Alien Spidy

Pavel Měrka, 9. 4. 2013 22:15
Leze, leze pavouček, leze, leze na okap… by mohla začít naše recenze na novou hru, která nedávno vyšla na Xbox LIVE Arcade a zanedlouho se dostane i na Playstation Network. O jaké hře, že je to řeč? No přece Alien Spidy, v níž se ujmete malého pavouka, který k nám přiletěl, jak už název napovídá, přímo z vesmíru. Hra stojí 800 MSP, resp. 10 Euro (v přepočtu asi 250), což rozhodně není málo a každý chce, aby za své těžce vydělané peníze dostal náležitou porci zábavy. To zdali ji dostanete, nebo nikoliv, se dozvíte z následujících řádků.

Alien Spidy je plošinovka s jednoduchým a moc nepodstatným příběhem, která je založena na tom, že musíte projít danými levely, v co nejkratším čase, pokud možno bez úmrtí a nasbírat během svého putování, co největší počet orbů. Na základě toho jste po dohrání mise odměněni hvězdičkami, kterých můžete získat až 5. Ty potřebujete k tomu, abyste mohli postoupit dál ve hře a otevřít si nové oblasti. Ty jsou ve hře celkem tři. Jako první začínáte v lese, později se přesunete k rybníku a nakonec zavítáte do nehostinných jeskyní. Design jednotlivých lokací je celkem povedený, čemuž dopomáhá i slušný grafický kabátek, ale o tom až později.

Jako pavouk můžete normálně skákat a pohybovat se po okolí, přitom sbírat právě ony zmíněné orby, které vám mohou body přidat nebo také ubrat, pokud se jedná o ty červené. Stejně tak můžete využít i střelby pavučiny, na které se zhoupnete nebo po ní vyšplháte do různých oblastí. Tyto základní prvky využíváte ve všech kolech a jsou samozřejmě obohaceny mnohdy o nové, které alespoň trochu změní onu dosti monotónní hratelnost. V budoucnu se tak budete moci odrážet od vodní hladiny nebo se pod ni potopit v bublině, která se kolem vás vytvoří po sebrání potřebného vylepšení.

Sběr orbů je udělán formou Collect and Run, takže existuje ideální cesta, kterou se vydat a v jednom běhu bez zastavení sebrat vše, na co narazíte. V tomto bodě bych rád zdůraznil, že aby se vám to podařilo, tak musíte mít buď nahráno dostatek času ve hrách tohoto typu, nebo věnovat této dostatek času. V opačném případě se vám asi bude stávat stejně jako mě, že v úrovních budete umírat poměrně často. Ono i tak budete umírat a neustále levely opakovat, protože Alien Spidy není rozhodně jednoduchou záležitostí.

Osobně se mi jako velký problém jevil právě systém collect and run, protože jste ve hře penalizováni za jakoukoliv chybu a občas to člověka dost naštve, protože se hra docela těžko ovládá díky mnohdy krkolomnému ovládání. Dokázal bych si ji spíše představit na zařízení, které využívá dotykové ovládání, jelikož by na něj asi zapadla víc. Obvykle když totiž hrajete úroveň poprvé, tak získáte 1 nebo 2 hvězdy z možných 5, což by rozhodně nebyl takový problém. Ten ale nastává ve chvíli, kdy jedete danou úroveň opakovaně a ani po 10 či 20 pokusech nejste schopní získat alespoň 4 hvězdy. Pak se ze hry stává docela frustrující kousek, který mě v určitých chvílích od hraní spíše odradil. Bez oněch hvězd se navíc nedostanete dál, protože se vám neotevře další oblast skýtající nové úrovně a vy tak budete doslova tvrdnout v těch samých úrovních a někdy doslova doufat, že se vám to konečně podaří. Pro ty, kteří se ovšem prokoušou úspěšně jednotlivými úrovněmi, tak budou po dohrání zhruba 60 úrovní odměněni blaženým pocitem, že se to povedlo.

Délka hry je tématem samo o sobě, protože pokud by se vám podařilo získat potřebný počet hvězd rovnou, tak vám vydrží na ne necelé 3 hodinky, což je na dnešní dobu poměrně málo. Nutno totiž brát v potaz, že každá úroveň může být dohrána za zhruba 2 až 3 minuty (a někdy i méně, pokud budete dostatečně schopní). Délka hry, tak leží spíše na bedrech znovuhratelnosti a toho, že se hráč pokusí získat, co nejlepší hodnocení a danou úroveň nedokončí pouze jednou, ale hned několikrát.

Grafická stránka vychází z klasického 2D provedení, které zde rozhodně nikoho neohromí, ale troufám si říct, že ani moc nezklame, protože se ke hře poměrně hodí a je nápadité. Hodně mi to připomnělo hru Limbo. Na jednotlivé screenshoty ze hry se můžete podívat zde u recenze a posoudit sami, zdali vám tento formát vyhovuje nebo nikoliv. Sám si ale nedovedu představit klasickou moderní 2D grafiku, která by se k tomuto stylu hodila více. Hudební doprovod je poté poměrně strohý, nezajímavý a je spíše jakýmsi nenásilným doprovodem, doplněn o zvuky prostředí a hmyzu, který se kolem vás pohybuje. Díky tomu na něj po pár hodinách zapomenete a vlastně ani nebudete vědět, co vás při vašem putování doprovázelo.

Alien Spidy není rozhodně špatná hra, ale ani žádný zázrak, jak by možná někteří čekali, zvláště po větší reklamě ze strany autorů. Délka hry je hodně ovlivněna schopnostmi každého hráče a její dohrání tak záleží jen a jen na vás, což může být plusem i mínusem. K tomu navíc nepřidává mnohdy hodně krkolomné ovládání a obtížný sběr orbů, jenž jsou tady hlavní náplní.

Alien Spidy

Kalypso Media, Reverb Communications
20. 3. 2013