The Evil Within

preview  13
Martin Šmíd, 3. 6. 2013 22:45
Bethesda má ve svém katalogu několik silných značek, mezi ty nejúspěšnější patří hlavně The Elder Scrolls a Fallout, zapomínat ale nesmíme ani na akce studia id Software (Quake, Doom a Wolfenstein). V posledních letech se snaží Bethesda přinášet hráčům i úplně nové značky, takže neváhá investovat do riskantních projektů. Jedním z nich je i nedávno oznámený horor The Evil Within od studia Tango Gameworks, který vyjde v příštím roce nejen na konzole současné generace Playstation 3 a Xbox 360, ale také na Playstation 4 a Xbox One. Nyní vám můžeme tuto nadějnou hru přiblížit, abyste zhruba věděli, jestli se těšit nebo ne.

Herní producent a režisér Shinji Mikami přinesl v minulosti hráčům spoustu skvělých her. Pod jeho dohledem vznikla třeba série Resident Evil, která jako první ukázala, že se můžeme u televizních obrazovek bát. Poté se podílel jako producent na spoustě dalších her od Capcomu, namátkou třeba Dino Crisis nebo Devil May Cry, no a také měl velké zásluhy na povedených hrách Vanquish od Platinum Games a Shadows of the Damned. Patrně jeho nejlepší hrou je stále nepřekonaný Resident Evil 4, který přinesl do celé série velké oživení, hlavně se mu v něm skvěle podařilo skloubit akci s dobře napsaným příběhem a vynikající atmosférou. Právě na něj chce s novinkou The Evil Within navázat, vrací se s ní úplně na začátek, takže bychom se měli dočkat nejen akce, ale hlavně děsivé atmosféry a spousty hororových okamžiků, ze kterých hrůzou nadskočíme. První dojmy navíc nevypadají vůbec špatně. Někteří herní novináři dokonce prohlašují, že pokud se něco nepokazí, mohli bychom se dočkat konečně pravého nástupce prvních čtyř dílů Resident Evilu. Pokud Capcom u současných dílů vždy říká, že zlo se vrátilo, u The Evil Within to platí dvojnásob.

Ačkoliv je hra The Evil Within ve vývoji poměrně dlouho, vývojáři zatím moc informací nevypustili, vše maximálně střeží, aby poté byl hráč co nejvíce překvapen. Naštěstí nyní ukázali herním novinářům prvních 15 minut, které byly plné krvavých chodeb, nadpřirozených sil a také brutálních scének. Ty jasně dávají vědět, že The Evil Within rozhodně není hrou pro děti. Kolikrát i dospělí se budou divit, jak brutální mohou hry být. Laťka s brutalitou zde bude posazena hodně vysoko.

Hratelná demoverze začínala příjezdem hlavního hrdiny, detektiva Sebastiana Castellanosa, do blázince, kde došlo k několika brutálním vraždám. Hned po příjezdu si hlavní hrdina všimne, že nikdo na místě není, všude jen blikají policejní auta. Na to, že na místě došlo k velkému krveprolití, je docela klid. Když Sebastian Castellanos vstoupí do zakrváceného blázince, najde místnost se spoustou obrazovek. Na nich vidí děsivého tvora, který se umí teleportovat a vraždí brutálním způsobem jednoho policistu za druhým. Netrvá dlouho, hlavní hrdina je také chycen, a už visí pověšený za nohy hlavou dolů vedle brutálně zmasakrovaného kolegy. Zde samozřejmě nastane velký strach, protože vedle je vyšinutý řezník, který trhá dalším lidem končetiny. Cenzura? Zapomeňte. Jedinou možností je odvracet očí od televizní obrazovky. Brutalita zde ještě více vynikne díky novému next-gen enginu.

The Evil Within je mixem Resident Evilu 4 (akce) a prvního Silent Hillu (děsivá atmosféra).

V tento moment hra začala ve first-person pohledu, přičemž úkolem bylo se osvobodit. Když se to povedlo, poté se kamera přesunula do třetí osoby. V další části bylo nutné, aby hlavní hrdina ukradl šílenému velkému řezníkovi klíče, které měl u sebe, aby se mohl dostat z tohoto živého hororového snu pryč. Získat klíče nebylo vůbec jednoduché, vývojáři v těchto pasážích ukázali, že hodně pracují se strachem z objevení, a neustálou hrůzou, jako činily první díly série Silent Hill. Hráč se musí neustále krčet za skřínkami, případně se do nich schovávat, atmosféru umocňuje děsivý soundtrack, případně ticho, v němž slyšíte každý tlukot srdce a skřípot okolí. Vývojáři nechtějí zbytečně hru přehlušovat hudbou, která tak ve většině částí hrát nebude. Ono ticho i umocňuje celkem děsivý zážitek, protože kolikrát v pokojích slyšíte jen své kroky, no pak se samozřejmě leknete, když něco praskne za zády. Shinji Mikami během prezentace řekl, že nikdy nemůžeme mít jistotu, že místnost, která se tváří jako prázdná, je opravdu prázdná.

Demoverze poté pokračovala už mimo blázinec, protože se z něj Sebastian Castellanos nakonec dostal. Že má vyhráno? Ale vůbec ne. Jak totiž hned po nadechnutí se čerstvého vzduchu zjistí, městečko kolem blázince je zničeno, téměř srovnáno se zemí, a kde stála policejní auta, je obrovská jáma. Z prvního traileru se mohlo zdát, že The Evil Within se bude odehrávat převážně v onom blázinci, ale jak vývojáři potvrdili, podíváme se i do spousty dalších lokací v celém městečku. Demoverze navíc ukazovala i úroveň v lese, ve které musel hlavní hrdina likvidovat otravné a pěkně ohavné zombie vším, co mu přišlo pod ruku. Také mohl používat improvizované výbušniny, případně pálit i z pistole, i když tedy nábojů není nekonečno a je potřeba s nimi co nejvíce šetřit. V tom trochu The Evil Within připomíná hru The Last of Us. Daleko zajímavější je pro likvidaci nepřátel využívat prostředí. Bude možné nastražit pasti, případně prostředí zapálit, aby se zombie usmažily.

Z The Evil Within jsme zatím viděli příliš málo, ale i to málo stačilo na to, abychom se na tento hororový kousek začali neskutečně těšit. Hutná temná atmosféra by se dala krájet, vše podporují i krvavé/brutální scény, no a ani samotná akce není vůbec špatná. Doufejme tedy, že vývojáři všechno nevystříleli hned v první hratelné ukázce, a my se v příštím roce dočkáme prvotřídního hororu, který naváže na nejslavnější časy sérií Resident Evil a Silent Hill.

The Evil Within

ps4ps3x360xone
Bethesda Softworks, Tango Gameworks
Datum vydání hry:
17. 10. 2014
Žánr:
Střílečka, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře