Soul Sacrifice

preview  9
Martin Šmíd, 12. 4. 2013 0:00
Kapesní konzole Playstation Vita je na trhu už více jak rok. Za prvních dvanáct měsíců na ní vyšlo hned několik zajímavých her, ale hráči jsou vždy nároční, takže by si jich přáli ještě více. Na začátku května vyjde netrpělivě očekávané akční RPG Soul Sacrifice, které už stihlo zaznamenat slušný úspěch v Japonsku, kde nakoplo i prodeje samotné konzole. My jsme si nyní mohli zahrát několik prvních hodin, takže se s vámi můžeme podělit o vůbec první dojmy, které jak asi i tušíte, jsou veskrze nadšené. Nebudeme ale předbíhat, dejte se do čtení.

Hra Soul Sacrifice je od začátku sledována nejen kvůli tomu, že vypadá velmi dobře a Sony do ní vkládá hodně nadějí, ale kvůli faktu, že jejím designérem je Keiji Inafune. Člověk, který stojí za zrodem úspěšných herních značek jako Resident Evil, Mega Man, Dead Rising, Onimusha nebo Lost Planet. Soul Sacrifice má být jeho dalším úspěšným dítkem, které pokud možno odstartuje další úspěšnou sérii. Nakročeno k tomuto cíli má zatím slušně.

První krůčky jsou věnovány nastínění příběhu, který zde není moc složitý, alespoň na začátku. Vše je vám popsáno, takže jste od první minuty v obraze. Ocitáte se v kůži otroka, který najde hned na začátku knihu, no spíše démona, který se jako kniha tváří. V této magické knize jsou popsány nejrůznější příběhy o soubojích mocných čarodějů a démonů. Ačkoliv je příběh takto jednoduchý, už během první kapitoly jsem se dočkal jednoho většího zvratu. Navíc celkem temný příběh je vyprávěn skrze zajímavé a kolikrát i vtipné dialogy, občas navíc démonická kniha má svoji hlavu, takže aby pokračovala, budete ji muset skrze dotykový displej pohladit a pěkně poprosit, aby se otevřela. Příběh má na začátku dobré tempo, jestli si ho udrží po celou dobu, je zatím samozřejmě otázkou.

Kniha jako taková neslouží jen k vyprávění nejrůznějších příběhů, které zde představují jednotlivé hlavní i vedlejší mise, ale máte v ní i možnost editovat svého bojovníka. Editace je jednoduchá, přehledná, přesto skrývá spoustu položek. Můžete změnit nejen pohlaví, ale i tvář, odstín barvy pleti, barvu vlasů, oblečení nebo hlas. Portraiture, jak se část věnovaná úpravě postavy jmenuje, je důležitá nejen kvůli vzhledové úpravě bojovníka. Jak totiž hrajete, odemykáte si spoustu nových schopností, které přiřazujete do jednotlivých okének – během boje můžete střídat dvě sady vybraných schopností. Nejrůznějších kouzel a schopností je celá řada, jenom v preview verzi jich bylo několik desítek, a než jsem všechny vyzkoušel, nahrál jsem několik dalších hodin. Všechna nová kouzla jsou vždy dobře popsána, takže hned víte, jaké element využívají nebo jakou mají sílu. V knize si dále volíte i umělou inteligenci, která vás do jednotlivých misí bude doprovázet. Jak totiž během hraní zjistíte, je tu hodně sázeno na kooperaci, kolikrát sami toho moc nezmůžete. Umělá inteligence je tu dostačující, oživuje vás a pomáhá v boji, ale je samozřejmě jasné, že živý kolega je živý kolega.

Pojďme se podívat ale na hru jako takovou. V preview verzi jsem si mohl vyzkoušet dvě kapitoly. Ta první se jmenovala Sorcerer’s Ordea, přičemž uvedla nejen do příběhu, ale slouží i jako menší tutoriál o několika levelech, v němž se naučíte vše podstatné. Hlavně tedy bojový systém, který je tu celkem komplexní a nabízí spoustu zajímavých komb a možností, jak zlikvidovat protivníky. Na likvidaci nejrůznějších monster, a že jich je tu velké množství druhů, byly všechny úrovně založeny. Na začátku jsem likvidoval menší démony, někdy i ty létající, na konci už celkem odolné bosse, na které nepostačilo jen mačkání akčních tlačítek, ale souboje s nimi vyžadují i taktiku a hlavně trpělivost. Bossové jsou totiž silní, odolní a jejich likvidace mi kolikrát zabrala i několik minut, u kterých jsem se slušně zapotil. Právě u soubojů s bossy jsem si uvědomil, jak je důležité zvládnutí celého bojového systému. Bez jeho naučení, což je další zábavná část hry, budete mít život hodně těžký. On Soul Sacrifice se nejeví navíc jako jednoduchá záležitost. Svojí obtížností si v ničem nezadá s Monster Hunter sérií, ale to je zhruba vše, v čem se jí přibližuje. Jinak je zcela odlišný, od příběhu až po hratelnost, což se po prvních informacích moc nezdálo.

Zajímavě je tu řešen upgrade postavy. Za jednotlivá monstra nezískáváte žádné XP body, jako je to v řadě jiných her. Když zabijete nějakou tu příšeru, zbude z ní hromádka krys. Ty poté můžete zachránit, čili je zbavit prokletí, čímž si vylepšíte odolnost vůči útokům. Hromádku krys ovšem můžete i obětovat, čímž si na druhou stranu vylepšíte magické schopnosti a útoky. Systém vylepšování jednoduchý, ale nutící vás se vracet do už jednou prošlých levelů, abyste si postavu neustále zlepšovali a stačili na protivníky, kteří se s vámi rozhodně nemazlí a klidně vás smáznou na jednu ránu. Vylepšování postavy je tu velmi důležité, nutnost procházet jednotlivé levely znovu navíc protahuje hratelnost. Nejde ale říci, že by procházení stejných levelů nudilo, to rozhodně ne. Za to může především zmíněný povedený bojový systém, který s dalšími komby se jen tak neokouká.

Ovládání je velmi jednouché a příjemné. To se ale dalo čekat, zvláště kvůli přítomnosti dvěma páčkám, díky nimž je pohyb a natáčení kamery naprosto intuitivní a přesné, jako na velké konzoli. Dobře jsou namapovány i nejrůznější komba, slabší i silnější útoky, případně nějaká ty děsivější kouzla, která zlikvidují naprosto všechny protivníky v okolí a zatopí i silnějšími bossovi. Využit je i dotykový displej, který slouží především pro sběr duší, ale i několik dalších miniher. Většina akce je ovšem namapována na klasická tlačítka, což jsem ocenil.

Co na Soul Sacrifice zaujme už na začátku, je vizuální zpracování. Nádherně zpracované levely se spoustou menších detailů vás ohromí, nadchnou i nádherně zpracovaní nejrůznější démoni. Přítomna je tu i celkem slušná fyzika, takže během jednoho levelu na mě jeden boss dokázal svalovat sloupy, před kterými jsem musel uhýbat. Během hraní jsem navíc nezaznamenal žádné poklesy frameratu, takže jsem si mohl nerušeně užívat hraní. To zde podporuje i skvělý hudební doprovod. Pokud mohu soudit z testované verze, Soul Sacrifice jasně ukazuje výhody kapesní konzole od Sony. Nejen její vysoký výkon, který nemusím ani zmiňovat, ale i komfort v ovládání, které nedávno přinášely jen domácí konzole.

Ještě než své dojmy ukončím, sluší se dodat, že plná verze bude podporovat hraní až se třemi dalšími hráči, a to jednak skrze Playstation Network, tak Ad Hoc. Protože do vydání ještě několik týdnů zbývá, multiplayerové možnosti jsem nemohl vyzkoušet, ale není těžké uhodnout, že v kooperaci bude zážitek ještě lepší, když je na ní celá hra postavená.

Ačkoliv jsem o Soul Sacrifice napsal spoustu novinek a zúčastnil se i prezentace v minulém roce na GamesComu, pořád jsem nevěděl, co od něj vlastně čekat. Po zahrání prvních několika hodin se z něj vyklubala zábavná řežba s propracovaným bojovým systémem, navíc zabalená do pěkného vizuálního kabátku, od které bylo těžké se odtrhnout. Pokračoval bych pořád dál, pokud bych nebyl limitován obsahem preview verze. Ačkoliv je na nějaké finální zhodnocení ještě brzy, to si nechám až do recenze, troufám si tvrdit, že Soul Sacrifice nezklame naprosto nikoho, spíše mnohé hráče překvapí, stejně tak, jako překvapil mě. Čekání na začátek května bude ještě hodně dlouhé při vědomí, co na nás vlastně čeká.

Hru Soul Sacrifice si můžete zakoupit u obchodu Xzone za 1199,-Kč - http://www.xzone.cz/nahledpsp.php3?idg=374&a_aid=11051105 .

Soul Sacrifice

vita
Sony Computer Entertainment, SCE Japan Studio
Datum vydání hry:
1. 5. 2013
Žánr:
RPG
KARTA HRY
9/10

Komentáře