Astro Bot Rescue Mission

recenze  48
Martin Šmíd, 3. 10. 2018 17:10
Je tomu už více jak půl roku, co pro PlayStation VR vyšla výborná pohádková plošinovka Moss. Tu stále považuji za nejlepší hru pro virtuální realitu, která navíc ukázala, že je tu místo pro originální herní zážitky. Tento týden vychází trochu nenápadná plošinovka Astro Bot Rescue Mission od japonského studia Sony, která ačkoliv neměla žádnou velkou propagaci, svoji kvalitou si zřejmě získá naprosto každého. Více už ale níže v mé recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation VR

Možná víte, že japonské studio Sony vytvořilo pro PlayStation VR docela povedené tech demo The Playroom VR, v němž jsme se mohli vůbec poprvé setkat s nezbednými malými roboty. Ty si hráči zamilovali, takže zřejmě i proto se vývojáři rozhodli, že jim věnují vlastní hru pro virtuální realitu - Astro Bot Rescue Mission. Nejde přitom jen o další ukázku toho, co je ve virtuální realitě možné vytvořit, ale o plnohodnotný titul a dost možná i o jedno z největších překvapení letošního roku. Pojďme ale popořadě. Jak už název hry trochu napovídá, příběh se točí kolem robota, jehož kovoví kamarádi se ztratili po jedné ošklivé události a je tedy nutné podniknout záchranou misi, aby byli všichni nalezeni a dostali se zpět domů. Příběh klasicky jednoduchý, hodně ve stylu Nintenda, přičemž jak jsem zjistil po několika hodinách hraní, s plošinovými od Nintenda má Astro Bot Rescue Mission společného mnohem více. Kromě příběhu i skvělou hratelnost a vizuální styl. Chvilkami jsem si i říkal, že pokud by někdy Nintendo udělalo Maria ve VR, vypadal by asi nějak takto.

Astro Bot Rescue Mission je v základu klasická plošinovka ze třetí osoby, v níž se ujímáte malého robota. Velkou devízou virtuální reality ale pochopitelně je, že se nacházíte přímo v herním světě, takže se můžete otáčet kolem sebe a daleko lépe prozkoumávat jednotlivé úrovně. Nejdete jen dopředu, ale i když se otočíte do strany, můžete nalézt skryté plošinky a další cestičky, které se vyplatí prozkoumat. Navíc vývojáři pěkně zakomponovali i pohybové ovládání pomocí samotného headsetu, takže budete hlavičkovat, rozbíjet různé překážky a tak dále, nechybí ani využití touchpadu na DualShocku 4. Ostatně velkou devízou je i samotné ovládání, je jednoduché a intuitivní, přičemž vše funguje tak, jak má. I díky tomu je možné se do hry maximálně ponořit, a tím pádem si budete připadat, jako kdybyste se opravdu ocitli ve virtuálním světě.

V čem Astro Bot Rescue Mission nadále boduje, je design herního světa. Jednotlivé planety mají několik úrovní, které se vždy liší, až jsem byl překvapen, jak pestrá a rozmanitá hra ve výsledku je. Podíváte se nejen do horských oblastí, ale i lávových nebo jeskynních úrovní, vrcholem byl pro mě asi level odehrávající se pod vodou, kde jsem mohl obdivovat i podmořskou faunu. Každý level s velmi kvalitním designem nabízí vlastní chytře navržené překážky, menší logické problémy, nepřátele i řadu originálních herních prvků. Zatímco v jednom budete používat DualShock 4 jako vystřelující hák s lanem, po němž může hlavní hrdina lézt, v dalším zase budete stříkat hadicí po květinách, aby vyrostly a vy se tak dostali do dalších částí. Také jsem byl celkem překvapen, že jsem musel foukat na pampelišku, aby ji odletěly lístky. Velká rozmanitost a hlavně kvalita následně pomáhá tomu, že jsem se během hraní ani na minutku nenudil, zvláště když jsou i dobře navržení nepřátelé se skvělými animacemi. Občas potkáte opravdu zajímavé i vtipně navržené potvory. Vrcholem jsou pak souboje s bossy, kteří jsou skvělí, a už u prvního jsem se musel hodně smát, a jinak tomu není ani u dalších. Pokud navíc budete hru hrát, všimněte si u prvního bosse, na čem se vše odehrává. Ve hře nechybí ani několik pěkných easter eggů.

Kampaň u Astro Bot Rescue Mission není přehnaně dlouhá, bude vás stačit zhruba pět hodin, abyste ji dokončili. Rozhodně ale nehrozí, že byste na první průzkum našli všechny roboty, takže tu je docela slušná znovuhratelnost. Navíc jak prozkoumáváte jednotlivé úrovně, můžete si odemknout skrze chameleony speciální levely s výzvami, které jsou docela obtížné a splnit je vyžaduje rychlost, správné načasování i trochu toho štěstí. Není tedy pak problém ve hře utopit o dost více času. Cena je sice trochu vyšší, než bych si dokázal představit, 1199,-Kč na PlayStation Store je trochu moc, ale na druhou stranu dostanete opravdu originální herní zážitek, který ve výsledku nabízí i docela slušný obsah a trvanlivost.

Další velkou devízou Astro Bot Rescue Mission je parádní vizuální zpracování. Svým stylem připomíná poslední velké díly Maria, vše je krásně barevné, detailní a skvěle nasvícené, rozhodně jde o jednu z nejhezčích her pro virtuální realitu, jakou si můžete v současnosti zahrát na PlayStationu 4. Vše se navíc krásně hýbe, hra nešetří krásnými efekty, třeba když se mění svět kolem vás, a vzhledem k citlivě umístěné kameře a jejímu pohybu jsem neměl problém s nevolností, takže jsem mohl hrát bez problému delší dobu. I po této stránce je Astro Bot Rescue Mission skvěle vyladěn. Stejně tak dobře je na tom povedené ozvučení, jen soundtrack mi přišel trochu nevýrazný, ale to mi ve výsledku ani zase tak nevadilo, protože i tak jsem se dokázal do hry maximálně ponořit a užívat si ji.

Astro Bot Rescue Mission není jen výborná hra pro PlayStation VR, ale také jednou z nejlepších plošinovek pro současnou konzolovou generaci. Získá si vás návykovou hratelností, chytře navrženými úrovněmi, originalitou, velkou rozmanitostí i výbornou prezentací. Lepší hru si v současnosti pro PlayStation VR jednoznačně nekoupíte. Je jen škoda, že podobně kvalitních záležitostí pro virtuální realitu není více.

Astro Bot Rescue Mission

ps4psvr
Sony Interactive Entertainment, Sony Interactive Entertainment Japan