Crash Bandicoot - N. Sane Trilogy

Recenzovaná verze: PlayStation 4
Ne, kdepak, nebudu zde zdlouhavě a nudně líčit vznik, historii a fenomén série Crash Bandicoot. Jednak by to bylo nošení vačnatce do pralesů na Wumpa Islands, neboť velký speciál na toto téma jsme zde nedávno publikovali, a jednak se najde v komentářích jistě dost herních veteránů, kteří ty mladší a méně znalé zasvětí do tajů bandikutího univerza. Na úvod odpusťte neprofesionální konstatování na téma, že jsem velmi rád za návrat Crashe a jeho rodinky, kde nás uvítá nejen legendární šamanský bůžek Aku Aku, ale i Crashova sestřička Coco se svým tygříkem. A kdo by také neviděl rád zlomyslného Dr. Cortexe, že? V dnešní době by se dalo totiž kvalitních plošinovkových her spočítat na prstech jedné ruky. Na PlayStation 4 stojí z těch novějších a opravdu kvalitních za zmínku v podstatě jen Ratchet. Uběhlo hodně let a doba se výrazně změnila.
Plošinovkový žánr je dnes již pouze okrajovou záležitostí a Crash Bandicoot na konzoli od SONY nebyl dlouhých 9 let. Skoro to již vypadalo, že tato spící značka bude snít svůj sen o promarněných příležitostech navždy. V SONY a především v Activision, které drží licenci na celou ságu, se však nakonec zmátořili a rozhodli se vrátit dávného maskota zpět na scénu, aby potěšil nejen pamětníky, ale ukázal i těm mladým, jak že má vlastně vypadat pravý hrdina. Žádný tvrďák s páskou přes oko nebo výrazem naštvaného antického boha, ale obyčejný bandikut, který zažívá denně četné karamboly a vítězství nad všedními starostmi kdesi v tropickém australském pásu.
N. Sane Trilogy je splněným snem pro ty, kteří ještě pamatují, že se hry kdysi kupovaly jen při svátečních příležitostech a stály celý majlant. Teď tu však máme tři plnohodnotné hry v jednom balíčku za zvýhodněnou cenu, nad kterou nezapláče ani tolik peněženka, jako spíše radostí každý, komu vykouzlí na tváři úsměv trojnásobná porce prvotřídní zábavy a napěchovaného humoru. Trilogie od vývojářů ze studia Vicarious Visions obsahuje první tři díly nezapomenutelné ságy, a to Crash Bandicoot (1996), Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back (1997) a Crash Bandicoot 3: Warped (1998). Máte tedy jako na dlani vše, co potřebujete pro úspěšně zvládnutou zkoušku ze základů této série. Pokud se snad někdo čertí nad tím, že trilogie neobsahuje čtyři hry, tj. tři výše zmiňované plus Crash Team Racing, který vyšel roku 1999 též od studia Naughty Dog a lidé na něj nedají dopustit, pak je vysvětlení velmi prosté. Tvůrcům jde totiž v prvé řadě o reboot celé značky, kdy se v budoucnu – doufejme - pokusí příběhově a herně navázat na základní trilogii, tudíž se jim závodní spin-off tak trochu nehodí do krámu. Oproti originálním hrám nabízí N. Sane Trilogy mnoho vylepšení, na které se podrobně zaměříme.
Jelikož se jedná o kolekci, je možné hrát jakýkoli ze tří dílů bez omezení. Vyhovuje Vám začít dvojkou a každý den vybočit na jednu stranu či chcete rovnou rozehrát všechny díly najednou? U N. Sane Trilogy žádný problém! Každý díl sice nabízí něco jiného – jednička vyšší obtížnost a jednoznačný tah na Cortexovu branku, dvojka méně linearity i větší bonusový obsah a finální završení trilogie poté prvotřídní porci zábavy v klasických plošinovkových úrovních doplněných ďábelsky chytlavým závoděním na motorce či skútru – ale dohromady tvoří pospolitý celek, který přináší příbojovou vlnu sentimentu. Pokud se něco vývojářům podařilo skutečně na výbornou, pak to, že dokázali nejen zachovat ducha originálu, ale díky vylepšenému audiovizuálu také stvořit vábničku pro hráče sérií doposud nedotčené (ano, i takoví mezi námi žijí).
Není remaster jako remaster. O tom nás Vicarious Visions rychle přesvědčí, protože vylepšením prošlo téměř vše, ať již samotné cutscény, které jsou nyní více akčnější, humornější a krásnější (jak by také ne, když přímo evokují dynamické animace Looney Tunes nebo dávných seriálů z Cartoon Network, jimiž se série mimo jiné kdysi také inspirovala) nebo design prostředí, jenž se stává skutečnou pastvou pro oči. Novou vzhledovou úpravou prošel samozřejmě také Crash, jehož vzezření nyní sice ještě o něco více neodpovídá nejnovějším módním trendům, ale náš chlapec se tak alespoň výrazně přibližuje tomu, jaké proporce má v seriálu „Skylanders Academy“. Ono to zase není tolik překvapivé, neboť ve Vicarious Visions pracuje několik designérů, kteří vytvořili Crashe i pro zmíněný seriál. Představuje se nám i plně remasterovaný soundtrack, jenž je originální směsicí domorodých bubnů a africké marimby, a také úplně nový dabing, který se snaží držet dlouhé tradice univerza, a tak zazní i několik známých hlasů z minulosti. Celkově hodnotím remaster v této souvislosti jako jednoznačně pozitivní, což nemůže změnit ani skutečnost, že na PS4 Pro běží hra ve 30 fps.
Hratelnost zůstala u všech tří her zachována, což s sebou nese několik rovin. Předně díky tomu, že se nijak výrazně neměnil design úrovní, zůstala při starém i původní obtížnost. Ano, N. Sane Trilogy je poměrně náročná záležitost, avšak nejedná se o žádnou noční můru, tedy pokud nepočítám z nějakého důvodu pro většinu hráčů (samozřejmě včetně mě) obtížně překonatelnou překážku v podobě úrovně „The High Road“ v prvním díle. Naštěstí byla do trilogie přidána možnost automatického ukládání, a tak nikde nehrozí, že byste se zasekli na několik hodin. Upřímně mě však celkem překvapilo, kolik zbytečných smrtí a pádů do bezedných hlubin jsem musel absolvovat jen díky tomu, že ovládání analogovými páčkami mnohdy udělá více škody než užitku, a člověk odvyklý staromódním plošinovkám již odhaduje vzdálenosti mezi překážkami hůře než za mlada. Pravděpodobně právě proto někteří recenzenti udělili N. Sane Trilogy nižší hodnocení a stěžovali si na frustrující obtížnost. To však není můj případ, neboť se domnívám, že plošinovky by určitou úroveň obtížnosti mít měly. Časy se však opravdu bohužel změnily a Crashův návrat nám všem připomněl, že hry bývaly kdysi mnohem náročnější.
Avšak zpět k tématu. Další rovinou vyvěrající z faktu, že se jedná pouze o remaster, nikoli remake, je syndrom ztracené iluze. Přiznávám, že ten, kdo k hrám přistoupí jako Crashem nepolíbený panic, pravděpodobně na trilogii zareaguje o mnoho pozitivněji než ten, kdo do N. Sane Trilogy přišel hledat ztracené dětství a mládí – všechny tři hry totiž nedokáží po několika hodinách hraní zakrýt, že postrádají větší hloubku a neustále dokola se opakující úrovně jen s vyšší obtížností jsou to, co moderní herní koncepty už přinejmenším 15 let nenabízejí. V tomto ohledu je celá trilogie až příliš staromódní, a to i přesto, že toto konstatování zasáhne srdce nejednoho skalního fanouška.
Vylepšeným audiovizuálem a možností auto-save však N. Sane Trilogy nekončí. Právě naopak. Pominu-li, že se chystá DLC, které pravděpodobně nabídne zcela nové úrovně, jež se do původních her nevešly, pak se můžete těšit především na trofeje. Každý ze tří dílů totiž nabízí svoje vlastní trofeje, včetně Platiny. Její získání bude velkou výzvou, protože ve všech třech dílech se nově dostavila „časovka“, která byla původně pouze u Crash Bandicoot 3: Warped. Avšak tou zdaleka největší novinkou, která potěší úplně každého, je skutečnost, že Crashova sestřička Coco je plně hratelnou postavou pro celou trilogii a můžete s ní absolvovat drtivou většinu úrovní. Coco sice nenabízí žádné nové herní možnosti, ale je velmi sympatické, že vývojáři vyslyšeli hlas fanoušků a jejím přidáním zvýšili zábavnost celé trilogie a prohloubili celé univerzum.
Na to, že se jedná stále „jenom“ o remaster, je novinek poměrně dost a jsme za ně upřímně rádi, obzvláště uvážíme-li, že se jedná o remaster her starších více než většina těch, kteří nyní čtou tyto řádky. Kdyby se alespoň každý druhý remaster z minulosti povedl stejně dobře jako N. Sane Trilogy, herní svět by byl o mnoho šťastnějším místem. Jako recenzent i fanoušek dohromady mohu proto bandikutí trilogii bez obav doporučit nejen pamětníkům dávných časů, ale také mladším generacím, protože ve svém idylickém vzhledu, roztomilosti a nenucené zábavnosti představuje v současnosti v oblasti žánru to nejlepší, co je a pravděpodobně ještě chvíli bude na trhu k dostání.
Stará láska nerezaví. Crash Bandicoot N. Sane Trilogy přináší přesně to, co jsme od hry už od jejího oznámení očekávali, a to závan příjemné nostalgie, bandikutí rodinku v moderním provedení non plus ultra a probdělé noci při snaze vyzobat obtížně získatelné drahokamy. Kompletace tří kultovních klasik v úhledném balíčku za příjemnou cenu byla skvělým tahem SONY a Activision, který odbourává hořkou pachuť minulosti, kdy obě strany Crashovi tak trochu něco málo dlužily. Zdali se v budoucnu dočkáme dalšího pokračování je zatím ve hvězdách, protože poté, co prvotní kouzlo dojemného shledání opadne, vyjeví se o to jasněji, že Crash sám sice na rozdíl od nás hráčů vskutku nestárne, ale to samé se rozhodně nedá říci o celkovém herním konceptu původní trilogie, který ve svém nitru přináší nejen občasnou frustraci, ale také archaické a dnes herním mainstreamem těžko akceptovatelné herní prvky. Avšak ani to by nemělo být překážkou toho, aby se N. Sane Trilogy stala cenným kouskem ve sbírce každého upřímného fanouška plošinovkové tvorby a pravého PlayStation patriota, protože i přes své nedostatky přináší desítky hodin upřímné zábavy a pravé výzvy. Crash Bandicoot rozhodně nezklamal a i po téměř 21 letech dokazuje, že je opravdovým fenoménem překračujícím hranice času, herních platforem i lidských generací. Jinými slovy: na každé generaci konzolí i u každé věkové kategorie si tento neučesaný vačnatec umí zjednat pozornost i zájem. A plným právem, nutno podotknout…
Tvoje reakce na článek
Galerie

























Komentáře (27)
Ja idem postupne od 3 dielu nižšie a nižšie, je to fajn lebo lepšie sa to učí na ľahších úrovniach a potom na ťažšie. 3ku už mám hotovú ale 2ka je o dosť ťažšia a ešte som trochu rozohral 1.
Včera jsem se dostal k provazovýmu mostu. Nějaký to slovo letělo,ale ovladač teda neletěl vůbec Je jenom dobře,že zachovali původní obtížnost. Zlatý časy. Zábava stejně výživná tak jako tenkrát kdysi na sklonku let devadesátých. Úcta a obdiv k tvúrcům. Těším se do budoucna na zbrusu kéžby novej díl
Pěkně napsaná recenze..... Tak už jsem taky rozjela oblíbence Crashe zatím jsem se moc daleko nedostala, trošku s tím zápasím ale přesto mě to moc baví, příjemná pohodová hra....
Leon: ať je úmysl jakýkoli, tak já to vnímám jako " daň " toho remastru, ze ty charakteri vypadají tak jak vypadají. V tomhle směru VV udělali velmi dobrou a citlivou práci se zachováním stylu postav....jen prostě ta Coco vypadá jako spindira :D dal to nemá asi cenu pitvat, bůhví, co Activision možná má v merku se značkou.
Jinak řeč je o OPSM, č.9, tuším, že prosincový vydání, ano tam byla recenze...mam ho doma někde schovaný ještě, jakožto i další stěžejní čísla ( o resi2,mgs apod.). Žena to chtěla vyhodit :D
AVERY: přesně! Vidíš jak si ho dobře pamatuju, a to jsem ho neviděl 19 let. Dokonce myslím, že v tom díle byla recenze Crash Bandicoot 3, který tam dostal celkem nečekaně 10/10.
G: Tak to je jasný, protože se jí záměrně snažili do remasteru designově koncipovat jako klasickou moderní náctiletou holku, která se stará daleko více o své dobře nalíčené oči, notebook, mobil a selfie než o své okolí. Paradoxně přesně tohle je způsob, jak se hra úspěšně podbízí mladším hráčům a širokému mainstreamu. Díky bohu za to, tohle je alespoň roztomilé a ukazuje to, že série umí jít s dobou, což je základní předpoklad pro to, aby měla nějaké vyhlídky do budoucna. Crash byl zpočátku také takový, v jednom z úplně prvních dílů českého OPSM byl Crash na hlavní stránce s rovným kšiltem, v raperském tílku s prsteny a řetězy kolem krku a obřím magneťákem za zadkem.
Leon: ja se snažil být gendrove korektní, ale mně se ta Coco proste pozdava jako nějaká lascivni slapota....všechno to delaj ty její oci, dřív je měla takový velký kulatý, teď jsou zkosenejsi :D
link Tohle je fakt dobrý, jak jí bouchne nad hlavou ten mobil.
Včera Slippery Climb na červený drahokam! Byl to skvělý pocitNa časovku ani nemyslím:D..
Bruce:Tak Crash je brutalni 😂👍jednicka DS funguje vse na perfekt.DS2 tam je to pri soubojich neprehledne proste je ta kamera vice priblizena pri soubojich,ale oproti Crashovi to EASY mozna je 😂 Jak to jde u Crashe 👍👎
Mně baví na dvojce ta nápaditost v hledani tech skrytých pasáží , co jsou naroubovany na klasický levely. Ale lámat přes koleno Time trialy na zlato a vic, to fakt ne. Už safír je docela slušná výzva, kor když samo o sobě je podminkou udělat level na jeden vrz. Kor u velkejch levelu typu slippery climb, native gate apod. Je umírání zatraceně otravný
BruceSkywalker:Nejde si nevsimnout ze jedes Crashe NONSTOP👍😀 Ja jsem zvedavej jestli stou pojebanou kamerou dohrajes DARKSIDERS 2 to proste nedas😂 ale fandim ti abys dal tu platinu😉
Neboj, to rychle odezní
Parada parada,jako stezovat si u plosinovky na obtiznost? Wtf?! O tom to preci je,nechci to vse preskakat s prstem v nose a pak mit pocit jakej sem buh. Ta frustrace k tomu proste patri:) neco drtit po 10x a vice krat,pak finish a uplna nirvana ze sem to dal. To je pocit k nezaplaceni ^^ za me je tohle velke +.
BruceSkywalker: To je spíše otázka pro vývojáře, kteří dali do trilogie tyto nesmyslné trofeje. To tak dopadá, když se trofeje dělají od stolu a pořádně si to nevyzkoušejí. Docela by mě zajímalo, kdo z Vicarious Visions by placku dal...
A to je po tomto kole ještě horší level, kde se pro změnu skáče po ptácích a vysouvacích plošinách. Tam jsou 3 životy sakra málo. Včera jsem dal celou úroveň bez ztráty života s mojí favoritkou Coco, ale zaseknul jsem se u úplně posledního skoku, 3 životy zmizely během minuty a objevil se Uka Uka a jeho "Game Over, HA HA HA..." Já myslel, že exploduju, ovladač už málem letěl do zdi... Dvojka a trojka jsou v poho, ale ten závěr jedničky je masakr nebývalé úrovně.
Tak trojka dohrana a jsem v pulce jednicky..jako delat platinu to fakt ne..ty casovky jsou sileny...
Heymi to mi povidej,plato v BB easy.Tady na moje stara kolena asi jen 100pro,bo na casovky nebudu mit nejspis nervy.
Tak jsem rozehrál a konstatuju, že i po letech naprostá pecka. Na druhou stranu se dostavilo trošku frustrace. Naposledy jsem byl podobně vytočenej u Bloodborne. Jako hráči "lenivíme" a "krníme". Hry byly dřív těžší...
Vážně pěkná recenze :) zrovna si crashe vezu domů, tak jsem vážně zvědavej jaky to cely bude. Do budoucna by to mohlo koupit naughty dog zpátky, asi by s touhle značkou dokazali v dnešní době velky věci až by jsme všichni čuměli.
Jste blazni:-)ale v dobrym slova smyslu..ja nych na platinu nemel..dohrat to jo..ale ty sprinty u toho bych asi skocil z okna :-D
BruceSkywalker: Hra ale není označovaná ze remaster, ale za remake, tím se ohání všichni v Activision.
Když jsem vzpomínal na prvního Crashe před vydáním N.Sane Trilogy ihned se mi vybavil level jménem Slippery Climb a říkal jsem si: Dokáže mě tento mokrý levelík i po tak dlouhé době, tolik na*rat? Nyní mohu s jistotou říct, že ANO - DOKÁŽE!:D Pro mě je to super (trojitá) hra , kde jsem dlouho nezažil, tak skvělý "závan" nostalgie!
Jo, říkám, že The High Road je peklo. Vtipné je, že v originálu to takto těžké rozhodně nebylo, dost se to změnilo až po remasterování. Já to udělal tak, že jsem se naučil běhat po provaze (opravdu to jde, člověk se musí jen naučit ten základní grif jak bezpečně naskočit, aby nepřeletěl).
Krasne napsano.Tuhle hru si nenecham ujit.Premyslim,ze pozvu kamarady ze stredni a zahrajem to jako kdysi.
Leone jak to myslis s ukladanim?v kevelech preci savovat nejde.....ja prave delm ten level na moste a proste kdyz spotrebuju 4 zivoty tak game over a zase znova
Pěkná recenze, díky Leone. Večer už konečně odzkouším a těším se.