Konzolista.cz

Borderlands 4

recenzeneděle 21. září 2025Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Borderlands 4
Studio Gearbox Software založené před dvaceti šesti lety bylo dlouhou dobu spojováno především s fantastickým datadiskem Half-Life: Opposing Force, ale následně nám přineslo solidní bondovku James Bond 007: Nightfire, válečnou sérii Brothers in Arms, propadák Aliens: Colonial Marines a hlavně Borderlands. První díl prakticky položil základy pro first-person lootovací střílečky, z nichž nyní čerpají mnohé další hry, Destiny začínaje a mnohými dalšími konče. První díl nám představil post-apokalyptický svět Pandory s jedinečnou atmosférou a zajímavými postavami, druhý pak herní mechaniky a prakticky vše dotáhl k dokonalosti. I proto si stále myslím, že jde o nejlepší část celé série, a určitě nejsem sám. Třetí díl už i přes několik vylepšení trochu přešlapoval na místě, navíc se mi moc nelíbilo zasazení a téma v podobě influencerů. Následně vývojáři přinesli dost ztřeštěný spin-off v podobě Tiny Tina's Wonderlands, který jsem si já osobně docela dost užil. No a nyní tu máme čtvrtý díl, s nímž mají vývojáři z Gearboxu obrovské ambice. Dokázali je naplnit? Na to se vám nyní po sedmdesáti hodinách hraní pokusím odpovědět.

Recenzovaná verze: PlayStation 5 Pro

Na Borderlands 4 je od první minuty vidět snaha vývojářů vrátit se ke kořenům značky a navázat spíše na skvělý druhý díl, což já osobně kvituji. Je ale nutné si nalít hned na začátku čistého vína. Ačkoliv se mi hodně věcí v Borderlands 4 líbí, o čemž značí i moje hodnocení pod textem, pořád si myslím, že některé části mohly být lepší a vypilovanější, aby udržely moji pozornost po celou dobu. A tím myslím třeba i příběh, který se odehrává po konci Borderlands 3. Jen se hra už neodehrává na dobře známé Pandoře, kterou mám já i mnozí další fanoušci dávno prozkoumanou, ale na nové planetě Kairos. Ačkoliv se může zdát, že jde o celkem idylické místo, opak je pravdou. Krutým způsobem tu vládne Timekeeper se svými přisluhovači, jehož síla pramení z Vaultu, přičemž všechny ovládá skrze speciální implantáty v páteři, takže pak ani nepřekvapí, že si tu protivníci říkají Rippers. A jak asi tušíte, na vás jako na Vault Hunterovi je, abyste všemu udělali přítrž a Timekeepera porazili. Pokud jste nehráli předchozí díly a uvažujete, že skočíte rovnou do čtyřky, nic vám v tom nebrání. Hra na předchozí díly nenavazuje, ale fanoušci samozřejmě budou mít benefit v různých easter eggech a dalších pomrknutích.

Základ zápletky je každopádně opravdu jednoduchý a vcelku i lineární, takže tady rozhodně nikdo překvapen nebude. Líbí se mi ale prezentace, několik dobře napsaných padouchů i snaha vývojářů představit hráči nové postavy. Bohužel ale musím říci, že ty jsou ve většině času nezajímavé a vlastně si nyní po dohrání nevybavuji jedinou, která by stála za větší zmínku a nějak více se mi vryla do paměti. Možná je to i skutečností, že nových postav je tolik, že hra rychle skáče od jedné k další, takže nemají ani tolik prostoru, aby mohly vyniknout a hráč si je mohl oblíbit. To je docela problém u hry ze série, která je známá pro své ikonické postavy, z nichž některé se dostaly až na filmové plátno (dobře, na tohle rychle zapomeneme). Některé z nich se v rámci hlavního příběhu nebo vedlejších misí objeví, a jde vždy o pěkné pomrknutí a propojení hry s předchozími částmi série. Když se takové postavy objevily, hned bylo z nich cítit obrovské charisma, které mi u nových prostě chybí. Jediný Claptrap se dle mého názoru už dost vyčerpal a působí spíše otravným dojmem. Naštěstí mu není v rámci hlavní zápletky věnována větší pozornost, pouze se objevuje v několika vedlejších úkolech. 

YouTube video: YouTube video player

Série Borderlands je dobře známá i pro svůj charakteristický kolikrát silně satirický humor, který mnohdy byl až za hranou. Někdy dokázal pořádně rozesmát, jindy nad hláškami člověk jen nevěřícně kroutil hlavou, ale měl svůj styl. V Borderlands 4 mi ale přijde, že jsou hlášky po většinu času až trapné, špatně načasované a postrádají potřebnou kvalitu, kterou bylo možné vidět hlavně u prvních dvou dílů. Nebo je to tím, že už jsem starší a podobný druh humoru na mě přestal fungovat? I to je možné. Humor je každopádně dost subjektivní věc a na mě v Borderlands 4 prostě moc dobře nefungoval. To by byla počáteční kritika z pohledu fanouška. I přes ni si ale myslím, že příběhově hra neurazí, jde vlastně o dnešní standard, ale rozhodně už byla série v tomhle ohledu v minulosti v mnohem lepší formě. Co celkový dojem značně vylepšuje, je jinak dobře navržená kampaň se zajímavými a rozmanitými misemi, které vás postupně provedou po celé planetě Kairos. A rozhodně nesmím zapomenout zmínit ani výborně navržené bosse.

Co v Borderlands 4 znatelně ovlivňuje hraní, je počáteční výběr Vault Huntera. K výběru jsou čtyři a rovnou mohu říci po jejich vyzkoušení, že jde asi o nejlepší počáteční Vault Huntery, kteří se kdy v sérii Borderlands objevili. Každý je něčím zajímavý, charismatický a všichni se navíc v kooperaci skvěle doplňují. Mezi Vault Huntery je Sirena Vex umějící vyvolávat klony nebo velkou kočku, exo voják Rafa, supervoják Amon nebo Harlowe. Já nejvíce času hrál na Amona, který umí vytvářet štíty, vystřelovat elementární projektily nebo házet po protivnících obrovské sekyry. Navíc je oproti ostatním postavám největší, což ovlivňuje i jeho pohyb v rourách. Zatímco ostatní v nich mohou běhat, Amon musí jít v pokleku. Za všechny je ale zábava hrát a rozhodně stojí za vyzkoušení.  

Je důležité dodat, že každý Vault Hunter má tři naprosto odlišné stromy s dovednostmi, prakticky třídy. To znamená, že i když jsou pouze čtyři, díky odlišným třídám se rozmanitost znatelně navýší. Klidně můžete mít v týmu tři stejné postavy, ale každá bude mít zcela odlišné schopnosti. Tohle se mi na Borderlands 4 hodně líbí, stejně jako možnost mezi třídami přepínat, resetovat si kdykoliv body u automatů v hubech (za menší poplatek) a pokoušet se stavět jednoduše nové buildy. Vývojáři tohle značně usnadňují a dávají hráčům možnost experimentovat. Dobrou zprávou navíc je, že pokud dohrajete hlavní příběh a budete chtít vyzkoušet další postavu, nemusíte začínat od začátku. Můžete si vytvořit postavu na 30. levelu s tím, že úplně přeskočíte příběhovou kampaň. Rovnou se tak můžete věnovat vedlejšímu obsahu nebo endgamu. Tady by se mohlo třeba Bungie učit, protože v Destiny 2 pro přeskočení kampaně na dalších postavách musíte zaplatit.

Stejně jako předchozí díly je Borderlands 4 lootovací střílečka z first-person pohledu, v níž vám projde rukama velké množství vybavení v různých raritách s náhodnými vlastnostmi a perky od několika výrobců. Zbraní je opět mnoho milionů. Nestalo se mi, abych narazil na nějakou úplně stejnou, a to i třeba u zbraně od stejného výrobce nebo v rámci legendárek, za nimiž se budete po dokončení příběhu hnát. Navíc většina zbraní byla použitelná, ať už šlo o samopal, pušku, brokovnici, raketomet, pistoli nebo SMGčko, přičemž se mi hodně líbí, že vývojáři i nutí hráče zbraně točit, aby nepoužíval jen jednu. Pokud tedy nenarazíte na nějakou rozbitou zbraň, která dohromady s jinými perky ničí vše na ránu, včetně bossů. Tady budou muset vývojáři ještě provést několik úprava a nerfů. Kromě zbraní existuje i velké množství štítů, granátů, léčících injekcí i módů s dalšími podpůrnými perky, které podporují stavění buildů, takže si každý může vyladit postavu podle sebe do posledního detailu, aby byla co nejsilnější a dávala třeba i ty nejhorší bosse s prstem v nose.  

Pochválit musím vývojáře za vylepšený skvělý gunplay, protože díky němu je likvidace protivníků neskutečně uspokojivé a zábavné, hlavně když jim trefíte hlavu, která se rozprskne po okolí. Do cesty se vám většinou postaví různí banditi, obrovský brouci či jiná fauna planety Kairos. Rozmanitost protivníků je solidní, a pochválit musím i většinou výborné bosse, u nichž nestačí jen držet prst na spoušti. Většinou bossové tvrdě bojují a představují slušnou výzvu, během níž je nutné uskakovat před jejich útoky, jako je tomu třeba u Soulovek. Každý boss, ať už se nachází v rámci hlavní příběhové linky, ve vedlejších misích nebo Valtech, vždy dokonale prověří vaše schopnosti a hlavně vybavení. 

YouTube video: YouTube video player

Vývojáři u Borderlands 4 staví na základech, které postavili v předchozích dílech, ale nechybí ani nějaká ta zajímavá a dobře zakomponovaná novinka. Borderlands 4 určitě beru jako slušnou evoluci značky. Vývojáři tentokrát připravili jeden velký otevřený svět rozdělený na čtyři naprosto odlišné biomy, který můžete bez nahrávacích obrazovek prozkoumávat. Na začátku budete běhat hlavně v lesích a na loukách, dostanete se ale i na poušť, do zasněžené oblasti s horami a nakonec nechybí ani městské prostředí, které mi svoji atmosférou hodně připomínalo Halo ODST. Všude je něco zajímavého, svět působí živě a je plný obsahu, k němuž se dostanu později. Celkově se mi mapa líbí, je rozmanitá, dobře navržená a snadno se v ní člověk orientuje. Pokud bych měl být ale hnidopich, vytkl bych jen asi absenci nějakého památnějšího místa, které by si s mapou hned každý spojil. Takové jsem zatím neobjevil, zatímco každý z předchozích dílů jich měl hned několik. Stejně tak si mohli vývojáři odpustit některé neviditelné stěny. Jde ale ve výsledku jen o drobnosti, které nijak nekazí celkový dobrý dojem.

Průzkum usnadňuje možnost si vyvolat osobní a snadno ovladatelné vozítko jako v Destiny, s nímž je přesun rychlejší. Navíc vývojáři vylepšili i celkový pohyb po prostředí, který je plynulejší, což má dopad nejen na průzkum, ale i souboje s protivníky, které jsou mnohem dynamičtější. Především díky možnosti dvojitě vyskočit a následně plachtit, případně speciálnímu vystřelovacímu háku s přitahovacím lanem. S jeho pomocí je možné se přitahovat ve vybraných částech do vyšších míst, případně si s ním přitahovat protivníky nebo sudy, které je možné následně po nich házet. Také se mi líbí, že je možné uhýbat útokům protivníků, ať už na zemi tak ve vzduchu, což mi připomnělo nedávný DOOM: The Dark Ages. A abych nezapomněl, konečně je možné skočit do vody a plavat. Dotknutí s vodní hladinou už nezabíjí. Díky Gearboxu za to. Všechny zmíněné novinky jsou dle mého názoru dobře vymyšleny a zakomponovány, takže hratelnost díky nim působí svěže a je zábavnější, než tomu bylo v minulosti. 

Borderlands 4 je především hra navržená pro hraní v kooperaci, což ale neznamená, že by nešla hrát sólo. I hráči, kteří nemají možnost hrát s kamarády, si hru určitě užijí, ačkoliv mi sem tam při sólovém hraní přišlo, že by pro něj potřebovala více vyladit, hlavně co se týče síly a množství nepřátel. Vývojáři v rámci kooperace přišli s několika chytrými vylepšeními, které zkvalitňují zážitek z hraní. Především se mi líbí skutečnost, že když se napojíte k hráči, nemusíte společně dělat jednu věc (podmínka je jen ta, že musíte být ve stejném biomu). Zatímco váš kamarád se bude starat o vedlejší misi, vy můžete plnit bountynu. Oba dostanete za splnění odměnu v podobě XPček, stejně tak vám žádné body neuniknou za likvidaci nepřátel. A pokud se váš kamarád dostane do nesnází a potřebuje pomoc, vždy se na něho můžete rychle portnout, což je opravdu skvělá funkce, kterou jsem často využíval. Stejně jako možnost si házet nalezené vybavení. Jediná věc, která se mi nelíbí, je skutečnost, že když se napojíte ke kamarádovi, prozkoumáváte jeho mapu. Když se následně připojíte k sobě, máte ji zahalenou. Naštěstí vyčištěné základny jsou uložené, stejně tak je to se sběratelskými předměty. I proto pak stačí, když kolem nich na své mapě projedete a hned se vám objeví jako splněné.

Dohrání hlavního příběhu a poražením padoucha nic nekončí, naopak jako u předchozích dílů teprve začíná. Po zhruba 30 hodinách budete mít mapu kompletně odemčenou a objeví se vám nepřeberné množství vedlejších aktivit, sběratelských předmětů, náhodných eventů, hledání klíčů k Vaultům a následné jejich zdolávání, možnost opakovat souboje s bossy pro loot, případně zabírání základen či věží pro rychlé cestování a vedlejší mise. Během posledních dní jsem se pokusil splnit drtivou většinu z nich, a ačkoliv byly určitě i slabší, které jsem plnil z donucení a vidiny získání XP bodů, u většiny jsem se slušně bavil. Některé mi přišly vyloženě zajímavé, kvalitně napsané a zábavné. Rozhodně jsem neměl během hraní většiny vedlejších misí pocit, že je vývojáři přidali jen pro natažení herní doby. Bylo vidět, že si s nimi dali slušnou práci. Pořád se ale bavím jen o takovém tom základním obsahu, který můžete plnit. Ten sám o sobě dokáže udržet u hry i více než 60 nebo 70 hodin. To je pořádná porce už takhle na začátek.

Hráče, kteří chtějí ten nejlepší možný loot, se budou moci pustit do endgame aktivit. Středobodem všeho je obtížnost Ultimate Vault Hunter, která se vám odemkne po dokončení hlavního příběhu a několika dalších úkolů. Na ní jsou protivníci silnější a dávají větší poškození, ale na druhou stranu získáváte mnohem lepší loot, o němž ostatně hra celá je, či XP body. Ty se hodí i po dosažení 50. levelu, protože po dokončení hlavního příběhu se vám odemknou specializace, kde si můžete zvedat životy, sílu zbraní a odemykat různé zajímavé pasivní bonusy, které se na vyšší obtížnost rozhodně neztratí. V současnosti existuje 5 úrovní obtížnosti Ultimate Vault Hunter, a abyste si je postupně odemkli, vyžaduje to zabíjení specifických bossů i plnění Wildcard misí. Jde prakticky o hlavní příběhové mise, jen mají další modifikátory. Někdy vás čekají jen protivníci s více životy, jindy po smrti vytvoří černá díra, který vás začne přitahovat, takže je dobré si od nich držet odstup. I když tedy točíte mise, které jste už hráli, dostáváte se díky modifikátorům do zcela nových situací.

Ultimate Vault Hunter obtížnost společně s Wildcard misemi zatím v rámci endgamu stačí, a jsem i toho názoru, že Borderlands 4 nabízí obrovské množství kvalitního obsahu, který hráče udrží po mnoho desítek hodin. Do budoucna bude důležité, aby vývojáři přidávali další. Už před vydáním slíbili, že budou přidávat pravidelně nový obsah pomocí bezplatných updatů (nová kosmetika, nové zbraně nebo sezónní eventy) i placených Bounty balíčků (nové mise a bossové, nové vybavení, kosmetiky a další novinky). Slíbeny jsou i minimálně dvě větší rozšíření s novými příběhovými misemi a hlavně novými Vault Huntery, kteří jsou zatím zahaleni tajemstvím. Borderlands 4 má tedy zatím dobře nakročeno, aby se z něj stala dlouhodobě úspěšná a hraná hra s velkou komunitou. Vývojářům se povedlo přijít s dobrými základy, na kterých je možné do budoucna stavět. Pokud tedy vyřeší několik problémů technického rázu, k nimž se hned dostanu.  

Stále si pamatuji na oznámení prvního dílu Borderlands a první obrázky, které prezentovaly realistickou grafiku. Ta mi nepřišla špatná, ale vývojáři se později během vývoje rozhodli, že kompletně změní stylizaci a vsadili na kreslené/komiksové Cellshade zpracování. To dalo Borderlands vlastní identitu a je díky tomu snadno rozeznatelný od jiných first-person stříleček jako Destiny nebo Call of Duty. Na této stylizaci je postaven i čtvrtý díl a musím říci, že se mi stále hodně líbí a nyní díly více detailům, pohlednějším světům a postavám s krásnými animacemi ještě více vynikne. Vizuálně je Borderlands 4 opravdu nadprůměrnou a hodně pohlednou hrou, kterou jsem si užíval. Je jen škoda, že hra trpí častým doskakováním či problikáváním textur, objektů, stínů a tak dále, zvláště pokud jedete ve vozidle, což nevypadá zrovna nejlépe. Také určitě zamrzí i chybějící absence podpory pro konzoli PlayStation 5 Pro.

Ihned po vydání si hráči začali stěžovat na různé problémy, od špatného frameratu po chyby a nedodělky. Nejprve se zdálo, že většina z toho se týká pouze PC verze, ale během hraní jsem se přesvědčil, že i konzolové verze mají k dokonalosti daleko. Začnu frameratem. Ten rozhodně není stabilní. Hra sice cílí na 60 fps, ale má tendenci docela viditelně padat. Nehledě na to, že když hrajete delší dobu, hlavně v kooperaci, framerate začne klesat, až je hra prakticky nehratelná a je nutné ji restartovat. Pravděpodobně jde o nějaký problém s pamětí a jejím zahlcením. Snad to vývojáři opraví co nejdříve, protože je to neskutečně otravné. Bohužel ale hru trápí i řada bugů, které docela dost nabourávají jinak slušný zážitek. Nejednou se nám s kamarády stalo, že jsme neviděli předměty v inventáři, což vyžadovalo restart hry, jindy nám zase určitá zbraň přestala dávat poškození a byla tedy nepoužitelná. Narazil jsem i na jeden zabugovaný úkol, nemožnost zabrat základnu a ojedinělé nejsou ani grafické glitche, lagování a další spíše menší problémy. Je to škoda, že tento poslední krok nedokázali vývojáři dotáhnout. A ještě více na tom mrzí skutečnost, že když je někdo na to upozorní, Randy reaguje tak, jak reaguje a posílá platící zákazníky do míst, kam slunce nesvítí. Přitom by stačila slušná komunikace a ujištění, že se pracuje na opravách.

Borderlands 4 je povedená lootovací střílečka, která zaujme svými čtyřmi naprosto odlišnými Vault Huntery i možností skládat obrovské množství silných buildů za pomoci perků, schopností a samozřejmě nepřeberného množství lootu. To ale není vše, protože má rovněž rozmanitý a zajímavý svět se spoustou dobře navržených aktivit, povedenou kampaň a solidní endgame obsah, vylepenou hratelnost i kvalitní souboje s bossy. Bohužel mé jinak velké nadšení trochu nabourával nepříliš propracovaný příběh, v němž se vývojářům nepovedlo přinést nové charismatické postavy, ale hlavně technický stav. Framerate začne po chvilce vždy haprovat, hlavně v kooperaci, a do toho hru sužuje velké množství nejrůznějších chyb, které měli vývojáři před vydáním odstranit. Je to zbytečný škraloup na jinak opravdu kvalitní lootovací střílečce, která má do budoucna obrovský potenciál. A i proto musím zvolit nižší známku.

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (5)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Exhuma

Včera vydali patch a zatím jsem hrál jen chvíli po patchi ale zdálo se mi, že hra běží mnohem lépe a plynuleji na PS5 Pro. Hlavně konečně možnost upravit FoV. Zatím mě to velice baví

Yasuke
Yasuke #woke

@StouperCZ: souhlas, měli se radši vrátit k Brothers in arms nebo udělat dalšího Duke

Kár3l
Kár3l ##playstation
😁7

Dohráno přes YouTube gameplay. Pokles fps me doslova nerozrušoval

StouperCZ
StouperCZ #Xbox GEforceNow
👎6
🤦2
👍1

Tahle série se měla ukončit druhým dílem.. Co jsem "díky bohu" pouze viděl třetí díl, tak jsem si říkal, ze všeho moc škodí. A tahle značka je toho bohužel důkazem.

Insertcoin
👍4

Fér známka. Nebýt memory leak a jiných neduhů, tak určitě 9/10 a hratelnostně určitě nejlepší Borderlands v sérii.

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články