože vás bude stát čas, který můžete investovat do daleko lepších her.
Tvoje reakce na článek
Galerie


















Komentáře (43)
Exkluzivka 😂
Vortex říká že ta kampaň není tak špatná 😁Kdo tomu věří? Ja ne
2/10 to uz musi bejt solidní dno. NO na PS se tehle kvalitky dockame taky ale pochybuju, ze to nekdo koupi, doufam ze SONY udela to same co s CP77, proste to na store nepusti takovehle hovno.Uvidime.
tohle nemělo spatřit světlo světa. Ostuda.
Viděl jsem nějaká videa z režimu Nano jde to vůbec vyhrát za lidi ?? po proměně se mi ta monstra zdála až moc silná a odolná jediná záchrana tam byla naskákat na bedny co nejvíš aby na ně nedosáhly ale ani pak vojáci neměli proti nim moc šancí.
Tak kdyby tady nebyla ta recenze, tak by tady známý firmy okamžitě brečeli, že se tu nerecenzujou hry pro Xbox. Takže tady to máte, poděkujte a užívejte Xbox exkluzivní kvalitu😑
Moc nechápu proč tohle dostalo přednost před jinými, už z podstaty lepšími hrami.Ale někdo je tady asi sebemrskač😃
Lukyto 85....to vis,ze si to uzijem 😂Tesi me,ze vsem se libi ty slibene Philem AAAA xbox exkluzivky kazde 3 mesice 🥇🏅🏆 na ❎krabici
Uzivajte
@FreeGoro: ty jsi dobra jitrnice stejne 😁
Nedá se říct nic jiného, než smutné....
Podle mě za to může Halo: Infinite
GP už chrlí slibované hry.. Jump in.
Co cekat od her v gamepassu....tady mate kvalitu by Phil 😆😒👎
Ta hra je nehratelna a ta cast singlu co mela byt v gamepassu tam nebyla. Nevim jak je to teďNedá se to skoro ani ovladat, vubec tenhle počin nechápu ale chápu proč tomu MS nedělal žádnou reklamu.
No co u hry co je free se to dá zkousnout že je to nehratelná sračka ale u hry za 2000 jako battlefield 2042 už ne.
Vůbec nechápu smysl recenze, autoři údajně podle jiných redakcí neposílali žádné klíče na recenze protože věděli že to je průser. Ale tak co, nikdo od toho nic nečekal takže to ani nemohlo nikoho naštvat. A jedna hra ze 100 co je fakt průser je u služby jako gamepass zanedbatelné.
Edit: ja u toho měl feel jak když hraju hru na mobilu 😁 to dementní ovládání tomu jen přidávalo
@Fre626: Holt v MS nalili opět peníze do špatnýho projektu.
Tak takové hodnocení jsem na konzolistovi ještě neviděl 2 z 10bodu to je úplná sra..ka
@robinhocz: Ako som písal neni to hra od Microsoftu.
2 😀😀😀😀😀😀
@Fre626: Therefore, the team partnered with Microsoft to create a console version and entrusted Remedy Entertainment, a Finnish video game developer, to create a single-player campaign for the game.
Ba co víc. Ta hra nikde kromě Xboxu není, takže je to momentálně pravá nefalšovaná exkluzivita.
Nový rok začal dost komicky. Někdo dostal Horizon, někdo Pokémony, někdo tohle. No a někdo pořád čeká na Star Citizen.
Niektorým by tu trebalo vysvetliť že to není MS hra.
Ja vubec nechapu, jak tohle mohl MS na svou platformu pustit. Vzdyt prece musel kazdy videt, jak spatne to je a v jakem stavu to jde ven. Misto aby to poslal Phil vyvojare opravit a dodelat, tak to jeste prezentuje jako svou exkluzivitu, coz velkou reklamu Xku fakt neudela.
Já to říkám pořád. Raději jedna parádní hra, než hromada pod/průměrného obsahu.
Ale ono je to asi těžký, když větším vydavatelům se do gamepassu evidentně nechce.
Asi prvni recenze která dostala 2/10 kterou jsem zde na konzolistovy viděl. Musela to bejt tohle recenzovat.
ve hře je z 90% stejný množství obsahu a chyb jako v open betě, která probíhala před ROKEM A PŮL… Nechápu co ty vývojáři celou dobu dělali, tohle musí bejt nějakej prank
Díky za to, že se recenzent ani v dnešní době nebojí hru odstřelit. 2 z deseti je totální průser a jeden má asi za to že jde kompletně odinstalovat. Druhý flops skvělého Remedy po Quantum Braku, ten měl ale aspoň zajímavé příběhové pozadí a hrátky s časem. Snad se už kompletně zaměřují na Alana Wakea 2
@xxEliteXX: Neboj máme co hrát
Tak to je bombice hodna služby za tolárek!Jump in 🤣🤣🤣
Jedno se jim musí nechat. Mají koule.