Uncharted 4: A Thief’s End

preview  33
Martin Šmíd, 7. 12. 2014 17:15
Je tomu už prakticky rok, co studio Naughty Dog, dost možná i na naléhání Sony, oznámilo akční hru Uncharted 4: A Thief’s End pro konzoli PlayStation 4. Každý očekával, že bude mít velkou gameplay premiéru letos na E3, ale nakonec se tak nestalo, stejně tak později hra chyběla na GamesComu. Sony si prezentaci schovávala až na velkou událost PlayStation Experience, kde během tiskové konference předvedla hned patnáct minut dlouhou demoverzi. Jestli vývojáři zatím dokázali uspokojit své nyní už dost náročné fanoušky, se nyní podíváme.

Když byla hra Uncharted 4: A Thief’s End oznámena, hodně se spekulovalo, jestli bude hlavním hrdinou oblíbený Nathan Drake. První teaser dokázal fanoušky pořádně zmást, ale jak se ukázalo letos během E3, oblíbený hrdina je zpět, a zřejmě prožije zatím své největší a nejnebezpečnější dobrodružství na záhadném tropickém ostrově, který má zajímavou velkou horu ve tvaru dračí hlavy. Hned na začátku demoverze bylo možné si v deníčku všimnout, že je na něm obrázek piráta Thomase Tewa, včetně dalších charakteristických znaků pro tuto postavu (ruka držící meč), takže se opravdu vše bude točit kolem velkého pirátského pokladu, o němž se spekulovalo, a velkého spiknutí kolem něj, jak dodávají vývojáři. Kdo Nathana nyní bude doprovázet, a jaké postavy potkáme, zatím není moc známo, tedy kromě toho, že se vrátí Victor Sullivan, který byl slyšet v E3 traileru. Každopádně v posledních vteřinách demoverze se objevila nová postava, kterou hraje Troy Baker (Joel z The Last of Us). Ta Nathana oslovila malý bráško, což může značit, že jde o staršího bratra hlavního protagonisty, jímž zřejmě i je, který má na krku zvláštní tetování, jako kdyby byl v minulosti ve vězení. Kdo tedy ví, do čeho se Nathan znovu namočí. „Nathanovo největší dobrodružství bude testovat jeho limity, odhodlání a nakonec i to, co je ochoten obětovat, aby zachránil ty, které miluje,“ říkají vývojáři. O příběh a režii se nyní stará přímo Neil Druckmann (The Last of Us a Uncharted 2: Among Thieves), který převzal štafetu po Amy Hennig. Pomáhat mu má i jeho kolega z The Last of Us, Bruce Straley.

Z předvedené demoverze šly především vypozorovat menší i o něco větší změny v hratelnosti, které jsou spíše takovou tou evolucí než nějakou přehnanou revolucí, ale komu to ve výsledku vadí, zvláště když ona evoluce Nathanovi v této fázi hodně sluší. Než se dostanu k samotné akci, tak musím zmínit celkově pohyb Nathana při šplhání, který doznal docela dost změn. Animace jsou daleko plynulejší, navíc se chová skutečně jak na skále a už tak automaticky neskáče z jedné plošinky na druhou jako opice, ale třeba se po ní nejprve natahuje a připravuje se na skok, což vypadá dobře. Největší novinkou má být jakási horolezecká skoba, kterou Nathan v demoverzi získal hned na začátku. Tu může následně používat ke šplhání. Všude ji nejde použít, jen na viditelně označených místech, ale díky tomu může šplhat lehce nelineárně. Samozřejmě, nejde o nic originálního, ostatně podobný systém měl třeba poslední Tomb Raider, a když už půjdu dál, tak i Kratos mohl na takto viditelných místech šplhat za pomocí svých mečů, ale dobře se na tyto pasáže dívá, tak proč ne. Do šplhání přináší něco nového v sérii Uncharted, a jen těžko by se zřejmě vymýšlelo něco nového, originálního v tomto směru.

Předchozí díly Uncharted vždy stavěly na hlavně výborných přestřelkách, které bylo jednoduché si užívat i díky dobré umělé inteligenci protivníků. Z hratelné ukázky je vidět, že se vývojáři drží osvědčeného konceptu, který ale dost obohatili o spoustu nových možností. Hlavně tedy samotné prostředí nabízí více možností, jak se s protivníky vypořádat. Ke stealthu se ještě dostanu, ale likvidace protivníků pěkně potichu není jedinou zbraní hlavního hrdiny. Ten se umí dobře ohánět i v přestřelkách. Opět tu budou nejrůznější zbraně, od pistolí po samipaly, které vypadají v novém dílu ještě akčněji, což dopomáhá i spousta nových schopností, třeba klouzat se po šikmé plošince dolů a střílet, přičemž z ní následně na protivníka skočit a dodělat ho pěstmi. Pěstní souboje prošly rovněž několika změnami, a zdá se, že jsou rovněž rozmanitější, hlavně ony zakončovací údery, navíc se na ně dobře dívá. Souboje v mnohém připomínají spíše The Last of Us, hlavně v oné brutalitě, přičemž třeba ona Nathanova přetahovaná z demoverze o zbraň u vodopádu vypadala skvěle. Zvláště když bylo vidět, jak vodopád Nathanovi namočil vlasy i oblečení, stejně tak jeho protivníkovi. Tyto scény už kolikrát připomínají spíše film a je vidět, že Naught Dog zapracoval pořádně i na jejich animacích.

K vidění během akce bylo i speciální lano s kotvou, které může Nathan ve vybraných částech použít, aby se třeba zhoupnul k protivníkovi, případně na něj skočil z výšky, což vypadá hodně efektivně. Ostatně Uncharted přestřelky a střety s protivníky byly vždy dělány hodně pro efekt a potěšení oka hráče, takže tady se nic nezměnilo, jen je vše ve větší míře. Ještě se ale vrátím ke zmíněnému provazu s kotvou, který má sloužit i pro klasické překonávání propastí, takže i ve skákacích pasážích najde své uplatnění.

Zatím byla prezentována jen část pro jednoho hráče, ale Uncharted 4: A Thief’s End bude podle dostupných informací obsahovat i klasický konkurenční a kooperativní multiplayer, který si získal oblibu v předchozích dílech.

V předchozích dílech vývojáři vždy nakousli stealth systém, kdy bylo možné protivníky likvidovat pěkně potichu, ale nikdy nešel moc do hloubky. To by se mělo v Uncharted 4: A Thief’s End změnit. Je to dáno i tím, že Nathan nyní bude moci nově využívat k tomuto systému i samotné prostředí, čímž myslím porost džungle, do něhož se může schovávat, jako třeba zabijáci z Assassin’s Creed série, a z něho následně protivníky likvidovat. I když bylo vidět, že protivníci reagují na každý pohyb porostu, jdou místo zkontrolovat, takže ne vždy zřejmě porost pomůže. Na druhou stranu bude kolikerá sloužit i jako dobrý úkryt, když protivníci Nathana přímo neuvidí. K vidění bylo i přepracované shazování protivníků z plošinek, po kterých se zrovna šplhá. V minulosti Nathan protivníka jen chytil a shodil bez boje dolů, jako ostatně v jiných podobných hrách, což vypadalo, no prostě nereálně a jednoduše. Když by vás někdo takhle chytil, určitě byste se bránili, a to bylo vidět i v hratelné ukázce. Nejprve bylo nutné svést souboj na plošince, zvláště když protivník Nathana viděl, ale i následně při pádu se zachytil o jeho nohu a snažil se ho strhnout dolů, což vyústilo v QTE sekvenci. V ní si bylo možné všimnout i jemných animací i detailů, kdy Nathan třeba kopal do hlavy protivníka, a tomu začala téct krev z nosu. Na tyto detaily se skvěle dívá, navíc samotný překopaný systém obohacuje hratelnost o nové situace.

Studio Naughty Dog nám v minulosti nepřineslo jen hry se zajímavým příběhem a skvělou hratelností, ale také výbornou vizuální stránkou. Vývojáři z tohoto studia jsou považováni za ty, kteří umí z konzolí od Sony vyždímat každou kapku výkonu, a na tomto by se nic nemělo měnit ani do budoucna. Uncharted 4: A Thief’s End z demoverze totiž vypadá naprosto parádně, hlavně co se týče modelů postav a jejich animací, a to vývojáři následně doplnili, že se jedná o pre-alphu. „I když se nacházíme v pre-alpha stádiu vývoje, to co vidíte na videu v demoverzi, běží v reálném čase na konzoli PlayStation 4 v rozlišení 1080p při stabilních 30fps. Vypadá to docela dobře, ale ještě máme nějaký ten čas na optimalizaci a vylepšení našich technologií, aby šlo o nejlépe vypadající Uncharted, jaký byl kdy vytvořen,“ říkají vývojáři. Každopádně každého asi zaujalo parádní osvětlení, které už třeba bylo výborné v letošním The Last of Us: Remastered, v novém Nathanově dobrodružství ho ale vývojáři ještě dotáhli. Ono globální osvětlení v reálném čase dělá hodně, zvláště ve hře, která se odehrává v džungli, kde jsou různé kaluže vody, vlhké skály a tak dále, od čehož se následně světlo odráží a vytváří parádní podívanou. Jinak ale samozřejmě džungle jako taková vypadá rovněž skvěle, rostliny jsou v hojném počtu, a právě u tohoto je vidět obrovský skok oproti předchozí generaci. Schválně si srovnejte porost z prvního dílu a z toho čtvrtého. Rozdíl je opravdu obrovský. Vývojáři z Naughty Dogu se tady zřejmě pořádně vyřádí.

Uncharted 4: A Thief’s End zatím neukázal moc velkých herních novinek, ale je otázkou, jestli to vadí. Každý chtěl hlavně vidět Nathana Draka v oslňující grafice, což se splnilo, navíc přestřelky a samotný soubojový systém vypadal parádně, stejně tak pozměněný systém zdolávání plošinek a šplhání po skalách. Vše, co na Uncharted sérii milujeme, se vrací, navíc v daleko větším množství. Naughty Dog měl navíc vždy talent vyprávět zajímavý příběh, a pokud se to povede i nyní, spolu se zábavnou hratelností by mohl být Uncharted 4: A Thief’s End událostí, na níž se bude opět vzpomínat hodně dlouho.

Uncharted 4: A Thief's End

ps4
SCEE, Naughty Dog
Datum vydání hry:
10. 5. 2016
Žánr:
Střílečka, Adventura
KARTA HRY
10/10

Komentáře