Animal Crossing: New Leaf

recenze  12
Lukáš Kunce, 24. 6. 2013 13:45
Série Animal Crossing si své fanoušky získala už na ne zrovna úspěšném Nintendu GameCube, kde poprvé předvedla, že "simulace života" nemusí být jen záležitosti typu The Sims nebo Second Life. Na pokračování určené pro neustále vzestupující 3DS jsme se těšili dlouho, a tak jsme rádi, že se k nám nedostala jen nějaká ubohá předělávka některého z předchozích dílů. New Leaf lze totiž snadno označit za to nejlepší, co tahle pestrobarevná značka dosud nabídla.

Žádné střílení, žádná krev, žádný příběh, žádní nepřátelé, žádná velká výzva a přesto je Animal Crossing kritiky i hráči považována za jednu z nejlépe hratelných her vůbec. Jde o záležitost výrazně osobitou - žádná jiná se jí nepodobá natolik, aby se dalo hovořit o nějaké konkurenci. Animal Crossing si zkrátka buduje svůj vlastní žánr, a možná i proto patří k těm nejprodávanějším kouskům. Těch důvodů je ale pochopitelně mnohonásobně víc, ačkoliv je někteří mohou považovat za zcela nedůležité.

Popravdě, první dojem z New Leaf vůbec nemusí odpovídat výslednému nadšení. Pomyslný režisér si totiž umane, že vás, zcela obyčejného človíčka, "odněkud" posadí na vlak do stanice "někde", kde se jen tak mimochodem, aniž byste to tušili, máte stát starostou. A co teď? Co dělá takový starosta? Co dělat s tím městečkem, které vám zrovna spadlo pod ruku? Asistentka Isabelle sice velice ráda pomůže a poradí, jenže většinu možností a povinností /herního obsahu/ si hráč musí najít a vyzkoušet na doporučení své zvědavosti. To ovšem nemusí akce chtivé hráče nadchnout.

Ještě předtím, než si začnete své nové město přizpůsobovat dle vlastních preferencí, si bezpodmínečně musíte získat důvěru místních občanů. Virtuálních občanů. Zvířat. Zvířat, která chodí po dvou, ráda si s vámi popovídají, a pokud jim k tomu dáte důvod, sem tam vám přes lokální poštu pošlou pěkný dáreček. Na oplátku jim zase můžete v případě nouze podat pomocnou ruku, vytrhat plevel kolem jejich bydla, nebo darovat nějaký kus nepotřebného harampádí. Jakmile se vám dostane stoprocentní náklonnosti, podřízená Isabelle novému starostovi dovolí budovat další struktury, a to se týká jak nových budov, tak třeba mostů a laviček.

Stejně jako v našem zkaženém světě, i v Animal Crossing stojí vše na penězích. Cokoliv, ať už půjde o nábytek, kterým byste si rádi zkrášlili svůj čerstvě postavený dům, nebo jeho rozšíření, vás něco bude stát. Protože mnohé zboží a služby vyjdou dost draho a vám se tak úplně nechce měsíc čekat na zúročení peněz na vašem bankovním účtu, nezbude vám nic jiného než trocha toho farmaření. Co to znamená? Sbírání květinek, chytání brouků, hledání vzácných fosílií a především velice výdělečný rybolov. Nevěřili byste, že jeden žralok má větší cenu než celý váš dům!

Tedy alespoň do chvíle, než se rozhodnete expandovat. Lidská nátura se totiž vyznačuje nespoutanou nenasytností, a tak nebude trvat dlouho, než se rozhodnete provizorní stan nahradit skutečným domem a následně menším osobním palácem. Taková legrace může znamenat až desítky hodin oblbování blbých ryb, ale Animal Crossing není o co nejrychlejším vyzobání všech herních prvků - tahle záležitost evidentně počítá s tím, že si ji hráč bude každodenně hýčkat po mnoho měsíců, klidně i pár let.

Jakousi ochranou proti nežádoucímu "rychlohraní" je realisticky nastavená rychlost plynutí času. Sedm hodin ráno našeho času znamená sedm hodin ráno ve světě Animal Crossing, a tak by vás snad nemělo zaskočit, že v tuhle brzkou hodinu mají všechny obchůdky zavřeno a většina obyvatel se ještě povaluje v posteli. O Vánocích se ve vašem městě budou slavit Vánoce a nepropásli jsme ani takové drobnosti, jakými jsou Den otců či letní slunovrat, kdy Slunce sloužilo až do velmi pozdních hodin, na náměstíčku se slavilo a milá Isabelle se dokonce vytáhla s malou pozorností.

"Město" skutečně dýchá, jeho zvířecí obyvatelstvo se nezávisle na vašich krocích neustále mění a jeho občané jsou ochotni s vámi různě interagovat. Je plné rostlin, ovoce a brouků, které můžete nejen směnit za pár chechtáků, ale také nabídnout místnímu muzeu. Nemalá část nového Animal Crossing patří právě sbírání všeho možného - téměř každý nalezený předmět lze nechat vystavit v krásně zpracovaném muzeu, kde si své místo najdou jak vzácné dinosauří fosílie, tak všemožní vodní živočichové, kteří se pak nechávají okukovat v zabudovaných akváriích.

Nejen vy se však musíte kochat svými úlovky. New Leaf je jakousi sociální platformou, jež předpokládá, že do svých plánu zapojíte také své kamarády. Upozorňujeme na slůvko "kamarády" - nikoho jiného než osoby ze svého seznamu 3DS přátel ve hře jednoduše nepotkáte. To je možná škoda - těžko hádat, jak by Animal Crossing fungoval v tradiční MMO formě, ale rádi bychom někdy takový projekt viděli. Prozatím se musíme spokojit "jen" s vyměňováním předmětů, okukováním obydlí a navštěvováním přátelských vesniček. Systém připojování se do her vašich kamarádů je navíc docela pomalý a poněkud nepřátelský, to ale trpělivému casual hráči, pro kterého je ostatně Animal Crossing určen, nemusí vůbec překážet. Přesto nás ale láká vidina světa bez bariér s absolutní volností pohybu a tisíci různorodých vesnic. Třeba na Wii U?

Protože ne každému musí vyhovovat výše zmíněný časový systém, má hráč starostovskou moc pozměňovat lokální zákony. To znamená, že pokud nejste zrovna ranním ptáčetem, ale spíše sami sebe vnímáte jako nočního predátora, můžete svému obyvatelstvu nařídit, aby obchody zavíraly až v ranních hodinách. Nic totiž nemrzí tolik, jako o půlnoci narvané kapsy, které byste jinak mohli zpeněžit až další den odpoledne. I zásah do kodexu vás samozřejmě bude stát docela hezký peníz.

Nejsou to ale jen zákony, co mohou projít vašimi úpravami. Isabelle vám ráda pomůže s vytvořením nové městské hymny a působivé vlajky, jejíž design si pak klidně můžete plácnout třeba na tričko. Rovněž vám New Leaf dovolí, abyste svou osobnost nechali odrazit ve výzdobě svého domu, který lze nacpat i vzácnými rekvizitami z nejslavnějších světů Nintenda. Obrazu svému lze uzpůsobit i vlastní postavičku, jež se, podobně jako skutečný člověk, nechá ráda obléci do předražených hadříků a stylových módních doplňků.

Že Animal Crossing není hrou na pouhých pár týdnů potvrzuje fakt, že se městečko pomalu vyvíjí, mění a roste. Příkladem budiž obchodní řetězec Toma Nooka - jakmile z vás vysaje dostatek peněz, začne se jeho dřevěný obchůdek pomalu transformovat v obří supermarket. Takový proces, a týká se to všech "vývojových procesů", však může trvat i měsíce, a proto byste měli počítat s tím, že stoprocentního zkompletování své hry se pravděpodobně nedočkáte dříve jak za čtvrt, půl roku.

Kdyby se vám náhodou omrzel pobyt ve městě, můžete se po splnění několika dílčích požadavků vydat na ostrov Tortimer, který osidluje rodina bývalého starosty. Ten hráče otravuje teplým počasím po celý rok a nabízí pár unikátních druhů ryb a brouků. Nejde však o příznivé prostředí pro obchodníky - zdejší krámek je i za to nejkvalitnější zboží ochoten vyplatit jen zlomek skutečné hodnoty, tak si dejte pozor a své úlovky nabízejte jen a jen měšťákům!

Ačkoliv New Leaf může na první pohled působit chudě, trochu nudně a na obsah skoupě, pravdou je přesný opak. Jen málokterá jiná hra vás dokáže opakovaně překvapovat novými nápady a jen málokterá jiná hra zvládne hráče tak snadno pohltit. Animal Crossing přetéká fantazií, neuvěřitelnými detaily (jejich výčet by zabral minimálně tři takové recenze) a roztomile naivním humorem, ráda si ze sebe dělá legraci a vytváří dokonale domovskou atmosféru, o kterou by v takto zaměřeném titulu mělo jít především. Pokud existuje virtuální svět, ve kterém se alespoň na pár okamžiků můžete cítit jako v maminčině náruči, je to právě tenhle. A jen tak mimochodem, lepší přenosnou hru již letos nečekejte.

Animal Crossing: New Leaf

3ds
14. 6. 2013