Killzone Shadow Fall

preview  11
Martin Šmíd, 17. 6. 2013 20:45
První Killzone byl v jednu chvíli nejočekávanější Playstation 2 hrou, mnozí navíc říkali, že zadupe konkurenční Halo do země. To bylo říkáno dost neprávem, protože ve výsledku se jednalo o hru, která vůbec proti Halo sérii nešla, a prakticky si brázdila svoji cestičku. Ačkoliv nešlo o zase tak moc kvalitní hru, rozhodně byly na PS2 kvalitnější FPSka, získala si velkou skupinku fanoušků. Na Playstationu 3 to byla už jiná písnička, protože druhý a třetí díl přinesl nejen vynikajícího audiovizuálního zpracování, ale i skvělou hratelnost, která opět nekopírovala konkurenci. Zkušenosti vývojářů z Guerrilla Games z těchto dvou her jsou vidět i v nedávno oznámeném Killzone Shadow Fall pro Playstation 4, který bude podle prvních dojmů nejen dalším mezníkem série, ale mohl by se stát i mezníkem vůbec celého akčního žánru. Dojmy jsou zatím hodně nadšení, tady je zatím vše, co o hře víme.

Možná si říkáte, proč vývojáři z Guerrilla Games nepoužili u nového dílu číslovku 4, ale jen podtitul Shadow Fall. Jedná se snad jen o spin-off? Jedná i nejedná. Když začali nový Killzone připravovat, mohli udělat jen klasický díl, za který by byli asi fanoušci šťastní. Místo toho se rozhodli, že sérii dramaticky posunout a budou stavět na úplně nových základech, a to nejen co se vizuální stránky týče, ale i hratelnosti. K oběma částem se ještě dostanu, protože prodělaly už na první pohled velkou změnu. Nejdříve ale načrtnu příběh, který ostatně sám o sobě ukazuje, že se hodně věcí od poslední návštěvy Killzone univerza změnilo.

Shadow Fall začíná nějakých třicet let po Killzone 3, a že se za tu dobu událo hodně věcí. Planeta Helghan byla rozprášena na prach, což mělo za následek, že helghastští uprchlíci museli uniknout na planetu Vekta, kde nyní žijí vedle svých lidských příbuzných. Dříve něco nemyslitelného, nyní holá skutečnost. Jizvy minulosti ale nejde jen tak vymazat, což je vidět hned od prvního okamžiku. Společné žití na jedné planetě je možné jen díky velké zdi, která obě frakce nesmiřitelných nepřátel odděluje. Nastalý mír je už dlouho trnem v oku menších skupin uvnitř obou táborů, které se ho snaží nabourat. Hlavním hrdinou Shadow Fall je Lucas Kellan, který přísahal, že bude chránit lidský druh proti všem nepřátelům. A bude muset i proti nové hrozbě, kterou rozpoutá helghastská vojákyně Echo. V tu chvíli je jakékoliv příměří pryč a začíná opět boj mezi oběma nesmiřitelnými frakcemi, no a na Lucasovi je, aby celý spor co možná nejrychleji ukončil, aby nedošlo k dalšímu krveprolití. Killzone hry jako takové nepřinesly nikdy propracovaný příběh, vždy těžily hlavně ze zajímavého univerza. To by se mělo v Shadow Fall změnit, protože nyní vývojáři staví na zajímavém a hodně zamotaném příběhu více, než kdy dříve v minulosti.

Série Killzone stavěla vždy na koridorovém designu levelů, jako třeba konkurenční Call of Duty. Na rozdíl od něj ovšem nešlo o tak vyhecovanou střelnici, ale pořád bylo nutné používat mozek a určitý taktický postup. Hlavně taktiku v bojích chtějí vývojáři využít i v Shadow Fall a stavějí na ní daleko více, než jak tomu bylo v minulosti. Navíc lineární průchod úrovněmi pustili k vodě, nyní je vše daleko otevřenější, spíše připomínající Far Cry nebo první Crysis. Podle vývojářů bude mít hráč v úrovních vždy několik cestiček, kterými se bude moci vydat, takže v tomhle tu bude daleko větší svoboda, což se samozřejmě promítne do onoho opatrného průchodů levelem, a hlavně herních možností. Je určitě příjemné vidět, že vývojáři se nenechali unést úspěchem Call of Duty série, ačkoliv to z únorové prezentace nevypadalo, ale pořád si jedou to své, nyní jen v daleko větším množství, což je hlavně díky možnostem nového hardwaru.

Už předchozí díly Killzone přinesly velké množství nejrůznějších zbraní, a Shadow Fall v tomto pokračuje. Vývojáři slibují spoustu zajímavých kousků, od normálních pistolí, samopalů, až po několik brokovnic. Zajímavostí je, že každý zbraň má i sekundární režim, takže třeba za samopalu jde v rychlosti udělat přesná a zničující odstřelovací puška, které nic neodolá na větší vzdálenost. Ačkoliv Shadow Fall nebude simulátor, střelba ze zbraní bude mít daleko k arkádě, ostatně už předchozí díly přinesly rozumný kompromis v tomhle, a Shadow Fall v tom nebude jiný. Co je navíc nutné ocenit z doposud zveřejněných ukázek, je naprosto parádní design všech zbraní. Několikaletý vývoj se zde rozhodně vyplatil, vývojáři se mohli zaměřit i na ty největší drobnosti.

Když Sony odhalila box art na Shadow Fall, je na něm nejen hlavní hrdina, ale i malý dron, který ho bude po celou dobu hraní doprovázet, a podle prvních dojmů jde o nepostradatelného pomocníka. Malý létající dron totiž dokáže hackovat terminály, otevírat zamčené dveře, ale i je velkou pomůckou v boji. Dokáže po nepřátelích střílet, dokonce jim i vpadávat do zad, takže kolikrát usnadní postup úrovní. Protože je nyní vsázeno na taktičtější postup, dron dokáže skenovat i prostředí a hlavnímu hrdinovi ukázat, kde se za jakou zdí nachází nepřítel, aby bylo možné se lépe na potyčku připravit, případně nepřítele zlikvidovat pěkně potichu. Rovněž je možné mu dát příkaz, aby vytvořil štít, kterým neproniknou kulky nepřátel. Demoverze na E3 se odehrávala v lesíku, kde bylo možné dron použít i na vystřelení lana, po němž se šlo sklouznout k nepříteli, případně překonat větší vzdálenost vzduchem. Využití drona je tak velké a bude se postupně zvyšovat. Podle prvních dojmů se navíc zdá, že jeho používání je naprosto přirozené, ne uměle naroubované, jak by se mohlo zdát.

O multiplayeru zatím vývojáři mlčí, ale podle dostupných informací mu věnují velkou pozornost, protože si jsou dobře vědomi toho, že u předchozích dílů tato část slavila u hráčů velký úspěch.

Jak jste mohli pochopit z předchozích řádek, Shadow Fall je dá se říci úplně jinou hrou, která předchozí Killzone díly připomíná jen hodně vzdáleně. Změna je to ale rozhodně k dobrému, alespoň z dojmů zahraničních kolegů, kteří si hratelnost nemůžou vynachválit. Co hodně chválí, je i vizuální zpracování, které prakticky nechává veškerou konkurenci daleko vzadu – rozlišení 1080p a stabilní fps je znát. Už první video naznačilo, že Killzone Shadow Fall bude mimořádně pěknou hrou, ale vývojáři za poslední měsíce hodně mákli, a vše vypadá nyní ještě lépe, a navíc se hýbe i plynule. Co se ale možná nebude líbit fanouškům předchozích dílů, je skutečnost, že vývojáři upustili od šedých barev a oné pro sérii charakteristické barevné palety. Killzone Shadow Fall září barvami, nejrůznějšími efekty a třeba lesní prostředí ani náznakem nepřipomíná starší díly. Spíše by se dalo srovnat třeba s Crysis nebo Far Cry sérií. Nám to na škodu rozhodně nepřijde, ale na tohle si musí každý odpovědět sám. Ano, vizuální zpracování nepřipomíná starší díly, ale je prostě úžasné.

Killzone Shadow Fall mnozí herní novináři označují za jednu z nejkrásnějších akčních her současnosti, která navíc přinese i zajímavou hratelnost okořeněnou o vydařený příběh. Samozřejmě, finální produkt může přinést jen onu skvělou grafiku, která ukáže možnosti nové konzole, ale po tom všem vývojářům z Guerrilla Games věříme. Pokud se jim vše povede dotáhnout, Killzone Shadow Fall bude hra, kvůli které poběží koncem roku spousta hráčů pro novou konzoli.

Killzone: Shadow Fall

ps4
SCEE, Guerrilla Games
Datum vydání hry:
13. 12. 2013
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
9/10

Komentáře