Naughty Bear

preview  3
Petr Strecker, 25. 1. 2010 1:25
Začněme malou sondou do vašich duší. Zažívali jste někdy strach z plyšáků nebo stav úzkosti, kdy se vám před očima míhala plyšová a sešívaná stvoření? Pokud ano, čerstvý titul Naughty Bear je přesně pro vás, jelikož se v něm můžete pomstit všemu plyšovému. Tedy pokud to má čtyři nohy, veliké drápy a vytočený výraz v obličeji. To se nebavíme o bezdomovcích, slídících po několika korunách na krabicové víno, ale o medvědech, hlavních tvářích nové hry. Že nemohou být násilné hry originální? Možná, ale v tom případě je Naughty Bear rozhodně vyjímkou. Pojďme si rychle a stručně představit povahu našeho anti-hrdiny, kterému stačí maličkost, aby si na vás počkal a potrhal vám švy na hřbetu.

Škodolibosti pravděpodobně nikdy nevyjdou z módy a krom výjimek se u nich může člověk i vydatně pobavit. Vizte dnešní recesisty jako například Remi Gaillard. Náš chlupatý hlavní hrdina, je taky takový recesista, trošku brutálnější, s větší chutí po kriminalitě a hlavně svým vlastním a značně nezkresleným pohledem na legraci. Zatím nikdo neví, co se našemu méďovi stalo, ale jedno je jisté – spoluobyvatelé v jeho vesničce, to budou mít přinejmenším v několika příštích hodinách hraní velice těžké. Při pohledu na sešitou a pošramocenou tvář medvěda se zlomeným uchem by člověk řekl, že se jedná o válečného veterána, kterému nepřišel důchod. V tak násilné povaze bude ale něco víc... že by dílo ďábla, který nějakým způsobem operuje skrze nevinnou tvář bez špetky mimiky? Nebo dílo ženy? Odmítnutí je přeci věc, která dokáže pohnout i s tím největším tvrďákem. Výmluvy. Spíše půjde o obyčejného bastarda, který v mládí trhal pavoukům nohy a kradl jablka z cizích zahrad. Ačkoliv je vesnička malá, vězte, že chaos, který lze způsobit bude více než zábavný. Hra totiž v některých ohledech připomíná nám velice známé sanbox tituly, jako (ne)slavné Grand Theft Auto a to nejen volností, ale také úkony, které každodenně provádíte. A že jich bude zatraceně mnoho.

Hlavním úkolem tedy bude provádět různé nekalosti, což už vám tedy asi pravděpodobně došlo. Násilí není hře vůbec cizí, naopak, bez natržených obočí a rozbodaných těl toho moc neuděláte. Ale ostatní vám svůj skalp také nedají zadarmo a rozhodně nebudou nečinně přihlížet. V některých scénách je například vidět, jak dojde k šarvátce našeho hrdiny a právě dalšího vzteklého medvěda, kterému přetekla trpělivost díky neustálému pošťuchování a provokacím. Po malé bitce našeho hrdinu konečně přestává bavit mlácení, a tak druhého medvěda propíchne dřevěným mečem. V jiných titulech by v této chvíly byla obrazovka zaplavena hektolitry krve a hráč by se potácel v rozsekaných torzech nepřátel, ale v případě Naughty Bear se z oponenta vyrojí jen hromada plyše, který se jemně vznáší vzduchem. Nejenže je dnes krve všude dost, ale navíc mají vývojáři klid o řešení záležitostí kolem cenzury a podobných zbytečností. Nemáme nic proti. Pravého násilí si v budoucnu ještě užijeme a nejenom ve hrách.

Od mlácení a přes vraždy se dostáváme až k dalším maličkostem, které dělají z našeho médi prvotřídního grázla. Když jsme mluvili o sanboxu, tedy volnosti pohybu a rozhodování, měli jsme na mysli zejména svévolnost v oblasti páchání škod a hratelnosti. Můžete například vykrádat cizí domy, zapalovat, ničit, sabotovat a všechno ostatní, co by měl umět pravý kriminálník. V jednom z levelů bylo například k vidění, jak se náš medvěd vloupal do cizího domku. Na tom by nebylo nic tak neobvyklého. Jenže majitel ho z dalšího domu (buďto při návštěvě nebo také vloupačce) uvidí a hbitě zavolá ochránce zákona. S těmi nejenže není legrace, ale zároveň mají pro strach uděláno, tudíž neokecáte, že jste si přišli půjčit cukr. A nyní přichází ta krása v podobě rozhodování a rozdílného postupu – není problém například nejdříve vyřadit telefon v sousedním domě, aby na vás nemohl majitel zavolat polici nebo jakkoliv jinak ovlivnit váš tichý průchod úrovní. Ačkoliv nemůžeme očekávat nějak rozlehlé možnosti v tomto ohledu, rozhodně se vyplatí využívat různé možnosti postupu. Což je možná také další jedinečnost, na kterou dnes v přímočarých adventurách jen tak nenarazíte. Ano, je faktem, že Naughty Bear není zrovna přímočarou záležitostí.

A že by vás bezcílné potulování a dělání škod státu přestalo velice rychle bavit? To je pravda, a tak není pochyb, že nás ve hře čeká (doufejme) bohatý systém motivačních odměn. Ačkoliv jste velký a agresivní, stále byste měli mít nějakou soudnost. Soudnost pouze v ohledu zabíjení samozřejmě –buďto agresivně vyhladíte veškeré nepřátelské medvědy v okolí nebo je vyhladíte všechny ale potichu. Na základě šíření anarchie tak budete odměňováni body, jež budete moci distribuovat do celkem padesáti hodností. V závislosti na vašem postupu vás bude hra odměňovat a pokaždé titulovat jinak. Pokud máte rádi násilí a dáváte to lidem velice zřetelně najevo, dočkáte se přídomku Psycho. Pokud jste tichý typ, který se raději plíží ve stínech, aby nenadělal moc nepořádku (krev jde opravdu špatně vyprat) hra o vás bude tvrdit, že jste Clever. Tak jako tak, odemykat můžete například nové schopnosti nebo také obleky, které značně změní vaše možnosti, chování a také přidají další schopnosti a speciální vlastnosti. Zmiňme například oblek VooDoo Bear nebo RoboBear. Dokážete si asi představit hlavní specialitky pramenící z nasazení jednotlivých oblečků. To vše lze odemknout v celkem osmadvaceti příběhových úrovních, plných akce a místy i legračního násilí.

Dnes už ani není žádným překvapením, že vývojáři implementují režim více hráčů snad do všech možných i nemožných žánrů her. Pokud to nemá vliv na hlavní singleplayerovou linku, tak prosím. Naughty Bear bude také obsahovat několik multiplayerových režimů, přičemž se budou moci zúčastnit jak hráči, tak i umělou inteligencí ovládaní boti. Bohužel bylo řečeno stále velice málo na to, abychom mohli nějak veřejně troubit informace do světa. Zmíněn byl ale režim King of the Hill. Plyšová obdoba zabírání zón z FPS her? Dost možná.

Asi ani nemusíme říkat, jak moc se na Naughty Bear těšíme. Násilí, arogance a bezcílné potulování nám není vůbec cizí, tudíž do hry vklouzneme jako kapr do vody. Podařená umělá inteligence a široké spektrum možností snad udělají ze hry alespoň nějakým způsobem výjimečný titul, který už jen díky svému konceptu překypuje originalitou. Hra podle předběžných ohlasů vychází toto léto na PlayStation 3 a Xbox 360.

Naughty Bear

ps3x360
505 Games, Artificial Mind and Movement
Datum vydání hry:
25. 6. 2010
Žánr:
Strategie, Hack and slash/Beat 'em up
KARTA HRY

Komentáře