Assassin’s Creed

recenze  38
Martin Šmíd, 21. 8. 2008 15:01
UbiSoft Montreal byl doposud znám převážně díky novodobé trilogii o Perském princi. Po dokončení třetího dílu začaly práce na nové značce, která měla překonat všechny ostatní hry a usednout na trůn akčních adventur. Ještě před půl rokem se zdálo, že se podaří cíl splnit, ale pak přišel osudný den vydání. Pojďme se podívat, jak Assassin´s Creed nakonec dopadl.

Po všemožných videích si možná řeknete, že o hře víte úplně všechno. To ovšem padá s prvním zapnutím, kdy se ocitáte v roli Desmonda, kterého zajala tajemná organizace Abstergo. Desmond je totiž potomkem nájemného vraha Altaira a skrývá v sobě s ním spojené velké tajemství. To tajemství se samozřejmě musí vytáhnout z Desmonda za pomoci přístroje, kterým lze zkoumat geneticky uložené vzpomínky Altaira. Začíná tak rekonstrukce minulosti, a to už se ocitáte v kůži Altaira, za kterého odehrajete téměř celou hru. Hra se tak dá rozdělit na dvě části. Tou první a nejvíce prezentovanou je dobrodružství během třetí křížové výpravy, kdy se tajemní Templáři rozhodnou změnit svět k lepšímu. Druhá část se odehrává v současnosti, do které se hra přepne vždy po úspěšné vraždě. Samozřejmě, spoustu hráčů bude zajímat především ta první část, a tak se nyní podíváme právě na ni. Hra je již od počátku prezentována jako nájemné vraždění historických osob. V celé hře budete muset zabít několik klíčových osob, které škodí celé společnosti, a jejich pobyt na tomto světě je nežádoucí. Každé vraždě předchází celkem dlouhé plánování. Musíte totiž zjistit, kde se oběť nachází, jaké cesty k ní vedou, a kde všude se dá schovat. Většinu informací můžete vyslechnout od obyvatel měst nebo něco vymlátit z informátora. Během této fáze můžete plnit i vedlejší questy, jako je zabíjení křižáckých rytířů (60), sbírání vlajek (420) či záchrana obyvatel měst (100). Bohužel ani tyto nepovinné úkoly nezabrání postupné nudě, kterou představuje hlavní linie. Pokud získáte alespoň tři informace, které vás mohou dovést k cíli - tedy k osobě, kterou máte připravit o život - stačí si už jen dojít do prefektury pro pírko. Samozřejmě čím více informací získáte, tím snazší je dostat se k hledané osobě. Pírko ve hře slouží jako povolení pro vraždu. Celkem na vás čeká 9 pírek a každé symbolizuje jednu vraždu.

Pokud si vraždu dobře naplánujete, její provedení je poté velmi snadnou záležitostí. Jde především o to, abyste se nepozorovaně dostali k cíli, a ve správnou chvíli udeřili. Každý si tak může vybrat svůj styl hraní a také způsob, jakým vraždu provede. Úkoly vám povětšinou zadává váš učitel Ab Mualim v pevnosti Masyaf. Poté musíte vždy osedlat svého koně a uhánět do jednoho z měst splnit zadaný úkol. V této fázi může být hra i celkem nudná, protože mezi městy je celkem rozlehlé území a jeho projetí vám zabere i několik minut. Naštěstí po splnění úkolu nemusíte absolvovat cestu zpět. Objevíte se totiž vždy v pevnosti Masyaf u svého mentora. Toto platí i pro opakovanou jízdu do města. Na mapě stačí kliknout na město a Altair se teleportuje před brány města. Jedním z hlavních taháků hry mělo být zpracování obyvatel měst. To se opravdu vývojářům povedlo a už v Damašku budete koukat, jaké mohou lidé vykonávat činnosti. Už to není jako v GTA, kde lidé jen chodí. Zde provádí spoustu jiných činností - nakupují v tržnici, povídají si, nebo posedávají na lavičce, dokonce i reagují na různé situace a doprovázejí je různými hláškami. Těch ovšem není mnoho, což je určitě škoda. Postupem času se i toto dost okouká a třeba zjistíte, že je pouze zhruba deset věcí, které NPCečka vykonávají. Hra představuje jakési nextgen ovládání, kdy každé tlačítko představuje funkci jedné části těla - ruky, nohy nebo hlavy. Když Altair prochází davem, může jemně odstrkávat civilisty. V tomto případě se nic neděje a povětšinou vám budou civilisté sami uhýbat. Pokud se ovšem budete chovat neurvale a silou odstrkovat lidi na ulici, může se stát, že si toho všimnou stráže a vy budete mít velký problém. Pro menší podezření můžete sklopit hlavu a začít se modlit. V tu chvíli se chováte jako mnich a stráže na vás nezaútočí, tedy pokud jste se nezačali modlit po vraždě stráži před očima. Stačí totiž jen malinký nepokoj a hned máte armádu stráží za zadkem a můžete buď utéci, nebo tasit meč. Samozřejmě, druhá možnost bude pro většinu hráčů atraktivnější i díky povedenému systému boje. K němu slouží pouze jedno tlačítko, ale nemusíte se bát, že by Altair používal pouze jedno kombo. Ty efektivně střídá podle situace. V boji Altair používá i svoji neozbrojenou ruku, kterou může stráže odhazovat, nebo si je přitahovat. Někdy by přeci jen neuškodilo mít pro akci více tlačítek, ale i tak se bojový systém velmi povedl.

Křižácké období

Roku 1099 Jeruzalém dobyli křižáci, kteří muslimské a židovské obyvatele zmasakrovali a město se stalo centrem Jeruzalémského království. Po porážce křižáků v bitvě u Hattínu roku 1187, si po krátkém obléhání Svaté město podmanil Saladin a vrátil jej pod muslimskou nadvládu. Roku 1192 uzavřel Saladin příměří dohodou z Ramlu, která zajišťovala volný přístup křesťanským poutníkům do města. V Roce 1193 Saladin zemřel a papež Innocent III vyhlásil IV křížovou výpravu.

Kdo jsou to Assasini?

Francouzké slovo Assassin (vrah) se ujalo po celém světě a stalo se velmi obávaným pro jeho křesťanskou i muslimskou část. Tito obávaní vrahové, podnikali své vražedné výpady už od 11. století ze své horské pevnosti Alamut pod vedením Hasana Sabbaha (říkal: Nic není skutečné, a vše je dovoleno, z čehož se stalo hlavní motto hry). Výpady byly převážně namířeny proti bezvěrcům (křesťanům) a okupantům (Křižáci, Templáři a jiné rytířské řády) Svaté země. Avšak po nějakém čase Assasini změnili svoji ideologii ochránce muslimů a pustili se i do vlastních řad.

Akra - Akra je nádherné přístavní město. Celé město je obklopeno hradbami, za kterými je oceán a přístav se stovkami plachetnic. Až budete lézt na největší budovu v tomto městě a za vámi bude přístav s plachetnicemi, spadne vám čelist. Ale nečekejte zde moc lidí na ulicích.

Damašek - v Damašku je to už jiné kafe a na ulicích potkáváte spoustu lidí a projdete i několika tržišti. Damašek je opravdu nádherné město se spoustou vysokých budov. Ve skutečnosti byl Damašek postaven zhruba před 10 000 lety a je označován jako nejstarší trvale osídlené město na světě. V současnosti v samotném Damašku žije okolo 4,5 milionu obyvatel.

Jeruzalém - Jeruzalému mnoho věřících říká „Svaté město” a jedná se o nejhezčí město ve hře. Jeruzalém se rozkládá v Judských horách na hranici úmoří Středozemního a Mrtvého moře, na okraji Judské pouště. Léto je v Jeruzalémě horké a suché, zima chladná a deštivá, občas také padá sníh. Významnost Jeruzaléma stoupla, když město padlo do rukou muslimů, obzvláště pak při křížových výpravách. Když padla Svatá země do rukou křižáků, proměnil se Jeruzalém v hlavní město křižáckého Jeruzalémského království, které však nemělo dlouhého trvání. Křesťané na Jeruzalém zaměřují svou pozornost ve velké míře skrze metaforické zmínky v Bibli, kde je Jeruzalém vykreslován jako svaté neposkvrněné místo.

Grafická stránka hry je jednou velkou lahůdkou, tedy rozhodně na ten první pohled. Rozsáhlé lokace, skvělý design měst, to je to, co hráče přiková k televizi na hodně dlouhá odpoledna. Města jsou opravdu živá a jejich architektura jvypadá jako ve skutečnosti. Města vývojářů z UbiSoft Montreal skutečně ožívají, jak se to ještě v žádné hře nepovedlo. Představte si, že jedete pouští a najednou se před vámi objeví celé město ohraničené hradbami. To je prostě nádhera. Bohužel na druhý pohled grafika už tak dobře nevypadá. Hlavní nepříjemností je klesající framerate, které je znatelnější než na XBOX 360 a spousta grafických chyb, které kazí celkový dojem. Hra celkově působí dojmem, že by potřebovala ještě minimálně o půl roku delší vývoj. Propadávání zdí, nebo stoupání do oběti je něco, co nemá na nextgen konzolích co dělat. Hlavním problémem PS3 verze přesto zůstává zamrzání. Snad tuto nepříjemnost UbiSoft opraví. Hudba a vůbec zvuky ve hře jsou také na vysoké úrovni. Vše je doplněno i o profesionální dabing. Zde bych autorům vytkl absenci titulků. Ty se nedají vůbec zapnout a pokud neumíte opravdu dobře anglicky, spousta událostí a rozhovorů vám unikne. A to i díky tomu, že většina lidí na ulici má arabský přízvuk. Také by bylo dobré se zmínit, že hra neobsahuje žádné předrenderované sekvence. Všechno probíhá naživo a postavu Altaira či Desmonda pořád ovládáte. Znovu-hratelnost hry je velké zklamání. Nic vás nemotivuje hru znovu zapnout. Když se totiž vrátíte do hry, nemáte odemknuté celé město ani zbroj i když jste hru dohráli.

Assassin´s Creed je nádhernou hrou, kde budete hltat každou úroveň a zároveň si připadat, že skutečně jste v oněch třech velkolepých městech. Zároveň vás budou otravovat nedostatky, ale pokud je překousnete, čeká vás dobrá zábava na několik dní. Na 80% to tentokrát stačí, ale příště už tak hodní nebudeme.

Assassin’s Creed

ps3x360ds
Ubisoft, Ubisoft Montreal