Prey 2

preview  7
Martin Šmíd, 16. 8. 2011 3:00
Možná si ještě vzpomenete na zajímavou akci Prey, kterou vytvořilo studio Human Head Studios na začátku současné generace konzolí, a která tak vyšla na Xbox 360. Hráče zaujala především svoji chytlavou hratelností spojenou s velkou originalitou. Kolem hry se utvořila docela početná skupinka fanoušků, kteří si ihned přáli pokračování. To ne a ne přijít, až nedávno Bethesda oznámila, že značku bere pod svá křídla, stejně tak vývojáře z Human Head Studios. Prey 2 tak mohl být oficiálně oznámen.

Pro někoho bude určitě šokem, že Prey 2 je docela velkým odklonem od originálu. Hrajete za USA šerifa Killiana Samuelse, místo populárního indiána Tommyho, a zcela byly odstraněny portály, nejrůznější minihry se vzkříšením, gravitace a dokonce ani nenajdete mutliplayerovou složku. Po výčtu změn by se mohlo zdát, že hráče bude čekat docela slušné fiasko, ale opak je pravdou. Pokud si preview přečtete celé, tak zjistíte, že Prey 2 je jednou z nejnadějnějších akčních her současnosti. Vývojáři z Human Head Studios neuvěřitelně riskují a snaží se nahlížet na žánr akčních her trošinku jinak než jejich konkurence.

Prey 2 je tak čistě singleplayerová zkušenost, ale nebojte se, že by se jednalo o lineární střílečku, kterou byste prošli za 5 hodin, to rozhodně ne. Druhý Prey se od těchto klasických akčních her liší především v tom, že se odehrává v otevřeném světě, ve kterém plníte hlavní a vedlejší úkoly. Jak už bylo zmíněno v předchozím odstavečku, tentokrát nehrajete za indiána Tommyho, ale za šerifa Killiana Samuelse. Oba dva ale mají jedno společné, oba se zhruba ve stejnou chvíli setkali s mimozemšťany. Zatímco Tommy skončil v obrovské vesmírné skořápce, tak Killian byl sestřelen na záhadnou planetu jménem Exodus. V první moment začne po dopadu zběsilá přestřelka mezi Killianem a několika mimozemšťany, ale poté se už příběh posouvá o několik let dopředu, kdy se hlavní hrdina znovuzrodí jako lovec. Fanoušci Tommyho se ale nemusejí obávat, že by o něj přišli. Tommy je totiž i ve druhém dílu velmi důležitou postavou, na kterou během hraní narazíte docela často.

Exodus je na první pohled opravdu zajímavá planeta. Na jednu stranu žne slunce a krásně ji osvětluje. Na druhé polovině planety je věčná tma a led. Mezi těmito dvěma stranami se nachází obrovské město, které snad vypadlo z populárního Blade Runnera. Neonové reklamy, létající auta a do nebe vysoké mrakodrapy. To vše značí zřejmě největší město na zdejší planetě. Lidi byste v něm hledali těžko, město je osídleno mimozemšťany nejrůznějších druhů. Z tak velké změny by se každému jistě zatočila hlava, ale Killian na vzpamatování se nebude mít moc času. Okamžitě totiž bude muset udělat některá zásadní rozhodnutí, jako třeba to s kým se spolčí. Killian se samozřejmě bude muset dopracovat i k odpovědi na spoustu otázek, protože od svého tragického přistání si moc nepamatuje.

Po městě je velké množství postav, se kterými můžete mluvit, stejně tak se sem tam mihne nějaká ta zdejší ruka zákona, abyste jen tak nechodili a nestříleli vše na potkání. Navíc bude v Prey 2 fungovat i jakási morálka, pro kterou vývojáři brali inspiraci ze hry Red Dead Redemption od Rockstaru. Ostatně vývojáři brali inspiraci z docela dost her. Třeba inspirace hrou Mirror’s Edge je naprosto evidentní. Freerunning je zde opravdu důležitý a z toho, co mohli zahraniční kolegové vidět, funguje opravdu dobře. Navíc vysoko nad ulicemi se budete pohybovat často, třeba během úkolů, během kterých budete někoho sledovat. Ovládání je velmi intuitivní a pokud už by se stalo, že si nebudete vědět rady, na jakou římsu přeskočit, měl by hlavní hrdina sám ukázat, která je bezpečná. Když už se dostanete do nějakého střetu, tak je tu přítomen rovněž krycí systém, navíc ho můžete kombinovat s parkourem. Takže můžete střílet když se držíte za římsu nebo se krýt a hned hledat jiné místo, kam přeběhnout.

Dalším důležitým gadgetem, který máte k dispozici, je speciální hledí, jenž se dost podobá třeba detektivovu režimu ze hry Batman Arkham Asylum. To zvýrazňuje nejrůznější cíle, DNA trasy a další zajímavosti. K realističnosti pomáhá především fakt, že svoji zbraň máte neustále zasunutou ve speciálním pouzdru a vytahujete ji jen v situacích, které to vyžadují. Pokud ji vytáhnete mezi NPC postavami, tak začnou utíkat. Nikdo neignoruje maníka s vytaženou zbraní. V původním dílu smrt neexistovala, jen jste vždy museli po ztrátě životní energie zahrát menší minihru, která vás po dokončení poslala zpět. Zde nebudou. Jsou tu klasické checkpointy, z prvních dojmů docela dobře rozmístěny.

Jak už bylo zmíněno, během hry budete plnit nejrůznější úkoly, přičemž se během nich můžete rozhodnout, jak se s nimi popasujete. Dokonce občas budete moci vyřešit úkol několika způsoby. Ukázán byl třeba úkol, během něhož hlavní hrdina sledoval informátora pomocí svého hledí. Poté je jím Killian požádán o finance, za které dostane požadované informace. Můžete mu je tak buď dát, nebo zlikvidovat jeho stráž, čímž informace vyklopí zdarma. Dále byla ukázána situace, ve které několik mimozemšťanů tluče dalšího. Nyní budete mít možnost mu pomoci nebo nechat, aby ho zabili. Pokud mu pomůžete, tak vám zadá další vedlejší úkol, čímž si hraní obohatíte, nebo dostanete rovnou peníze. Podobných rozhodnutí je ve hře daleko více. Když už nějaký úkol splníte, tak budete odměněny penězi, které se hodí pro nakupování a vylepšování zbraní, kterých má být ve hře rovných 40. Vývojáři také počítají s dalšími dvaceti upgradovatelnými gadgety, které se budou hodit během vašeho života na planetě Exodus.

Když byl Prey 2 oznámen, tak Bethesda v tiskové zprávě zmínila, že běží na novén id Tech enginu. Všichni si tak mysleli, že jde o jeho pátou generaci, kterou id software kutí pro svoji připravovanou akční pecku RAGE. Nebude tak. Bethesda totiž později dodala, že se jedná pouze o dnes už trošinku starší id Tech 4, na kterém ostatně běžel i první díl. Vývojáři ho ovšem vzali a docela masivně překopali, aby co nejvíce vyhovoval jejím potřebám, tedy pro rozlehlý svět plný detailů. Pokud se totiž o enginy od id Softu zajímáte, tak určitě víte, že se hodí především pro uzavřené prostory. Už i díky tomu je jasně vidět, jakou práci si s ním vývojáři z Human Head Studios dali, takže stáří enginu zde rozhodně nebude tak patrné, což ostatně můžete sami posoudit z okolních obrázků.

Prey 2 vypadá opravdu slibně. Fanoušci prvního dílu budou zřejmě rozladěni z toho, jaké radikální změny vývojáři udělali. Pokud ale budou hrát druhý díl spíše jako novou značku, což i docela je, protože s původní hrou má pramálo společného, možná už nyní se začnou na nové setkání s mimozemšťany hodně těšit. My se na Prey 2 zaměříme i v našem dalším novinkovém zpravodajství, takže nás nezapomeňte navštěvovat.

Prey 2

ps3x360
Bethesda Softworks, Human Head Studios
KARTA HRY

Komentáře