Adam's Venture: Origins

recenze  9
Martin Šmíd, 4. 5. 2016 0:19
Před několika lety začala pro PC vycházet epizodická adventura Adam's Venture, která u hráčů celkem uspěla, tedy vývojářům se zaplatila. Možná i proto si řekli, že zkusí štěstí na konzolích PlayStation 4 a Xbox One, pro které nedávno připravili prakticky remake prvních třech epizod a vydali ho pod názvem Adam's Venture: Origins. Jestli stojí za zvážení, vám nyní řeknu v recenzi.

Recenzovaná verze: Xbox One

Protože jde pro konzolisty o zcela novou hru, je třeba říci, že jejím hlavním hrdinou je dobrodruh Adam Venture, který nesedí v knihovně jako jeho otec, ale má rád dobrodružství, za nimiž cestuje do nejrůznějších koutů naší planety. Hra Adam's Venture: Origins se odehrává v roce 1920, přičemž hlavní hrdina se hned na začátku rozhodne odhalit tajemství rajské zahrady, do čehož se následně zamotá i poklad krále Šalamouna, a aby toho nebylo málo, po všem touží i zlá společnost Clairvaux Company, kterou je třeba zastavit. Příběh je celkem standardní, jaký od podobné hry očekáváte, problémem bohužel je, že hlavní hrdina moc sympatický není, žádný vztah si k němu během hraní udělat nejde, i když se sem tam snaží prohodit nějakou tu vtipnou hlášku, která působí vždy spíše trapně, to stejné se dá říci i o Evelyn, asistence otce hlavního hrdiny, a dalších postavách. Za vše mohou svým způsobem i mizerně napsané dialogy, které nepomáhají nejen postavám, ale i samotnému příběhu, který jsem přestal po zhruba polovině sledovat. Tedy, nevěnoval jsem mu už takovou pozornost.

Adam's Venture: Origins není akční adventura jako Uncharted, ale jde jen o adventuru, v níž procházíte po většinu ne moc zajímavými lokacemi, které jsou maximálně lineární a celkem stroze navrženy, rozhodně je nebudete obdivovat kvůli jejich designu, přičemž v nich následně skáčete a hlavně řešíte logické rébusy. Na logických hádankách je hra přímo postavena, a musím říci, že po většinu času jsou zajímavé, dobře navrženy a kolikrát jsem si u nich lámal hlavu i několik minut. Hádanky se navíc neopakují, dá se říci, že každá kapitola má svoje vlastní, k nimž nejdříve budete muset najít klíč, jak je vyřešit. Ve výsledku jsou hádanky bohužel jedním jediným světlým bodem, který stojí za řeč, protože zbytek je bohužel ten největší průměr, jaký si dokážete představit. O nezajímavém designu lokací, který zřejmě dělali učni, už řeč byla, navíc celá hra působí na dnešní dobu až příliš zastarale.

To je ostatně vidět už třeba na pohybu hlavního hrdiny, který je dost neohrabaný, což je problém hlavně u skákacích pasáží, případně ve stealth částech. S nimi se snaží vývojáři udělat hratelnost rozmanitější, problémem je, že hlavní hrdina nereaguje moc dobře na prostředí a neustále se o něco zasekává. Naštěstí umělá inteligence protivníků je tak žalostná, že nejsou tyto pasáže moc těžké. Protivníci totiž vidí jen to, na co si posvítí baterkou, takže kolem nich můžete jinak nerušeně procházet, případně za nimi dupat, nic se vám nestane. Daleko těžším oříškem jsou zmíněné hádanky.

Když si na začátku prohlédnete seznam kapitol, vyskočí jich na vás hned 21. To si možná řeknete, že půjde o docela dlouhou jízdu, ale nenechte se mýlit. Adam's Venture: Origins je totiž neuvěřitelně krátká hra, kterou dohrajete za nějaké tři až čtyři hodiny. To je na hru za 60 euro hrozivě málo, zvláště když znovuhratelnost není prakticky žádná. 80% achievementů jsem získal jen prostým dohráním, a že bych se chtěl pro zbylé vracet, to se říci nedá. Navíc hra na druhé hraní nemá co ukázat. Vše uvidíte během jednoho hraní, žádné sběratelské předměty nebo další aktivitu v ní nenajdete. Jde tedy opravdu jen o záležitost na jedno hraní, a to je pochopitelně problém u takto drahé hry, která neoplývá ani přílišnou kvalitou.

Vývojáři se sice dušovali, že značně vylepšili grafiku pro konzole, ale faktem je, že Adam's Venture: Origins vypadá při nejlepší vůli průměrně, a dost možná ani to ne. Textury jsou ošklivé, nasvícení bídné a vše podtrhávají archaické animace (postavy dokonce během dialogů ani neotevírají ústa), které mohly potěšit před dvaceti lety, ale dnes už jsou videohry někde jinde, díky bohu za to. Vizuální stránka tedy nemá šanci ohromit, navíc má řadu nedodělků a chyb, které sice nenarušují přímo hraní, ale působí komicky. Rovněž může vadit docela častý tearing, a také dlouhé nahrávací časy, na nichž je vidět, že si vývojáři s nějakou přehnanou optimalizací hlavu, tedy hlavy nelámali. Stejně kvalitní je pak bohužel i hudební doprovod, který je jen průměrný, neustále se opakuje, a kolikrát jsem ho i ztlumil, protože se nedal po několika desítkách minut poslouchat. Hru bohužel nezachrání ani ozvučení a nevýrazný dabing jednotlivých postav, na který už zřejmě nezbyly peníze.

Ačkoliv jsem od Adam's Venture: Origins moc nečekal, výsledek je i tak celkem zklamání, protože tu máme jen zastaralou adventuru, která sice dokáže potěšit zajímavými hádankami, ale bohužel zklame celé řadě věcí, od linearity až po krkolomné animace, nemastný neslaný příběh a nezajímavé a stroze nedesignované prostředí. Pokud by se prodávala za nějakých patnáct nebo dvacet euro, ještě bych přivřel oko a třeba těch pět bodíků i udělil, ale protože vývojáři stanovili plnou cenu, nákup zatím rozhodně doporučit nemohu. Zvláště když příští týden vychází, no vy víte co.

Adam's Venture: Origins

ps4xonensw
, SOEDESCO