Arizona Sunshine

Recenzovaná verze: PlayStation VR
Váš příběh začíná kdesi v jeskyni uprostřed rozpálené Arizony, kde hlavní hrdina úspěšně přežíval zombie apokalypsu. A jelikož zombie očividně kolem pochodují už nějaký ten pátek, vaše postava si z nich moc nedělá a jejich likvidaci bere vyloženě jako denní nudnou rutinu. Hned na začátku jste svědky jedné z mnoha sarkastických hlášek hlavního hrdiny na adresu Freddyho (Freddy je univerzální jméno hl. postavy pro zombie - pozn. redaktora), a tak nějak začnete tušit v jakém duchu se hra ponese. Arizona Sunshine se nebere moc vážně, nečekejte tedy složitou zápletku s nečekaným koncem. Cíl hry je celou dobu jasný - přežít, rozdat pár kulek, vysmát se zombíkům a najít ostatní přeživší. Hlášky a komentáře hlavního hrdiny vás budou doprovázet po celou dobu hrání, a nutno dodat, je to docela příjemné zpestření.
Arizona Sunshine se tedy primárně zaměřuje na likvidaci nepřátel. V tomto ohledu hra odvádí svojí práci skvěle. Asi je to jistá dávka satisfakce, když míříte přes hledí se zatajeným dechem na hlavu pajdajícího zombíka, abyste mu ji následně rozstřelili na všechny světové strany jednou dobře mířenou kulkou. Věřte, že ze začátku to bude problém, ale jakmile vám přejde ovládání do krve, budete si pocit střelby užívat od začátku až dokonce, ba co víc, bude to tím hlavním motorem při hraní. Střelba je navíc umocněna skvělými zvuky zbraní a také jejich počtem. Při putování Arizonou natrefíte na nejrůznější kousky - od malých ráží až po samopaly, brokovnice, snipery a dokonce dojde i na nějaké těžké kulomety a granátomety. Jednoduše, hra vám dává opravdu velký prostor v tom, jak nebohé zombíky sprovodíte ze světa, navíc v poslední aktualizaci autoři přidávají do všech zbraní optická hledí, takže se určitě vyplatí aktualizovat, než začnete hrát.
Pokud pomineme střelbu, značnou část hraní budete věnovat i průzkumu prostředí. Postup hrou je spíše přímočarý, nečekejte tedy rozlehlé oblasti s mnoha cestičkami. Nicméně sem tam objevíte nějakou tu boční cestičku, na jejímž konci najdete odměnu. Hledat budete hlavně munici, různé předměty, které vám umožní pokračovat v úrovni, a také steak pro doplnění zdraví. Automatické uzdravování se tedy nekoná. Ukazatel zdraví najdete na svých chytrých hodinkách a doplnit jej je možné skrze steaky, které najdete v ledničce a které musíte uchopit a virtuálně pozřít. Jednomu by z toho i vyhládlo! Občas po úrovních najdete i různé masky a helmy, které si můžete nasadit na hlavu. Efekt to má čistě estetický a uvidí ho hlavně vaši spoluhráči v online multiplayeru. A ještě bych málem zapomněl - okolo vás se bude povalovat plno předmětů, které můžete uchopit a mrsknout je po zombii. Pokud tedy škudlíte náboje, můžete házet, co vám přijde pod ruce. Hlavně ale pozor, abyste v zápalu boje nehodili i samotný ovladač, zvlášť pokud hrajete před TV.
S množstvím munice to není tak horké. Minimálně na střední a jednoduchou obtížnost. Pokud budete dobře mířit a střílet převážně do hlav nebohých zombíků, záhy zjistíte, že máte plný inventář nábojů. Citelně začne přituhovat při zvýšení obtížnosti, a pokud hledáte ještě větší výzvu, je tu režim nazvaný “Apokalypsa”, který vše zvedne na brutální obtížnost, kdy náboje spíše nejsou a budete muset počítat opravdu každý náboj abyste přežili. Pak se velice hodí různé předměty, které můžete po zombie mrsknout.
Celkový průchod kampaní na střední obtížnost zabere asi 5-6 hodin. Hodně bude záležet na tom, jak poctivě budete hledat zásoby ve svém okolí.
Zvuky zbraní jsem v předchozích řádcích jednoznačně vyzdvihnul, bohužel to stejné nemohu napsat o grafické stránce hry. Už jsme si tak nějak zvykli, že PSVR hry jsou kvůli své náročnosti na výkon přeci jenom znatelně pod úrovní jakéhosi zažitého standardu z klasických her, ale to neznamená, že by neuměly vykouzlit pěknou grafiku, která vás vyloženě vtáhne do hry tak, že přestanete řešit sem tam máznutou texturu a neostré hrany. Živým důkazem je zmiňovaný Farpoint, který má na poměry PSVR pohlednou grafiku, kterou si budete užívat od začátku až do konce. Bohužel Arizona Sunshine je v tomto ohledu spíše šedým průměrem, který je na půli cesty k podprůměru. Ploché a rozmazané textury budete potkávat více než je zdrávo, zombie moc detailů také nepobraly, nasvícení je rovněž hodně slabé a doskakující předměty se všudy-přítomnou mlhou jasně avizují, že tady už to lepší prostě nebude. Pokud jste hru viděli hýbat se na PC, po nasazení PSVR přijde docela velká facka. Samozřejmě downgrade grafiky očekával každý, ale trošku podezřívám autory spíše z ulehčení optimalizace, protože PSVR už u mnoha titulů ukázalo, že má na víc. Zvuky ve hře odvádí svojí práci dobře - zombie hekají “realisticky” a často vám tak napoví, odkud na vás vyběhnou. Hudba je stylizovaná, stejně jako hlavní nabídka hry, do retro stylu 90let. Proti tomu nemám žádné námitky.
Samostatný odstavec si zaslouží ovládání hry. Jistě mnohé z vás potěší, že hra podporuje všechny možné typy ovládání. Užijete si ji tak s DS, párem Move i Aim. A jelikož je Aim koncipován jako větší obouruční zbraň, hra obsahuje i speciální režim kampaně, kde budete střílet čistě z obouručních zbraní, které se v klasické kampani nevyskytují, což je pro Aim to nejlepší řešení a autoři si za tento režim zaslouží pochválit. Samozřejmě lze hrát s Aim nebo DS i standardní režim kampaně, ale upřímně držet virtuálně jednoruční zbraň s obouručním Aim není zrovna pohodlné a vtahující.
I přes speciální režim pro Aim jsem si hru nejvíce užil v klasickém režimu s párem Move ovladačů. Jednak máte výhodu v tom, že můžete naráz střílet ze dvou zbraní a také se s Move nejlépe berou různé předměty, páky, dveře atd. a celkově vás pár virtuálních rukou do hry vtáhne nejvíce, zvlášť když Arizona Sunshine byl primárně pro tento typ ovládání vyvíjen. Co se týče pohybu po světe, hra vám dá na výběr z teleportace a plynulého pohybu, ať už budete hrát s jakýmkoliv typem ovladače. Osobně jsem hrál nejvíce na Move se systémem volného pohybu a i když jsem si na ovládání chvíli zvykal, po cca hodině už mi to ani nepřišlo a hra se mi po celou dobu ovládala velice dobře - zde patří autorům velká pochvala za dobře vymyšlený systém pohybu. Samozřejmě si ve hře můžete přizpůsobit všechny typy ovládání do nejmenších detailů, což je pro VR hry důležitý prvek a autoři Arizona Sunshine mu očividně věnovali dostatečnou péči.
Arizona Sunshine nabízí i online kooperaci s kamarády. Celou hlavní kampaň můžete projít s parťákem, případně také ve hře najdete horda režim, kde budete likvidovat zombie ve vlnách. Bohužel matchmaking s náhodnými hráči ve hře spíše nefunguje, takže se mi nepovedlo připojit se k někomu a režimy ozkoušet, ale s kamarádem ve friend listu by měl, dle ohlasů hráčů, fungovat. Předpokládám, že online bude i nadále laděn s novými updaty do hry.
Arizona Sunshine je povedený zombie shooter pro PSVR. Pocit ze střelby společně s velkým arsenálem zbraní a vychytaným systémem ovládání je skvělý. Hru sráží již tradičně krátká kampaň, která mohla být obsahově pestřejší, na poměry PSVR horší grafika a v tuto chvíli napůl funkční online. Zapálené střelce a milovníky zombie hra určitě nezklame a je to pro ně takřka povinnost. Ostatní lidé by ke hře měli přistupovat opatrněji, protože kromě výše zmiňovaných předností toho více opravdu nenabídne.
Tvoje reakce na článek
Galerie



















Komentáře (20)
To je verze z Nintendo Wii ne ? :D :D :D
JJ cena VR her by mela byt tak o polovinu dole, ale zrovna ted je 50% sleva na vetsinu vr her na storu takze naprostej cajk
Belros: Presne tak ja si VR paradne uzivam,ted jsem poridil Hustle King VR za 200kc ale chtit za to 400kc to jako prehnali stou cenou,to melo byt zadara.Ale i tak vyborne se to hraje.😀
.....jentak odboku.....ono je vubec nejlepsi komentovat prispevek o VR a nemit vr. To i ty hry v cloveku zanechaji mnohem vic nez tyhle slaboduche negativni komenty.....no nic jdu na Dick Wilde.....peace
Xboyi co to meles jakej DOOM???? JAk muzes soudit ze doom je dobrej kdyz na PSVR jeste vubec nevysel??? Mimoto bych te rad trochu vratil do (V) reality, Jsme vlastnikem VR od prvniho dne vydani stejene jako vetsiny her, tech lepsich i tech horsich, hraju zhruba 1 hodku denne, podle nalady. Nekupuju hry na VR podle hodnoceni, protoze kdyz ruzne herni domeny davaji jedne hre hodnoceni od 1/10 az po 10/10 pak nema vubec cenu koukat na nejake hodnoceni,ktere se opira a prumer. Obvzlast kdyz je do kvality hry a recenze zaclenena jeji delka a cena. Hra by mela byt hodnocena dle zazitku obzvlast pak ve VR kde jsou hry vseobecne o vetsim prozitku z vnimani prostoru. Neni tu jen Resident evil co je dobra hra, ano, jasne ze RESI je to masterpiece pro tuto technologii a dobra ukazka toho ze to jde kdyz se chce, ale chce to cas a take hromadu penez. VR ma milion uzivatelu a tvurci her vi ze 1 milion vlastniku vyvoj jedne AAA hry orpavdu nezaplati. Je to provazana symbioza, kup VR a budou lepsi hry....kdyz bude zajem, bude i ochota vytvaret. Kdyz budes drzkovat ze na to nic neni a VR je o nicem tak se nic nezmeni.
Prave jsem dohral STATIK a je to paradni zalezitost, a veice doporucuju Superhot VR protze to je prekvapeni nejvetsi,dale je paradni i GNOG, REZ infinity, rush of blood a bound
Proste jsou to prvni vlastovky a dulezite je ze hry prichazeji, mozna ne 10/10 tituly, ale hry ktere prinesou zazitek, jako zadna jina NON VR hra. (Kdo nehral VR nemuze soudit a nebrecte ze je vam spatne, me taky bylo spatne, ale hrani to odezni, nebudte sragory.
PS: 7/10 je nadprumerne hodnoceni !!!!!
terrocz když máš AIM tak jedeš na SP režim pro AIM, který hra má a tím pádem nacházíš ve hře pouze obouruční větší zbraně. Samozřejmě AIM můžeš mít i v klasickém režimu hry a pak se to chová jako velký MOVE ovladač a není to dvakrát pohodlné - prostě ve hře držíš malou pistoli ale míříš přes velký AIM fyzicky v rukou. :)
btw. ke známce a hodnocení celkově - 7/10 je nadprůměr, takže to rozhodně není špatná hra pro VR. Jasně na VR nevychází (zatím) 10/10 pecky ale to neznamená že je PSVR špatná platforma nebo si to prostě nezaslouží pozornost. Např. závodní hry snad už nechci hrát jinak jak ve VR ! :) Grafika není všechno, pocit pohlcení ve VR + tracking pohybu jí bohatě předčí a to i v současném stavu, co terpve s další generací. Doporučuji tupě nehejtovat a jít si to někde vyzkoušet než začnete psát nesmysly. Na PSVR umí i malé hry ohromit, takže bych nepodceňoval současnou nabídku, protože VR hra nepotřebuje nutně AAA rozpočet aby ohromila a zabavila. Hraní ve VR by nemělo být porovnáváno s obyčejným hraním. Např. mě stačí hrát na VR v kuse 2-3 hoďky protože jednak u her výhradně stojím ať se mohu jednoduše pohybovat, takže nejsem u hraní pasivní a také je to mnohem intenzivnější jak obyčejné hraní.
Fakt bych nechtěl hrát AAA hry typu Horizon - na rovinu by mě to nebavilo. VR hry potřebují interaktivní prostředí ruku v ruce s dobrým pohybovým ovládáním - úplně jiný typ hratelnosti než na který se zaměřují AAA hry, už to konečně pochopte.
A nad Lorian sis asi taky dlouho drbal svou opici lebku vid...a pribal k odpovedi i koment na muj nick...protoze to jakej mas na foru nick urcuje celej charakter...
Diky Marcelovi za paradni recku Farpoint me bavil velice, pocit ze strelby byl uzasny a mireni skrze miridla je kapitola sama o sobe.Jsem rad, ze Arizona podporuje tolik moznosti ovladani. Na hru vlitnu az pozdeji, jeste jsem dohral ani jedno DLC k RE7 ani Battlezone a uz vubec jsem nezkousel ten coop k Farpointu Rozhodne mi neprijde, ze bych na VR nemel co hrat
Xboy - já vr neobhajuji nikde ale přikláním se k názoru geclika. Jinak je ještě také na vr celý Skyrim, plus se ani nedivím že zatím těch AAA titulu moc není, i milion uživatelů je stále malá základna potenciálních kupců, tudíž se vývojáři boji něco většího tvořit, nedivím se. Postupem času se ale určitě objeví další velké tituly ale za mě stačí i ty hříčky. Nejsem expert ale tohle je tak zábava mít to na hlavě hodku, odložit a zas někdy potom zahrát.
Já u her grafiku nijak zvlášt neřeším,nevyžaduji fotorealističnost,ale když už bych si měl koupit headset s virtuální realitou,tak bych se té realitě chtěl co nejvíce přiblížit. S tímto vizuálem by si ale poradila i PSdvojka...
PepekRes:já bych spíš očekával že plejky budou trochu soudnější a dokážou přiznat pravdu že to zas taková bomba není,jak to hájily,ale ono prd...furt si budou mlít to svoje,asi tak ...
Skara:tak vzhledem jak urputně obhajujete VR,tak bych aspon čekal že tam budou vycházet samé bomby hry,ale zatím to jsou nic moc hry(vyjímka je snad jen Resi a Doom)snad jediný Semy napsal rozumný koment....s kterým se stotožnuji i já
docela by me zajimalo jak je to resene kdyz hrajete s tim aim controllerem a ve hre mate 2 pistole v rukou.dik za info
Xboy - no, jestli ti je to hodnocení málo, co potom teda hraješ na xku, když tam 7čku dostává pomalu každá exkluzivní hra? Já jen tak ze se tomu směješ.
Casem pribude do knihovny,vice shooter her na VR.Mame tu scifi,zombie,jeste by to chtelo western.😀Vice logickejch her jako je TUMBLE.Tesim se na dalsi novinky pro VR. 😀
Zombie není nikdy dost..rad zahraju s move i s Aim.
Nudixs-ty jsi k smichu.Jak pise geclik,sony na to ma aspon odvahu.risk je zisk.nekdy se zacit musi.takovej re7 ve VR je neskutecna bomba.
Ze na VR nic neni muze rict jen clovek co ji doma nema :-)Mam na to spousty her jen neni pres leto cas..tohle zkusim urcite taky..
Jako vlastnik sony si vubec nechci mazat med kolem huby, vzdyt na tom VR nic neni, okey je fajn, ze to je ale je na to stale cas. Na tuhle technologii je jeste brzo.
Co hra,to smích.VRko je dle mého očekávání naprostá tupost.
jaaaaaj když jsem o té hře psal že grafika je nic moc,a dostane to 6-7/10 tak mě tu plejky málem ukamenovali jak jsem mohl tak skvělou hru hanit,a ono ejhle....trefil jsem se tak příjemnou zábavu přeju