Anthem

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro
Kdo chodí na Konzolistu déle, tak určitě ví, že mám hodně rád akční kooperativní hry jako Destiny nebo The Division, v nichž jsem strávil stovky hodin a dobře se i přes jejich nedostatky u nich bavil. I proto jsem byl na Anthem hodně natěšený, zvláště když za vývojem stálo studio BioWare, které navíc od začátku tvrdilo, že hraje konkurenční hry a přesně ví, co hráči chtějí a co ne. V posledních měsících ale po různých prohlášeních natěšení trochu opadlo, navíc dost rozporuplné dojmy jsem měl z demoverze, která byla dostupná začátkem měsíce. Vývojáři následně tvrdili, že demo moc dobře nereprezentuje finální hru. I přesto jsem byl hodně opatrný, a jak se nyní ukázalo, opatrnost byla rozhodně na místě. Anthem je rozhodně hrou pěknou, což o to, má i několik silných momentů, ale zároveň má i řadu problémů a nedotažeností. Jde o hodně rozporuplnou hru, v níž na jeden dobrý nápad připadne pár špatných rozhodnutí, ale co je nejhorší, podtrhávají ji nohy obrovské chyby, přinášející mnohdy i chvilky pořádně frustrace a bezmoce. A to jsem chtěl mít Anthem opravdu rád. Pojďme ale pěkně popořadě.
Studio BioWare se proslavilo hlavně schopností vytvářet ohromující herní světy a vyprávět zajímavé příběhy. Na začátku to vypadá, že Anthem bude další takovou hrou, protože je představen nádherně vypadající svět, který byl vytvořen bohy za pomocí speciálních artefaktů Anthem. Bohové ale následně zmizeli a o artefakty nastal velký boj mezi několika frakcemi. Za tu lidskou rasu bojují Freelanceři, kteří mají speciální obleky Javelin vytvořené za pomocí artefaktu Anthem, a právě jednoho se chopíte i vy. Příběh na začátku vypadá nadějně, vývojáři nešetří rozhovory i pěknými filmečky s dobrou výpravností, ale následně vše bohužel sklouzne do klasického sci-fi klišé, a dá se i říci lineární jednoduchou bitvu mezi dobrem a zlem. Ta navíc není moc zajímavá a postupně ztrácí na údernosti, a nic nevylepší ani celkem fádní finále. Za to nemůže jen kvalita scénáře jako takového, případně šílená rozkouskovanost příběhu, ale také poměrně špatně napsané NPC postavy, s nimiž budete postupně mluvit a střetávat se s nimi. Prakticky žádná není snadno zapamatovatelná, nemá zajímavou historii ani osobnost, a budete se tedy k nim vracet jen z toho důvodu, abyste odklikali rozhovor a posunuli se zase dál. To je pochopitelně obrovské zklamání, zvláště když za hrou stojí tým, který nám přinesl původní Mass Effect trilogii, z níž vám z fleku vyjmenuji několik tuctů postav. Anthem je tedy na tom prakticky stejně jako první Destiny při svém vydání. Také mělo pěkný svět se zajímavou historií, který ale vývojáři nedokázali naplnit kvalitním příběhem.
Základnou pro vás je pevnost Fort Tarsis, v níž se budete pohybovat mezi misemi. Zde se nachází různá NPCčka. Ta hlavní vám samozřejmě budou zadávat příběhové či jiné úkoly, s vedlejšími následně můžete mluvit a vyslechnout si jejich problémy a osudy. S vedlejšími NPCčky mám problém ten, že se chovají dost nelogicky a prostě hloupě. Ačkoliv vás moc neznají a třeba i vidí poprvé, hned vysypou z rukávu svá největší tajemství, navíc někdy i dost skřípou samotné dialogy. S Fort Tarsis mám ale i daleko větší problém, a to je ten, že samotné místo není moc dobře zpracované po stránce designu a uživatelské přívětivosti. Většinou jen představuje takové to nutné zlo, abyste se dostali na další misi, navíc se tu docela ploužíte a dostat se z jednoho konce na druhý chvilku zabere. Fort Tarsis je úplným opakem Toweru v Destiny, který slouží prakticky k tomu stejnému, ale funguje daleko lépe. Rychle se dostanete tam, kam potřebujete, navíc i slouží jako místo, kde se můžete s kamarády trochu zabavit a promyslet další plány. Fort Tarsis toto nenabízí, protože se v něm nacházíte sami, ostatní z týmu jsou vždy ve své vlastní instanci. Sociální prostor, v němž se můžete střetávat s ostatními hráči, Anthem nakonec na přání hráčů obsahuje, ale je naprosto nevyužitý, nezajímavý a vzhledem k tomu, že se do něj dá dostat jen skrze matchmaking a tedy docela dlouhé čekání, nemá to cenu ho ani navštěvovat. A popravdě, pokud by se mi nepřihodilo to, co se mi stalo, o čemž se ještě rozepíši níže, asi bych ho ani nikdy nenavštívil.
Během pár hodin zjistíte, že Anthem má daleko blíže k Destiny nebo Warframu než předchozím hrám studia BioWare. Jde totiž hlavně o akční hru, v níž jakékoliv RPG prvky jsou spíše upozaděny, za což může hlavně skutečnost, že samotná postava sice leveluje, ale jen proto, aby vám následně padalo lepší vybavení a byla tak možnost vylepšovat svůj exo oblek Javelin, k němuž se ještě dostanu. Tuhle skutečnost ale rozhodně neberu jako mínus, zvláště když střety s protivníky jsou celkem zábavné, hlavně na vyšší obtížnosti, a velmi dobrý pocit jsem měl i ze samotného gunplaye spojeného s využíváním speciálních schopností Javelinů a zajímavého systému komb, který celou akci skvěle oživuje. Od Anthemu tedy nemůžete čekat rozsáhlé akční RPGčko, ale tím nikdy neměl být. A v tom, o co se snaží, pak funguje docela dobře a dokáže uspokojit. A zároveň je pak nutné přijmout skutečnost, že ačkoliv můžete hlavní linku projít sami, daleko zábavnější a výhodnější je plnit vše s kamarády, případně díky matchmakingu s náhodnými hráči. Na kooperaci je hra prakticky založená.
A možná i proto nechápu, proč je spojování s ostatními hráči tak složité a ne jednoduché jako u konkurence. Na kamarády se nikdy nenapojíte přímo přes friendlist, protože ta možnost není. Abyste se s nimi spojili, musíte posílat pozvánky. Když pak chcete někam letět, musí všichni v týmu aktivitu potvrdit. Leader prakticky může jen vybrat aktivitu, ale nic více nezmůže, nemá žádné rozhodovací pravomoci. Nad těmito designérskými rozhodnutími, které nejsou k hráčům přátelské a jen zdržují, zůstává trochu rozum stát. Je tedy Anthem kooperativní hra jako Destiny nebo jen akční hra s možností kooperace? Jako kdyby ani vývojáři sami nevěděli.
Ale tento nepochopitelný systém je jen vyvrcholením skutečnosti, že pro Anthem bylo vytvořeno pomalé, nepřehledné a značně zastaralé UI. Pokud se v něm chcete někam doklikat, trvá to neuvěřitelně dlouho. Už se dlouho nestalo, že by třeba komunita na redditu musela společně zjišťovat, kde se nachází tak banální věc, jako je třeba změna banneru. Ta se většinou nachází třeba v nastavení postavy, ale to zde chybí, k čemuž se ještě dostanu. Rozhraní by si zasloužilo zjednodušit a udělat přehlednější. V Buungie moc dobře vědí, proč vytváří čisté rozhraní, v němž je lehké se zorientovat na první pohled.
Když se poprvé dostanete do herního světa, spadne vám doslova čelist. Vypadá totiž neskutečně, všude jsou majestátní skály s vlastní historií, krásné vodopády a vše pak podtrhuje vynikající nasvícení, kolikrát pomáhající vytvářet strhující scenérie, u nichž si neodpočine Share tlačítko. Svět na první pohled působí opravdu parádním dojmem, navíc velkou devízou je i skutečnost, že nepůsobí jako placka, ale je i dost vertikální, aby se využila možnost létat. Najednou si opravdu připadáte, jako že se nacházíte ve skutečném světě s vlastní historií a minulostí, kterou je navíc docela zábavné odhalovat a dozvídat se o ní více. Lore je totiž na rozdíl od příběhu docela bohatý a dokáže uspokojit, jak jsme u her od BioWare zvyklí. Navíc se mi líbí skutečnost, že ačkoliv je Anthem sci-fi hrou, svět je naopak pojat dost fantasy, přičemž skloubení funguje na podtrženou jedničku. Když ale opadne trochu počáteční nadšení, budete si všímat i neduhy, kterých není málo.
Herní mapa je docela malá a zároveň i málo rozmanitá a tím pádem monotónní. Budete se pohybovat jen v džungli, která vypadá všude prakticky stejně, takže nemáte ani žádné orientační body, abyste se mohli trochu orientovat v tom, kde se zhruba nacházíte. Tomu jistě dopomáhá i skutečnost, že nemáte možnost vytvářet waypointy, takže když se chcete někam dostat, neustále musíte přepínat mezi světem a mapou, abyste zkontrolovali, jestli letíte správně. A vzhledem k tomu, že se mapa během letu občas nenačte a trvá jí to, jde o docela krkolomné řešení. Ano, třeba Destiny také nemá waypointy, ale v Bungie ví, jak správně mapu navrhnout, aby se v ní hráč neztratil a po pár projití věděl, kde se přesně co nachází. Mapa v Destiny je navržena prakticky jako okruh s lokacemi, tady je mapa klasického ražení, jako v jiných open world hrách, a vzhledem k tomu, že vypadá vše stejně, je jednoduché se v ní ztrácet. Ani po několika dnech jsem si pořádně nezapamatoval, kde se co nachází a jak se dostat tam, kam potřebuji, abych nemusel otevírat po pár metrech mapu, jestli letím správně. Tohle je prostě problém, navíc si nejsem jistý, jestli jen jedna mapa u takové hry dostačuje. Ano, mapa má řadu tajemství, dungeonů a tak dále, ale vše prozkoumáte docela rychle.
Hra jako Anthem má stát hlavně na bohatém a rozmanitém obsahu, a tady přijde asi největší problém. Už takto na začátku mohu říci, že obsahu moc není, a navíc ten, který je připraven, má rozporuplnou kvalitu. Poznáte to už během hlavní příběhové kampaně a plnění misí. Ty jsou totiž dosti podobné a naprosté generické, přičemž se většinou skládají jen z několika druhů aktivit. Musíte někam doletět, tam vystřílet nepřátele, ubránit zónu, případně najít artefakty a takto pořád dokola, bez jediné změny. Je tedy logické, že vše postupně upadne do stereotypu a rozhodně nejde o zábavu. Navíc v polovině kampaně přijde nesmyslné grindování public eventů, sbírání truhel tak dále, což je dost možná nejhorší a nejnutnější část, jakou sem kdy v podobné hře viděl. Mise v hlavní kampani nejsou ani trochu zajímavé a rozmanité, a to samé platí pak prakticky i o těch vedlejších v podobě kontraktů, které jsou stavěny dosti podobně. Jakoukoliv kreativitu během vytváření úkolů vývojáři nechali zamknutou v trezoru a je to kolikrát až k pláči. Tohle je prostě obrovské zklamání a nepochopitelné selhání, protože potenciál tu byl daleko větší. Když už vývojáři vytvořili docela pěkně vypadající svět s vlastní historií, dokázal bych si představit nějaké epické střety s protivníky, rozmanitou náplň misí a tak dále, ale bohužel ani jednoho jsem se nedočkal.
S misemi mám ještě další problém, který se pojí s kooperativním hraním. Když totiž jeden hráč moc spěchá nebo se nachází o něco blíže cíli, objeví se vám na obrazovce okénko, které vám dává vědět, že se moc loudáte a za pár vteřin budete portnuti za hráčem, který se nachází vepředu. V tu chvíli přijde vždy panika z toho, že budete muset přetrpět nahrávací obrazovku, navíc ono okénko překrývá krásně ukazatel přehřátí trysek na Javelinovi. Nejednou se vám tak stane, že najednou spadnete s přehřátými tryskami jak šutr na zem, zatímco se s vypětím sil snažíte dostat do cíle, abyste byli nahrávací obrazovky ušetřeni. Z tohoto jsme si postupně s kamarády dělali srandu, ale jde o systém, který není dobře navržený, je dost frustrující a jen zbytečně nabourává atmosféru dané mise. A když už jsem v tomto odstavci zmínil načítací obrazovku, tak se o nich musím rozepsat více. Všudypřítomné dlouhé nahrávání je obrovským problémem Anthemu. Chcete jít do mise, čeká vás loading, chcete si změnit vybavení ve Fort Tarsis, připravte se na loading, hrajete misi a musíte během ní třeba do nějaké jeskyně nebo dungeonu, připravte se na loading. Navíc některé mise jsou navrženy tak, že se objevíte po loadingu a následně po pár metrech vlétnete do dalšího. Načítacích obrazovek je tolik a jsou přehnaně dlouhé, že naprosto bortí jakoukoliv atmosféru a narušují i herní zážitek.
Na výše vypsané nedostatky zapomenete na malou chvíli v momentě, když poprvé vlezete do vybraného Javelina, což je speciální oblek, který vám propůjčuje řadu jedinečných schopností a možností pro boj, navíc má i speciální trysky, díky nimž je možné létat a připadat si jako Iron Man. Ono ostatně už samotné létání přináší do žánru docela velký svěží vítr a nové možnosti, jak bojovat s protivníky, hlavně v otevřených prostorách. Přitom ovládání je intuitivní, velmi dobře navržené a každý si na něj zvykne během několika minut. Na začátek vývojáři připravili čtyři druhy Javelinů. Je tu univerzální Ranger, hodící se prakticky do jakékoliv situace, tank v podobě Colossuse, rychlý Inteceptor na boj na krátkou vzdálenost, případně Storm, což je obdoba jakéhosi mága, kterého jsem si třeba já oblíbil asi nejvíce. Jednotliví Javelini se neliší jen vzhledem a pohybem, ale také speciálními i podpůrnými schopnostmi, a rozhodně je zábava za ně hrát. Určitě chválím, že si během hraní postupně odemknete všechny čtyři Javeliny a můžete mezi nimi libovolně přepínat ve Fort Tarsis, takže není nutné si zakládat další postavy, jako je tomu třeba v Destiny.
Každý Javelin je možné vizuálně upravovat, ale možnosti jsou zatím značně omezené. Hlavně z důvodu, že vizuální změna je možná pouze za mikrotransakce, případně herní měnu, které není takový dostatek, aby se vyplatilo ji za zkrášlení vyhazovat. Daleko důležitější, než jak Javelin vypadá, je samozřejmě výbava. Postupně si můžete Javelin obohatit o komponenty mající vliv na aktivní i pasivní schopnosti, ale také o zbraně. Ty se rozdělují na klasické třídy jako pistole, samopaly, pušky, kulomety, brokovnice a tak dále. Bohužel musím konstatovat, že zbraně patří mezi docela velké zklamání, protože každá třída má jeden jediný design. Modrá zbraň od zelené se tak liší pouze ve své síle, nikoliv i vzhledem, jak byste čekali. Až později můžete získat Masterworkové a Legendární zbraně, které mají trochu jiné barvy a bonusové aktivní schopnosti. Střelba z nich je zábavnější, ale rovněž nejsou něčím plně uspokojivým, jako třeba exotické zbraně v Destiny nebo Divisionu. Navíc některé random pasivní perky na nich jsou docela zvláštní a ne plně funkční.
A když už jsem u výbavy, dostávám se k jednomu naprosto nepochopitelnému rozhodnutí vývojářů. Výbavu můžete měnit pouze ve Fort Tarsis, protože úplně chybí klasický inventář, který byste u takové hry prostě a jednoduše očekávali. V polovině mise, kterou jdete třeba poprvé, následně zjistíte, že byste místo brokovnice lépe využili pušku na dálku. Jenomže máte smůlu. Vyměnit si ji nemůžete. Tedy, můžete misi vypnout, ztratit postup, přes několik nahrávacích obrazovek se doklikat do možnosti změny ve Fort Tarsis a následně misi zapnout znovu. Zní to bizarně? Bohužel tomu tak je. Tohle je naprosto nepochopitelné selhání designu. Stejně jako skutečnost, že během hraní vám padají předměty různé cennosti, ale už nevidíte, co vám přesně padlo. Až po dokončení každé aktivity vám bude loot ukázán a následně dán do inventáře ve Fort Tarsis. U hry, která je založená na lootu je toto naprosto nepochopitelné rozhodnutí. Tím odpadá ona radost, když vám padne nějaká vymodlená zbraň. Pamatuji si, jak jsem v Destiny skoro až brečel radostí, když mi padl Fatebringer, Ice Breaker nebo Gjallarhorn. Zde žádný takový pocit nemáte. Vše je naprosto bez emocí, které by vás třeba i dále nutily hru hrát a pokoušet se ony Legendární zbraně získávat.
Během hraní budete bojovat s několika frakcemi, které mají docela zajímavou historii a lore. Každá rasa má vlastní jednotky, od pěšáků po snipery, silnější jednotky i menší minibosse. S rozmanitostí a zajímavostí protivníků jsem docela spokojen, což už ale moc nejde říci o jejich umělé inteligenci. Ta občas zkolabuje, protivník nereaguje, případně jen zmateně pobíhá kolem. Dá se proto říci, že protivník je vždy nebezpečný hlavně kvůli počtu a velkému množství HPček, ale rozhodně ne kvůli své inteligenci. Navíc musím zmínit ještě jednu věc, která jde proti proudu a zajetým standardům v samotném žánru. Když má nepřítel štít, tak v každé jiné akční hře si ho nemůže nahodit zpět, dokud dostává určité poškození. V Anthemu je ale vše řešeno časově, takže i pokud do protivníka střílíte, štít si znovu po určité době nahodí. Že to není ani trochu dobré řešení si uvědomíte až v momentě, když hru hrajete na vysoké obtížnosti.
Hry jako Anthem prakticky začínají až ve chvíli, kdy dokončíte hlavní příběhovou linku a dosáhnete následně i maximální úrovně. Endgame je naprosto klíčový. Vývojáři z BioWare to pochopitelně vědí, několikrát v rozhovorech tvrdili, jak půjde o důležitou část v Anthemu. I proto je nepochopitelné, že právě endgame tu prakticky neexistuje. Lepší vybavení můžete získat jen přes legendární kontrakty, tři Stronghold mise a následně i Public Eventy ve Free režimu. Legendární kontrakty jsou kratší mise, v nichž musíte vždy plnit neustále opakující se úkoly. Public Eventy asi není moc nutné představovat, jedná se o náhodné eventy v herním světě, které jsou jednoduššího ražení. Jen tedy nepochopím, proč event není normálně vidět na mapě. Musíte ho vždy objevit sami tím, že kolem něj prolétnete. Většinou to vypadá tak, že létáte jen tak po mapě, ze strany na stranu, jestli ho náhodou nenajdete. Zábava?
A tím nejzajímavějším a nejlepším mají být tři Stronghold mise, což asi i ve výsledku jsou. Nečekejte ale nic objevného, nejde rozhodně o raidy nebo podobnou aktivitu. Spíše bych je přirovnal ke Strike misím z Destiny, na jejich konci je vždy nějaký ten boss. Souboje s nimi jsem si celkem užil, a i proto jsem trochu zalitoval, že jich ve hře moc není. Když nepočítám Titány, tak bossové jsou jen tři. Sice jsem zmínil tři Stronghold mise, ale ta třetí je závěrečná mise z příběhové části s finálním bossem. Originální jsou tedy jen dvě. Tyto endgame aktivity následně točíte pořád dokola, abyste se pokusili získat lepší vybavení, s nímž byste je mohli pokořit následně na vyšší obtížnosti. A to je vlastně jediná motivace, proč vybavení získat a hru dál hrát. Aktivity, kde byste mohli získané vybavení smysluplněji využít, ve hře zatím nejsou. Raid tu není, PvP také ne, žádná další výzva, nic. A je otázkou, jestli někdy něco z toho vůbec bude.
Aby těch problémů nebylo málo, Anthem ničí i skutečnost, že je rozbitý a působí jako nějaká neodladěná pre-alpha. Ano, nejde o takový průser jako Fallout 76, ale moc daleko k němu nemá. Hra neustále hází jeden error za druhým, během večera vám může několikrát spadnout, případně se úplně rozbít. Kolikrát se mi stalo, že se mi rozbila mise, takže jsem ji musel vypnout a začít znovu. U Quick Playe vás to zase hází do opuštěných rozbitých her, které nejdou dohrát, případně do míst, z nichž se za týmem nedostanete přes zavřené dveře a tak dále. Velkou nepříjemností je i skutečnost, že nemohu vlézt ve Fort Tarsis do svého Javelina a spustit z něj misi. Pokud by ve hře nebyl sociální prostor Launch Bay, tak bych v tu chvíli prostě a jednoduše skončil a nemohl dále pokračovat. A tady už víte, proč jsem říkal, že do Launch Bay mě dostal jen bug. Je to tento. Jenomže tento způsob spouštění hry jen podporuje frustraci, protože matchmaking do Launch Bay trvá dlouho, pak následuje načítací obrazovka, sem tam hodí chybu, takže musíte vše opakovat a následně v Launch Bay vybrat misi a spustit ji. Taková chyba je prostě neakceptovatelná a dle oficiálního fóra s ní má problém velké množství hráčů. Že hra není vůbec odladěná a vlastně kolikrát neví, co má dělat, ukazuje i situace, kdy máte plný tým a přesto se snaží po zapnutí mise skrze matchmaking dohodit další hráče. A to jsem samozřejmě nezmínil problémy se servery, ale to se dá v prvních dnech u podobné hry trochu očekávat, ačkoliv hry jako Destiny a Division tak velké problémy neměly.
V čem Anthem skutečně exceluje, je rozhodně vizuální zpracování. Už jsem zmínil nádherný svět se spoustou detailů, ale neméně dobře na tom jsou i postavy s dobrými animacemi a vše následně doplňují i parádní efekty, ať už jde o počasí, výbuchy a tak dále. Na Anthem se pěkně dívá a Frostbite engine studia DICE i zde ukazuje svoji sílu. Velmi dobře je na tom i samotná plynulost. Framerate moc neklesá, ani v těch nejvíce hektických momentech na konzoli PlayStation 4 Pro, a hra jede dobře. Stejně dobré jako vizuální zpracování je i výborné ozvučení a hodně povedený soundtrack, jehož některé skladby si zaslouží samostatný poslech. Audiovizuální zpracování se prostě a jednoduše povedlo a nemám k němu nic, co bych mohl vytknout.
Anthem je krásnou ukázkou nenaplněného potenciálu a nesplněných slibů, ale také jen ukazuje pokračující útlum studia BioWare. Dočkali jsme se totiž hry, která na povrchu vypadá lákavě a má sem tam i nějaké ty pěkné záchvěvy, ale pod onou naleštěnou slupkou je

prázdná, rozbitá a s řadou naprosto hloupých rozhodnutí ohledně designu a samotného fungování. To je naprostý opak toho, na co jsme byli od BioWare v předchozích letech zvyklí. V následujících dnech a týdnech mají vývojáři před sebou hodně práce, protože opravit Anthem nebude nic lehkého, navíc následně budou muset přesvědčit i novým zajímavým obsahem.
Tvoje reakce na článek
Galerie

























Komentáře (112)
@Prochi: Na UE4 je radost pracovat. Frostbite se co do složitosti enginu jeden z nejhorších. Sami zaměstnanci BW se při vývoji MEA vyjadřovali k tomu, jaký je to trash, a že nezvládá základní RPG mechaniky. To co se ti nelíbí nejspíše není kontrast, ale nasvícení, které má F. neskutečně špatné a přepálené, celá hra tak působí vypáleně a vyblitě. Kvalita textur a modelů může být dobrá jak chce, ale tohle to vždy zabije. Jak často říkám, Frostbite je dobrý na vše co nesouvisí s gameplayem a na co je takový engine? Leda na hry s velmi jednoduchými mechanikami... A přesně toho EA teď využívá. Hodně mě zajímá co s enginem udělali ve Visceralu, protože tam ho prý silně modifikovali a vylepšily právě co se gameplay mechanik z pohledu 3 osoby týče.
Kolikrát ti u hraní Anthemu zamrzla?
Ta hra zpusobuje zamrznuti konzole tfuj Bioware.
Tak to se na Anthem asi ani nepodívám, protože zatím většina her běžících na Frostbite enginu od DICE mi tak akorát způsobovala bolest očí, pokaždé jsou ty hry naprosto překontrastované, enormně přeostřené, nikdy jsem na tomto enginu neviděl přirozenější vzhled, hladký, expozičně vyvážený, dostatečně detailní, zkrátka takový, aby se na to příjemně dívalo. Nesnáším ten engine. Myslel jsem před pár lety, že to je většinou neschopnost vývojářů vizualizovat přirozený, příjemný vzhled, ale vždycky v tom měl prsty tenhle přechvalovaný hnus!!!!!!!!!!!
On tady někdo bude vytahovat aktivní komunikaci ze strany BioWare? Po tom, co vydali za full price takový trash? Argument, že vydání bylo uspechane je úplně mimo, jelikož na tom makali 6 let a bylo to snad 2x odložené. Nevím, kolik by těch let ještě potřebovali, ale vzhledem k tomu, že ta hra je v naprosto dezolátním stavu a bez obsahu, tak by to byla ještě hodně dlouhá doba. Vůbec bych o nějaké aktivní komunikaci ze strany BioWare ani nemluvil, jelikož vzhledem k tomu v jakém stavu ta hra je, tak to považuji za úplnou samozřejmost. Jen bych se chtěl dále vyjádřit k Frostbite enginu. Tím, že ho EA dává do každé své hry, tak si kope hrob maximálně. Ten engine je primárně dělaný pro BFko a je to vidět. Je naprostý nesmysl mít jeden engine a rvat ho násilím do všech her napříč všemi žánry přes fotbal, auta po “looter shooter” hru.
Frostibe je jen část problému a hodně se na něj naučili, plus ho notně upravili, při vývoji Andromedy. Tam to zepry teprve bylo peklo. Ten engine je stavěný na přímo na fps a až potom jej začali používat všechna EA studia. Vše okolo hry je dost fajn, lore a historie světa je super zpracovávána. To zabralo dost času. Ale nejde vše svádět na engine. Je vidět, že nápady měli (pár Story misí je super), jen se pak někde stala chybaTo co je teď vycitane hře, se z větší části opravit dá, ale zbytek tam už zůstane (třeba u Warframe také nechali původní Story a začátek hry je neskutečný porod), myslím loadingy, špatné současné úkoly, 3/4 Story skoro až dementní, Forge... To se ani opravit podle mě nedá. Rozbili by celou hru a kdo ví jestli by jim to teď hra vůbec ještě dovolilaME byl na unreal enginu, který je přímo stavěný na vývoj her všeho typu (už jen ty knihovny co do něj jsou) a hlavně je zepry v něm krása cokoliv dělat
On bude asi velkej problém Frostbite a nejspíš je v něm peklo dělat cokoli krom Bf. Cosi sem čet, že si na to stěžovala Hamingová protože do něj museli vytvářet spoustu věcí co neobsahoval a v podstatě jim komplikoval život. Dřív zvládli udělat díl ME za 2 roky a od přechodu na frostbite se ve všem plácají, nestíhají a tak to dopadá.
Neměli na to 6 - 7let? Neměli tady příklady jako Destiny 1/2, Divsion, WarFrame? Pak vydají tohle a budeme si říkat, že je to venku moc brzo. Mě jenom zajímá co dělali těch 6 - 7 let?
Jenom jedna otazka pro vsechny.Vsichni jste spokojeny v praci jak to tam vsechno krasne slape?Já myslim ze valna vetsina spokojena není alespon ja teda ne. A tak si myslim ze je to i ze strany vyvojaru ze jim nekdo slape na paty. Delej delej rychle musime stihnout termin atd.Dnesni doba je takhle nastavena. Já myslim ze kdyby je nechali pracovat v klidu bylo by to vybrouseny tak jak ma byt.
Bioware komunikuje, a tím jim smekam. Aspoň v tomto se poučili oproti ostatním vydavatelům, kteří někdy nemluví skoro 3 měsíce. Otázka je, jestli obsah, který chybí, není náhodou uměle vytažený, a nebudou jej pak přidávat (Destiny 1 v tom byla přímo ukázková)Těšil jsem se na tu hru, jenže mě zklamala. To opravdu není hate, ale kritika, o které samotní vývojáři ví, viz. RedditJak píše thesibep, je tam prostě strašně moc věcí špatně (např. jak může padnout na masterwork zbrani jako hlavní stat roll, který mě přidává 0% bonus!!! To totálně nedává smysl a jen to potvrzuje zpackaný alfatest), které časem snad půjdou opravit, ale proč ZASE čekat? Nesčetněkrát samo Bioware řeklo, ze hry konkurence hrají a poučí se z nich. Jenže já to nikde nevidím, ať se sebevíc snažím. Další věcí je, kde je větší kustomizace. To mě jako mají stačit 3 druhy armoru? Bugy, načítání, prázdná mapa (moc to tam opravdu nežije), chybějící zvukové efekty, postavy v hospodě jen otevírají pusu a nic z ní nejde, nesmyslné loot dropy, malé loot dropy, nemožnost aspoň minimálně změnit přednastavený loadout ve hře atd atd atdA co se té komunikace týká, zbývá vlastně něco jiného vývojářům? Nezlobte se na mě, ale toto už prostě znovu projít nemůže. Několikrát jsme jim zaplatili plnou cenu plus season pass, ale kvalitní hru jsme dostali až po roce. Uvidím, jestli se alespoň Ubi už poučilo. U D2 jsme taky zase čekali rok, ale teď už ne
Fiola to myslím rozebral perfektně..... link
Dnes: Vydržel jsem do včerejška. To, že stále klesá frame rate ke 45 FPS na RTX2080Ti 3440x1440 v nižším nastavení než jsem měl v demu 70 – 110 na Ultra nastavení to opravdu nechápu. To, že padají samé exkrementy je další věc. Do soboty to bylo ok. Bioware si uvědomil, že takhle by se nafarmilo těch pár věcí velmi záhy které tam jsou. Problém je ten, že za Stronghold na GM1 a vlastně je jedno jestli Hard nebo GM1/2/3 tak si odnesete, respektive neodnesete nic jiného pokud něco někde náhodou nevypadne z mobky. Nic! Jen jeden garantovaný master work se staty, které stojí za zlámanou grešli. Dal jsem tomu fakt, hodně času. Gear Score mám na 488 a už na to opravdu mr..m. Hra tě ničím neodmění, je zabugovaná až to hezké není a optimalizace je další kapitola. Nemám čas hledat chybu u sebe kde není. To je jako by jste měli disk plný bad sectorů a hadříkem leštili case, že to tomu pomůže.
Před 4 dny: Mé zhodnocení Anthemu. Anthem popírá základní mechanismy MMORPG typu WarFrame, Destiny. Co přesně chybí a nebavme se o tom co vývojáři slibují, že průběžně dodají. Máme zde velkou mapu, kde můžeme plnit aktivity v průběhu základní herní doby a především v end gamu. Na tuto mapu se mohou současně připojit 4 hráči. Pokud se nebude jednat o fire team čtyř kamarádů a rozhodnete se pro plnění aktivit na vyšší úrovni stane se ze hry houbovitá nezábavná akce. Mluvím zde například o Titanech. Na úrovni GM1, se z něho stává houba, kterou jste schopni ustřílet sami, ale bude to trvat řádově 15 – 20 minut. Nebo budete mít svůj fireteam a celá akce vám zabere maximálně 5 minut. O GM2 – GM3 ani nemluvím. Před sebou máme obrovskou herní mapu, která není rozdělená na několik instancí (Destiny EDZ má cca 8 instancí kde narazíte na několik hráčů, kteří se pohybují ve stejné lokaci), velikostí odpovídá například mapě z FC5. Otázka zní jak donutíte zbytek 3 lidí aby vám s Titánem pomohli? Odpověď zní nedonutíte! Můžete na ně volat přes voice chat, ale valná většina lidí, ho má deaktivovaný. A není se čemu divit, když si vzpomenete na jiné hry, kde slyšíte rušivé zvuky z domácnosti. Absence trackingu na herní mapě, další ze základních mechanismů. V průběhu freeplay se rozhodnete pozvat kamaráda, bohužel zjistíte, že se to nedá a musíte se vrátit do pevnosti kde se spojíte a vyrazíte společně na herní klání. Celá pevnost je za trest. Místo kde chodí virtuální kamera s nožičkami a občas zahlédnete i ručičky pokud zamíříte pohled k zemi. Zde si nabíráte aktivity, ty se dají nabrat také v malé instanci, která odpovídá velikosti malé tělocvičny. Tady se můžete potkávat s hráči, ale nedej bože, že by jste si chtěli prohlédnout jejich gear. Po otevření menu zůstane vyset. Jedinou možností je shodit hru, nebo pokud to jde si nechat poslat pozvánku aby jste se odportovali ke kamarádovi. Nemusí to být pravidlem, ale děje se to prakticky vždy, když se někdo odpojuje. Nemožnost splnění výzev quick play. Z 20 her jsem dokončil 4 díky bugům, které se ve hře vyskytují. Po dokončení příběhu na vás čekají kontrakty, jsou to malé mise, které jste dělali po celou dobu základní hry. Strongholdy, které jsou obdobou striků z Destiny a ty jsou ve hře dohromady 3. Z toho poslední je závěrečná mise z původní základní hry. Prakticky veškeré mise jsou složeny ze 2 – 3 klasických public eventů, kde vždy čekáte až se vykecá kamarád na telefonu a pak můžete pokračovat dál. V průběhu základní hry si nevybudujete absolutně žádný vztah ke svému gearu, ty lepší věci začnou padat až na cca 25 úrovni. Příběh dokončíte na 14 až 18 úrovni. Samotné levelování jde pomalu a tak se v tom plácáte poměrně dlouho. Je toho straně moc, co tam není a mělo by být. Proto ty, kteří o hře uvažují a mají tu možnost zkuste využít EA Premier, máte pak měsíc na to si hru osahat a případně pokračovat v předplatném, nebo si ji pořídit ve slevě za rozumnou cenu. Aktuálně mám 488 gear score, chodím GM1. V Desitny 1 a 2 mám kolem 3000 odehraných hodin. Upozorňuji není to hejt jen mé zhodnocení hry samotné. Málem bych zapomněl, public eventy se na mapě neukazují, tzn. poletujete po herní mapě a snažíte se narazit na probíhající event. Po dokončení hry jich máte jako jeden z hlavních úkolů splnit 100.
Čekal jsem, že to bude menší sralcka než Crackdownu 3 a ono je to další zklamání. Měl jsem možnost hrát beru a takovou nudu a utrpení jsem dlouho u žádné hry nezažil.
Souhlasím s tím, že hra je těžce nedodělaná a chybí end game obsah. Ale na druhou stranu nepamatuji tak velkou odezvu od vývojářů a takové pracovní nasazení na opravu a optimalizaci hry. Buď Bioware teče hodně do bot, nebo si někdo uvědomil, jak by měla vypadat komunikace s hráči po vydání hry. Někdy při hodnocení je mít nahráno v žánru tisíce hodin spíše na škodu. Člověk je pak zklamán, že nedostal to na co je zvyklí, nebo to co si přál. Za mě jim přeji, aby hru dokázali co nejdříve dodělat, a hlavně aby se zbavili toho strašného loadingu
Zo vsetkych hier ktore vo mne vzbudili take nadsenie aby som ich sledoval na reddite ako subscriber ma Anthem jednoznacne najaktivnejsich developerov ktorí sa zapajaju denne do diskusii a reaguju na kazdy vaznejsi podnet snad v desiatkach minut.
A hlavne po tom co si tam par krat denne precitam nove temy, prevazne s pozitivnymi reakciami ktore su v totalnom kontraste s tym co citam napr. tu, mi pride chvilkami ta antikampan okolo hry ako nejaky druh socialneho experimentu v ktorom sa skuma chovanie stada v mediami kontrolovanom prostredi
Hra ma urcite svoje chybicky a asi najvaznejsie vnimam rolly s nelogickymi statami (dnes ma byt fix) ale nic ostatne , 0, "zero a nada" z toho vyplakavania ktore pocut z kazdej strany sa mna osobne v hre netyka. Nadherny svet s krasnou farebnou paletou, dynamicka zmena pocasia a dennej doby, absolutne uchvatne a originalne prostredie s perfektnym nasvietenim v HDR, dokonala letova mechanika v ktorej citit vahu stroja, sialene graficke efekty v subojoch ake som v zivote nikde nevidel, zive animacie pritomnej fauny a absolutne vymakane zvuky ktore sprevadzaju beh Colossusa, ktory ked je v rausi tak pred sebou dokonca vizualne deformuje priestor
Veterani s nahranymi tisickami hodin v Destiny, Division a Warframe asi mozu byt frustrovany ze Anthem nieje dokonalym etalonom zanru na ktory tak dlho cakaju, ale mne a hromade dalsich co sme sa dostali zatial len po prvy stronghold, ako pise Barack staci malo
Jeden z největších problémů je úplná absence smysluplného endgame obsahu. V Destiny/Division když už nic, tak jsou aspoň originální exotiky (design, použitelnost, vlastnosti, Perky) a hlavně questy navíc, objevování (ty questy byly i v jedničce vanilla Destiny za plnění Bounty), tady není zhola nic. Opravdu. Toto hratelnost, byť je sebelepší, sama o sobě nezachrání. Opravdu v té hře po dosažení max lvl není co dělatNebo je tam něco víc než, v některých částech, až frustrující obtížnost (proč na vyšší obtížnosti je skoro nemožné být ve vzduchu, když z toho třeba Storm právě nejvíc těží?), 3 strongholdy (které se ohraji) a pak kontrakty? Pokud ano, tak mě řekněte co.Je to prostě málo. Vždyť na tomto všechny looter shooter hry předtím pohorely. Ano časem, časem, se to zlepší, ale jádro hry už zůstane stejné (bože ty loadingy, všude jsou, nesmyslně)Proč kupříkladu loadingy téměř nejsou u Division, kde je minimálně stejně velká mapa?EA spěchalo na vydání, protože jinak mě nejde do hlavy, že tento build vůbec pustili do světaPS: v Destiny mám přes 1800 hodin, v D2 nějak 1600 a Division taky kolem 1000, tudíž něco málo asi o tom vím. Tyto hry mě baví, Anthem ne ani na třetí pokus
@Lost Carlos: Ty si BLÁZEN :D
@BarackObama: tech par nadšenců brzo vystřízlivi
Sorry jako, ale nesouhlasím s názorem, že hru si musím zahrát, abych zjistil, jestli je opravdu špatná. To je jako říct, že protože jsem se nenarodil za totality, tak nemohu posuzovat komunismus, i když mi o něm vyprávěl dědeček, nebo protože jsem nikdy nenavštívil Ugandu, nepřísluší mi posuzovat její status, i když jsem o ní viděl dokument...
Hry hraji přes 20 let a za tu dobu už člověk zákonitě nasbírá tolik zkušeností, že nemusí hrát kdejakou (promiňte mi to přirovnání) "volovinu", aby se ujistil, že jde o špatnou hru. Jak už řekl v rozhovoru Kojima k Death Stranding (psal jsem zde o tom i článek) od 70. let se hry výrazně nezměnily a jejich arkádová koncepce života a smrti zůstala takřka nezměněna. Pořád se tu bavíme jen o mačkání tlačítek na gamepadu, interakci s nejrůznějšími předměty a NPC. To, co opravdu hry rozlišuje dnes, jsou právě staty/RPG prvky/balanc obtížnosti, příběh/zasazení/scénář a hlavně intuitivní ovládání/návyková hratelnost.
To poslední jmenované se zdá, že Anthem zvládl na jedničku, ale ten zbytek prostě OBJEKTIVNĚ stojí za vyliž *****, dle recenzí, takže hra je možná zábavná, a možná i natolik, že jsou někteří ochotni přehlížet ty nedostatky, ale jen protože se někdo spokojí s málem, ještě neznamená, že jde o kvalitní hru a mělo by se tak na ní nahlížet.
@mart1n02: ok, ale co ten zbytek nesmyslu? Sorry, ale plno veci co tam popisuje v realu funguje jinak... pravda napr. world eventy by mohly byt na mape, ale daji se v pohode dat solo aniz by si umrel...
@Chesse: On to používá jen jako příklad také nenáviděné hry. Nesrovnává to, proto to hmed potom říká v recenzi.
Vazne srovnava BF5 s Anthem :D? Sorry, ale vubec netusi jaky zanr je Anthem...
@mart1n02: teď jsem tu recenzi dokoukal...Fiola to rozsekal sračky 😃
Indian- 0/10 - nehodnotitelné
@Kostej-cz: tu hru mam za 7/10 tudíž ji nemohu bránit protoze vim o chybách a v něčem s tebou souhlasim,ale kritiku na tuhle hru muzou vyslovit opravdu jen ti co ji hráli a ne viděli na YouTube nebo ji na par minut hráli v demu- hodnotí se celek a ne jen demo;-)
No mě se příběh líbil. A tak jak byl, mi i vyhovoval 😁 Protože to co předvedli v D2 byl za mě nudný vtip
StepoBella: Já to ale srovnávám z hlediska příběhu, kterej byl taky špatně poslepovanej. Jako Destiny 1 byla v den vydání rozhodně lepší a obsáhlejší co se týče end game a RPG prvků. A hlavně ten gunplay je prostě zatím nepřekonanej v oblasti looter shooter her.
Chesse: A co jako od nich čekáš? Vždyť tu hru ořezali úplně na kost. Na internetu máš i streamy od vývojářů, kde je vidět, že tam mělo být mnohem víc věcí než je ve finální hře. Celý to schovávání za live service je jenom taktika, jak vydat nedodělanou hru (early access) a potom následně vydávat nedodělanej a vyříznutej obsah. Samozřejmě se potom můžou bít do prsou jak dávaj free updaty plný obsahu a jak se o hru staraj.
@Chesse: V době, kdy se hodnocení her zmrsklo jen na stupnici 5-10 a průměrná hra dneska dostane 7-8, tak 6 je to, co jsme před lety označovaly za podprůměr.
Pro tohle i těch 5 z 10 co tomu dal KZ je moc :D
iSh4dowCZE... Tak jako s Destiny 1 to prosim nesrovnavej. To mě narozdil od Anthemu chytlo hned. Byť tam bylo třeba na začátku méně obsahu. Ale pořád víc jak tady. Navíc zbraně a vůbec gear byl D1 parádní hned ze startu. Staty a tak dále narozdil od Anthemu smysl dávalo..