Bubble Bobble

Martin Šmíd, 2. 3. 2010 18:59
Společnost Taito vydala v roce 1986 celkem nenápadnou hru Bubble Bobble, kde jsme se chopili dvou ještěrů a likvidovali jsme s nimi protivníky. Kdo tehdy čekal, že se ze hry stane tak velká legenda, která bude žít i o téměř 25 let později. Pochopitelně to nikdo nemohl tenkrát tušit, tak se pojďme na tuto legendu podívat trošinku blíže.

Když firma Taito oznámila hru Bubble Bobble, moc se od ní nečekalo, protože tehdy bylo podobných plošinovek opravdu hodně. Třeba už v sekci retro už uvedený Lode Runner. Běhat po levelu a likvidovat protivníky, kdy po jejich likvidaci se přesunete dále, obsahovala drtivá většina her. Přesto se stalo něco, co vývojáři z Taito neočekávali. Hra se za svoji krátkou existenci stala velmi populární, což vývojáře donutilo připravit hned pokračování a od té doby je z této série jejich dojná kravička, která dodnes přináší miliony dolarů. Možná si nyní říkáte, jak si nás dokázali dva malí dráčci Bub a Bob omotat kolem prstu. Na tuto otázku si bohužel musí každý odpovědět sám, protože odpověď není zase tak jednoduchá. Možná je to tou hratelností, která byla opravdu návyková, možná jedinečným podáním. Bohužel nevíme.

Nyní vám alespoň řekneme, jak se hra hrála a co byla tedy zač. Bubble Bobble byla klasická plošinovka, kdy jste na obrazovce viděli celý level, do kterého napadaly nepřátelské figury. Ty vás poté po levelu honily a vaším úkolem je bylo zneškodnit. K tomuto účelu jste plivali bubliny, přičemž chyceného nepřítele do bubliny jste museli ještě dotekem zneškodnit. Když došlo ke zneškodnění posledního, tak vás hra automaticky přesunula do dalšího levelu, kterých bylo rovných sto. Mezi vaše nepřátele patřily potvůrky jako Zen-Chan, Monsta, PulPul, Mighta, Banebou, Hidegon, Drunk, Invader, Baron Von a Blubba. Ty pochopitelně z počátku moc neplechy neudělaly a spíše se tak nějak pohybovaly bez zájmu po levelu. V pozdějších fázích už jste měli co dělat, abyste přežili, protože najednou počet nepřátel vzrostl a že by si vás nevšímali, to se také říci nedá. Občas se tak přihodilo, že nějaký ten ovladač letěl do zdi a od neustálého mačkání občas odešlo nějaké to tlačítko. Ještě se sluší dodat, že ze všech potvor padaly nejrůznější bonusy, které občas usnadnily postup samotnou hrou.

Co možná hráče v té době nejvíce zaujalo, byla možnost spolupráce v režimu pro dva hráče. Tento režim dovedl hratelnost na maximum a stal se velmi hraným módem, u kterého hráči strávili stovky hodin. Kdo nezkusil, asi nikdy nepochopí. Pokud jste se podívali na obrázky nebo jste alespoň hráli tehdejší hry, tak už víte, že tehdy nebyly hry tolik založené na grafice, ale v jednoduchosti a přehlednosti byla ta pravá krása, která tolik chybí dnešním, do značné míry efekty přeplácaným hrám. Velmi jednoduchá grafika, která znázorňovala pouze plošinky, dráčky a nepřátele si musela získat naprosto každého, přičemž všemu napomáhaly velmi pěkné animace. Vyzdvihnout musíme i velmi motivující hudební doprovod, a ačkoliv se pořád opakovala jedna melodie, donutila hráče u hry strávit i desítky hodin. Zvuky už na tom tak slavně nebyly, ale rozhodně nerušily od samotného hraní.

Pokud jste se nepodívali na přiložené obrázky, možná si nyní říkáte, že jste nikdy v současné době neslyšeli, že by vyšla hra pod názvem Bubble Bobble. To máte pochopitelně pravdu, ale stačí, abychom napsali název Bust-a-Move a jistě vám už to bude něco říkat. Bust-a-Move je totiž nástupcem této hry a ačkoliv se nejedná o tu stejnou plošinovku, jako na začátku, pořád si udržuje několik vlastností z původní verze. Ať už to jsou dva dráčci nebo spousta bublinek, na které v každém novém díle narazíme. Za tu dobu se stal z Bubble Bobble spíše logický rébus, ale to vůbec nevadí, protože základní myšlenka je pořád stejná a je jen s podivem, že Bust-a-Move i dnes láká spoustu hráčů a vznikají další a další díly. I díky tomu si Bubble Bobble místo v síni videoherní slávy zaslouží. Možná více, než řada současných her. Pro hráče tato série udělala hodně. Zapomínat by se na to nemělo.

Pokud máte o tuto legendu zájem, můžete si její originální verzi stáhnout na Nintendo Wii skrze službu Virtual Console. Naleznete ji tam pod názvem Bubble Bobble Plus! za 500 Wii bodů. Určitě koupí neprohloupíte, protože za své peníze získáte všech 100 původních ševelů plus 100 plně nových a to už je pořádná porce zábavy. V této verzi se navíc nachází i režim Arrange Mode, který podporuje hraní až ve čtyřech hráčích, kdy přibudou postavičky Pab a Peb. Jak vidíte, za málo peněz dostanete spoustu muziky.

Bubble Bobble je legenda. Tato tehdy nenápadná hra odstartovala totiž jednu z nejpopulárnějších videoherních sérií, která i dnes žije vlastním životem, ačkoliv se za ty roky proměnila k nepoznání. Kdo s touto legendou neměl tu čest, tak si nemůže říkat hráč.

Bubble Bobble

wiines
Taito Corporation/Square Enix, Taito Corporation