Arise: A Simple Story

Martin Šmíd, 2. 12. 2019 15:44
Rozrůstající se polský herní vydavatel Techland před několika týdny oznámil připravovanou hru Arise: A Simple Story, za níž stojí malé nezávislé barcelonské studio Piccolo. To bylo založeno třemi talentovanými kamarády, kteří spolu pracovali posledních dvacet let. Nikoliv ovšem na vývoji her, ale měli reklamní agenturu. Ta byla úspěšná, ale když se před nějakou dobou zpětně podívali na svůj život a svoji práci, zjistili, že je plně nenaplňuje, a protože mají rádi hry, pustili se do jejich vývoje, což je v dnešní době hodně riskantní. No a jejich první hra Arise: A Simple Story je rovněž takovým ohlédnutím se za prožitým životem, navíc má i v samotném hráči vzbudit větší zájem o svůj život, co zatím dosáhl a jestli na to může být hrdý. Pojďme se ale podívat na hru.

Recenzovaná verze: Xbox One X

Ta začíná vlastně docela smutně, na pohřbu staršího bezejmenného pána, z něhož se následně vyklube hlavní hrdina celého příběhu. Ještě než dohoří na pohřbu poslední plamínek a odebere se na odpočinek a do věčné tmy, začne vzpomínat na svůj život a rekapitulovat ho. To zahrnuje nejen radostné chvíle či momenty štěstí, ale také tragické a velmi smutné události, které ho navždy poznamenaly, stejně tak jeho nejbližší. Příběh je ve svém základu hodně jednoduchý, ale díky svému pojetí a emotivním momentům dokáže chytit silně za srdce a vyvolat řadu emocí, od radosti po smutek, což je něco, co vlastně každý prožívá i ve svém životě. S příběhem hlavního hrdiny se i proto dokáže každý jednoduše sžít a ztotožnit. Ten je navíc vyprávěn dost minimalisticky, jen přes různé sochy, na které budete narážet, případně kresby, které slouží jako důležité vzpomínky. Hře tedy díky tomuto pojetí porozumí naprosto každý.

Arise: A Simple Story je logická plošinovka, v níž prozkoumáváte krásně zpracovaný 3D svět s promyšleným designem a snažíte se překonávat různé překážky, skákat po plošinkách a řešit řadu středně těžkých, ale důmyslných a chytrých hádanek. Ty se přitom v každém levelu mění, jsou originální a díky tomu na vás čeká vždy něco nového a neokoukaného. Jednotlivé levely jsou navíc inspirované i přímo konkrétními situacemi v životě hlavního hrdiny, takže podle toho se odvíjí jejich barevná paleta, řada hádanek i samotná atmosféra navozující smutek nebo štěstí. Více ale neprozradím, abych vás nepřipravil o nejedno překvapení a vy si hru mohli užít stejně jako jsem si ji užil já.

K řešení hádanek a překonávání překážek přitom nemáte jen lano, ale také speciální schopnost. Tou je možnost přes pravou analogovou páčku ovládat čas, a tím tak měnit okolí kolem sebe. Čas přitom neměníte jen v řádu vteřin, ale také i klidně o dny či roční období, což vypadá i velmi pěkně po vizuální stránce. Hlavně ale takto můžete ovládat hladinu vody, počasí, rozvržení platforem, případně zničené prostředí, které tak skládáte do původního stavu, čímž se vám následně utvoří cesta, po níž se můžete vydat dál. Přetáčení času funguje skvěle a jde o výborný prvek, který hraje ve hře tu nejdůležitější roli a je na něm hratelnost přímo postavená.

Zatím jsem hru hlavně chválil, ale má i pár nedostatků, které zmínit prostě musím. Prvním je občas ne tak rychle reagující ovládání, jak bych si představoval. To občas se statickou kamerou, kvůli níž nemáte moc dobrý odhad na orientaci v prostoru a jeho hloubku, může přinést řadu frustrujících a nepříjemných momentů, protože jednoduše skočíte mimo. Tomuto se mohli vývojáři přitom velmi snadno vyhnout, ale je vidět, že nemají s vývojem her zase tak velké zkušenosti. Naštěstí selhání zase tak velký problém ve výsledku není, protože se objevujete po respawnu na poslední plošince, na které jste stáli, případně později u záchytného bodu, který je většinou jen pár metrů od místa vaší smrti. Hra po smrti nemá žádné nahrávací obrazovky, takže se hned můžete pokusit zaváhání napravit.

Hra Arise: A Simple Story je rozdělena do deseti kapitol. Jejich dohrání vám zabere zhruba 5-6 hodin, ale herní dobu si můžete prodloužit důkladnějším prozkoumáváním jednotlivých kapitol, abyste našli všechny kresby a o životě hlavního hrdiny se dozvěděli co nejvíce informací. Jen díky těmto střípkům postupně složíte celý jeho život. Pokud navíc budete chtít vysbírat všechny trofeje či achievementy, nahrajete řadu dalších hodin, takže za cenu 549,-Kč (na PlayStation Store) získáte dobrou zábavu na dva, možná tři večery. To rozhodně není špatné. A navíc můžete i vyzkoušet přítomný lokální kooperativní režim, pokud vedle vás sedí vaše drahá polovička nebo kamarád. Zatímco jeden hráč ovládá pořád hlavního hrdinu, druhý se stará o hrátky s časem, takže se mohou takto vzájemně doplňovat, čímž vzniká celá řada zajímavých situací.

Čím hra Arise: A Simple Story zaujme od první minuty, je parádní vizuální zpracování s jedinečným uměleckým stylem, díky němuž jsem se do ní hned zamiloval. Krásné prostředí se spoustou detailů, pěkných efektů a skvělým nasvícením musí uspokojit i ty nejnáročnější hráče. Co ovšem mohlo být trochu lepší, je optimalizace, protože hra občas trochu zpomalí, ale to je asi daň za to, že vznikala v malém studiu o několika vývojářích, kteří prostě a jednoduše na vše nestačili. Na druhou stranu nejde o něco hrozného, jen by si hra zasloužila ještě trochu po této stránce vyladit. Abych ale ukončil recenzi zase na pozitivní vlně, musím zmínit fantastický hudební doprovod, podtrhující výborná atmosféru, navíc sám o sobě dokáže během hraní navodit řadu různých pocitů, a je tedy parádním doplňkem příběhu i jednotlivých úrovní. Za soundtrackem stojí mladý skladatel David García a docela jsem zvědav, s čím přijde v budoucnu.

Arise: A Simple Story je kvalitní příběhová plošinovka, v níž prožijete s hlavním hrdinou řadu šťastných i velmi smutných okamžiků jeho života, které vás chytnou za srdce. Emotivní příběh je navíc doplněn parádním designem jednotlivých úrovní, rozmanitými a chytře navrženými hádankami a ohromujícím audiovizuálním zpracováním. Arise: A Simple Story je povedenou tečkou za velmi vydařeným letošním rokem. Až se za několik let vývojáři ze studia Piccolo poohlédnou za svým působením ve videoherním průmyslu, budou moci být na sebe náležitě hrdí.

Arise: A Simple Story

Techland, Piccolo
3. 12. 2019