Pacific Drive

recenze  12
Martin Šmíd, 25. 2. 2024 14:40
Hry ze survival žánru jsem v poslední době moc nevyhledával. Nebylo to tím, že bych tento žánr neměl rád, naopak jsem si užil třeba oba dva díly série Subnautica, zaujalo mě i Lego Fortnite nebo desítky hodin jsem strávil i v State Of Decay či před rokem vydaném Dead Island 2. Hlavní důvod je ten, že tyto hry vyžadují od hráče docela dost času, kterého se mi v poslední době nedostávalo. Když ovšem před několika dny vyšla hra Pacific Drive od vývojářů z Ironwood Studios, nemohl jsem odolat a pustil se do hraní. Hra mě zaujala už během svého oznámení, a to hlavně skutečností, že hlavním hrdinou nebo spíše středobodem všeho je speciální vozidlo, s nímž se cestuje po záhadné oblasti a zároveň je životně důležité se o něj starat. Ukázky vypadaly dobře, ale jak je na tom samotná hra? Vyplatí se do ní investovat? Na to se vám nyní pokusím odpovědět ve své recenzi.

Vývojáři z Ironwood Studios hned při prvním zapnutí Pacific Drive nastíní situaci. V roce 1955 vláda Spojených států ovládla oblast severozápadního Pacifiku a na Olympijském ostrově vybudovala laboratoř, přičemž následně v této oblasti prováděla různé pokusy a testy nových technologií. Tato skutečnost ale měla docela velký dopad na místní prostředí. Všude se začala objevovat silná radiace a v oblasti se objevovaly různé nadpřirozené hrůzy. Není proto divu, že oblast proto byla uzavřena a silně se doporučuje k ní nepřibližovat. Toto doporučení se ale hned na začátku rozhodne hlavní bezejmenný hrdina nedodržet a vydá se prozkoumat okolí zóny, o níž kolují nejrůznější spekulace a zvěsti. Kdo by nechtěl ostatně vědět, jestli jsou pravdivé. Klasická lidská zvědavost. Když se ale hlavní hrdina k zóně přiblíží, narazí na anomálii, která ho polapí a přemístí do zóny. Naštěstí hned po pár metrech narazí na zaparkované auto v polorozpadlé garáži. Sice nemá kolo, ale po vyřešení tohoto malého problému a detailu je úkol zcela jasný. Dostat se ze zóny co nejrychleji to půjde. A pokud možno v celku.

Na začátku to možná tak nevypadá, ale Pacific Drive je hra silně založená na příběhu a rozplétání toho, co že se to v zóně vlastně děje, přičemž má silně mysteriózní téma, které si mě omotalo hned kolem prstů. Příběh i události jsou vyprávěny skrze rozhovory přes vysílačku, ale i nalezené texty, které se povalují po světě a krásně dokreslují historii tohoto místa a postupně odhalují, co že se to tu děje. Příběh je rozhodně jednou ze silných stránek Pacific Drive a hodně jsem si užil odhalování toho, co se v zóně vlastně děje. Možná i proto je docela škoda, že hra nemá lokalizaci, protože člověk se může ve velkém množství textu ztratit. Kdo ovšem umí alespoň lehce nadprůměrně anglicky, Pacific Drive si maximálně užije, protože najednou dostane daleko větší hloubku.

Hra Pacific Drive dokáže od první minuty pohltit svoji elektrizující atmosférou a zajímavostí samotným místem, v němž se bude odehrávat. Po pár minutách hraní jsem se dostal k opravně, která následně sloužila jako můj domov a bezpečné místo, kde jsem si mohl postupně odemykat nové možnosti a hlavně opravovat a vylepšovat své vozidlo. K tomu se ještě dostanu. Každopádně jde také o místo, z něhož jsem se následně vydával do různých koutů zóny, abych plnil úkoly pro místní vědce, kteří se rozhodli z nějakého důvodu zůstat a pomoci hlavnímu hrdinovi se dostat z této prekérní situace. Úkoly jsou spíše jednoduššího a klasičtějšího charakteru, v tom smyslu, že musíte jen někam dojet, tam něco zmáčknout nebo oskenovat, ale k samotnému konceptu dobře sedí a nemohu si na ně stěžovat. Zvláště když se neopakují a hra neustále servíruje něco nového.

Pacific Drive nemá jeden velký otevřený svět jako třeba Dead Island nebo Far Cry, jak se mohlo jevit z trailerů, ale zóna je rozkouskována na docela dost oblastí, připomínající post-apokalyptické hry jako The Last of Us nebo Days Gone. Jen tu nejsou zombie a další podobní neřádi. Na druhou stranu ale místo úplně pusté není. Jednotlivé lokace se při každé návštěvě procedurálně vygenerují, takže nikdy nejsou stejné, ačkoliv mají vždy několik společných vlastností – hodně stromů, záludné lesní cestičky, později bažiny a tak dále. Tyto oblasti obsahují benzínkami, vědecká stanoviště, stodoly, domy či kontrolní věže. Každé takové místo je možné prozkoumávat, což se k povaze hry doporučuje, protože většinou ukrývá obrovské množství materiálu a dalších věcí, které se rozhodně neztratí a je dobré je mít v batohu či ve vozidle, kam je možné si je odkládat.

Jízda po lokacích není ani náhodou nudná, protože vozidlo dokáže dost klouzat, pokud nemáte správné pneumatiky, a také je nutné se vyhýbat radioaktivním oblastem, elektrickým výbojům, sochám, které po zničení exkplodují, případně i nepřátelským robotů, kteří mají tendenci auto hned chytit a odhodit do stromů, ale i dalším protivníkům. Pacific Drive umí být neskutečně napínavý. Zvláště na konci každé výpravy, kdy se objeví na mapě portál, k němuž se musíte rychle dostat, protože svět začne sžírat radioaktivní bouře. Tyto momenty jsou vždy i nesmutečně vizuálně působivé, nehledě na to, že jde i o dosti adrenalinové situace. Řízení vozidla je celkem jednoduché a jde o jakousi arkádu říznutou simulací, přičemž musím vývojáře pochválit za plnou podporu DualSense gamepadu, ať už jde o adaptivní spouště nebo haptiku, díky níž auto doslova cítíte.

A nyní se už dostávám k samotnému vozidlu, které je hlavní hvězdou hry, a vlastně i tím, čím se Pacific Drive odlišuje od ostatní survival konkurence. Je naprosto klíčovým prvkem pro přesun, a vlastně i důležitou součástí samotného příběhu. Také díky němu vznikají jedinečné situace. Jednou jsem třeba zastavil a hrabal se v boxu vedle silnice, a mezitím se auto rozjelo a přejelo mě, což mi značně pocuchalo zdraví. Jo, ruční brzda není v autě jen pro srandu. Mimochodem, když vás auto přejede, získáte trofej. Protože je vozidlo velmi důležitou součástí hry, je nutné se o něj starat, opravovat ho a případně měnit rozbité díly, ať už jde o dveře, boky či třeba motor nebo světla, která jsou v temném prostředí kolikrát potřeba. Abyste to třeba nenarvali při jízdě do velkého šutru, který se z nějakého důvodu nachází uprostřed cesty. Postupně se možnosti rozšiřují a je možné auto i kosmeticky zlepšovat, případně vylepšovat o větší nádrž, aby bylo možné s ním dále cestovat, obrněné díly, které lépe odolávají novým těžším nástrahám, jak se budete blížit ke středu zóny, a tak dále. Možností, jak upravit a vylepšit vozidlo je opravu hodně.

Hra Pacific Drive není jen o výrobě dílů pro vozidlo, ale také si vyrábíte páčidla, kladiva, řezačky na díly či různé předměty, abyste z nich dostali materiál, ale také lékárničky, které jsou k přežití ve značně nehostinném prostředí naprosto klíčové. Možnosti se také v tomto postupně rozšiřují, jak budete postupovat hrou a odemykat si nové plánky na své základně, abyste třeba měli rychlejší tankovací pistoli a vůbec lepší vybavení. A to jsem ještě nezmínil, že i samotnou garáž je postupně možné rozšiřovat a vylepšovat. I když hra obsahuje velké možnosti upgradu a desítky nejrůznějších věcí, které můžete vyrobit. ať už nástroje nebo součástky vozidla, celý systém mi přišel maximálně přehledný a uživatelsky přívětivý. Může za to i skutečnost, že ačkoliv po světě sbíráte velké množství materiálu, jeho druhů zase tak moc není. Alespoň v začátcích, aby bylo možné se ve všem snadno zorientovat. Později potřebujete vzácnější materiál, ale ani po jeho zapojení do ekonomiky hry to zase takový problém není.

Ačkoliv se to nemusí moc zdát, Pacific Drive je docela krutá survival hra, v níž každé zaškobrtnutí na silnici je hned znát na vozidle a jeho stavu, a různé další překážky dokážou pocuchat snadno i zdraví hlavního hrdiny. Někdy jsem docela až hleděl, kolik nástrah dokáže hra postavit do cesty, a po této stránce nejde o lehkou záležitost a kolikrát je to opravdu boj o přežití. Vývojáři ale při vývoji hry mysleli i na hráče, kteří si budou chtít užít příběh a ne se u hry vztekat nebo se muset přespříliš snažit. Proto v nastavení je docela dost pomocníků, díky nimž se můžete do své základny vracet s plným zdravím, opraveným vozidlem nebo plnou nádrží. Také je možné si zapnout další pomocníky a třeba i to, abyste nedostávali poškození či nemohli zemřít. Tyto dva poslední pomocníci s několika dalšími mají ale ten dopad, že nedostanete žádné trofeje, a s nimi je hra dle mého až moc jednoduchá a trochu ztrácí své kouzlo. Já jsem si ale pár pomocníků zapnul, protože mi přišlo, že ve výchozím nastavení je hra až moc přísná a někdy i frustrující.

Hra Pacific Drive se v současnosti prodává za 699 Kč na PlayStation Store, což na dnešní dobu není moc. Cena by mohla svádět k tomu, že půjde o krátkou záležitost, ale tak tomu ani náhodou není. Jen hlavní příběhová linka vám vydrží na nejméně patnáct hodin, během nichž se nudit nebudete. Pokud se navíc rozhodnete prozkoumávat všechny lokace, hromadit materiál a maximálně vylepšit své vozidlo, vydrží vám hra na ještě delší čas, navíc velkou devízou je i slušná znovuhratelnost. Pacific Drive tedy není hra na jeden nebo dva večery, zabaví na daleko delší čas. Na závěr v tomto odstavci jen zmíním, že pokud by vám nevyhovovalo, že je hra dostupná skrze digitální distribuci a chtěli byste raději krabičku, stačí počkat. Od dubna bude i u nás dostupná Deluxe edice, nabízející kosmetické doplňky, 24stránkový cestovatelský deník či tři obrázky ze zóny. I na fyzickou edici tedy nakonec dojde.

Pokud mě něco na Pacific Drive hned zaujalo, je pěkná stylizovaná grafika, která se ke hře krásně hodí, a vlastně i díky ní vypadá opravdu velmi dobře, ať už jde o detailní prostředí, samotné vozidlo, případně i parádní nasvícení či různé líbivé efekty, které neomrzí až do samotného finále. Před vydáním zaujalo oznámení vývojářů, že se chtějí u konzole PlayStation 5 soustředit hlavně na vizuální kvalitu a rozlišení a hra pojede proto pouze ve 30 fps. To určitě mnohé hráče, kteří se na hru těšili, zklamalo. Nakonec možná i proto je překvapením, že hra má odemknutý framerate jako PC verze. To má své pro i proti. Kladem je, že v mnoha částech je opravdu plynulejší, než kdyby byla uzamčena na 30 fps, a dosahuje i na 60 snímků. Pak jsou ovšem momenty, kdy framerate docela dost klesne, což způsobí škubání obrazu. Děje se to i po posledním updatu, ačkoliv v omezenější míře. Na celkové optimalizaci a stabilizaci frameratu budou muset vývojáři ještě zapracovat. Co mi také během hraní vadilo, jsou občasné bugy, které dokážou zhatit posledních pár minut postupu, a také na dnešní poměry delší nahrávací obrazovky mezi jednotlivými částmi světa.

Pacific Drive je originální a chytlavá survival hra, nabízející strhující atmosférické dobrodružství, které vás zavede na severozápad Spojených států amerických, kde probíhaly nejrůznější výzkumy a nyní je tam jedna velká radioaktivní zóna. Je jen škoda několika technických nedostatků, které tlačí hru z podstavců pro vítěze, ale i při jejich zohlednění mohu nákup jednoznačně doporučit, protože vizuální zpracování, skvělá hratelnost i zajímavý příběh tvoří jedinečný zážitek, který byste si neměli nechat ujít.

Pacific Drive

ps5
Ironwood Studios, Ironwood Studios